Hej
Jag gjorde en bussresa (i England) igår på ca3h, utan uppehåll.
Detta fick mig att fundera på, hur länge får en chauför köra non-stop utan uppehåll och hur mycket vila behöver han innan han kan köra igen. Finns det någon skillnad mellan stadskörning och motorväg? (Jag antar att det är ungefär samma regler i hela EU)
Alexander
PS. Ursäkta om detta har varit uppe innan - brukar mest hålla till på vägforum
Hej enligt http://www.yrkestrafiken.se/Kor-och-vilotider/Kortider-raster-och-vilotider/ så gäller detta även i england.
CitatKörperiod
En körperiod får omfatta en körtid på högst 4,5 timmar. Körperioden får vara oavbruten eller avbruten.
Rast
Föraren ska ta minst 45 minuters sammanhängande rast under eller efter en körperiod. Rasten kan tas ut i sin helhet eller delas i två delar. Den första delen måste då vara minst 15 minuter och den andra delen, som ska ligga sist, måste vara minst 30 minuter.
Efter totalt minst 45 minuters rast påbörjas alltid en ny körperiod på högst 4,5 timmar.
Maximal körtid/arbetstid innan rast är 4,5h sen behöver man 45min rast innan man kan köra 4,5h igen.
Kanske ska tillägga: Ja, det är skillnad på stadstrafik och längre trafik. Exakt hur reglerna skiljer sig kan jag ärligt talat inte redogöra för.
Citat från: 76 skrivet 23 januari 2010, 18:58:47 PM
Kanske ska tillägga: Ja, det är skillnad på stadstrafik och längre trafik. Exakt hur reglerna skiljer sig kan jag ärligt talat inte redogöra för.
Nej, det finns ingen skillnad om du har 4,5 timmes körtid i en stad eller 4,5 timmes körtid på motorväg.
Däremot, om du kör 10-14:30 på en motorväg kommer du ha nått upp i 4,5 timmes körtid. Kör du inne i en stad samma tid med en analog färdskrivare kommer du förmodligen inte nått upp i 4,5 timme då du förmodligen ägnat en del tid vid rödljus osv.
Citat från: Dson skrivet 23 januari 2010, 20:40:53 PM
Nej, det finns ingen skillnad om du har 4,5 timmes körtid i en stad eller 4,5 timmes körtid på motorväg.
Däremot, om du kör 10-14:30 på en motorväg kommer du ha nått upp i 4,5 timmes körtid. Kör du inne i en stad samma tid med en analog färdskrivare kommer du förmodligen inte nått upp i 4,5 timme då du förmodligen ägnat en del tid vid rödljus osv.
Han syftade förmodligen på undantagsreglerna för linjetrafik med buss inom en radie på fem mil. Då slipper du bland annat att redovisa på diagramblad eller förarkort.
Glöm inte att man får inte arbeta mer än 6 timmar innan man måste ha sin rast. Så även om du inte har 4,5 timmes körtid så måste du alltså ändå hålla 45 minuter efter 6 timmars arbete.
Citat från: Uffe D skrivet 23 januari 2010, 21:37:28 PM
Glöm inte att man får inte arbeta mer än 6 timmar innan man måste ha sin rast. Så även om du inte har 4,5 timmes körtid så måste du alltså ändå hålla 45 minuter efter 6 timmars arbete.
Åker jag som chaufför på det..?
Nu är det sällan ett problem för mig, men händer ibland att jag jobbar ca 6,5 timme innan jag äter min lunch (Arbete 7-9.30, rast 15 min, arbete 9.45-13.30 och sen arbete igen), vilket brukar passa mig alldeles utmärkt då jag ofta har förmånen att äta min lunch hemma...
Men nu får jag kanske vara lite mer noggrann med den regeln, har totalt glömt bort den (I somras kunde det bli arbete 06.00-14 innan jag tog någon som helst rast, men det var det jobbet det...)
Citat från: Dson skrivet 23 januari 2010, 21:54:40 PM
Åker jag som chaufför på det..?
