Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: LarsBudtz.dk skrivet 21 januari 2010, 15:29:06 PM

Titel: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: LarsBudtz.dk skrivet 21 januari 2010, 15:29:06 PM
Hehe..!  ;)

(http://www.larsbudtz.dk/NobinaP0ST.jpg)

(http://www.larsbudtz.dk/NobinaP1ST.jpg)

Glostrup station, 21. januar kl. 14:40
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: Jan skrivet 21 januari 2010, 16:27:56 PM
Citat från: LarsBudtz.dk skrivet 21 januari 2010, 15:29:06 PM
Hehe..!  ;)

(http://www.larsbudtz.dk/NobinaP0ST.jpg)

(http://www.larsbudtz.dk/NobinaP1ST.jpg)

Glostrup station, 21. januar kl. 14:40

En dansk reggad fransk bil är det....tjekisk?
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: RoTe skrivet 21 januari 2010, 16:30:23 PM
Citat från: Jan skrivet 21 januari 2010, 16:27:56 PM
En dansk reggad fransk bil är det....tjekisk?

Den är inte fransk, den är utvecklad i Japan och byggd i tjeckien! Har själv en Citroen C1. Finns inte en enda smula fransk ingenjörskonst i bilen!
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: Optimal skrivet 21 januari 2010, 16:39:03 PM
Citat från: RoTe skrivet 21 januari 2010, 16:30:23 PM
Den är inte fransk, den är utvecklad i Japan och byggd i tjeckien! Har själv en Citroen C1. Finns inte en enda smula fransk ingenjörskonst i bilen!

Men Peugeot är Franskt, så därför tror man att bilen e fransk.
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: Brollan skrivet 21 januari 2010, 16:48:00 PM
Byggs i samma fabrik i Tjeckien som Toyota Aygo, Citroen C1 och Peugeot 107.
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: RoTe skrivet 21 januari 2010, 16:52:28 PM
Citat från: Jim skrivet 21 januari 2010, 16:39:03 PM
Men Peugeot är Franskt, så därför tror man att bilen e fransk.

Visst förstår jag varför man tror det, men det är väldigt dumt att anta såna saker idag då många bilar samproduceras. Finns ju hur många exempel som helst, i alla fall på transportbilssidan!
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: LarsBudtz.dk skrivet 21 januari 2010, 18:43:40 PM
Uha! Det er farligt at tro at alle biler produceres der hvor de hører hjemme!  ;)


Her er et par eksempler, jeg lige kunne komme i tanke om:  :o

Citroën C1 + Peugeot 107 + Toyota Aygo = Tjekkiet

Nissan Pixo + Suzuki Alto = Indien

Citroën Berlingo + Peugeot Partner , Opel Corsa= Spanien

Fiat Panda + Fiat 500 + Ford Ka = Polen

Ford Mondeo , Volvo S40 + Volvo V50 , Volvo S60 = Belgien

Mitsubishi Colt , Citroën C-Crosser + Peugeot 4007 = Holland

Toyota Yaris , Smart = Frankrig

Renault Koleos = Sydkorea

Opel Agila = Ungarn
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: RoTe skrivet 21 januari 2010, 22:16:04 PM
Det spelar ju inte så stor roll var en bil produceras, det som spelar roll är vem som designat den. Franska bilar brukar ha "en del" egenheter. Men eftersom Citroen C1 och Peugeot 107 är en Toyota under skalet är dom inte drabbade av franska sjukan. :D
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: Wetjo skrivet 23 januari 2010, 12:10:11 PM
Citat från: LarsBudtz.dk skrivet 21 januari 2010, 18:43:40 PM
Uha! Det er farligt at tro at alle biler produceres der hvor de hører hjemme!  ;)
Her er et par eksempler, jeg lige kunne komme i tanke om:  :o
Citroën C1 + Peugeot 107 + Toyota Aygo = Tjekkiet
Nissan Pixo + Suzuki Alto = Indien
Citroën Berlingo + Peugeot Partner , Opel Corsa= Spanien
Fiat Panda + Fiat 500 + Ford Ka = Polen
Ford Mondeo , Volvo S40 + Volvo V50 , Volvo S60 = Belgien
Mitsubishi Colt , Citroën C-Crosser + Peugeot 4007 = Holland
Toyota Yaris , Smart = Frankrig
Renault Koleos = Sydkorea
Opel Agila = Ungarn

Du glömde Seat Alahambra, Ford Galaxy & VW Sharan som byggs i Portugal.
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: Fredde skrivet 23 januari 2010, 12:27:06 PM
Citat från: Wetjo skrivet 23 januari 2010, 12:10:11 PM
Du glömde Seat Alahambra, Ford Galaxy & VW Sharan som byggs i Portugal.

