Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 15 januari 2010, 23:25:20 PM

Titel: Lite Linjebusshistoria från 1990-talet 18
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 januari 2010, 23:25:20 PM
Ljuva Skåne och då Malmö och gamla hederliga Värnhemstorget i synnerhet..

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Linjebuss_3164_PNS206_Malmo_960531.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Linjebuss_3173_FLU675_Malmo_960531.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Linjebuss_3177_PNB901_Malmo_960531.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Linjebuss_3250_PNB942_Kristianstad_950821.jpg)
Titel: SV: Lite Linjebusshistoria från 1990-talet 18
Skrivet av: Möllers skrivet 15 januari 2010, 23:26:38 PM
Trevligt snyggare bussar får man leta efter  ;D
Titel: SV: Lite Linjebusshistoria från 1990-talet 18
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 januari 2010, 23:38:44 PM
Färgen var trevligare förr.
Titel: SV: Lite Linjebusshistoria från 1990-talet 18
Skrivet av: Möllers skrivet 15 januari 2010, 23:45:17 PM
Jo håller med snyggaste lacken i sverige var det.
Titel: SV: Lite Linjebusshistoria från 1990-talet 18
Skrivet av: Andreas skrivet 16 januari 2010, 09:34:23 AM
Jag kollade in bussbilderna, väldigt stiliga. Jag undrar bara över den bokstav som står framför bussens nummer (endast Skånes bussar). Har bokstaven att göra med vilken depå de är stationerade i eller är det någon som vet?
Titel: SV: Lite Linjebusshistoria från 1990-talet 18
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 16 januari 2010, 09:42:43 AM
1992 när Malmö Lokaltrafik gick över och blev Malmö Trafik AB, så "delade" man upp stan i två områden - Gustav Adofs Torg (G) och Värnhemstorget (V). Från början innan Linjebuss var G o V som gröna bokstäver i fram och bak-rutan på bussen.
Egentligen var det redan uppdelat innan, då tjänster och pass utfördes till stora delar på det ena eller andra "torget", även om det även fanns blandade tjänster. Dessa platser var även de två avlösningsplatser för förare som fanns.

Men i och med att ML blev aktiebolag så kom något ljushuvud på att man även skulle dela det ekonomiskt och hälften av bussarna placerades på varje torg, med lite fler på GAT då det var något större trafikmässigt.
Dock blev det i verkligheten så att båda torgen till slut fick bussbrist och började "låna" av varandra - med en hel radda debiteringskostnader som följd - varje torg hade ju sitt ekonomiska ansvar och resultat att leva upp till - som troligen blev dyrare än att ha det som ett område...
Detta levde in på Linjebuss-tiden (Linjebuss tog över Malmö Trafik AB 1993-12-31) men slopades efter ett tag till bara "Malmö".

Linjerna som ingick i torgen var följande och naturligt geografiskt förlagda till torgen dom huvudsakligen passerade:
GAT: 10, 11, 13, 15, 16, 17, 21
VTG: 12, 14, 18, 19, 20, 22

//UYffe
Titel: SV: Lite Linjebusshistoria från 1990-talet 18
Skrivet av: yngrot skrivet 16 januari 2010, 11:28:25 AM
Mycket trevligt med riktiga bussar och olika färger. I dag är det bara gult eller grönt och en massa plastbussar.. :P
Titel: SV: Lite Linjebusshistoria från 1990-talet 18
Skrivet av: Andreas skrivet 16 januari 2010, 11:42:02 AM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 16 januari 2010, 09:42:43 AM
1992 när Malmö Lokaltrafik gick över och blev Malmö Trafik AB, så "delade" man upp stan i två områden - Gustav Adofs Torg (G) och Värnhemstorget (V). Från början innan Linjebuss var G o V som gröna bokstäver i fram och bak-rutan på bussen.
Egentligen var det redan uppdelat innan, då tjänster och pass utfördes till stora delar på det ena eller andra "torget", även om det även fanns blandade tjänster. Dessa platser var även de två avlösningsplatser för förare som fanns.

Men i och med att ML blev aktiebolag så kom något ljushuvud på att man även skulle dela det ekonomiskt och hälften av bussarna placerades på varje torg, med lite fler på GAT då det var något större trafikmässigt.
Dock blev det i verkligheten så att båda torgen till slut fick bussbrist och började "låna" av varandra - med en hel radda debiteringskostnader som följd - varje torg hade ju sitt ekonomiska ansvar och resultat att leva upp till - som troligen blev dyrare än att ha det som ett område...
Detta levde in på Linjebuss-tiden (Linjebuss tog över Malmö Trafik AB 1993-12-31) men slopades efter ett tag till bara "Malmö".

Linjerna som ingick i torgen var följande och naturligt geografiskt förlagda till torgen dom huvudsakligen passerade:
GAT: 10, 11, 13, 15, 16, 17, 21
VTG: 12, 14, 18, 19, 20, 22

//UYffe

Ok, då vet jag. Tack så mycket.