(http://www.bussmicke.se/TEMP/H20_5356_BHF766_Stockholm_920623.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H20_5356_BHF766_Enebyberg_950618.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H20_5372_FGN512_Kungsangen_920403.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H20_5386_AHB856_Spanga_911017.jpg)
Mumma med Van Hool.
//Niclas
Vad ska man säga? Dessa bilder är oslagbara, och från en tid när bussar var roliga att köra!
//R
Citat från: Bussmicke skrivet 20 januari 2010, 01:27:40 AM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H20_5356_BHF766_Stockholm_920623.jpg)
Mycket trevliga bilder! De första H20-bussarna Vaxholm (1977) fick var 5355-5362.
Trevligt att se att S-L kunde köpa något annat än Säffle . Hur många H 20 fanns det?? Synd bara att Säffle blivit så extremt vanlig i S-L trafiken. Man kan ju undra om Säffle hade kunnat överleva utan inköp från S-L???
Citat från: yngrot skrivet 20 januari 2010, 16:06:58 PM
Trevligt att se att S-L kunde köpa något annat än Säffle . Hur många H 20 fanns det?? Synd bara att Säffle blivit så extremt vanlig i S-L trafiken. Man kan ju undra om Säffle hade kunnat överleva utan inköp från S-L???
Om Säffle är vanligt, vad är då Scania? Snart ser man ju bara OmniLink.
Van Hoolerna är hur som helst det snyggast som har rullat hos SL någonsin! :)
WOHOOOO Micke, jädrans vilka snygga bilder (som vanligt)
H20 är barndom för mej, åkte med dom till skolan så gott som varje dag på den tiden man bodde i Sundbyberg.
Det finns väl bara en kvar om man bortser från dom som exporterades till Ryssland som ser hyffsat orginal ut antar jag å det e väl 5399 som du fotade för ett tag sen, är det nån som känner till om den är kvar eller om det blivit husbuss av den.
/Robban
Kan inte annat än stämma in. Dessa bussar var hur fina som helst. Tänk om man hade en tidsmaskin.
Hur många gånger har man inte suttit på ensamma sätet längst fram och tittat på hur föraren kört och växlat dessa skönheter när man åkt till och från skolan på tidigt 80 tal, jag minns när linje 507 hade vändslinga i Rissne, ungefär där Stadshuset ligger idag och man fick åka med in i vändslingan och "rattat" bussen själv, kommer nån annan ihåg Berit "Bomben" Nordqvist tror jag hon hette, en mycket trevlig förare på Råsta som inte hade nåt emot att visa hur man körde dessa fina bussar, hon var mycket omtyckt bland sina kollegor på Råsta också.
Fina bilder micke, mer H20
/a32 ;)
Trevlig busstyp
Bad alltid om vagnbyte när jag fick en på 503:an och orsaken var att vintertid så fastnade man alltid
på hållplatsen Hässelby Strand mot Solna, självklart hade jag kunnat backa mig loss men de var många gånger som de stod parkerade bilar direkt bakom.
507:ans vändslinga i lersmacket i Rissne efter garaget där fick man ibland stanna långt innan för att passagerarna skulle slippa gå i leran när det hade regnat.
Har fler anekdoter om dessa vagnar men tar de vid annat tillfälle.
/Lennart
Citat från: yngrot skrivet 20 januari 2010, 16:06:58 PM
Trevligt att se att S-L kunde köpa något annat än Säffle . Hur många H 20 fanns det?? Synd bara att Säffle blivit så extremt vanlig i S-L trafiken. Man kan ju undra om Säffle hade kunnat överleva utan inköp från S-L???
Hej,
Totalt fanns H20-vagnar med kaross från van Hool 5341-5403 men även littera H21 (flygbuss) hade van Hool-kaross. Dessa låg i serien 5404-5415.
Historiskt sett har bussarna varit placerade i Södertälje, Eriksberg (Botkyrka), Handen, Kallhäll, Råsta, Märsta och Vaxholm
Under kortare perioder har de även funnits i Täby, Norrtälje, Ekerö och Björknäs.
Är osäker på om Tyresö hade några.
Ja, mycket trevliga bussar och bilder. Enstaka vagnar hittade även till Tyresö, Ribby, Hornsberg (5364 för linje 607), Bromma (5351), Nyboda (5351), Lidingö (5346, 5359 för ersättningstrafik 1994), med andra ord fanns det H20 i princip vid alla SL-garage, dock inte samtidigt..
Vänliga hälsningar
Christian B
Kommer ihåg att Trafikcenter i Kumla fick en för halkkörning för några år sedan.. Den hängde med länge.. Ända tills någon bröt leden på Halkbanan.. Instämmer i att det var en trevlig buss. Älskade att följa med pappa till Råstagaraget och få åka en go tur.. :P
Underbara bilder, Micke!!!
//Danne
Citat från: christian berg skrivet 21 januari 2010, 10:23:54 AM
Ja, mycket trevliga bussar och bilder. Enstaka vagnar hittade även till Tyresö, Ribby, Hornsberg (5364 för linje 607), Bromma (5351), Nyboda (5351), Lidingö (5346, 5359 för ersättningstrafik 1994), med andra ord fanns det H20 i princip vid alla SL-garage, dock inte samtidigt..
Vänliga hälsningar
Christian B
Hej,
Tack för de kompletterande uppgifterna.
Tack för trevliga bilder återigen Micke!
Jag minns främst de Van Hooler med låga nummer i serien som kom till Roslagen efter sin karriär hos Flygbussarna, det var alltid något speciellt att få åka med dem när de gick som skolförstärkning.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 januari 2010, 17:03:40 PM
Tack för trevliga bilder återigen Micke!
Jag minns främst de Van Hooler med låga nummer i serien som kom till Roslagen efter sin karriär hos Flygbussarna, det var alltid något speciellt att få åka med dem när de gick som skolförstärkning.
//Fredrik
Det stämmer bra. Jag minns bl a att H21-vagnarna 5404, 5409, 5412 & 5415 gick i trafik för SL Täby det sista året.
H21 5414 och 15 var väl placerade i Vaxholm hela tiden?
// Niclas
H21 5415 var placerad i Handen på slutet. tror att 5414 alternerade mellan Vaxholm och Arlanda tidigare.
Dålig bild men ändå..
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H021/H21_5415_Gullmarsplan_Johanneshov_920110.jpg)