Här är avslutande delen, del 3, nu mest mitten av 90-talet.
(http://ludde306.ownit.nu/4041.jpeg)
SL Buss 4041 Södermalmstorg augusti 1996.
Hur länge fanns dessa bussar (4041-46) egentligen?
(http://ludde306.ownit.nu/4286.jpeg)
SL Buss 4286 Handenterminalen augusti 1996
4286 började i Ribby vid Ribbys nedläggning till Handen och när Handen började få Omnilinkar vidare till Täby/Åkersberga där den rullar än idag. Troligen närmar sig slutet då etanolerna gör sitt intåg.
(http://ludde306.ownit.nu/6247.jpeg)
SL Buss 6247 Handenterminalen augusti 1996
6247 var tillsammans med 6244-46, 6248 de första 2.60-vagnarna till SL-trafiken.
Dessa 5 gjorde väl sina liv i Tyresö/Handen/Ribby.
(http://ludde306.ownit.nu/5952%205950.jpeg)
SL Buss 5952 och 5950 i Ramsmora september 1996.
Bussarna har kört färdigt och resa till sista vilan väntar...
(http://ludde306.ownit.nu/4014%204329.jpeg)
SL Buss 4014 och 4329 Vaxholm hösten 1996
(http://ludde306.ownit.nu/5407.jpeg)
SL Buss 5407 Tekniska juli 1997. Ser rätt nylevererad ut.
Förlängd 640 till Väddö verkar det som?!
(http://ludde306.ownit.nu/4137.jpeg)
Swebus 4137 Gullmarsplan juli 1997.
4137 blev sedermera blå men nu finns den i busshimlen.
(http://ludde306.ownit.nu/5466.jpeg)
SL Buss 5466 ersätter Lidingöbanan maj 1998.
Vi bör vara på Herserudsvägen.
Nu har jag inget mer. Men håll till godo med del 1 - 3.
// Anders
Trevliga bildsvep som visar inte bara "gamla bussar" utan hur det såg ut på de olika platserna "en gång för länge sedan".
Citat från: Anders Lundén skrivet 24 januari 2010, 16:18:27 PM
Här är avslutande delen, del 3, nu mest mitten av 90-talet.
(http://ludde306.ownit.nu/4041.jpeg)
SL Buss 4041 Södermalmstorg augusti 1996.
Hur länge fanns dessa bussar (4041-46) egentligen?
Det står Thoreb på bussen.
Om jag nu inte minns fel så är detta ett företag baserat i Göteborg och som levererat delar av den fordonsmonterade "kom-fram" systemet där man bl.a kan se hur turen ligger till i förhållande till tidtabellen, vilka och vad hållplatserna längs turen heter etc.
/B
Hybriderna 4041-4046 gick väl i alla fall till 2000, på slutet på linje 49.
Citat från: Karsten skrivet 24 januari 2010, 16:28:53 PM
Hybriderna 4041-4046 gick väl i alla fall till 2000, på slutet på linje 49.
Wow! 8) :o ;D
Hybridbuss..
Just hybrider som är så "trendigt och inne" idag 2010.
Men så kan det ju vara när man försöker lansera en teknik som inte är marknadsmässigt mogen..
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 24 januari 2010, 16:24:32 PM
Det står Thoreb på bussen.
Om jag nu inte minns fel så är detta ett företag baserat i Göteborg och som levererat delar av den fordonsmonterade "kom-fram" systemet där man bl.a kan se hur turen ligger till i förhållande till tidtabellen, vilka och vad hållplatserna längs turen heter etc.
Thoreb C90, ja.
Byggs det nåt spårbundet här?
(http://ludde306.ownit.nu/6247.jpeg)
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 24 januari 2010, 16:36:02 PM
Byggs det nåt spårbundet här?
Dubbelspår Älvsjö-Västerhaninge borde det vara.
Citat från: Karsten skrivet 24 januari 2010, 16:28:53 PM
Hybriderna 4041-4046 gick väl i alla fall till 2000, på slutet på linje 49.
