Här är en av de bussar som Helgesson ville visa upp vid reportaget. Denna var byggd på ett lastbilschassi med frontmotor och avsedd för ett bussbolag i Norge. Det svenska registreringsnumret var ju lämpligt för detta med det var inte de norska statsbanorna som var kunden. Den norske kunden backade dock ur och bussen hamnade i stället något oväntat i Stockholm. Jag kommer återkomma till vilket uppdrag den fick i ett senare inlägg.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4147.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4148.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4149.jpg)
Lyxig inredning med helturiststolar och toalett.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4201.jpg)
Särskilt gillade jag växelspakens placering.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4150.jpg)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2010, 19:05:22 PM
Här är en av de bussar som Helgesson ville visa upp vid reportaget. Denna var byggd på ett lastbilschassi med frontmotor och avsedd för ett bussbolag i Norge. Det svenska registreringsnumret var ju lämpligt för detta med det var inte de norska statsbanorna som var kunden. Den norske kunden backade dock ur och bussen hamnade i stället något oväntat i Stockholm. Jag kommer återkomma till vilket uppdrag den fick i ett senare inlägg.
Lyxig inredning med helturiststolar och toalett.
Särskilt gillade jag växelspakens placering.
Kan inte påstå att växelspaken satt så lämpligt placerad om man nu skulle köra denna bussen.
Hyser lite blandade känslor för denna buss Staffan :-X
Citat från: JAB skrivet 24 januari 2010, 19:19:43 PM
Kan inte påstå att växelspaken satt så lämpligt placerad om man nu skulle köra denna bussen.
Hyser lite blandade känslor för denna buss Staffan :-X
Jag gissar nog inte alltför fel om jag säger att du nog har kört denna. Kritiken mot den var väl mest grundad på att det var helt fel buss för den trafik som den kom att användas i. Men det fanns ju en speciell orsak till att det blev denna.
Jag körde faktiskt bussen en kortare sträcka på inhägnat område och under överinseende och tyckte att just växelspaken satt väldigt bra till. Det är möjligt att jag skulle ha haft annan uppfattning efter en dags körning av bussen i tät stockholmstrafik. Framför allt hade jag nog då velat ha en automatlåda.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2010, 19:28:38 PM
Jag gissar nog inte alltför fel om jag säger att du nog har kört denna. Kritiken mot den var väl mest grundad på att det var helt fel buss för den trafik som den kom att användas i. Men det fanns ju en speciell orsak till att det blev denna.
Jag körde faktiskt bussen en kortare sträcka på inhägnat område och under överinseende och tyckte att just växelspaken satt väldigt bra till. Det är möjligt att jag skulle ha haft annan uppfattning efter en dags körning av bussen i tät stockholmstrafik. Framför allt hade jag nog då velat ha en automatlåda.
Vi har 2 latbilar på firman med samma placering på växelspaken och jag tycker också att den sitter bra till där den sitter.
Citat från: Jim skrivet 24 januari 2010, 19:44:43 PM
Vi har 2 latbilar på firman med samma placering på växelspaken och jag tycker också att den sitter bra till där den sitter.
Centralen - Hamngatan - Skeppsholmen - Tegelbacken - Centralen. 2 varv i timmen per arbetspass. Den fick en 3-växlad Voithautomat på slutet.
Men SL linje 65 är inte vad den var med den rutiga konstfacksdesignade 423. Det andra omloppet på linje 65 sköttes oftast av 426 och ibland även 425 som bodde i Älvsbygaraget. Ibland trafikerades linje 65 enligt principen man tager vilken minibuss man hittar på garaget.
Det var ändå lite tråkigt när 423 fick bli andravagn till förmån för Bustern 436 (som var en nyckfull varelse)
Citat från: JAB skrivet 24 januari 2010, 21:24:12 PM
Centralen - Hamngatan - Skeppsholmen - Tegelbacken - Centralen. 2 varv i timmen per arbetspass.
Tänkte väl att det inte skulle dröja länge innan någon kände igen den. Det blev alltså bussen för Skeppsholms-linjen några månader senare.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2010, 22:15:18 PM
Tänkte väl att det inte skulle dröja länge innan någon kände igen den. Det blev alltså bussen för Skeppsholms-linjen några månader senare.
Hur såg bussen ut i den trafiken? Var den SL-röd?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 januari 2010, 20:39:09 PM
Hur såg bussen ut i den trafiken? Var den SL-röd?
Om du lugnar dig ungefär en vecka så kommer bilder på den när den gick för SL. :)