Nu är det sällan ett problem för mig, men händer ibland att jag jobbar ca 6,5 timme innan jag äter min lunch (Arbete 7-9.30, rast 15 min, arbete 9.45-13.30 och sen arbete igen), vilket brukar passa mig alldeles utmärkt då jag ofta har förmånen att äta min lunch hemma...
Men nu får jag kanske vara lite mer noggrann med den regeln, har totalt glömt bort den (I somras kunde det bli arbete 06.00-14 innan jag tog någon som helst rast, men det var det jobbet det...)
Japp, det åker du på. Tyvärr är länken som visas i ett annat inlägg lite luddig, den behandlar nämligen bara körtid. Det står ingen om arbetstid där, tex 15 timmarsregeln (som du får bidra med 3000 riksdaler till statskassan om du missar), men även 6 timmarsregeln nämns inte.
Citat från: Uffe D skrivet 23 januari 2010, 22:43:55 PM
Japp, det åker du på. Tyvärr är länken som visas i ett annat inlägg lite luddig, den behandlar nämligen bara körtid. Det står ingen om arbetstid där, tex 15 timmarsregeln (som du får bidra med 3000 riksdaler till statskassan om du missar), men även 6 timmarsregeln nämns inte.
15 timmars reglen vet jag att föraren åker på, men gör du verkligen det för 6 timmars reglen?
Med andra ord får man böter för att man jobbar för mycket och jobbar man inte alls blir man behandlad som en kriminell för att man är arbetslös...
Hej-hå. Bara hoppas man slipper få bladen kollade på åkeriet det närmaste året då... :-\ *mindre stolt*
Räknas inte också last- och lossningstid för lastbilsförare även som "körtid"?
/B
Citat från: Uffe D skrivet 23 januari 2010, 22:43:55 PM
Japp, det åker du på. Tyvärr är länken som visas i ett annat inlägg lite luddig, den behandlar nämligen bara körtid. Det står ingen om arbetstid där, tex 15 timmarsregeln (som du får bidra med 3000 riksdaler till statskassan om du missar), men även 6 timmarsregeln nämns inte.
De brukar inte kolla det. Jag har blivit kollad ett antal gånger, men aldrig åkt på den regeln. Sen har jag hört att det är åkeriet som åker på just det.
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 24 januari 2010, 11:18:54 AM
Räknas inte också last- och lossningstid för lastbilsförare även som "körtid"?
/B
Nej!
Citat från: SimonB skrivet 24 januari 2010, 12:32:00 PM
De brukar inte kolla det. Jag har blivit kollad ett antal gånger, men aldrig åkt på den regeln. Sen har jag hört att det är åkeriet som åker på just det.
Nej!
..men last och lossning kan väl ändå inte räknas som "vilotid" ?
:o
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 24 januari 2010, 13:01:43 PM
..men last och lossning kan väl ändå inte räknas som "vilotid" ?
:o
Det kallas "Annat arbete" antar jag.
Citat från: Patrik skrivet 24 januari 2010, 13:09:39 PM
Det kallas "Annat arbete" antar jag.
Ja, det är ju varken läget för "ratt" eller "säng" på färdskrivaren.
Är det "fyrkanten" eller "hammaren"?
Citat från: Ersa skrivet 24 januari 2010, 13:14:38 PM
Ja, det är ju varken läget för "ratt" eller "säng" på färdskrivaren.
Är det "fyrkanten" eller "hammaren"?
Hammaren är det.
Fyrkanten är tillgänglighet.
Citat från: Patrik skrivet 24 januari 2010, 13:15:16 PM
Hammaren är det.
Fyrkanten är tillgänglighet.
Tack för uppdatering. :)
Citat från: Patrik skrivet 24 januari 2010, 13:09:39 PM
Det kallas "Annat arbete" antar jag.
Precis. När du jobbar utan att köra, drar du inte på dig mer körtid, men du kan inte heller registrera det som rast.
Fyrkanten är egentligen helt meningslös. Tidigare använde jag den för att hålla 45-minutersrast, men jag åkte på 3000 för drygt ett år sen för detta. Man kan lika gärna ha skrivaren på hammaren.
