Ibland funderar jag så där lite extra och ibland så får jag heller inget svar på mina funderingar. Så nu får ni hjälpa mig å reda ut detta.
Hur fungerar det här med miljözonen i Stockholms innerstad? Alltså att tunga fordon inte får köra i innerstaden om det är äldre än en viss ålder. Åtta år är max, sedan finns alla undantagsregler för fordon med högre miljöklasser. Så långt borde jag väl vara på rätt spår. Rätta mig där jag har fel.
Vad innebär dessa regler för SL? Bussarna vi kör med i Tyresö exempelvis, är det som så att bussarna som är yngre än åtta år får trafikera centralen medan bussarna som är äldre än åtta år inte får det? För om reglerna är så kommer inga fler b10or trafikera centralen utan enbart b9or.
Jag hoppas att jag missförstått något för så kan vi ju inte ha det :P
Ja så har jag också förstått det, det där med SL. Ett undantag verkar vara det här med extrabussar, jag har åkt med allt från Busslinks 44XX B10M kortvagnar till gamla Swebus 43XX på 608, som kör till Humlegården, vilket ligger inom miljözonen. Kanske någon här kan förklara hur det ligger till (Lars?)? Möjligen beror det på att man inte har alla regler klar i huvudet innan man satt ut vagnen på linjen eller helt enkelt beror det slarv/trötthet?
Något som är mycket märkligt är ju att Stadsgårdsleden och Valhallavägen är undantagen från miljözonsregelerna trots att båda ligger mitt i Stockholm, vet inte politikerna att det är samma luft och samma närmiljö?
(jo jag vet att det är viktiga internationella förbindelser till och från Färjorna, men om de nu handlar om att man vill förbättra luften så blir de ju bara ett slag i luften när man har massa undantag)
Citat från: homer skrivet 20 januari 2010, 23:40:17 PM
Något som är mycket märkligt är ju att Stadsgårdsleden och Valhallavägen är undantagen från miljözonsregelerna trots att båda ligger mitt i Stockholm, vet inte politikerna att det är samma luft och samma närmiljö?
(jo jag vet att det är viktiga internationella förbindelser till och från Färjorna, men om de nu handlar om att man vill förbättra luften så blir de ju bara ett slag i luften när man har massa undantag)
Då skulle alla bolag som kör med för gamla fordon vara tvungna att åka med Viking Line från Kappellskär. Vilket är svårast att begränsa buss och lastbilstrafiken eller låta de åka med på utvalda sträckor. Kontroll behovet skulle vara större än miljövinsten då det på sin höjd gäller kanske om mindre än 10 fordon/dag.
Problemen ligger förr i Ryssbussar som kommer till Stockholm och kör rundturer med för gamla bussar.
/ Christer K
Euro 2 och Euro 3 får köras tills de är 8 år. Motorer som uppfyller Euro 4 får köra till 2016 och Euro 5 till 2020.
Fordonen kan utrustad med avgasreningsutrustning för att nå en högre Euro klass.
Det är operatören som är skyldig att bestämmelserna följs. Blir du som chaufför stoppad med buss som inte uppfyller kraven får du böter och bussen bärgas från plats...
Vilka gator man får köra med icke miljöklassade bussar framgår av denna karta: http://www.stockholm.se/-/Naringsliv/For-foretagare/Trafik/Miljozon-/ (http://www.stockholm.se/-/Naringsliv/For-foretagare/Trafik/Miljozon-/)
Dispenser brukar Stockholms stad vara mycket återhållsamma med, men man har tidigare givit sådana vid stora akuta avstängningar, samt även vid vissa andra tillfällen. Spårvägssällskapet har ju det när man kört veteranbusstrafik som ersättning för Djurgårdslinjen. Sedan kan ju även förare av en icke miljögodkänd buss tvingas att köra i miljözon då Essingeleden är nattavstängd eller liknande händelser. Någon generell dispens för "extrabussar" finns inte. /Henrik/
Citat från: Beppe skrivet 21 januari 2010, 12:36:08 PM
Euro 2 och Euro 3 får köras tills de är 8 år. Motorer som uppfyller Euro 4 får köra till 2016 och Euro 5 till 2020.
Fordonen kan utrustad med avgasreningsutrustning för att nå en högre Euro klass.
Att eftermontera filter hjälper inte längre i sverige, det tog slut årsskiftet -06 -07.
Det funkar i tyskland och danmark men sbp flyttar inte upp fordonet en euro-klass längre. Vilket gör att fina turistbussar måste säljas utomlands eller till underpriser för att man inte kan köra till våra miljözoner med dom.
Vi satte filter på vår dubbeldäckare enligt dom gamla reglerna så den får gå till 2012 i svensk miljözon medans den får gå så länge den finns i livet i dom tyska miljözonerna.
Tack för svaren
Då är det alltså som så att SL trafiken inte är undantagen utom vid vissa extraordinära situationer.
Citat från: MrX skrivet 21 januari 2010, 19:37:57 PM
Tack för svaren
Då är det alltså som så att SL trafiken inte är undantagen utom vid vissa extraordinära situationer.
Är den ens det då? Exempel på så´na situationer?
//Danne
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 januari 2010, 19:57:13 PM
Vid stora tunnelbaneavstängningar har man fått tillstånd att använda även icke godkända bussar p.ga svårighet att få fram annat, typ när det var avstängt på Gröna linjen genom stan
Aha! Där ser man! :)
//Danne
Citat från: Blue skrivet 21 januari 2010, 18:23:07 PM
Att eftermontera filter hjälper inte längre i sverige, det tog slut årsskiftet -06 -07.
Det funkar i tyskland och danmark men sbp flyttar inte upp fordonet en euro-klass längre. Vilket gör att fina turistbussar måste säljas utomlands eller till underpriser för att man inte kan köra till våra miljözoner med dom.
Vi satte filter på vår dubbeldäckare enligt dom gamla reglerna så den får gå till 2012 i svensk miljözon medans den får gå så länge den finns i livet i dom tyska miljözonerna.
TYPISKT några "miljömuppar" som inte ser verklighetens realiteter!!
:( :(
:(/B
Verkar också bero på tid på dygnet. En sak gäller dagtid, en annan nattetid.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 januari 2010, 19:57:13 PM
Vid stora tunnelbaneavstängningar har man fått tillstånd att använda även icke godkända bussar p.ga svårighet att få fram annat, typ när det var avstängt på Gröna linjen genom stan
Härliga tider! ;D
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/F/Fridstroms_busstrafik/fridstroms_busstrafik_LBY839_sergels_torg_stockholm_2307_2005.JPG)
Två suspekta figurer till vänster i bild!
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/M/Midbus/midbuss_NAU283_sergels_torg_stockholm_1807_2005.JPG)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/G/Gladokvarns_buss_o_taxi/gladokvarns_buss_o_taxi_MZM018_centralen_klarabergsviadukten_stockholm_1807_2005.JPG)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/E/Ekmanbussflexibussitet/29_ekman_buss_flexibussitet_sergels_torg_stockholm_1807_2005.JPG)