Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: 1896 skrivet 21 januari 2010, 17:36:28 PM

Titel: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: 1896 skrivet 21 januari 2010, 17:36:28 PM
Har någon Chassi nr på dessa ? I så fall kanske det går att hitta även dessa i SBH.
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 21 januari 2010, 17:50:54 PM
1951 var en Sc CR110L med reg.nr T917 / DZP937 och chassinr 540944, fd NBJ nr 2.
1010 var en Sc CR110L med reg.nr T211 / EGS611 och chassinr 541313, fd NBJ nr 70.
2000 var en Sc CR110T med reg.nr T651 / EGY511 och chassinr 541025, fd NBJ nr 90.
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: 1896 skrivet 21 januari 2010, 18:08:22 PM
Tack Mats.
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: Peter Öden skrivet 21 januari 2010, 19:43:35 PM
Hej !

Vad beträffar GDG 2000, finns det någon som har en färgbild på denna i GDG-fägerna ??

Mvh Peter Ö
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: 1896 skrivet 15 mars 2010, 19:05:32 PM
Brukade 1951 gå på Borlänges Malungstur ?
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: j-a skrivet 15 mars 2010, 19:08:03 PM
Vet inte? men den var väl där ofta som lånebuss.
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: 1896 skrivet 15 mars 2010, 19:19:37 PM
Jag har något svagt minne av det, jag såg den aldrig i Borlänge på dagarna.
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 15 mars 2010, 20:07:52 PM
Vi pratar kanske om olika år eller decennier. Jag körde emellanåt 1951 på gymnasieturer Borlänge-Leksand, troligen som förstärkningsbuss till ordinarie vagn. 1951 var lite opraktisk för vanlig linjetrafik eftersom det inte fanns någon bakdörr. Dessutom hade den ingen form av retarder och inte heller självjusterande bromsar. Ibland var den därför ganska svår att få stopp på, fullastad med ungdomar. Inte riktigt klokt egentligen men man upptäckte sådant när man redan var på väg.

1951 hade vanliga vindrutor och skylt som en stadsbuss eller SJ:s CR 110:or, 1010 hade hel, stor vindruta och en liten skylt ovanför. Minns aldrig att jag såg den i Dalarna, minns den bara som NBJ-vagn.
Mvh Jan G
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: 1896 skrivet 16 mars 2010, 13:42:40 PM
Var 1951 stationerad i Insjön menar du ? I så fall förklarar det mitt minne av att den gick på skolturer i Borlänge vid något tillfälle. Den gick ju till skrot tidigt eftersom den var upprostad.

Ordinarie buss på Malung, måste väl ha varit Godsbuss både på -70 och -80 talet.

1010 var stationerad i Sandviken.
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: 1896 skrivet 17 mars 2010, 16:09:22 PM
1010:

www.wasatrafik.se/gdg/gdg4082.jpg
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: j-a skrivet 17 mars 2010, 22:16:33 PM
Citat från: 1896 skrivet 16 mars 2010, 13:42:40 PM
Var 1951 stationerad i Insjön menar du ? I så fall förklarar det mitt minne av att den gick på skolturer i Borlänge vid något tillfälle. Den gick ju till skrot tidigt eftersom den var upprostad.

Ordinarie buss på Malung, måste väl ha varit Godsbuss både på -70 och -80 talet.

1010 var stationerad i Sandviken.
På 80 talet var det väl oftast 3926 och ibland någon av ajokki kombiarna 3825,3826 eller 3827 som gick på den linjen
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: 1896 skrivet 17 mars 2010, 23:31:12 PM
Gick turen på -70 talet också ? I så fall, var det väl nån Lier kombi som var ordinarie buss ?
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 18 mars 2010, 09:10:10 AM
Hej! 1951 var stationerad i Borlänge. Det fanns inga GDG-bussar stationerade i Insjön. På morgnarna körde man tomme till Leksand för återfärd till Borlänge med gymnasieelever, troligen rådde omvända förhållandet på eftermiddagarna. F ö var också 1950 tidvis i bruk i Borlänge, jag körde den ibland, för det mesta tror jag den var placerad i Leksand. Det var en CF110, fd NBJ-buss den också.
Mvh Jan G
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: 1896 skrivet 18 mars 2010, 14:30:06 PM
Vet inte när Insjön tillkom som stationering, men det låter troligt att den kom till just för att få bort tomkörningar till och från Leksand. Om jag är rätt informerad så lär 2 st gamla hembyggen ha varit stationerade där i början på -80 talet, sedan stationerades 1383-84 där, dom första boggi Vanhool:erna som kom till Dalarna. Dessa hade skolturer i Borlänge på dagarna, när sedan GDG försvann så hade vi dessa bussar på Wasa, skolturerna skulle plötsligt Essetrafik ha, bussarna stationerades i Leksand, (stationering Insjön försvann), och en av bussarna drogs också in pga minskat elevantal. Denna buss finns väl kvar än idag ?
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: j-a skrivet 19 mars 2010, 21:49:36 PM
Citat från: 1896 skrivet 17 mars 2010, 23:31:12 PM
Gick turen på -70 talet också ? I så fall, var det väl nån Lier kombi som var ordinarie buss ?
Har hört mig för lite med min far. :)Den började nog köras av Borlänge förare i mitten av 70 talet då användes till att börja med V8 orna 1402-1403 sedan ersattes dom av 1826,1827 sedan var det lite blandat tills godsbussen 3926 kom.
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: 1896 skrivet 19 mars 2010, 22:05:37 PM
Ja, V8:orna gick det ju att lasta lite gods i, när började man att hämta gods vid Jofa i Malung på den turen då ? Kan det ha varit när 3926 kom -79 ?
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: j-a skrivet 19 mars 2010, 23:10:56 PM
Jag vet inte när det började,3926 kom väl inte till Malungslinjen förren någon gång på 80 talet,den gick ju på expressen Gävle-Karlstad först tillsammans med 3925,27,28
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: 1896 skrivet 20 mars 2010, 16:06:17 PM
Gick alla fyra på expressen ? ???
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: j-a skrivet 20 mars 2010, 16:13:09 PM
Citat från: 1896 skrivet 20 mars 2010, 16:06:17 PM
Gick alla fyra på expressen ? ???
Ja till att börja med,dom första åren iallafall.
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: 1896 skrivet 20 mars 2010, 17:31:31 PM
Hur såg tidtabellen ut då ? Var det tre (3) dubbelturer då också ?
Titel: SV: GDG 1951,2000,1010
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 20 mars 2010, 19:42:09 PM
Betr godsrumsbuss gick ju en av Ajokkibussarna på Västerdalarna. Kördes ofta av en förare som alltid bar en svart skinnväst.
Mvh Jan G