Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredde skrivet 24 augusti 2007, 18:36:27 PM

Titel: Swebus 4600 till Gävle
Skrivet av: Fredde skrivet 24 augusti 2007, 18:36:27 PM
Swebus 4600 kommer placeras i Gävle framöver, det är en Volvo B7LA den är regad på Gävle from 16 aug.. Den ska på lack innan trafik (nu SL-lack)...

//Fredde
Titel: SV: Swebus 4600 till Gävle
Skrivet av: M224 skrivet 24 augusti 2007, 19:24:45 PM
Helt underbart, tack hej då med det skrotet!  ;D
Titel: SV: Swebus 4600 till Gävle
Skrivet av: Bussgubben skrivet 24 augusti 2007, 21:20:33 PM
Citat från: M224 skrivet 24 augusti 2007, 19:24:45 PM
Helt underbart, tack hej då med det skrotet!  ;D
Den ska väl ersätta 5018 eller? Men om jag skulle bestämma så skulle jag helst flytta 4737 dit då den är bättre än alla 46XX.
Titel: SV: Swebus 4600 till Gävle
Skrivet av: M224 skrivet 24 augusti 2007, 21:29:29 PM
Det här är väl dagens melodi.

Man har 8 års gräns för bussar i någon del av landet, kör slut på dom där. Skickar dom till SL-land, kostar på dom lackering mm, dom funkar ett tag, ställs sedan av. Flyttas någon annan stanns i landet, lackas om igen, eller så skrotar man dom.

Samma sak med Boggibussarna som ska till Björknäs, hur mycket kostar inte detta spektakel, bygga om bussar som bara har två dörrar. Vilken j-a soppa.

Förr rullade samma bussar i stort sett i samma depå hela sin livsläng, förarna blev vana vid dom, mekarna lika så.

Men nu ska det flyttas, bytas, krånglas o.s.v.
Titel: SV: Swebus 4600 till Gävle
Skrivet av: Cero skrivet 24 augusti 2007, 21:43:59 PM
Citat från: M224 skrivet 24 augusti 2007, 21:29:29 PM
Det här är väl dagens melodi.

Man har 8 års gräns för bussar i någon del av landet, kör slut på dom där. Skickar dom till SL-land, kostar på dom lackering mm, dom funkar ett tag, ställs sedan av. Flyttas någon annan stanns i landet, lackas om igen, eller så skrotar man dom.

Samma sak med Boggibussarna som ska till Björknäs, hur mycket kostar inte detta spektakel, bygga om bussar som bara har två dörrar. Vilken j-a soppa.

Förr rullade samma bussar i stort sett i samma depå hela sin livsläng, förarna blev vana vid dom, mekarna lika så.

Men nu ska det flyttas, bytas, krånglas o.s.v.

Håller med. Det skulle vara intressant om någon lyckades räkna ut den totala samhällsekonomiska vinsten jämfört med förr. En sådan kalkyl måste inkludera alla administrativa insatser, upphandlingskostnader, etc, samt den miljöpåverkan det innebär att hålla på och måla om och flytta om. Man måste också väga in effekten av vandringspokaler som ingen bryr sig om jämfört med, som du säger, bussar som någon känner något för och bryr sig om.

Nu säger jag härmed inte att det var bättre förr, för det var det inte alltid. Men på vissa håll känns det som att man flyttar och ändrar så ofta som möjligt för att HK ska ha något att pyssla med.

/Cero