Citat från: SVT ABCDen 24-åriga kvinna som skadades allvarligt då hon föll på Uppsala station i onsdags avled i helgen.
http://svt.se/2.33538/1.1855234/allvarligt_skadad_pa_uppsala_centralstation
http://svt.se/2.33538/1.1856829/tagolyckan_i_uppsala_utreds?lid=senasteNytt_1765014&lpos=rubrik_1856829
http://svt.se/2.33538/1.1860246/kvinna_dog_efter_perrongolycka?lid=puff_1860246&lpos=rubrik
Är inte ute efter att vara elak eller så och en dödsolycka är alltid tragisk, men halt eller inte på perrongen så handlar detta tyvärr om något som är självförvållat. Har själv åkt sträckan ett otal gånger och jag vet inte hur många gånger man såg tågvärdarna försöka att förklara för folk hur farligt det är att springa efter och försöka att hoppa på ett tåg som redan börjat rulla. Tyvärr så talar de väl ofta för döva öron och det är då sådana här saker inträffar. Har tåget börjat rulla så ge f-n i det och vänta på nästa.
Ja det är tragiskt men som Nico skriver. Man ska aldrig springa efter ett tåg som börjat rulla.
Står ju bland annat på info tavlan "Det är förenat med livsfara att försöka åka med ett tåg som börjat rulla". Eller nåt liknande. Men är det nån som läser detta?? Nej.
Ibland undrar man om vi Svenskar kan läsa egentligen.
Har sett att UL's resevärdar har fått hjälpa till när dom stängt dörrarna och personer kommer springande. Har dom fått stå vid dörrarna och sagt att det är för sent.
Citat från: Björn Ax skrivet 26 januari 2010, 09:26:10 AM
Har sett att UL's resevärdar har fått hjälpa till när dom stängt dörrarna och personer kommer springande. Har dom fått stå vid dörrarna och sagt att det är för sent.
Jag har själv när jag - uniformerad och i plattformstjänst dock inte i Uppsala - blivit undanskuffad när jag försökt hindra någon att hoppa på ett tåg i rörelse. Inte blev jag tackad för att jag räddade vederbörandes liv men jag i alla fall lära mig en del nya ord som jag kunde använda nästa gång jag behövde hindra någon.
Oerhört tragiskt när sådant inträffar. :(
Man kan ju ändå inte låta bli att fundera över om det är beteendet att springa efter en rullande buss som börjar smitta av sig till tågen. Jättetråkigt att vissa chansar, och att respekten för de stora krafterna då minskar väsentligt. Som Nico skriver är detta ju något som många satt i system, och om man lever "på gränsen" inträffar ju en olycka antagligen förr eller senare. "Bound to happen" som man säger, men som jag inte kommer på en svensk bra översättning till.
Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2010, 10:19:48 AM
Oerhört tragiskt när sådant inträffar. :(
Man kan ju ändå inte låta bli att fundera över om det är beteendet att springa efter en rullande buss som börjar smitta av sig till tågen. Jättetråkigt att vissa chansar, och att respekten för de stora krafterna då minskar väsentligt. Som Nico skriver är detta ju något som många satt i system, och om man lever "på gränsen" inträffar ju en olycka antagligen förr eller senare. "Bound to happen" som man säger, men som jag inte kommer på en svensk bra översättning till.
Kruxet här är väl även att folk tidigare vant sig vid att dörrarna gick att få upp och att fotsteg var lättåtkomliga. Jämför gärna med oskicket i T-banan där man drig upp dörrarna på Cx vilket man fortsatte med ett tag på C20.
Vad gäller uttryck så är väl
predestinerad att inträffa en godtagbar översättning av
"Bound to happen"... om än något ålderdomlig kanske?
På måndagsmorgonen återinförde SJ väktare på perrongen vid Uppsala centralstation, för att hindra resenärer att hoppa på tåg i farten.
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=77-AV_ID=1015785,00.html
Det är ju uppsatt foton av kvinnan, tända ljus, blommor etc. där det hände. Oerhört tragiskt naturligtvis.
Men det är lätt hänt i pendlingsstressen att man desperat springer efter tåg som precis ska gå utan att tänka sig för. Sedan har det ju dessutom varit mycket inställda tåg på sistone som knappast gjort att pendlarna tagit det lugnare. Frågan är också om inte Uppsala C spelar in lite. Stationen är inte funktionell när det är mycket tåg och folk i rörelse. Det är trångt och bökigt. Och så bommarna som går ner för avgående tåg innan detta tåg ens har börjat släppa av passagerare. Att stå 5 minuter vid nedfällda bommar och vänta på att ett tåg ska öppna dörrarna, släppa av folk, släppa på folk samt avgå gör förmodligen att folk tappar respekten för bommarna när man ser det egna tåget sakta rulla in och stanna längst ut på spår 8 som ligger längst bort... Allt detta blir väl bättre när resecentrat är klart.
