Efter Persontrafik 87 fotograferade jag några bussar från Malmö Lokaltrafik vid Centralstationen. Först ett par Aabenraa:
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4024.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4025.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4031.jpg)
Och så CR111 i den gamla fina gröna ML-färgen. Synd att man övergav den:
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4028.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4029.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4030.jpg)
Fortsättning följer...
Trevligt särskilt CR 111 .. Aabenraa hade groteskt stora skyltskåp men det syntes ju bra.. ;) vilket inte alltid är fallet numera på nya bussar...
Citat från: yngrot skrivet 12 januari 2010, 11:50:33 AM
Aabenraa hade groteskt stora skyltskåp men det syntes ju bra.. ;) vilket inte alltid är fallet numera på nya bussar...
Något som var vanligt i Danmark på den tiden. ML fann väl ingen anledning att avvika från dansk standard i det här avseendet.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 januari 2010, 15:46:48 PM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4031.jpg)
Finns denna kvar i Göteborg än? Detta är nämligen bussen som ML byggde om till cabriolet 1989.
Citat från: Svemicke skrivet 06 maj 2010, 23:39:55 PM
Finns denna kvar i Göteborg än? Detta är nämligen bussen som ML byggde om till cabriolet 1989.
Enligt Bilregistret tycks den finnas kvar. Åtminstone innan hade den en speciell regskylt med GULDET. Även detta verkar finnas kvar enligt Bilregistret
Nu vet jag inte hur uppdaterad deras databas är däremot. Har nämligen tidigare hittat fordon som är borta i verkligheten men ändå tycks finnas kvar i deras databas
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 maj 2010, 01:06:29 AM
Enligt Bilregistret tycks den finnas kvar. Åtminstone innan hade den en speciell regskylt med GULDET. Även detta verkar finnas kvar enligt Bilregistret
Nu vet jag inte hur uppdaterad deras databas är däremot. Har nämligen tidigare hittat fordon som är borta i verkligheten men ändå tycks finnas kvar i deras databas
Bussen fanns kvar hos Strömma i vintras i alla fall.
Uppmärksamt, Micke, att se att det var just den bussen. Inte tänkte jag på att det var den. Så här - ungefär - ser den ut i dag när den är ute på vinterkörning. Det är några år sedan bilden togs. Den uppmärksamme ser möjligen var.
(http://www.savenfjord.nu/guldet.JPG)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2010, 08:26:03 AM
Bussen fanns kvar hos Strömma i vintras i alla fall.
Uppmärksamt, Micke, att se att det var just den bussen. Inte tänkte jag på att det var den. Så här - ungefär - ser den ut i dag när den är ute på vinterkörning. Det är några år sedan bilden togs. Den uppmärksamme ser möjligen var.
(http://www.savenfjord.nu/guldet.JPG)
Den som någon gång i framtiden tar beslutet att skicka denna till skrot kommer jag aldrig att förlåta!
Jag hörde av mig till dem som ägde den innan (Paddan tror jag) och frågade om bussen, men fick till svar vilka sträckor den körde på och vad det kostade att åka med. Åka runt i Göteborg kan jag göra gratis i andra fordon. Den som svarade förstod nog inte att det var själva bussen jag var intresserad av.
Citat från: Svemicke skrivet 09 maj 2010, 16:20:59 PM
Den som någon gång i framtiden tar beslutet att skicka denna till skrot kommer jag aldrig att förlåta!
Jag hörde av mig till dem som ägde den innan (Paddan tror jag) och frågade om bussen, men fick till svar vilka sträckor den körde på och vad det kostade att åka med. Åka runt i Göteborg kan jag göra gratis i andra fordon. Den som svarade förstod nog inte att det var själva bussen jag var intresserad av.
Tidigare ägare var som framgår av texten på bussen Börjessons Sightseeing, men de körde också Paddan-båtarna. Börjessons var ett företag i Strömma-koncernen långt innan Interbus blev det.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 maj 2010, 17:33:35 PM
Tidigare ägare var som framgår av texten på bussen Börjessons Sightseeing, men de körde också Paddan-båtarna. Börjessons var ett företag i Strömma-koncernen långt innan Interbus blev det.
Interbus ägs väl av Swebus/Nobina?
Citat från: Svemicke skrivet 09 maj 2010, 17:48:23 PM
Interbus ägs väl av Swebus/Nobina?
Interbus såldes till Strömma i slutet av år 2006. Närmast dessförinnan ägdes det av Concordia och var alltså ett systerföretag till Swebus och Swebus Express.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 maj 2010, 17:55:40 PM
Interbus såldes till Strömma i slutet av år 2006. Närmast dessförinnan ägdes det av Concordia och var alltså ett systerföretag till Swebus och Swebus Express.
Ja, vill minnas att det var så. Interbus och Swebus var samma bolag. Tack för att Du redde ut begreppen här, Staffan!
Citat från: Svemicke skrivet 10 maj 2010, 01:35:52 AM
Ja, vill minnas att det var så. Interbus och Swebus var samma bolag. Tack för att Du redde ut begreppen här, Staffan!
Samma bolag kan man inte säga men däremot samma koncern. Även om samarbetet mellan Swebus Epress och Interbus var stort. Interbus svarade till exempel för att skaffa fram förstärkningsbussar och bemannade också flera av Swebus Express avgångar. Det senare kanske rentav gäller än i dag.
Interbus grundades i Göteborg i slutet av 1960-talet av bröderna Kroll. Genom olika ägare med anknytning till rederibranschen hamnade det så småningom hos Fastighets AB Stockholm-Saltsjön, som bland annat ägde Stockholms Turistbussar och också köpte Wasatrafik. Sedan köpte Swebus hela rasket. Gamla BBC, från början GDG Bussbeställningscentral, samordnades i Göteborg med Interbus.
När jag började jobba med Interbus på SJ pratades det ibland om några äldre förare att de var "krollare". Det tog ett tag innan jag begrep att det gällde förarna som varit med sedan grundarnas tid. En av dessa var Pelle Ericson, som började som extraförare och snart blev trafikledare på Interbus i början av 1970-talet och slutade som vd för företaget förra sommaren.