Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 11 januari 2010, 14:18:28 PM

Titel: Linje 640 = 676
Skrivet av: Stefan P skrivet 11 januari 2010, 14:18:28 PM
Hej

När och varför bytte linje 640 till 676?

mvh Stefan P
Titel: Re:
Skrivet av: Ersa skrivet 11 januari 2010, 14:28:19 PM
Minns inte exakt, men omkring 2004 tror jag. Minns någon ett mer exakt datum?
Nummerändringen skedde iaf för att alla stomlinjer skulle ha en 7:a som mittensiffra. I samma veva blev alla Vaxholmslinjerna ändrade från 67x till 68x (utom 670).
Titel: SV: Linje 640 = 676
Skrivet av: Andreas skrivet 11 januari 2010, 16:35:45 PM
Jag trodde först att alla SL-linjer med linjenr. x7x skulle göras om till stomlinjer. Men nyligen upptäckte jag att linjerna 57x, dvs. bussar som rullar i exempelvis Märsta/Upllands-Väsbytrakten, inte är stombusslinjer, utan normala rödbusslinjer. Jag fick det bevisat då jag fick för mig o hoppa på just en sådan buss i märsta (linje 576 el. 577 tror jag det var, den rullade iaf till UpplandsVäsby via Skånela) och när jag väl satt på bussen, så förstod jag att det inte fanns något som helst behov att göra om en sån linje till stomlinje. JAg tror aldrig att jag har kännt mig så ensam som då, jag var den enda passageraren på bussen fram till i princip U-V stn.

Apropå 676 el f.d. 640, en linje jag har åkt med många gånger, då familjen har sommarstuga nån mil från Vätö, så är jag ganska hundra på att man bytte ut majoriteten av de röda bussarna mot blåa, fastän linjen hade kvar linjenumret 640.  Jag kanske minns helt galisch.  :P 
Titel: SV: Linje 640 = 676
Skrivet av: virtual1 skrivet 11 januari 2010, 17:03:52 PM
Citat från: Andreas skrivet 11 januari 2010, 16:35:45 PM
Jag trodde först att alla SL-linjer med linjenr. x7x skulle göras om till stomlinjer. Men nyligen upptäckte jag att linjerna 57x, dvs. bussar som rullar i exempelvis Märsta/Upllands-Väsbytrakten, inte är stombusslinjer, utan normala rödbusslinjer. Jag fick det bevisat då jag fick för mig o hoppa på just en sådan buss i märsta (linje 576 el. 577 tror jag det var, den rullade iaf till UpplandsVäsby via Skånela) och när jag väl satt på bussen, så förstod jag att det inte fanns något som helst behov att göra om en sån linje till stomlinje. JAg tror aldrig att jag har kännt mig så ensam som då, jag var den enda passageraren på bussen fram till i princip U-V stn.


07X, samt 77X-bussarna är inte stomlinjer heller, och några 27X finns inte, ganska fånigt koncept då det inte följs mer än till hälften.
Titel: SV: Linje 640 = 676
Skrivet av: Ersa skrivet 11 januari 2010, 19:57:39 PM
Citat från: Andreas skrivet 11 januari 2010, 16:35:45 PM
Apropå 676 el f.d. 640, en linje jag har åkt med många gånger, då familjen har sommarstuga nån mil från Vätö, så är jag ganska hundra på att man bytte ut majoriteten av de röda bussarna mot blåa, fastän linjen hade kvar linjenumret 640.  Jag kanske minns helt galisch.  :P 

Stämmer bra. De blå Vegorna kom omkring oktober 2001, medan linjenumret ändrades först c:a tre år senare.
Titel: SV: Linje 640 = 676
Skrivet av: Fredde skrivet 11 januari 2010, 22:38:16 PM
Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2010, 19:57:39 PM
Stämmer bra. De blå Vegorna kom omkring oktober 2001, medan linjenumret ändrades först c:a tre år senare.

Någon som har en bild på en Vega på linje 640?

/Fredde

Titel: SV: Linje 640 = 676
Skrivet av: Omnilasse skrivet 11 januari 2010, 22:53:20 PM
Citat från: virtual1 skrivet 11 januari 2010, 17:03:52 PM
07X, samt 77X-bussarna är inte stomlinjer heller, och några 27X finns inte, ganska fånigt koncept då det inte följs mer än till hälften.
Ja, och ännu märkligare är ju att man valde för vissa linjer 17x, istället för exempelvis 77x, där tanken väl är att att bussarna med områdessiffran skall antyda att det är en stombuss i bemärkelsen till kommunens cenralort, medan 17x tycks innebära att det är en tvärförbindelse. Extra konstigt är det förra då man ju också bestämt att linjen måste gå till kommunens centralort - även om det finns fler i en kommun. Alltså går det att ha stomlinje på 677, men inte på 639...Förstår inte varför man inte kunde ha valt Köpenhamns eleganta lösning med deras S-bussar. Snyggt med jämna siffror och markerar tydligt att det är en särskild linje (derast stombussar har antingenn x00, eller x50 där de förra är tvärförbindelserna)... 7:an som märke är ju både otydlig och ologiskt...Att man inte bytt på 500-linjerna är förstås också orsakad av att det är sådan nummerbrist eftersom det är så stort område och många linjer som täcker serien...
Titel: SV: Linje 640 = 676
Skrivet av: j-a skrivet 11 januari 2010, 23:07:32 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 11 januari 2010, 22:38:16 PM
Någon som har en bild på en Vega på linje 640?