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 16 februari 2010, 14:04:00 PM
Och så bommarna som går ner för avgående tåg innan detta tåg ens har börjat släppa av passagerare. Att stå 5 minuter vid nedfällda bommar och vänta på att ett tåg ska öppna dörrarna, släppa av folk, släppa på folk samt avgå gör förmodligen att folk tappar respekten för bommarna när man ser det egna tåget sakta rulla in och stanna längst ut på spår 8 som ligger längst bort... Allt detta blir väl bättre när resecentrat är klart.
/Jessika
Bommarna går ned för ankommande tåg av två anledningar, dels för att systemet inte kan hålla reda på om det är ett tåg som inte skall stanna i Uppsala (t ex ett godståg) och dels för att ingen olycka skall hända om lokföraren inte lyckas bromsa i tid. Däremot skall bommarna gå upp igen direkt efter det att tåget stannat. Sedan fälls de manuellt. Jag låter vara osagt om det är tågpersonalen eller stationär personal som ordnar detta i Uppsala.
Om bommarna inte har gått upp och folk fått vänta i fem minuter måste det ha varit något tillfälligt fel. Det är naturligtvis inte alls bra eftersom det undergräver folks respekt för fällda bommar.
Beträffande dödsolyckan så tog det inte mer än någon vecka för en journalist gick till attack i egen sak mot en tågvärd för att hon hindrat henne att stiga ombord på tåget som just satt sig i rörelse. Hur dum får man bli egentligen?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 februari 2010, 14:18:06 PM
Bommarna går ned för ankommande tåg av två anledningar, dels för att systemet inte kan hålla reda på om det är ett tåg som inte skall stanna i Uppsala (t ex ett godståg) och dels för att ingen olycka skall hända om lokföraren inte lyckas bromsa i tid. Däremot skall bommarna gå upp igen direkt efter det att tåget stannat. Sedan fälls de manuellt. Jag låter vara osagt om det är tågpersonalen eller stationär personal som ordnar detta i Uppsala.
Om bommarna inte har gått upp och folk fått vänta i fem minuter måste det ha varit något tillfälligt fel. Det är naturligtvis inte alls bra eftersom det undergräver folks respekt för fällda bommar.
Men bommarna går ju aldrig ner när Uppsalapendeln ankommer på spår 2, alltså precis utanför stationshuset? Där borde ju gälla samma sak i så fall om bommarna ska fällas "för säkerhets skull" ifall föraren inte får stopp på tåget? (Uppsalapendeln korsar alltså inte övergången, utan stannar precis före). Dessa 5 minuter häromdagen när jag höll på att missa Upptåget är inte så ovanliga. Det var ju t.o.m. så att det även var flera minuter kvar till tågets ordinarie avgångstid och bommarna var ändå nerfällda. Det händer ganska ofta - däremot är det sällan jag har bråttom och då stör jag mig inte på det. Observera att jag inte "muckar" i denna fråga; jag försöker bara förstå logiken. Jag tror fortfarande att Uppsala C är extra utsatt i rusningstrafik. Samtidigt har det sin charm med gammeldags övergångar.
/Jessika
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 februari 2010, 14:43:43 PM
Förmodligen beroende på att tågväg då bara är lagd till plf och inte genom stationen
Så är det säkert men då spricker mitt andra argument om risken för att föraren skall glida över övergången. Jag tycker nog att bommarna bör gå ned även för tåg som vänder i Uppsala för risken finns, även om den är liten, att en lokförare inte hinner få stopp på tåget i tid. Men det finns ju tyfon på loket att varna med om han/hon märker att sådant är på väg.
Det med att bommarna ligger nere så länge för uppehållstågen kan vara relaterat till ombyggnadsarbetena.
Det är inte stationen som är problemet, det är människorna i Uppsala.
De är självmordsbenägna och jag fattar inte varför. Intelligensnivån borde ju vara minst som genomsnittet ???
Mkt tragiskt för alla drabbade parter
Det är nog inte bara i uppsala folk är stressade... här i gbg ser man hur folk springer desperat från bussarna inne på N E Terminalen till tågperongerna och mellan spårvagnarna och centralstationsbyggnaden.
Övergångsstället mellan Cstn och Drottningtorget är livsfarligt enl min mening, där jag ser väldigt ofta hur bilar, bussar tvingas bromsa kraftigt för att inte köra över dom som går/springer mot rött.
Vi som jobbar innom persontrafiksbranchen ser ju hur stressen får folk att må dåligt.
Undra om stressen är nya folksjukdommen.
Snart är centralpassagen klar och då försvinner ju problemet och folk slutar springa över spåret... väl... kanske... euhm...
Citat från: 76 skrivet 17 februari 2010, 22:26:02 PM
Snart är centralpassagen klar och då försvinner ju problemet och folk slutar springa över spåret... väl... kanske... euhm...
Underpassager får gärna kombineras med stängsel mellan dubbelspåren, som t.ex mellan körbanorna på Danderyds sjukhus. Det var en lite skum jämförelse, men får duga i brist på annat då jag inte orka rita nån ritning i Paint. :)