Hade för mig det var linje 65 på slutet
men hittade en bild på 49:an år 2001
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/4000/Busslink_4043_Fridhemsplan_Stockholm_011024.jpg)
Citat från: Anders Lundén skrivet 24 januari 2010, 16:18:27 PM
Här är avslutande delen, del 3, nu mest mitten av 90-talet.
(http://ludde306.ownit.nu/4041.jpeg)
SL Buss 4041 Södermalmstorg augusti 1996.
Hur länge fanns dessa bussar (4041-46) egentligen?
Snygg uniform....
/Janne
Citat från: Karsten skrivet 24 januari 2010, 17:01:33 PM
Dubbelspår Älvsjö-Västerhaninge borde det vara.
Ahh tack för det!
Reagerade meest för "träperrongen".
Citat från: Anders Lundén skrivet 24 januari 2010, 16:18:27 PM
Här är avslutande delen, del 3, nu mest mitten av 90-talet.
(http://ludde306.ownit.nu/4041.jpeg)
SL Buss 4041 Södermalmstorg augusti 1996.
Hur länge fanns dessa bussar (4041-46) egentligen?
Jag körde dom 2002 när jag vart utlånad från Handen till Hornsberg. Men vet inte hur länge dom rullade efter jag vart tillbaka flyttad till Håga.
SBH om SL H98 4041-4046:
4041: Till Hölö 2003-07-28. Avregistrerad 2004-06-01.
4042: Till Hölö 2003-07-28. Avregistrerad 2004-05-10.
4043: Till Hölö 2003-07-28. Avregistrerad 2004-04-01.
4044: Till Hölö 2003-07-28. Avregistrerad 2003-12-08.
4046: Till Hölö 2003-07-28. Avregistrerad 2004-04-06.
Citat från: Anders Lundén skrivet 24 januari 2010, 16:18:27 PM
(http://ludde306.ownit.nu/4041.jpeg)
Hm, dessa minns man med blandade känslor. De var bra att köra så länge allt funkade, vilket de givetvis inte gjorde speciellt ofta. När man fick ett katastroflarm (det var inte så dramatiskt som det låter) var det bara att starta om alla system och invänta. Detta tog upp till fem minuter och det var inget man kunde göra åt situationen.
Detta hände givetvis mig i korsningen Strömgatan/Kungsträdgårdsgatan på en 65:a. Jag blockerade hela korsningen mycket effektivt och det var rena upploppsstämningen bland medtrafikanterna.
Ett utmärkt tillfälle att testa ens stresstålighet :-) Nåja efter ett par minuter hade systemen startat om igen och jag kunde rulla vidare men ett par svordomar över vagntypen trillade nog ur min mun då.
// Niclas
Citat från: Anders Lundén skrivet 24 januari 2010, 16:18:27 PM
(http://ludde306.ownit.nu/6247.jpeg)
SL Buss 6247 Handenterminalen augusti 1996
6247 var tillsammans med 6244-46, 6248 de första 2.60-vagnarna till SL-trafiken.
Dessa 5 gjorde väl sina liv i Tyresö/Handen/Ribby.
6245 och 6246 avslutade sina liv i Björknäs, åtminstånde 6245 var trevlig att köra. 6248 hamnade som vagnreserv i Täby minns jag.
// Niclas
Citat från: Matte skrivet 24 januari 2010, 20:18:07 PM
Jag körde dom 2002 när jag vart utlånad från Handen till Hornsberg. Men vet inte hur länge dom rullade efter jag vart tillbaka flyttad till Håga.
Bör ha varit 2003 dessa togs ur trafik. Vill nämligen minnas att de var på sluttampen när Bussmicke tog bilderna på 4044 på linje 65:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/SL_Trafiken/SL_Busslinjemiljoer/SL_linje_65/index.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/SL_Trafiken/SL_Busslinjemiljoer/SL_linje_65/index.html)
Vill även passa på och tacka Anders för alla fina bilder han lagt ut under dagen.
Citat från: Oskar A skrivet 24 januari 2010, 21:18:48 PM
Bör ha varit 2003 dessa togs ur trafik. Vill nämligen minnas att de var på sluttampen när Bussmicke tog bilderna på 4044 på linje 65:
Jo, 2003 är ju årtalet SBH visar, som jag nämnt tidigare.