/Fredde


Här är Busslink 5753 vid Norrtälje busstation sommaren 2003
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/2010014.jpg)
Titel: SV: Linje 640 = 676
Skrivet av: Ersa skrivet 11 januari 2010, 23:11:26 PM
Citat från: j-a skrivet 11 januari 2010, 23:07:32 PM
Här är Busslink 5753 vid Norrtälje busstation sommaren 2003

På den tiden var Vegorna i rätt bra skick. Imponerande att de håller ihop än idag, med tanke på hur många mil de rullat det senaste decenniet.
Titel: SV: Linje 640 = 676
Skrivet av: Fredde skrivet 11 januari 2010, 23:13:28 PM
Citat från: j-a skrivet 11 januari 2010, 23:07:32 PM
Här är Busslink 5753 vid Norrtälje busstation sommaren 2003


Tackar så mycket!

Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2010, 23:11:26 PM
På den tiden var Vegorna i rätt bra skick. Imponerande att de håller ihop än idag, med tanke på hur många mil de rullat det senaste decenniet.

Ja hur många mil kan det ha blivit än så länge? 150´? /Fredde

Titel: SV: Linje 640 = 676
Skrivet av: Andreas skrivet 11 januari 2010, 23:21:10 PM
Ingen anung, men många många mil borde det nog kunna vara. Jag tänker då framförallt på alla de bussar på spec. 676 som pumpar på mellan Teknis och Norrtälje hela tiden under rusningstrafiken. Jag vet att de går väldigt ofta i vanliga fall också, men i rusningen har jag sätt kanske 2 el. 3 bussar ibland, köandes efter varandra, då det ibland har slutat med att de kanske har knappt 5 min emellan varandra. Storhelgerna vet jag också är sådana tillfällen, då brukar annat smått o gott dyka upp också.
Titel: SV: Linje 640 = 676
Skrivet av: Ersa skrivet 11 januari 2010, 23:35:27 PM
I början av 2000-talet sänkte alla nya fina Vegor medelåldern rejält på Norrtäljegaraget, men numera börjar de väl bli en rejäl belastning? Det känns ju som om Vegorna utgör en rätt stor del av Norrtäljegaragets vagnflotta. Om tillsvidareavtalet nu inte avbrutits hade väl många av Vegorna väl ändå behövt ersättas inom några få år?

Jag vill minnas att det nuvarande avtal inte bara finns en maxålder, utan även ett snitt på depåns bussars medelålder.
Titel: SV: Linje 640 = 676
Skrivet av: homer skrivet 11 januari 2010, 23:38:48 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 11 januari 2010, 23:13:28 PM
Tackar så mycket!

Ja hur många mil kan det ha blivit än så länge? 150´? /Fredde



5743 har på senaste besiktningen noterats ha
CitatVägmätarställning:  229803
alltså 123 000 (hundratjugotretusen) mil. de var 2009-10-21 och bussen är tagen i trafik 2000-11-06

de blir ungefär 13600 mil / år och avtalet säger väl att bussarna får vara 16 år gamla, om dem nu överlever den kommande upphandlingen och får vara kvar till 16 års dagen borde dem då ha rullat ungefär 220 000 mil (extrem överslagsräkning)
Titel: SV: Linje 640 = 676
Skrivet av: Ersa skrivet 11 januari 2010, 23:44:03 PM
Citat från: homer skrivet 11 januari 2010, 23:38:48 PM
5743 har på senaste besiktningen noterats ha  alltså 123 000 (hundratjugotretusen) mil. de var 2009-10-21 och bussen är tagen i trafik 2000-11-06

de blir ungefär 13600 mil / år och avtalet säger väl att bussarna får vara 16 år gamla, om dem nu överlever den kommande upphandlingen och får vara kvar till 16 års dagen borde dem då ha rullat ungefär 220 000 mil (extrem överslagsräkning)

Men kravet på snittåldern som jag tog upp längre upp då? Fanns det inte ett sånt?
Titel: SV: Linje 640 = 676
Skrivet av: Fredde skrivet 11 januari 2010, 23:48:12 PM
Citat från: homer skrivet 11 januari 2010, 23:38:48 PM
5743 har på senaste besiktningen noterats ha  alltså 123 000 (hundratjugotretusen) mil. de var 2009-10-21 och bussen är tagen i trafik 2000-11-06

de blir ungefär 13600 mil / år och avtalet säger väl att bussarna får vara 16 år gamla, om dem nu överlever den kommande upphandlingen och får vara kvar till 16 års dagen borde dem då ha rullat ungefär 220 000 mil (extrem överslagsräkning)

Det var ju lagom många mil :P

Blev nyfiken och kollade 6649, blå B9S från 2005: Senast godkända besiktning: 2009-05-06 Vägmätarställning: 745915 Blir väl ett snitt på ca 18500 mil/år...