Det där med att stå i ett trafikljus i femtio sekunder typ och sedan kalla det för något annat än körtid finns det delade åsikter om därute...
Det är ju inte direkt möjligt att göra annat än att vänta på grönt=köra...
Hållplatsstopp på en minut är också körtid om det ska vara riktigt, men jag vet att vissa vill ha det till annat arbete.
(Djup suck...)
Citat från: UglyJazz skrivet 24 januari 2010, 13:32:52 PM
Det där med att stå i ett trafikljus i femtio sekunder typ och sedan kalla det för något annat än körtid finns det delade åsikter om därute...
Det är ju inte direkt möjligt att göra annat än att vänta på grönt=köra...
Hållplatsstopp på en minut är också körtid om det ska vara riktigt, men jag vet att vissa vill ha det till annat arbete.
(Djup suck...)
Det är eliminerat med den digitala skrivaren. Om du kör inom tre minuter från att du stannat så blir all stopptid automatiskt körtid. Står du längre än tre minuter så registreras stillaståendet som annat arbete.
Idag är det så att kör man mer än 6 SEK på en minut så räknas det som körtid. Denna tid ska bli 30sek. Sen är det ju så att räknas minut ett och tre som körtid gör även den imellan det
Jag har fått för mig att det är AMV som bryr sig om Arbetstidslagen men låter det va osagt
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 24 januari 2010, 11:18:54 AM
Räknas inte också last- och lossningstid för lastbilsförare även som "körtid"?
/B
Nej det räknas som arbetstid.
Citat från: SimonB skrivet 24 januari 2010, 13:18:01 PM
Fyrkanten är egentligen helt meningslös. Tidigare använde jag den för att hålla 45-minutersrast, men jag åkte på 3000 för drygt ett år sen för detta. Man kan lika gärna ha skrivaren på hammaren.
Du kan ju inte ha den på hammaren när du håller 45 minuter rast, då får du bidra med 3000 spänn igen. När du har rast är det sängen som gäller.
Citat från: SimonB skrivet 24 januari 2010, 12:32:00 PM
De brukar inte kolla det. Jag har blivit kollad ett antal gånger, men aldrig åkt på den regeln. Sen har jag hört att det är åkeriet som åker på just det.
Även om dom inte kollar det är det ju ändå en regel som ska följas, eller har jag fel?
Sedan får du som chaufför böter för det, jag har två fd kollegor som fick böta 3000 vardera för brott mot denna regel.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 24 januari 2010, 16:25:44 PM
Jag har fått för mig att det är AMV som bryr sig om Arbetstidslagen men låter det va osagt
Hur menar du då? Alla ska bry sig om lagen. Bryter du som arbetsgivare mot lagen så blir staten arg på dig och vilken myndighet som har tagit initiativet är egentligen ganska ointressant. En helt annan sak är att polisen inte kan kontrollera lagens efterlevnad, men det är likväl en lag som ska följas. Här finns den (http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1982:673)
Citat från: JDS skrivet 24 januari 2010, 20:17:39 PM
Hur menar du då? Alla ska bry sig om lagen. Bryter du som arbetsgivare mot lagen så blir staten arg på dig och vilken myndighet som har tagit initiativet är egentligen ganska ointressant. En helt annan sak är att polisen inte kan kontrollera lagens efterlevnad, men det är likväl en lag som ska följas. Här finns den (http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1982:673)
Absolut ska lagar följas. Var har jag skrevet att man ska strunta i lagen.
Fast det är Vägarbetstidslagen som gäller oss
När jag tog busskortet för snart 11 år sen fick jag lära mig att man kunde ha färdskrivaren på sängen hela tiden. Sen tog det flera år innan jag körde med färdskrivare igen och då fick man inte göra det. När ändrades det? Fler än jag hade lärt sig detta, dom hade inte tagit körkortet på samma skola som jag.
Citat från: Uffe D skrivet 24 januari 2010, 19:46:21 PM
Du kan ju inte ha den på hammaren när du håller 45 minuter rast, då får du bidra med 3000 spänn igen. När du har rast är det sängen som gäller.