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 24 januari 2010, 20:50:36 PM
Hm, dessa minns man med blandade känslor. De var bra att köra så länge allt funkade, vilket de givetvis inte gjorde speciellt ofta. När man fick ett katastroflarm (det var inte så dramatiskt som det låter) var det bara att starta om alla system och invänta. Detta tog upp till fem minuter och det var inget man kunde göra åt situationen.
Detta hände givetvis mig i korsningen Strömgatan/Kungsträdgårdsgatan på en 65:a. Jag blockerade hela korsningen mycket effektivt och det var rena upploppsstämningen bland medtrafikanterna.
Ett utmärkt tillfälle att testa ens stresstålighet :-) Nåja efter ett par minuter hade systemen startat om igen och jag kunde rulla vidare men ett par svordomar över vagntypen trillade nog ur min mun då.
// Niclas
Vi råkade ut för ett längre katastroflarm när vi körde en av dessa som transport åt JDS på hans studentexamen. Trafiksituationen på Lindhagensgatan var redan kaotisk, och vår katastrof gjorde det knappast bättre...
Visst var det trevliga bussar när de fungerade, något av det mjukaste som jag åkt, men det var alltför ofta de inte fungerade.
Citat från: Karsten skrivet 24 januari 2010, 23:00:46 PM
Vi råkade ut för ett längre katastroflarm när vi körde en av dessa som transport åt JDS på hans studentexamen. Trafiksituationen på Lindhagensgatan var redan kaotisk, och vår katastrof gjorde det knappast bättre...
Visst var det trevliga bussar när de fungerade, något av det mjukaste som jag åkt, men det var alltför ofta de inte fungerade.
Aha! "Katastroflarmet" på dessa bussar var således en indikation på att trafiken runtom, och framförallt bakom fordonet inom några minuter skulle
bli ett katastrofområde! ;)
Citat från: Karsten skrivet 24 januari 2010, 23:00:46 PM
Vi råkade ut för ett längre katastroflarm när vi körde en av dessa som transport åt JDS på hans studentexamen. Trafiksituationen på Lindhagensgatan var redan kaotisk, och vår katastrof gjorde det knappast bättre...
Inte så mycket värre heller för den delen, den framförvarande trafiken kom ju heller knappt någonstans ;D
Mitt främsta minne av de här bussarna är motorvrålet på Sturegatan; en bit upp blev det som regel ett infernaliskt eko när bussen stannade vid Karlavägen. Dessutom gnisslade av någon anledning bromsarna oavsett väder...
Citat från: JDS skrivet 24 januari 2010, 23:56:45 PM
Mitt främsta minne av de här bussarna är motorvrålet på Sturegatan; en bit upp blev det som regel ett infernaliskt eko när bussen stannade vid Karlavägen. Dessutom gnisslade av någon anledning bromsarna oavsett väder...
Så betedde de sig endast på öfvre Östermalm. I arbetarkvarteren var de hur tysta och fina som helst! ;D
Citat från: Karsten skrivet 25 januari 2010, 08:44:04 AM
Så betedde de sig endast på öfvre Östermalm. I arbetarkvarteren var de hur tysta och fina som helst! ;D
I innerstan (innanför tullarna) finns det icke några "arbetarkvarter"..
:D ;D 8) ::)
Men hybridbussar hade ju varit JÄTTE-HIGH-TECH idag !!!!!
/B
Citat från: Janne Rickman skrivet 24 januari 2010, 19:00:51 PM
Snygg uniform....
/Janne
jaa...man undrar lite om Tyrolermodet hade hamnat på SL.
Svarta skor, vita strumpor och shorts - snacka om representativ uniform till sitt företag - vilket skämt :D
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 januari 2010, 10:46:08 AM
I innerstan (innanför tullarna) finns det icke några "arbetarkvarter"..
Där tar du helt fel! På Östermalm är bland annat gårdshusen regelmässigt att betrakta som, åtminstone ursprungligen, arbetarbostäder.