Titel: SV: Linje 640 = 676
Skrivet av: Ted Selander skrivet 12 januari 2010, 06:52:59 AM
Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2010, 23:44:03 PM
Men kravet på snittåldern som jag tog upp längre upp då? Fanns det inte ett sånt?

Jo, och den är alltjämt 8 år.

/Ted
Titel: SV: Linje 640 = 676
Skrivet av: Ted Selander skrivet 12 januari 2010, 07:04:06 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 11 januari 2010, 23:48:12 PM
Det var ju lagom många mil :P

Blev nyfiken och kollade 6649, blå B9S från 2005: Senast godkända besiktning: 2009-05-06 Vägmätarställning: 745915 Blir väl ett snitt på ca 18500 mil/år...



Vid senaste årsskiftet noterades 872890 km för denna milslukare, vilket betyder ett ännu något högre årsvärde. Håller den på så här till 16-årsdagen kommer den ha passerat 300 000 milavallen. Frågan är hur en B9S ser ut då?

/Ted
Titel: SV: Linje 640 = 676
Skrivet av: Max W skrivet 12 januari 2010, 09:39:11 AM
Citat från: Andreas skrivet 11 januari 2010, 16:35:45 PM
Jag trodde först att alla SL-linjer med linjenr. x7x skulle göras om till stomlinjer. Men nyligen upptäckte jag att linjerna 57x, dvs. bussar som rullar i exempelvis Märsta/Upllands-Väsbytrakten, inte är stombusslinjer, utan normala rödbusslinjer. Jag fick det bevisat då jag fick för mig o hoppa på just en sådan buss i märsta (linje 576 el. 577 tror jag det var, den rullade iaf till UpplandsVäsby via Skånela) och när jag väl satt på bussen, så förstod jag att det inte fanns något som helst behov att göra om en sån linje till stomlinje. JAg tror aldrig att jag har kännt mig så ensam som då, jag var den enda passageraren på bussen fram till i princip U-V stn.   
Först ska erkännas att jag inte läst alla inläggen i denna tråd så noga utan fastnade genast för att om möjligt besvara Andreas undran över 57X-linjerna i Upplands Väsby och Märsta.
Det var meningen att alla X7X-nummer på sikt skulle reserveras för kommande stombusslinjer. Jag var själv med om att ta fram ett program för omnumreringar som skulle genomföras åren 2004-2009, men så kom trängselskatten emellan och många av förslagets linjenummer måste tas till trängselbusslinjerna och jag tror jag skrivit om detta i en tidigare tråd.
Nåväl, i 570-serien skulle bara 570 bli kvar som stombusslinje då Märsta-Sigtuna. Linje 579 skulle få nr 561 (som ju nu är trängsellinje Viksjö-Sergels Torg). Vi tyckte att eftersom 579 och 562 på den tiden i alla fall trafikerades växelvis av ett par vagnar och hade gemensam ändhållplats väster om stationen UPV, var det bra att ha ett näraliggande nr.561 hade dessutom tidigare varit en lokallinje i Upplands Väsby. Dessutom enklare omskyltning (OBS! att detta tänk nu är 8-10 år gammalt). Nu är väl omskyltning enklare än det var då antar jag.
I utredningen tog vi också upp att 52X-linjerna fanns både i Sollentuna och Upplands Väsby/Täby men borde höra hemma helt i Sollentuna liksom 54X-linjerna är Järfälla-linjer.
De efter 5 år genomförda "friläggningarna" av 57X - och 67X-linjenummer skulle i framtiden används när nordost-sektorn byggs ut. Ev. stombusslinje till Åkersberga skulle bli 674 och stombusslinje Danderyd - Rimbo 675 vill jag minnas.
Max W

Titel: SV: Linje 640 = 676
Skrivet av: homer skrivet 12 januari 2010, 20:19:00 PM
Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2010, 23:44:03 PM
Men kravet på snittåldern som jag tog upp längre upp då? Fanns det inte ett sånt?

Man kan ju tänka sig att kanske hälften av dem kommer lackas om till rött i o med upphandlingen och få ett lugnare liv, exempelvis på Ljusterö,
Titel: SV: Linje 640 = 676
Skrivet av: Ersa skrivet 13 januari 2010, 01:20:12 AM
Citat från: Ted S skrivet 12 januari 2010, 07:04:06 AM
Vid senaste årsskiftet noterades 872890 km för denna milslukare, vilket betyder ett ännu något högre årsvärde. Håller den på så här till 16-årsdagen kommer den ha passerat 300 000 milavallen. Frågan är hur en B9S ser ut då?

Undrar om vi kommer att få se en 16 år gammal B9S med 300 000 mil på mätaren? Helst med en glad Strömblad bakom ratten! ;D