Givetvis. Grejen är den att tidigare var fyrkant giltig som rast, men den är det inte längre (vilket jag åkte på), snarare är den att likställa med hammaren. Det var det jag ville förklara.
Citat från: buskörare skrivet 24 januari 2010, 22:09:10 PM
När jag tog busskortet för snart 11 år sen fick jag lära mig att man kunde ha färdskrivaren på sängen hela tiden. Sen tog det flera år innan jag körde med färdskrivare igen och då fick man inte göra det. När ändrades det? Fler än jag hade lärt sig detta, dom hade inte tagit körkortet på samma skola som jag.
Får man inte? Varför inte då? Den reg ju körtid när man kör, och om man inte har något annat arbete att utföra utan ska ha rast när man stannar så ska den väl stå på sängen? Jag har alltid vredet på säng eftersom Jag alltid ska ha rast när Jag stannat.
Citat från: MartinMartin skrivet 25 januari 2010, 01:48:48 AM
Får man inte? Varför inte då? Den reg ju körtid när man kör, och om man inte har något annat arbete att utföra utan ska ha rast när man stannar så ska den väl stå på sängen? Jag har alltid vredet på säng eftersom Jag alltid ska ha rast när Jag stannat.
Då gör du ju helt rätt. Jag gör likadant eftersom jag inte lossar eller lastar själv utan anser att det är tid som jag fritt förfogar över.
SimonB, du kan använda fyrkanten, när du har stått still 15 minuter så klassas det som rast.
Citat från: Uffe D skrivet 25 januari 2010, 01:56:12 AM
Då gör du ju helt rätt. Jag gör likadant eftersom jag inte lossar eller lastar själv utan anser att det är tid som jag fritt förfogar över.
SimonB, du kan använda fyrkanten, när du har stått still 15 minuter så klassas det som rast.
Jag var övertygad om detsamma. Dessvärre ändrade de reglerna för ett par år sen. Du kan själv beställa hem VV's folder och kolla upp det.
Kanske hade jag fått rätt om jag överklagat, men av någon märklig anledning skrev jag på boten på plats. :(
Citat från: MartinMartin skrivet 25 januari 2010, 01:48:48 AM
Får man inte? Varför inte då? Den reg ju körtid när man kör, och om man inte har något annat arbete att utföra utan ska ha rast när man stannar så ska den väl stå på sängen? Jag har alltid vredet på säng eftersom Jag alltid ska ha rast när Jag stannat.
Jag vet faktiskt inte varför. Det var den informationen vi fick.
Huruvida skrivaren ska stå på hammare eller säng beror på vad man kör för något, var det jag fick lära mig.
Har man fjärrkörningar, där det vanligaste är rast när man stannar så kan man lika gärna låta skrivaren stå på säng, då behöver du bara vrida om den när du gör något annat arbete...
Men om man, som Simon eller jag, har en körning där de absolut allra flesta stopp har med lastning/lossning/annat arbete att göra, är det bäst om skrivaren står på hammare när man kör.
Jag som kör en sopbilsliknande körning (Kör en sopbil, men lastar dock inte sopor utan återvinningsmaterial), har min färdskrivare stående på hammare förutom när jag har rast, annars skulle det liksom bli en väldans mycket vridande på den där lilla ratten :D
Citat från: Uffe D skrivet 23 januari 2010, 21:37:28 PM
Glöm inte att man får inte arbeta mer än 6 timmar innan man måste ha sin rast. Så även om du inte har 4,5 timmes körtid så måste du alltså ändå hålla 45 minuter efter 6 timmars arbete.
