Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: a32 skrivet 24 januari 2010, 20:06:30 PM

Titel: Dörrproblem....
Skrivet av: a32 skrivet 24 januari 2010, 20:06:30 PM
Lite andra bussar på Norrbyvägen innan jag stötte på den stillastående ledbussen med dörrproblem.

(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124082.jpg)
Nobina 0052


(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124093.jpg)


(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124099.jpg)


(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124096.jpg)
En trasig buss på linje 509


(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124117.jpg)


(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124101.jpg)
En kollega till undsättning


(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124118.jpg)


(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124127.jpg)


(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124131.jpg)


(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124133.jpg)
Vad gör föraren här?


(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124138.jpg)


(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124145.jpg)


(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124147.jpg)
Skeppet övergivet och alla åker därifrån


(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124150.jpg)
En annan 509:a som stannar för trasan


(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124152.jpg)
Undsättningsbussen och 509:an åker


(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124155.jpg)
Bussföraren fick ta undsättningsbussen och gå som en 509.a från Brommaplan


/a32   ;)


Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: hisen12 skrivet 24 januari 2010, 20:20:11 PM
Jag såg en av KR´s Säfflevagnar här i Söderhamn som också hade problem med bakdörren.. Undra oim det är ngt som  går dom barnsjukdomar på just Säfflevagnarna? Har hört att många Säffle (8500) här har krånglat med dörrar..

Men i övrigt, Fina bilder...
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: Ersa skrivet 24 januari 2010, 20:29:28 PM
Citat från: a32 skrivet 24 januari 2010, 20:06:30 PM
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124133.jpg)
Vad gör föraren här?

Antagligen finns reglage för (riktig) huvudström, eller nån annan viktig elektronik här.
Här tänkte man verkligen till för att placera utrustningen på det mest trafiksäkra stället! ::)
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: bussfan skrivet 24 januari 2010, 20:53:03 PM
Citat från: Ersa skrivet 24 januari 2010, 20:29:28 PM
Antagligen finns reglage för (riktig) huvudström, eller nån annan viktig elektronik här.
Här tänkte man verkligen till för att placera utrustningen på det mest trafiksäkra stället! ::)

eller ser till att bussen går att bärga
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: Ersa skrivet 24 januari 2010, 21:01:32 PM
Citat från: bussfan skrivet 24 januari 2010, 20:53:03 PM
eller ser till att bussen går att bärga

Under den luckan? Det har jag aldrig hört talas om.
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: JDS skrivet 24 januari 2010, 21:10:06 PM
Det här är ju klockren spekulation, men vore det inte rätt bra att ha batteribrytare på vänstersidan (också)? Vid avkörningar så hamnar väl bussen lätt så att det blir svårt att komma åt brytaren i händelse av brand e d. (Eller?)
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: lil-sis skrivet 24 januari 2010, 21:16:01 PM
Jag tror bestämt att man måste sticka ut ändan i trafiken på alla våra bussar om man ska köra norsk reboot.
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: buskörare skrivet 24 januari 2010, 21:31:28 PM
Citat från: Ersa skrivet 24 januari 2010, 20:29:28 PM
Antagligen finns reglage för (riktig) huvudström, eller nån annan viktig elektronik här.
Här tänkte man verkligen till för att placera utrustningen på det mest trafiksäkra stället! ::)

På våra 8500 vi hade i Örebro satt det precis som du skriver en "andra" huvudström där.
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: Ersa skrivet 24 januari 2010, 21:41:33 PM
Citat från: JDS skrivet 24 januari 2010, 21:10:06 PM
Det här är ju klockren spekulation, men vore det inte rätt bra att ha batteribrytare på vänstersidan (också)? Vid avkörningar så hamnar väl bussen lätt så att det blir svårt att komma åt brytaren i händelse av brand e d. (Eller?)

