Hej!
Jag äger en Mercedes Benz LP 608 från 1971 som ska besiktas i februari. Jag haft dåliga erfarenheter med bilprovningen i Göteborg där jag bor. Bilprovningarna i Mölndal och Partille var inte så hjälpsamma heller. T.ex ojämn bromskraftfördelning kritiserades (jag har aldrig sett en Mercer från 70-talet som INTE har ojämn bromskraftfördelning). Bromsarna funkar i övrigt helt fantastiskt; bara med en avvisning av 19%.
Min buss är verkligen i bra skick, men det verkar inte finnas någon med förstånd för veteranbussar där, helt enkelt.
Har ni något tips vart man skulle kunna åka för att få en schyst och fair besiktning?
Tack för hjälpen!
Vänliga hälsningar,
Sebbe
Det där skulle du tagit upp med stationschefen. Dom ska göra en opartisk besiktning, oavsett vad du kommer med för fordon. Får du inget gehör, så gå vidare.
Åk till Kinna... där fick vi hjälp av killarna att knuffa ut en buss för att få den att starta... Nej det jag vill säga är att Göteborg har blivit en knasig stad för att besiktiga tunga veteranfordon åka ut på landet eller till Stockholm där humaniteten finns kvar...
Avvakta avregleringen i sommar det kan mycket väl ge serviceöppningar (också kanske du kan besiktiga din buss på ICA eller nå´t sånt när du ändå hämtar posten!) Eller precis före avregleringar brukar de flesta vara ganska så spaka!
;)
Mr H
Alternativet för den med tjock plånbok är att låta en ackrediterad verkstad titta på felet och "släcka" 2:an.
/Björn
Citat från: sebbe skrivet 21 januari 2010, 11:46:23 AM
Hej!
Jag äger en Mercedes Benz LP 608 från 1971 som ska besiktas i februari. Jag haft dåliga erfarenheter med bilprovningen i Göteborg där jag bor. Bilprovningarna i Mölndal och Partille var inte så hjälpsamma heller. T.ex ojämn bromskraftfördelning kritiserades (jag har aldrig sett en Mercer från 70-talet som INTE har ojämn bromskraftfördelning). Bromsarna funkar i övrigt helt fantastiskt; bara med en avvisning av 19%.
Min buss är verkligen i bra skick, men det verkar inte finnas någon med förstånd för veteranbussar där, helt enkelt.
Har ni något tips vart man skulle kunna åka för att få en schyst och fair besiktning?
Tack för hjälpen!
Vänliga hälsningar,
Sebbe
Jag kan rekommendera bilprovningen i Vara, dom är aldrig omöjliga.
Om ditt fordon inte klarar besiktningens opartiska prov
ska fordonet inte få gå på allmäna vägar.Fordonet ska ha godkända bromsar med marginal.
Jag vill inte möta ett ikke godkänt fordon på vägen.Definitift inte ett fusk godkännt sådant.
Citat från: Rolle skrivet 22 januari 2010, 13:58:14 PM
Jag vill inte möta ett ikke godkänt fordon på vägen.Definitift inte ett fusk godkännt sådant.
Nä, jag kan inte tänka mig att vare sig Bilprovningens - eller så småning om "avregleringens" personal, släpper igenom trafikfarliga fordon.
Det där med att en 100-lapp i handskfacket skulle räcka, är inget mer än ett dåligt skämt. För att inte säga ett oförskämt ryckte om en kunnig yrkeskår.
Mvh Affe
Råkade titta på nyheter på Finska
Där finns ett bolag som sköter besiktningar i Finland och som är intresserade på att lägga
anbud i Sverige,de tyckte 300:- var alldeles för billigt för en P-bil de vill höja priset från 300:- upp till 900:- beroende på hur frekvent stationen var.
Populär station dyrare mindre populär station billigare.
/Lennart
Citat från: Affe skrivet 22 januari 2010, 20:27:15 PM
Nä, jag kan inte tänka mig att vare sig Bilprovningens - eller så småning om "avregleringens" personal, släpper igenom trafikfarliga fordon.
Det där med att en 100-lapp i handskfacket skulle räcka, är inget mer än ett dåligt skämt. För att inte säga ett oförskämt ryckte om en kunnig yrkeskår.
Mvh Affe
Å andra sidan har det varit lite turbulent med mutskandaler inom Bilprovningen senaste åren, så helt galet var det ju inte. Har själv upplevt att bemötandet kan skilja mellan stationer. "Tätortsstationer" brukar ha lite drygare personal, medan tonen på landsorten har varit lite öppnare. På ett ställe var det en f.d Scaniamek som skulle beiktiga min Volvo, och började med att fullständigt såga Volvos kvalitet, samt tvivla på att den skulle klara besiktningen. Efter ett snack med stationschefen blev han utbytt till en opartisk kille. Bilen gick dessutom igenom med blanka papper.
Man tycker ju att en besiktning ska vara helt opartisk men på statliga instanser med monopol brukar det finnas personal som är tvungen att visa sin makt på ett felaktigt sätt.
Är man på bilprovningen med en veteran är det fördelen om man får en bilprovare som varit med ett tag och kan sin sak. När jag var med en Cyrysler från 1954 för någon vecka sedan så kunde inte bilprovaren manuvrera bilens växellåda och ingen vetskap om kardanbroms! Då undrar man ju om han var kapabel att besikta en veteranbil..
