Först lyckades dom krossa en ruta i en bussdörr när dom sandade och sen hade dom ihjäl en kur. Förstår att det blir dyrt  :P
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_25/30310000-30319999/640x480/30318172.jpg)
			
			
			
				stockholm eller vart
			
			
			
			
			
				Citat från: buskörare skrivet 24 januari 2010, 14:56:11 PM
Först lyckades dom krossa en ruta i en bussdörr när dom sandade och sen hade dom ihjäl en kur. Förstår att det blir dyrt  :P
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_25/30310000-30319999/640x480/30318172.jpg)
Krossa en bussdörr när dem sandade?
			
 
			
			
				vilken typ av spridare använde halkbekämparna
			
			
			
				Citat från: Björn Lövdahl skrivet 24 januari 2010, 16:22:12 PM
Krossa en bussdörr när dem sandade?
Ja, rutan i ett av dörrbladen krossades. 
			
 
			
			
				Citat från: bussfan skrivet 24 januari 2010, 16:40:19 PM
vilken typ av spridare använde halkbekämparna
Jag är bussförare, inte sandspridare  8) Kan inget alls om sånt och har inte själv bevittnat händelserna.
			
 
			
			
				Citat från: Björn Lövdahl skrivet 24 januari 2010, 16:22:12 PMKrossa en bussdörr när dem sandade?
Även här är det väl en hake med att detta med upphandlingarna inte verkar skötas på rätt vis?! Även snöröjning och halkbekämpning är en konst i sig som kräver lärdom och övning och sådant kostar... när t.ex. saltbilen inte kan vänta på att en buss lämnar hållplatsen. De som upphandlar detta hos kommunerna etc. verkar dock normalt sett ha i princip noll-koll på vad de upphandlar. Ofta får man (troligen med ett visst fog) en känsla av att får bara de ansvariga ett erbjudande med attraktiv prislapp så smäller det högre än alla kvalitetskrav. Den gamla sanningen om att man får vad man betalar för syns ganska tydligt i den moderna snösvängen och man verkar undvika att tänka på att eventuella negativa följder oftast sedan ändå belastar ett annat kostnadsställe inom samma kommun.  :-\
Relativt ändamålsenliga fordon underlättar oxå sedan, men även det är något som ju påverkar totalkostnaden för entreprenaden. Alltså tar man vad man har, men att ploga en trottoar och en busshållplatskur med t.ex. en fullstor hjullastare är nog inte det smidigaste och lite lustiga effekter (typ nedkörda vindskydd) kan inträffa. Å andra sidan ska man inte förringa samtliga som jobbar i snösvängen för det är många som fortfarande har nödvändiga kunskaper. Kruxet blir istället som sagt att negativa effekter uppstått just för att ingen vill betala ordentligt. Dels då för kunnig personal i sig, men även då att detta kostnadskapande leder till brister i utrustningen. Entreprenörerna investerar ju knappast in dyra specialmaskiner om de är medvetna om att dessa inte kommer att betala sig.  ::)
			
 
			
			
				På åttiotalet långt innan snöröjning blev anbudsförfaret så var en trafikmästare ute med ett arbetslag ifrån Solna kommun och tittade på hållplatser som förare hade påtalat var "hala att stanna på"
Detta arbetslag och TM:are åker och tittar jodå det var polerad isbana så man börjar halkbekämpa flyttar sig när det kom en buss med låsta hjul som sen åker med spinnande hjul där ifrån när tredje bussen hade gjort likadant så gav man upp.
trafikmästaren konstaterade bara "är det så de vill ha det så får de hade det så"
/Lennart
			
			
			
				Citat från: groenis skrivet 24 januari 2010, 18:11:11 PM
På åttiotalet långt innan snöröjning blev anbudsförfaret så var en trafikmästare ute med ett arbetslag ifrån Solna kommun och tittade på hållplatser som förare hade påtalat var "hala att stanna på"
Detta arbetslag och TM:are åker och tittar jodå det var polerad isbana så man börjar halkbekämpa flyttar sig när det kom en buss med låsta hjul som sen åker med spinnande hjul där ifrån när tredje bussen hade gjort likadant så gav man upp.
trafikmästaren konstaterade bara "är det så de vill ha det så får de hade det så"
/Lennart
Missförstår jag nu, eller lät dom bli att halkbekämpa för att bussarna spann för att komma därifrån?
			
 
			
			
				Citat från: buskörare skrivet 24 januari 2010, 18:53:29 PM
Missförstår jag nu, eller lät dom bli att halkbekämpa för att bussarna spann för att komma därifrån?
Men det hjälper ju inte att sanda om alla spinner därifrån sen iaf = gruset far all världens väg. (Typ lätta på högerfoten).
			
 
			
			
				Ja nog lät det då som att de var någon typ av talriksspridare med för hög fart när den krossare en ruta Konstgjudselspridare är ju poppis att ha som sandspridare på vissa ställen 
och somsagt snöröjning kräver erfarenheter du måste ha koll på alla trafikanter runtom samtidigt som du ska ha koll på maskin maskin ska kännas som din förlängda arm / kropp så du vet var du har allt och har man bara koll på allt så går det bra att snöröja även med större maskin för man vet sina begrensningar det jag även ser söderöver är att många har för små redskap i förhållande till maskin tex så bör man ha bredare skopa / blad även snedställt en maskinens bredd för då vet du om du kommer mellan med skopan så tar inget hjul eller skärm i 
här kommer ju förståss en av mina filmlänkar med detta är ju dock från städningen dagen efter snöfallet
men vid 5,55 ungefär och kanske en 10 sek så ser man just röjning intill en busskur ;)
 http://www.youtube.com/watch?v=5M51lhJHes8
			
			
			
				Buskörare
Du läste rätt man avbröt halkbekämpningen på grund av förarnas betende.
Hade däremot de gjort som en bussförare ska vid in och utfart av hållplats så hade man fortsatt att
halkbekämpa hållplatserna och sluppit problemet med slirande däck.
/Lennart 
			
			
			
				Citat från: lil-sis skrivet 24 januari 2010, 23:30:54 PM
Men det hjälper ju inte att sanda om alla spinner därifrån sen iaf = gruset far all världens väg. (Typ lätta på högerfoten).
Jag tänkte på saltning  :-[ Med sand förstår jag. 
			
 
			
			
				Citat från: Nico skrivet 24 januari 2010, 17:22:39 PM
Även här är det väl en hake med att detta med upphandlingarna inte verkar skötas på rätt vis?! Även snöröjning och halkbekämpning är en konst i sig som kräver lärdom och övning och sådant kostar... när t.ex. saltbilen inte kan vänta på att en buss lämnar hållplatsen. De som upphandlar detta hos kommunerna etc. verkar dock normalt sett ha i princip noll-koll på vad de upphandlar. Ofta får man (troligen  kommun.  :-\ ???
Skulle saltbilen vänta på bussen före hållplatsen skulle stan bli full av insjöar när saltspridarn tömmer saltbehållaren ojämt. 
			 
			
			
				Citat från: sukkeri skrivet 25 januari 2010, 18:10:51 PMSkulle saltbilen vänta på bussen före hållplatsen skulle stan bli full av insjöar när saltspridarn tömmer saltbehållaren ojämt. 
Visst, men det är ju inte heller så bra när saltbilen i princip kör på en buss som står stilla på hållplats eller går så nära intill den att saltbilen kör av vänserspegeln på bussen...!  ;D
Är i övrigt inte insatt i detaljerna, men borde inte även spridarmunstycket till saltbehållaren gå att stänga av på något vis?