Denne regelen er forskjellig fra land til land. Har noe med arbeidstidsregler i det enkelte land å gjøre
CitatJag gjorde en bussresa (i England) igår på ca3h, utan uppehåll.
du låter chokerad?
välkommen till verkligheten där man måste arbeta
förr kunde man åka på sex timmar utan rast
fö är det märkligt vad polisen kan lägga ner arbete på att jaga de som arbetar
de kunde jaga de som inte vill arbeta i stället
och detta med hammaren och fyrkanten förstår jag mig inte på heller
det syns ju väl när fordonet står still på skrivarbladet
fast man kanske ska vara tacksamm för att polisen kollar oss annars kanske man fått jobba dygnen igenom :o
och fö ;)
Citat från: michael k skrivet 25 januari 2010, 23:51:17 PM
fö är det märkligt vad polisen kan lägga ner arbete på att jaga de som arbetar
de kunde jaga de som inte vill arbeta i stället
Men nu är det ju så att det är lagligt att inte vilja arbeta, medan det är olagligt att arbeta mer än vad som är tillåtet. Jag föredrar en poliskår som ingriper mot olaglig verksamhet framför en som ingriper mot laglig verksamhet...
Citat från: michael k skrivet 25 januari 2010, 23:51:17 PM
fast man kanske ska vara tacksamm för att polisen kollar oss annars kanske man fått jobba dygnen igenom :o
Word!
ironi och sarkasm går fram lite dåligt över internet så jag hängde dit en ;)
för säkerhets kull
Citat från: Knut skrivet 25 januari 2010, 22:51:00 PM
Denne regelen er forskjellig fra land til land. Har noe med arbeidstidsregler i det enkelte land å gjøre
.. och över det enskilda landets lagar råder EU:s lagar för att skapa konkurrensneutralitet!
;D
/B
Fyrkanten används på digitala färdskrivaren när du kör på dubbelkommando och är tillgänglighet/vila för förare nr 2.
Enligt transportstyrelsen kvalificeras fyrkanten fortfarande som rast;
http://www.yrkestrafiken.se/Yrkesforare1/Bussforare/Vilotidsregler/Fardskrivare/Fardskrivarens-symboler/ (http://www.yrkestrafiken.se/Yrkesforare1/Bussforare/Vilotidsregler/Fardskrivare/Fardskrivarens-symboler/)
Det är även den information jag fått av polisen när jag blivit stoppad -- inga böter med fyrkant så länge den är korrekt använd :)
Citat från: frigge skrivet 26 januari 2010, 14:59:33 PM
Enligt transportstyrelsen kvalificeras fyrkanten fortfarande som rast;
http://www.yrkestrafiken.se/Yrkesforare1/Bussforare/Vilotidsregler/Fardskrivare/Fardskrivarens-symboler/ (http://www.yrkestrafiken.se/Yrkesforare1/Bussforare/Vilotidsregler/Fardskrivare/Fardskrivarens-symboler/)
Det är även den information jag fått av polisen när jag blivit stoppad -- inga böter med fyrkant så länge den är korrekt använd :)
Jag har för mig att fyrkanten räknas som rast om den står längre än 15 minuter.
Citat från: Patrik skrivet 26 januari 2010, 18:14:15 PM
Jag har för mig att fyrkanten räknas som rast om den står längre än 15 minuter.
Har varit så tidigare iaf, men hittar inget i den senaste publikationen i tryckt form från Transportstyrelsen om det
Förut när jag körde lastbil så körde jag alltid på säng. Blev stoppad 2 gånger, Dom sa aldrig något. Eftersom jag alltid glömde vrida över till säng vid rast så gjorde jag som många andra "vänner" att jag körde på sängen. Körtiden registreras ju iallafall.
Citat från: MartinMartin skrivet 25 januari 2010, 01:48:48 AM
Får man inte? Varför inte då? Den reg ju körtid när man kör, och om man inte har något annat arbete att utföra utan ska ha rast när man stannar så ska den väl stå på sängen? Jag har alltid vredet på säng eftersom Jag alltid ska ha rast när Jag stannat.
Nej den måste vara inställd på hammare när man kör. Korta stopp vid rödljus och liknande får inte registreras på "säng" utan ska vara "hammare" = annat aktivt arbete.
Citat från: M684 skrivet 28 januari 2010, 00:02:49 AM
Nej den måste vara inställd på hammare när man kör. Korta stopp vid rödljus och liknande får inte registreras på "säng" utan ska vara "hammare" = annat aktivt arbete.