Sen har vi MB som bygger M, R och GL-klass i Alabama, USA och man kommer bygga A och B-klass i Ungern från 2011.

Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: Danne B. skrivet 23 januari 2010, 15:52:33 PM
Citat från: RoTe skrivet 21 januari 2010, 22:16:04 PM
Det spelar ju inte så stor roll var en bil produceras, det som spelar roll är vem som designat den. Franska bilar brukar ha "en del" egenheter. Men eftersom Citroen C1 och Peugeot 107 är en Toyota under skalet är dom inte drabbade av franska sjukan. :D

Tror du ja... ;D

//Danne
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: Jo skrivet 31 januari 2010, 09:31:01 AM
Citat från: Danne B. skrivet 23 januari 2010, 15:52:33 PM
Tror du ja... ;D

//Danne

Verkar ju som att det blev en sjukdom från Japan som slog till istället.

http://sydsvenskan.se/ekonomi/article625685/Farlig-gaspedal-pa-fler-bilar.html
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: groenis skrivet 31 januari 2010, 15:13:51 PM
Kan det vara en ny form av asiaten ;D

/Lennart
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: pierrew skrivet 31 januari 2010, 16:27:23 PM
Citat från: RoTe skrivet 21 januari 2010, 22:16:04 PM
Det spelar ju inte så stor roll var en bil produceras, det som spelar roll är vem som designat den. Franska bilar brukar ha "en del" egenheter. Men eftersom Citroen C1 och Peugeot 107 är en Toyota under skalet är dom inte drabbade av franska sjukan. :D


Ush tro mig de är franskt, ja skruvade Toyota i nästan 6 år innan Aygon dök upp, liknar ingen annan Toyota under skalet nånstans mer än motorn, dock är motorn heller inte Toyota i grunden utan Daihatsu (som ägs av Toyota till 52%) Det är mer idiotiska franska lösningar än smarta japanska. Jag ljuger inte om ja säger att det troligtvis är Toyotas sämsta bil och Peugeots/Citroens bästa ;D

Bilen utvecklad i Europa med inblandning av japanerna, tillverkas i Tjeckien, motorn byggs i Polen ;)
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: Danne B. skrivet 31 januari 2010, 22:52:56 PM
Citat från: pierrew skrivet 31 januari 2010, 16:27:23 PMdock är motorn heller inte Toyota i grunden utan Daihatsu (som ägs av Toyota till 52%)

Är den månne släkt med den lilla trecylindriga historian som satt i salig Charade?

//Danne
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: Mölle-Mats skrivet 01 februari 2010, 00:06:04 AM
Citat från: Wetjo skrivet 23 januari 2010, 12:10:11 PM
Du glömde Seat Alahambra, Ford Galaxy & VW Sharan som byggs i Portugal.
I Ford Galaxys fall så är det redan historia, den modellen är ersatt med en ny "pure Ford" som väl egentligen är en något förlängd S-max!

Sharan/Alhambra byggs dock fortfarande vidare i den gamla modellen som ju presenterades redan som 1996 års modell, även om en ersättare är på g även för dem.

Men byggs de verkligen i Portugal? Jag hade absolut för mig att de var byggda i Spanien ...

Hade själv en Alhambra -01:a som tjänstebil för ett gäng år sedan som jag körde drygt 10 000 mil med, men dess kvalitet imponerade väl inte riktigt! Då var den "tjeckiska VW Golfen", d v s  Skoda Octavia II:an, som jag hade nu senast och körde ungefär lika långt med avsevärt mycket bättre! Så tjeckisk-byggda bilar har jag ett mycket stort förtroende för - med undantag för det som producerades under kommunisttiden förstås!  ;D
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: SimonB skrivet 01 februari 2010, 00:08:59 AM
Själv körde man upp för B i en VW Sharan diesel!  ;D
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: pierrew skrivet 01 februari 2010, 11:44:17 AM
Citat från: Danne B. skrivet 31 januari 2010, 22:52:56 PM
Är den månne släkt med den lilla trecylindriga historian som satt i salig Charade?