Förmodligen. Så långt har jag aldrig tänkt! :)
Även på Urbinon sitter "huvud-huvudströmmen" på detta ställe.
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: buskörare skrivet 24 januari 2010, 22:03:44 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 januari 2010, 21:33:54 PM
Den sitter väl i samband med batterilådan

Ja ???
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: j-a skrivet 24 januari 2010, 23:12:40 PM
Citat från: JDS skrivet 24 januari 2010, 21:10:06 PM
Det här är ju klockren spekulation, men vore det inte rätt bra att ha batteribrytare på vänstersidan (också)? Vid avkörningar så hamnar väl bussen lätt så att det blir svårt att komma åt brytaren i händelse av brand e d. (Eller?)
Brytaren vid batterilådan på nya volvon bryter väl endast elektronik,styrboxar,övrig ström bryts med vanliga brytaren i fronten
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 25 januari 2010, 07:55:20 AM
Citat från: lil-sis skrivet 24 januari 2010, 21:16:01 PM
Jag tror bestämt att man måste sticka ut ändan i trafiken på alla våra bussar om man ska köra norsk reboot.

    Nästan riktigt.

    På våra äldre Neoplan 171-184 och gammel Scania har vi ingen "Stor" huvudströmsbrytare vid batteriet.

    Att bryta denna och "nolla" elektronikboxen av hjälper många mystiska fel på dörrar men inte alltid.

    //Niclas
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: Nico skrivet 25 januari 2010, 14:15:52 PM

Citat från: hissen12 skrivet 24 januari 2010, 20:20:11 PMJag såg en av KR´s Säfflevagnar här i Söderhamn som också hade problem med bakdörren.. Undra oim det är ngt som  går dom barnsjukdomar på just Säfflevagnarna? Har hört att många Säffle (8500) här har krånglat med dörrar.

Rent generellt så kan man nog inte säga att detta enbart är ett Säffleproblem utan snarare är det något som förekommer lite överallt. T.ex. nyare Scania Omni är om möjligt ännu värre på just dörrar. Problemet verkar ofta vara de 'kännande kanterna' som är alltför känsligt inställda i många fall.

Sen var en Scaniaspecialitet på senare tid att kolven som manövrerar framdörren var lite för klen vilket medförde att den inte orkade skjuta igen framdörren ifall vagnen stod i utförslut. Just den typen av strul åtgärdas normalt med reservdelsbyte på garanti, men 'kännande kanter' och sådant kräver lite mera touch för att fixas då modern styrelektronik inte alltid verkar vara helt optimalt utförd.  ;D




Citat från: a32 skrivet 24 januari 2010, 20:06:30 PM

(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124101.jpg)
En kollega till undsättning

(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124127.jpg)

(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124133.jpg)
Vad gör föraren här?


(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100124155.jpg)
Bussföraren fick ta undsättningsbussen och gå som en 509.a från Brommaplan.

4612 (samt 4613) är flexvagnar som utgår från Råsta. Sen finns det fem stycken flexar till som utgår från Söderhallen och Hornsberg. Deras uppgift är att snabbt kunna hjälpa en kollega att komma på rull eller fixa något. T.ex. då genom att ge starthjälp, byta lampor osv. Föraren på bilden är en glad filur som är väldigt duktig och går han bet så är det något utöver vanligt krångel som inträffat. Är det något större fel så är det istället meningen att flexen går in och täcker upp turen till dess att vagnbyte kan göras på den ordinarie turen.

Det är just det senare som då görs på den sista bilden och jag gissar på att den ordinarie föraren i detta fall passåker med flexen. En reservförare möter då oftast upp någonstans längs med vägen med en ny vagn (i i detta fall troligen vid Vallgatan). Den senare borde då tas över av den ordinarie föraren medan flexen går ur trafik och tar med sig reserven ned till depån. Efter att allt är klart så rullar flexen rullar vidare till någon överenskommen strategisk punkt i avvaktan på nästa påhugg.

Att döma av det som flexföraren gör på bilderna är att han kollar just den 'kännande kanten' och ser till så att klämlisten inte ligger emot för hårt någonstans osv. Sen går han via en brytare i batteriskåpet (som mycket riktigt sitter lite dumt till ur trafiksäkerhetshänseende) troligen in och försöker att 'noda om' vagnen, dvs. nollställa allt som Niclas säger. Volvo i 8500-serien brukar sen ha en skyddad batteribrytare/nödstopp av huvudström strategiskt högst upp till vänster på instrumentbrädan.

