Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Niklas Bygdestam skrivet 25 januari 2010, 23:13:40 PM

Titel: Färg på Capitoler i Stockholm
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 25 januari 2010, 23:13:40 PM
Har samtliga Capitoler i Stockholm haft snibb i fronten? Eller kan man ha gått i från detta på de senare leveranserna?
Titel: SV: Färg på Capitoler i Stockholm
Skrivet av: K R skrivet 25 januari 2010, 23:39:48 PM
Hej!

Samtliga SS-Capitoler hade snibb i fronten vid leverans.
Serierna voro:
H21  A75231 - 75310  levererade 1955-56
H22  A75311 - 75411  levererade 1956-58
H23  A75413 - 75442  levererade 1961
H24  A75444 - 75503  levererade 1962
H30  A75587 - 75611  levererade 1963-64
tillkommer provvagnen H22A  A75412 som var hos SS 1959-61

Serierna H23-H30 högerombyggdes och lackerades i oxblodsrött och fick generellt i fronten
ett vitt vågrätt band under midjelisten.
Denna målning hade även provats under vänstertrafiken på ett par H21/22-Capitoler.
Understundom förekom dock ommålningar av H23-H30 där det vita frontbandet saknades.

Den först högerombyggda H24:an (75451) förevisades i ljusare SS-rött med frontsnibb
(såsom Spårvägssällskapets H24 5453 är målad).
Enligt uppgift gick den dock ej i trafik i det utförandet.

Den enda högerombyggda Capitolen som av någon anledning fick behålla frontsnibben var H30 75594.

mvh K R
Titel: SV: Färg på Capitoler i Stockholm
Skrivet av: Mr H skrivet 26 januari 2010, 09:24:04 AM
Jag har hört någon påstå att ytterligare en H30 hade snibb efter högertrafikombyggnaden men förlorade den redan efter en smäll i vänstertrafik på linje 137 där f.ö även 5594 också gick i trafik.
Men det är bara hörsägen som sagt var.

Mr H
Titel: SV: Färg på Capitoler i Stockholm
Skrivet av: K R skrivet 26 januari 2010, 16:04:47 PM
Citat från: Mr H skrivet 26 januari 2010, 09:24:04 AM
Jag har hört någon påstå att ytterligare en H30 hade snibb efter högertrafikombyggnaden men förlorade den redan efter en smäll i vänstertrafik på linje 137 där f.ö även 5594 också gick i trafik.
Men det är bara hörsägen som sagt var.

Mr H

Hej!

OK, varför inte?
Vi får väl se om någon kan bekräfta eller dementera detta.

Hittade f ö en intressant bild tagen av Leif Spångberg i Hornsberg enligt uppgift i oktober 1966,
bilden går att klicka upp liite större:

http://www.tramways.com/buses/sweden/sthlm2/index.html

De fem bussarna på bilden är lättare att identifiera ju längre bort från kameran de står.

Närmast står en högerombyggd H24, som möjligen går att tyda till A75446.

Sedan följer en likaså högerombyggd H30 som kan vara A75603.

I mitten står en högerombyggd Büssing H25, den enda sådana med denna variant av "frontsnibbslackering" var A75507.
Vid leverans år 1962 var dock taket rött, här har designschemat behållits avseende det vita partiet på främre delen av taket,
men övriga taket har fått grå färg, som ju var gängse attribut i "SL67".

Övriga högerombyggda H25, H26 och H27 såg lackeringsmässigt ut som H32 A74001,
som står längst ut till höger med blå positionsljus och skyltad med linjenumret 137.

Dubbeldäckaren bredvid är H33 A74281, som tillsammans med H32 A74001 var de enda Büssing i högertrafikutförande
som hade dessa blå positionsljus vid leverans.
Denna H33 krockades ju f ö svårt under trafikeringen av linje 137, som var anordnad att kunna köras med högerbussar
under den sista vänstertrafiktiden. Sålunda var dess tid över redan innan dagen H.

mvh K R

Titel: SV: Färg på Capitoler i Stockholm
Skrivet av: Mr H skrivet 26 januari 2010, 22:14:35 PM
(http://i49.tinypic.com/2iapxew.jpg)


En H20,vagn 5212, fick också snibben utbytt mot rand och så här såg den ut när den passerade Norrmalmstorg i augusti 1967. Vackrare än original, nej knappast, men jag vet inte vad som skulle till för att kalla en H20 snygg egentligen? Riktiga åbäken var det, men lite kul då de ju bl.a hade konduktörsplatserna kvar ända till slutet. Och något väl ganska så unikt, fotocellstyrda dubbelbakdörrar selektivt styrda av de avstigande!

Det är nog ganska så troligt att det är 5446 på Leifs bild från Hornsberg. Sannolikt var väl 5446 första serieombyggda H24 då den fick en detalj som även 5451 fick, nämligen att den övre delen av väggfältet runt fönstren målades gulvitt vid ombyggnaden, alltså som den högre H24-serien. Tacka sjutton för att man inte kunde ställa upp 5451 i den linjen då hade det ju väl klart framgått hur man hade förfulat de andra bussarna inför dagen H!  ;) :D  

Mr H
Titel: SV: Färg på Capitoler i Stockholm
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 26 januari 2010, 22:53:29 PM
Citat från: Mr H skrivet 26 januari 2010, 22:14:35 PM
(http://i49.tinypic.com/2iapxew.jpg)


En H20,vagn 5212, fick också snibben utbytt mot rand och så här såg den ut när den passerade Norrmalmstorg i augusti 1967. Vackrare än original, nej knappast, men jag vet inte vad som skulle till för att kalla en H20 snygg egentligen? Riktiga åbäken var det, men lite kul då de ju bl.a hade konduktörsplatserna kvar ända till slutet. Och något väl ganska så unikt, fotocellstyrda dubbelbakdörrar selektivt styrda av de avstigande!