//Danne

Nej själva motorn är helt nyutvecklad för bilen, men Toyota överlät Daihatsu ta fram den just pga deras historia med just 3 pipar ;)
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 01 februari 2010, 16:45:23 PM
Den mest japanska bilen av dem alla, Toyota Corolla och senare Auris tillverkas för den Europeiska marknaden i... (truddeluttfanfar) .. Adapazari TURKIET !!  ;D :D

.. men det vill de på Toyota liksom inte riktigt kännas vid..
:o :o

/B
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: pierrew skrivet 01 februari 2010, 20:02:28 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 01 februari 2010, 16:45:23 PM
Den mest japanska bilen av dem alla, Toyota Corolla och senare Auris tillverkas för den Europeiska marknaden i... (truddeluttfanfar) .. Adapazari TURKIET !!  ;D :D

.. men det vill de på Toyota liksom inte riktigt kännas vid..
:o :o

/B

Liten rättelse,
Auris (halvkombi) tillverkas i England, Chassienr börjar på SB1.
Corolla 4dörrars (Auris sedan) tillverkas i Turkiet Chassienr börjar på NMT.

MEN alla de första Auris som kom hit till Europa tillverkades i Japan Chassienr börjar på JT1 ;)

Sen alla Avensis som nånsin sålts i europa är tillverkade i England.

Rav4, Land-Cruiser o dom andra flesta udda modeller är oxå tillverkade i Japan.

Sen har vi Hi-lux pickupen som tillverkades under en period i Thailand (chassienr MR) för europa, men numera så vitt jag vet i Sydafrika (Chassienr AHT).

Och lille Yarisen tillverkades till en början bara i Japan runt 99-00 för att sedan tillverkas i Frankrike, är lite blandat beroende på årsmodell genom hela tillverknings perioden, även på den nyaste karossen så är de blandat mellan japaner o fransoser, är de en fransos så börjar Chassienr på VNK och Japan JT1.


Finns ju alla de gamla modellerna Corolla osv oxå men de kan vi ta en annan gång ;)


Som en liten parentes så har fabriken i Turkiet fått utmärkelsen Toyotas mest felfria fabrik, kommer inte ihåg vilket år det var men dom ligger ständigt i topp vad gäller saken iallafall. ;D
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 01 februari 2010, 20:16:33 PM
Min Corolla KOmbi är i alla fall "Made in Turkey".. ;)
Vet att den gamla modeller av Ford Taunus tillverkades i Turkiet många år efter det att den slutat tillverkas i (Väst)Tyskland

Annars är ju Slovakien ett land som just "specialiserat" sig på biltillverkning..

/B
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: pierrew skrivet 01 februari 2010, 20:40:23 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 01 februari 2010, 20:16:33 PM
Min Corolla KOmbi är i alla fall "Made in Turkey".. ;)
Vet att den gamla modeller av Ford Taunus tillverkades i Turkiet många år efter det att den slutat tillverkas i (Väst)Tyskland

Annars är ju Slovakien ett land som just "specialiserat" sig på biltillverkning..

/B

Jepp kombin och sedanen av Corolla fram tills Auris tog över tillverkades i Turkiet och Japan, aldrig i England. Även Corolla Verso ( den lite högre modellen av corolla ) tillverkades i Turkiet. Dem turktillverkade modellerna håller faktiskt lite högre kvalitét än dem som byggdes i England pga att dom använder vad som på Toyotaspråk kallas Japanspecen, alltså dem flesta komponenter är DENSO, på engelsmännen är det mycket Bosch ???

Men englands bilarna har en annan stor fördel och den stavas PLAST-tank ;D Japanerna o Turkarna har tyvärr en tank i plåt som gärna blir, vad ska man säga, igenom titt vänlig efter ett par år.
Titel: SV: 2x 3,5 meter tjekkisk Nobina
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 02 februari 2010, 03:07:15 AM
Citat från: pierrew skrivet 01 februari 2010, 20:40:23 PM
Dem turktillverkade modellerna håller faktiskt lite högre kvalitét än dem som byggdes i England pga att dom använder vad som på Toyotaspråk kallas Japanspecen, alltså dem flesta komponenter är DENSO, på engelsmännen är det mycket Bosch ???

.. så mannen som uppfann mörkret  8) , Mr Lucas är inte numera inblandad...

/B