En spårvägskritisk insändare får fem svar av beresta spårvägsvänner:
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=2-AV_ID=998722,00.html
Miljöpartiet i Uppsala överger idén om spårtaxi och ställer sig nu bakom (s) och (v) att lösningen är spårvagnar:
http://svt.se/2.33538/1.1861064/miljopartiet_svanger_om_spartaxi_i_uppsala?lid=puff_1861064&lpos=rubrik
Tja, att man överger idén om spårtaxi är väl vare sig märvärdigt eller oväntat. Just det konceptet är väl som sagt en udda daglända som dykt upp i media med jämna mellanrum under de senaste 25-30 åren. Vet inte om det är någon som även tjänar på det, men lite känns spårtaxi som kollektivtrafikens svar på Nigeriabrev eller motsvarande. Nääh, spårvagn däremot är något konkret så bättre att ta upp den tråden.
Citat från: Nico skrivet 26 januari 2010, 06:53:53 AM
Tja, att man överger idén om spårtaxi är väl vare sig märvärdigt eller oväntat. Just det konceptet är väl som sagt en udda daglända som dykt upp i media med jämna mellanrum under de senaste 25-30 åren. Vet inte om det är någon som även tjänar på det, men lite känns spårtaxi som kollektivtrafikens svar på Nigeriabrev eller motsvarande. Nääh, spårvagn däremot är något konkret så bättre att ta upp den tråden.
Men snälla nån? Har det verkligen varit någon som trott på att hela Uppsalas kollektivtrafiksystem skall utgöras av spårbilar. Det diskussionen gällt har ju varit en bana på ett mindre område i Boländerna, och där har inte miljöpartisten svängt enligt inslaget.
Spårbilar rätt använda kan vara ett bra alternativ. Inte till spårvagnar och inte till bussar utan snarare till hissar och rulltrappor. Fördelen är att en spårbil påskyndar transporterna inom området högst väsentligt.
Sedan skall man förstås akta sig för att skaffa sig kunskaper om spårbilar och vad det innebär. För då kan det gå som för mig: från att ha varit en rabiat motståndare till att tro att det kan vara användbart i vissa begränsade fall.
Ja spårtaxi måste vara det mest idiotiska som nån kommit på.
Vad jag har läst så kan en spårtaxi ta 4 personer OM dom ska till samma ställe.
Blir det inte så om 4 personer står och väntar och ska till olika ställen så måste alltså 4 spårtaxi's användas??
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2010, 09:31:12 AM
Men snälla nån? Har det verkligen varit någon som trott på att hela Uppsalas kollektivtrafiksystem skall utgöras av spårbilar. Det diskussionen gällt har ju varit en bana på ett mindre område i Boländerna, och där har inte miljöpartisten svängt enligt inslaget.
Staffan, enligt denna artikel så verkar det inte bara var ett område i boländerna:
http://www2.unt.se/avd/1,,MC=77-AV_ID=1004348,00.html
Förslag att till 2030 ha spårtaxi över hela uppsala.
Citat från: Björn Ax skrivet 26 januari 2010, 09:31:23 AM
Staffan, enligt denna artikel så verkar det inte bara var ett område i boländerna:
http://www2.unt.se/avd/1,,MC=77-AV_ID=1004348,00.html
Förslag att till 2030 ha spårtaxi över hela uppsala.
Ja, det hade jag missat.
Ett sådant system är naturligtvis helt oförenligt med spårbilarnas idé. Tur att det förkastades. Man måste ju inse vad spårbilar är för något och hur de bäst används.
Det värsta för en bitvis god idés förverkligande är inte dess fiender utan dess förespråkare.
Jo, som ersättning till hissar eller kanske som ett lokalt transportmedel i ett begränsat område under vissa tider (t.ex. i industriområden under kontorstid) så skulle det nog kunna fungera. Däremot tror jag inte på systemet ifall man avser något som ska fungera dygnet runt i större områden.