Det låter väldigt konstigt. Moderna diagrambladsskrivare som halvt är digitala slår ju automatiskt om till säng när man stannar, då skulle du vid varje rödljus bli tvungen att själv slå om den till annat arbete...
Citat från: Beppe skrivet 26 januari 2010, 13:00:33 PM
Fyrkanten används på digitala färdskrivaren när du kör på dubbelkommando och är tillgänglighet/vila för förare nr 2.
Men om jag kör enkelbemanning så är den inte giltig som rast. Hur ska polisen veta att jag kört dubbelbemanning när jag kommer och försöker använda den som giltig rast?
Citat från: frigge skrivet 26 januari 2010, 14:59:33 PM
Enligt transportstyrelsen kvalificeras fyrkanten fortfarande som rast;
http://www.yrkestrafiken.se/Yrkesforare1/Bussforare/Vilotidsregler/Fardskrivare/Fardskrivarens-symboler/ (http://www.yrkestrafiken.se/Yrkesforare1/Bussforare/Vilotidsregler/Fardskrivare/Fardskrivarens-symboler/)
Det är även den information jag fått av polisen när jag blivit stoppad -- inga böter med fyrkant så länge den är korrekt använd :)
Suck.... Varför skrev jag på den där boten för drygt ett år sen? :(
Citat från: CS skrivet 28 januari 2010, 07:00:48 AM
Det låter väldigt konstigt. Moderna diagrambladsskrivare som halvt är digitala slår ju automatiskt om till säng när man stannar, då skulle du vid varje rödljus bli tvungen att själv slå om den till annat arbete...
Den slår över till den symbolen den stod på innan du körde. Stod den på hammare så hamnar den där när du stannar nästa gång, stod den på säng så hamnar den där osv.
Den helt digitala slår alltid över till hammare när du stannar.
Citat från: CS skrivet 28 januari 2010, 07:00:48 AM
Det låter väldigt konstigt. Moderna diagrambladsskrivare som halvt är digitala slår ju automatiskt om till säng när man stannar, då skulle du vid varje rödljus bli tvungen att själv slå om den till annat arbete...
Nej den ska stå på hammare hela tiden man kör och bara slås om till säng när rasten börjar, därefter tillbaka till hammare när rasten är slut innan man börjar köra igen
Citat från: SimonB skrivet 28 januari 2010, 22:36:03 PM
Suck.... Varför skrev jag på den där boten för drygt ett år sen? :(
För att du väl hade använt den som rast vilken den aldrig varit till för. Utan det är väntetid. Sen att de kvalificerar-/de för rast efter 15 minuter är en annan sak
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 januari 2010, 22:43:09 PM
För att du väl hade använt den som rast vilken den aldrig varit till för. Utan det är väntetid. Sen att de kvalificerar-/de för rast efter 15 minuter är en annan sak
Hur som helst så kvalificerar den enligt hemsidan för rast, även om det inte är dess primära syfte. Stämmer nu det så var jag laglig.
Polisen som bötesfällde mig var tydlig på den punkten att fyrkanten egentligen inte fyller något syfte längre, och att den inte kvalificerar som rast...
Citat från: SimonB skrivet 28 januari 2010, 22:58:47 PM
Hur som helst så kvalificerar den enligt hemsidan för rast, även om det inte är dess primära syfte. Stämmer nu det så var jag laglig.
Polisen som bötesfällde mig var tydlig på den punkten att fyrkanten egentligen inte fyller något syfte längre, och att den inte kvalificerar som rast...
Jo den kvalificerar som rast om man kör dubbelbemmanat och du sitter i högerstolen.
Citat från: Blue skrivet 29 januari 2010, 00:06:11 AM
Jo den kvalificerar som rast om man kör dubbelbemmanat och du sitter i högerstolen.
Hur syns det när de kollar mig en vecka senare?
Har du suttit i högerstolen hela tiden har du ju ingen körtid, för övrigt ska det gå att se varje gång du öppnat färdskrivaren - dvs. bytt med din kollega i förarstolen.