Kan i övrigt upplysa om att just 4612 (dock med annan förare) tidigt i morse gick på linje 47 så fanns det någon morgonpigg med kamera ute så kanske det kom med något lite mera ovanligt på bild...  ;)
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: lil-sis skrivet 26 januari 2010, 00:16:18 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 25 januari 2010, 07:55:20 AM
    Nästan riktigt.

    På våra äldre Neoplan 171-184 och gammel Scania har vi ingen "Stor" huvudströmsbrytare vid batteriet.

    Att bryta denna och "nolla" elektronikboxen av hjälper många mystiska fel på dörrar men inte alltid.

    //Niclas

Gammelbettorna får jag nästan aldrig köra  :'( Och de brukar inte krångla.

171-184 brukar jag slippa :D
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 26 januari 2010, 07:50:31 AM
Citat från: lil-sis skrivet 26 januari 2010, 00:16:18 AM
Gammelbettorna får jag nästan aldrig köra  :'( Och de brukar inte krångla.

171-184 brukar jag slippa :D

    Dom är otroligt slöa så man nästan kan somna bakom ratten   ;)

    //Niclas
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 26 januari 2010, 09:40:28 AM


    Apropå bussar som strular med dörrar. När jag stod och inväntade en känd BS-skribent skulle dyka upp med SweX 0035 på Kungsgatan inträffade detta att GUB 102 som gick på linje 5 fick problem med dörrarna på denna hållplats och fick ut och nolla boxen.

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/WAG489ZZ56B024811_Neo_N4521_3_Centr.jpg?t=1264494929)

    //Niclas
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: Ersa skrivet 26 januari 2010, 11:20:01 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 26 januari 2010, 09:40:28 AM
    Apropå bussar som strular med dörrar. När jag stod och inväntade en känd BS-skribent skulle dyka upp med SweX 0035 på Kungsgatan inträffade detta att GUB 102 som gick på linje 5 fick problem med dörrarna på denna hållplats och fick ut och nolla boxen.

Va? En Neoplan med krånglande teknik? :o
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 26 januari 2010, 11:32:05 AM
Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2010, 11:20:01 AM
Va? En Neoplan med krånglande teknik? :o


   Samma problem som dom flesta marknaden har dvs dörrsystem problem.

    //Niclas
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: lil-sis skrivet 26 januari 2010, 23:53:27 PM
Haha nämna buss dog nere vid Stenhagenskolan på kvällen också  8)
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 27 januari 2010, 08:13:45 AM
Tycker det verkar vara problem med dörrar på allt nytt som skaffas nu förtiden, borde man inte komma tillrätta med dem problemen
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: a32 skrivet 27 januari 2010, 09:07:31 AM
Kan ju tillägga att på Spårvagn A32 så är det ofta dörrfel, dörrar som inte stänger sig, fastnar i halvöppet läge, dörrar som står och slår fram o tillbaks, vid väderskiftningar så blir det lätt imma i fotocellerna så det blir dörrkrångel pga det.
Folk som inte går tillräckligt långt in utan hindrar dörrarna att stängas mm

Sen ett problem som SL själva är skyldiga till, det faktum att man inte såg till att ha 4 dörrpar per vagnsida när man köpte vagnarna, skapar många och långa onödiga köer vid av och påstigning.

/a32   ;)
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: New_options skrivet 28 januari 2010, 01:02:24 AM
På Blekingetrafikens Citaro har de flesta förare gett upp att öppna den bakre dörren som tycks leva sitt eget liv om man väl fått upp den. I stort är dörrana på Citaro ett verkligt udda kapitel....

