Är det någon som kan historiken kring denna buss ? Är väl också något jag frågat om förr, men jag har ju dåligt minne, så jag frågar igen. Denna buss (JWT 726) en Scania Deltaplan -77 måste GDG ha tagit över från något företag i något samanhang, den ägs numera av Hjortnäs kamratförening/Kanotklubb utanför Leksand. (Finns ej i SBH)
Var höll Grunds busstrafik till, och var det ett företag som GDG tog över ?
Citat från: 1896 skrivet 19 januari 2010, 15:09:08 PM
Var höll Grunds busstrafik till, och var det ett företag som GDG tog över ?
Grunds Busstrafik höll till i Färgelanda i södra Dalsland. Företaget sålde i mars 1983 till SJ Busstrafik.
När och hur kom bussen till GDG då ?
Citat från: 1896 skrivet 19 januari 2010, 17:28:30 PM
När och hur kom bussen till GDG då ?
Jag vet bara att Grunds sålde den till Åmåls Reseservice i november 1980.
Kan GDG ha förvärvat Åmåls reseservice ?
Undrar vad GDG hade bussen till ? Där kanske vi har svaret....
Hej
Jag vet i alla fall en sak man använt den här bussn till. I augusti 1984 träffade jag på den i Bengtsfors där den gick i linjetrafik. Den hade Älvsborgstrafikens dekaler på sig.
Det var på den tiden då Bengtsfors inte hade någon busstation utan bussarna avgick från gatorna i centrum.
Hälsningar
Sven
Har foto på 1705 som jag fått men vet inte vem fotografen är så jag kan väl inte visa bilden, :'(fotot är iallafall taget i Ludvika.
Citat från: 1896 skrivet 19 januari 2010, 17:28:30 PM
När och hur kom bussen till GDG då ?
Efter Åmåls Reseservice såldes bussen till Ivar Johansson i Tösse och det var hans verksamhet som övergick till GDG. Bussen överregistrerades på GDG 1983-06-17.
Tack, Hade Ivar Johansson fler fordon som GDG tog över ?
1705 stod ju länge i Ludvika innan den hamnade i Hjortnäs....
Jodå, JWT726 fanns hos Ivar Johansson i Tösse när GDG tog över hans företag.
JWT726 var unik i och med att den hade 10-växlad låda. Det gick inte att få detta i Sverige, utan här fick bussägarna nöja sig med den 5-växlade lådan. Förste ägaren Ingemar Grund lät dock montera en tillsatslåda i Norge. Det gav bussen en bättre körbarhet. Bussen var nämligen specad för Norge-resor på vägar med låg bärighet. Därför blev det ett frontmotorchassi med lilla motorn (DS8:an på 210 hk) och Deltas lättaste kaross (Delta 100). En 10-växlad låda var därför nästan ett måste för att klara backig körning med full last. Bussen hade bara en enda dörr, längst fram, och 48 sittplatser. Den var alltså ganska rymlig invändigt, men bagageutrymmena var begränsade. Guideplatsen utgjordes av ett enkelsäte på första sätesradens plats på höger sida. Här fanns förvaringslåda och bord för guiden, samt mikrofon. Trots frontmotorn var ljudnivån ganska behaglig framtill i bussen. Jag vet, för jag körde denna buss en del när den fanns hos Grunds Busstrafik.
GDG tog över ytterligare en buss från Ivar Johansson, en liten Mercedes LPO608/Lier från 1971. Den hade reg.nr P152 / AGK092 och fick GDG inv.nr 1117.
1117 menar du Mats, tack för påminnelsen, nu minns jag....
Citat från: 1896 skrivet 21 januari 2010, 15:58:02 PM
1117 menar du Mats, tack för påminnelsen, nu minns jag....
Givetvis menade jag 1117! Tack för rättelsen, vilken nu är införd här ovan.
Pratade i telefon med ägaren till 1117 för många år sedan, en riktigt trevlig kille, satt och pratade i flera timmar om bussen....
Citat från: 1896 skrivet 19 januari 2010, 17:43:40 PM
Kan GDG ha förvärvat Åmåls reseservice ?
GDG förvärvade inte detta företag. Man hade ingen som helst samhörighet med detta.