Kommer det in en bil som dom inte behärskar, bör dom väl kunna be om instruktioner från ägarn?. Jag har sett skrämmande exempel på odugliga förare vid provkörning av diverse fordon. Håller även med om att vissa ska visa sin makt, med hänvisning till monopol.
Jo det tycker man dom borde göra fråga på ett hövligt sätt en att tycka man är heltokig som kör runt i äldre fordon
"Om ditt fordon inte klarar besiktningens opartiska prov
ska fordonet inte få gå på allmäna vägar.Fordonet ska ha godkända bromsar med marginal.
Jag vill inte möta ett ikke godkänt fordon på vägen.Definitift inte ett fusk godkännt sådant."
nej det är klart man vill möta godkända fordon, men som vi vet så skiljer ju det lite på dagens krav mot kraven på 70talet, och veteranfordon brukas inte så många mil / år och dessutom sällan med full last ofta kör man ju dessutom lugnare med dessa bilar, risken med att ställa allt för petiga krav är att man får fler helt obesiktade fordon längs vägarna då ägarna resonerar att det är billigare med böter OM man blir stoppad, än kostnaden för att bygga om fordonen så de uppfyller kraven på dagens bilar. Men de är ju klart att helt tokigt får det ju inte vara med bromsar och så, det är ju inte så svårt att justera gamla hederliga trummor,,, :)
Många testpunkter har fastställda max/min värde, när det gäller bromsarna får ojämnheten vara 30%, om jag inte minns fel ska retardationen vara minst 4,2 m/sek, inget av detta ska vara några bekymmer med en gammal Merca. Problemet är ju att grejorna är lite till åren och kanske inte har riktigt samma prestanda som när de var nya.
Hur trevligt det än är med gamla fordon bör dom vara i skick om man ska ut i trafiken, det är alltså bättre att lägga pengarna på vapenvård än att spendera pengar på att köra runt och leta efter generösa bilprovare.
Även om man ju "kör försiktigt" och få mil kan det ju dyka upp en likasinnad i en korsning och då är det ju bra om åtminstonde det ena fordonet kan stanna.
Stina.
Citat från: erik t skrivet 23 januari 2010, 14:55:17 PM
Man tycker ju att en besiktning ska vara helt opartisk men på statliga instanser med monopol brukar det finnas personal som är tvungen att visa sin makt på ett felaktigt sätt.
Bilprovningen är inget statligt verk. Ägarskapet delas med åtta branschorganisationer och fördelningen är följande:
52 procent - Svenska staten
12 procent - Bilförsäkringsföretagen
(Holmia Försäkrings AB,
Folksam ömsesidig sakförsäkring
Länsförsäkringar Wasa Försäkrings AB,
If Skadeförsäkrings AB,
Trygg Hansa Försäkrings AB)
12 procent - Motorbranschens Riksförbund
5 procent - Motormännens Riksförbund
5 procent - Motorförarnas Helnykterhetsförbund
5 procent - Kungliga Automobil Klubben
3 procent - Svenska Taxiförbundet
3 procent - Sveriges Åkeriföretag
3 procent - Svenska Bussbranschens Riksförbund
Anställda i bolaget har ingen egen makt, utan skall följa de förordningar som Bilprovningen har som uppgift att kontrollera. Dessa uppgifter har skötts mycket bra.
Att enskilda personer på ett eller annat sätt åsidosätter sina åligganden, betyder inte att de är "snälla", utan snarare det motsatta. Förr eller senare riskerar de att avslöjas, med allt vad det kan innebära.
Mvh Affe
Jo de e kart man ska ha bra bromsar och att besiktningen är överlag bra, det jag menar är att det är skillnad på fordon som går i daglig trafik med 5-15 tusen mil om året och nästan alltid fullt lass i farter över 80km, I de lägre farterna som korsningar å innerstaden och olastade har inte bromsverkan samma betydelse visst är det ju trevligare med bra bromsar och man måste ju utgå ifrån att bilarna även ska kunna stanna i högre farter och med lass, men det jag menar är att man kör ju på ett annat sett med dessa veteraner, det är ju som på vintern då det är halt så ju de flesta ta det lite lugnare ( ja kanske inte hälften av SL chaufförerna i stockholm som kanske inte borde sitta i ett fordon större än en Micra.... ) men de är ju klart att dessa förare kan ju iof också hamna i ett veteranfordon med tvivelaktiga bromsar å det är ju klart att då bör ju besiktningen utgå från att alla är idioter och ställa högre krav.. eller ska man kanske inte släppa ut outbildade förare i SLbussarna...Me det är ju en annan diskussion...
Men bussen som diskuterades nu hade en avvikelse på 19% å fick det vara 30 så borde det ju inte vara något bekymmer med besiktningen men det är klart det var ju i Göteborg.... Nämn nått bra som kommer därifrån.... Volvo nä Håkan hellström nää fy Kitty jutbring... nä.... 8) 8) 8) äh nått borde de ju kunna finnas... Fan jag är ju därifrån... nä de finns fog inget bra med GBG ::) ;)
Bromsar och däck SKA vara bra och godkända det tycker jag med, även om det inte verkar så på mitt inlägg...