Det är nog ganska så troligt att det är 5446 på Leifs bild från Hornsberg. Sannolikt var väl 5446 första serieombyggda H24 då den fick en detalj som även 5451 fick, nämligen att den övre delen av väggfältet runt fönstren målades gulvitt vid ombyggnaden, alltså som den högre H24-serien. Tacka sjutton för att man inte kunde ställa upp 5451 i den linjen då hade det ju väl klart framgått hur man hade förfulat de andra bussarna inför dagen H!  ;) :D  

Mr H

När tillverkades dessa? Och vilka var det som tillverkade H20? Jag är tyvärr riktigt dålig på H-littera
Titel: SV: Färg på Capitoler i Stockholm
Skrivet av: K R skrivet 26 januari 2010, 23:07:24 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 januari 2010, 22:53:29 PM
När tillverkades dessa? Och vilka var det som tillverkade H20? Jag är tyvärr riktigt dålig på H-littera

Hej!

H20 levererades till SS år 1956.
Chassit var Volvo B657 och karossen var av fabrikat Hägglund & söner.

mvh K R
Titel: SV: Färg på Capitoler i Stockholm
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 26 januari 2010, 23:16:13 PM
Citat från: K R skrivet 26 januari 2010, 23:07:24 PM
Hej!

H20 levererades till SS år 1956.
Chassit var Volvo B657 och karossen var av fabrikat Hägglund & söner.

mvh K R

De har alltså haft snibb? Försökte SS att härma Metropoler och Capitoler när dessa köptes in?
Titel: SV: Färg på Capitoler i Stockholm
Skrivet av: K R skrivet 26 januari 2010, 23:46:02 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 januari 2010, 23:16:13 PM
De har alltså haft snibb? Försökte SS att härma Metropoler och Capitoler när dessa köptes in?

Hej!

Eftersom Metro-/Capitolerna var försedda med sin snibb tyckte nog SS att man ville knyta an till detta
vid de närmast följande leveranserna av bussar av andra fabrikat, såsom dessa 20 st H20.
Även Büssingtyperna H25, H26 och H27 hade ju innan de högerombyggdes en variant av snibb i fronten,
som var dekorativ på sitt sätt.

Nedan lite referensmaterial:

Länk till bild på H20 med snibb vid Frihamnen:

http://www.wasatrafik.se/sl/SL%20%205224%20%20VOLVO%20%20%20Pankaka.jpg

Länk till bild på H20 med snibb i Hornsberg, med högerombyggd H25 A75507 i bakgrunden,
(den enda av sitt slag som fick behålla snibben):

http://www.wasatrafik.se/sl/SS%20%205226%20+%20en%20%20Bussing.jpg

Länk till bild på H25 vid Fridhemsplan:

http://www.wasatrafik.se/sl/Bussing%20%205515%20%20linje%20%2062.jpg

mvh K R

Titel: SV: Färg på Capitoler i Stockholm
Skrivet av: Mr H skrivet 27 januari 2010, 07:25:25 AM
Jag har hört påståendet att snibben från början egentligen skulle tolkas som en stor pil som markerade ingång fram på bussen. Ett ganska så elegant sätt at markera det i så fall speciellt i jämförelse med H15 pappersdekal "Ingång bak" som dessa bussar med tiden fick vänster fram.

Mr H
Titel: SV: Färg på Capitoler i Stockholm
Skrivet av: HJP skrivet 27 januari 2010, 18:38:57 PM
****
Alltid kul att se H20, de visas inte alltför ofta.

Tackar&Bockar!

HJP
Titel: SV: Färg på Capitoler i Stockholm
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 27 januari 2010, 22:02:43 PM
Det är väldigt intressant att läsa det här med busstyper med snibb och se bilderna. En sak är säkert. Den buss som kallades H20 tycker jag ser mycket bättre ut med snibb än utan. Även den variant som man gjorde på Büssing tycker jag var väldigt vacker. Synd att inte SL kunde behålla SS-lacken med snibb på bussarna egentligen. På Büssing hade inte den snibb som fanns på Capitolerna passat. Istället gjorde man en variant som var väldigt klädsam på den typiska Büssingfronten :D

Men det här leder åter till mina funderingar om snibbens ursprung. Jag har förstått genom diskussioner här och även på andrta ställen att Metropolbussarna var först med snibb. Stämmer detta? Om jag förstått saken rätt fanns överhuvudtaget inte en enda buss i hela Sverige med snibb av detta slag förrän den första Metropolbussen levererats. Mackbussprototypen som varv prototyp för Metropolerna hade snibb. Är det pionjären i Sverige?

Tydligen fanns det snibb på en del Mackbussar i USA? Alltså är snibben kanske något som Mack införde till Sverige genom prototypen?
Titel: SV: Färg på Capitoler i Stockholm
Skrivet av: HJP skrivet 27 januari 2010, 22:19:13 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 januari 2010, 22:02:43 PM
Jag har förstått genom diskussioner här och även på andrta ställen att Metropolbussarna var först med snibb. Stämmer detta? Om jag förstått saken rätt fanns överhuvudtaget inte en enda buss i hela Sverige med snibb av detta slag förrän den första Metropolbussen levererats. Mackbussprototypen som varv prototyp för Metropolerna hade snibb. Är det pionjären i Sverige?
****
Dina antaganden stämmer nog bra. Snibben kom troligen till H19 Metropol, från Mack-bussen.

HJP