De är omproggade ett par gånger av Mercedes, men det har inte gjort nån större skillnad
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: Ersa skrivet 28 januari 2010, 10:56:05 AM
Citat från: New_options skrivet 28 januari 2010, 01:02:24 AM
De är omproggade ett par gånger av Mercedes, men det har inte gjort nån större skillnad

"Programmerade" dörrar... ::) Vad var det för fel på ett vred samt några knappar på vänster sida, några reläer och lite tryckluft? När man låter datorer sköta dörrar ber man ju om problem.
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 28 januari 2010, 10:58:58 AM
Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2010, 10:56:05 AM
"Programmerade" dörrar... ::) Vad var det för fel på ett vred samt några knappar på vänster sida, några reläer och lite tryckluft? När man låter datorer sköta dörrar ber man ju om problem.


   Jo tack. Det har man ju märkt   ;)

   //Niclas
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: Hasse L skrivet 28 januari 2010, 11:16:01 AM
Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2010, 10:56:05 AM
"Programmerade" dörrar... ::) Vad var det för fel på ett vred samt några knappar på vänster sida, några reläer och lite tryckluft? När man låter datorer sköta dörrar ber man ju om problem.
Kan bidra med en erfarenhet från igår kväll. Mittdörrarna på en sprillans ny Solaris Urbino upphörde plötsligt att fungera. Ut i snöyran till batteriluckan, låste upp och luckan for upp och slog till spegeln så denna for i gatan. Lyckligtvis höll spegeln och var lätt att sätta tillbaka i ¨snabbkopplingen¨. Efter att ha slagit från och till huvudnyckeln så funkade dörren igen. Men det hade ju kunnat vara enklare.
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: Ersa skrivet 28 januari 2010, 11:39:03 AM
Citat från: Hobgoblin skrivet 28 januari 2010, 11:16:01 AM
Kan bidra med en erfarenhet från igår kväll. Mittdörrarna på en sprillans ny Solaris Urbino upphörde plötsligt att fungera. Ut i snöyran till batteriluckan, låste upp och luckan for upp och slog till spegeln så denna for i gatan. Lyckligtvis höll spegeln och var lätt att sätta tillbaka i ¨snabbkopplingen¨. Efter att ha slagit från och till huvudnyckeln så funkade dörren igen. Men det hade ju kunnat vara enklare.

Här hade ju en extra intern huvudbrytare, gärna någonstans på vänster sida förarplatsen, underlättat betydligt. Det blir allt vanligare nu för tiden att förse karossen med stora luckor vilket ju är en bra tanke. Däremot blir det ett bekymmer när vänster backspegels arm dras så långt bakåt av viss personal, att den till slut hamnar i vägen för luckan. Dock går det ju att ställa in vänster backspegelarm att den inte vinklas så långt bakåt. Istället vinklar man själva spegeln på armen.

Att vara två personer som startar en buss, varav en sköter lucka, startkärra och nyckelvridande medan kollegan står bredvid och agerar backspegelhållare är ju inte optimalt. Men det är det inte heller på vissa Scania OmniCity som har en startspärr inkopplad till luckan framför NATO-kontakten. Inkopplad NATO-kontakt = Öppen lucka = Ej startbar buss! ::) Även där blev det dubbelbemanning då en kollega fick trycka på luckans kontakt, medan den andre föraren startade. ;D

Men man lär sig knepen efter några pass som "garagevakt" kl 04:00 på måndagmornar. 8)
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: Erling.L skrivet 28 januari 2010, 11:45:32 AM
Säger som jag sagt innan det e för mycket elektronik o data i karosserne idag.

På GS b9s bussar e det också en hel del strul dels med kännande kant och dörrläge så man kan stå med bussar som dörrarna e stängda på men datorn säger den e öppen o vägrar släppa dörrbromsen på bussen
Titel: SV: Dörrproblem....
Skrivet av: yngrot skrivet 28 januari 2010, 17:08:24 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2010, 10:56:05 AM
"Programmerade" dörrar... ::) Vad var det för fel på ett vred samt några knappar på vänster sida, några reläer och lite tryckluft? När man låter datorer sköta dörrar ber man ju om problem.


Ja detta märktes även på MAN i Borås de fick ny programvara väldigt många ggr men inte alltid de funka rätt ändå...