Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: UglyJazz skrivet 10 januari 2010, 22:50:59 PM

Titel: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: UglyJazz skrivet 10 januari 2010, 22:50:59 PM
Hej, alla killar, tjejer, gubbar och gummor...

En enkel fråga?

Hur många stående får man ta vid en körning (beställning) mellan tex Uppsala och Sundsvall?

På skylten inne i bussen står det ex.vis

49 sittande + 4 stående eller
49 sittande + 1 rullstol

Finns det ingen rullstol med är frågan:
Är det lagligt om än klart olämpligt att ta stående den långa sträckan?

Vi förutsätter att alla sittplatser är bältade.

Att det är grymt olämpligt är självklart, men är det lagligt?
Vi har lite delade meningar i fikarummet...
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: RoTe skrivet 10 januari 2010, 23:21:00 PM
Följdfråga, måste personerna STÅ hela resan eller får dom sätta sig i t.ex mittgången? ;)
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: yngrot skrivet 10 januari 2010, 23:24:43 PM
Gäller det beställning så får du ju en buss som är anpassad till den gruppen du skall köra. Ingen vettig människa kör väl beställning med stående.. 
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: UglyJazz skrivet 10 januari 2010, 23:33:14 PM
Enligt MITT sunda förnuft räknas väl en sittande i mittgången som en stående...

Problemet med att bussen inte är anpassad för gruppen kan ju uppstå om man fått ett cirkaantal resenärer på tex 120 stycken, vilket motsvarar två st sextiobussar, men det dyker upp 126 personer. Sex stycken kan alltså åka på ståplats från dansrotundan klockan två en lördagmorgon, då det kryllar av ren, älg och annat skit på vägen...

Dessa är ofta onyktra och kan inte såvitt jag begriper bötfällas för något om bussen är typad för dessa stående, medan en passagerare som sitter ned men inte spänt på bältet får böter vid en kontroll med nitisk polis...?

Jag vill i och för sig använda mitt gamla standardsvar om befälhavaransvar och neka dessa sex personer, men då åker dom bara med min stackars kollega och bolaget får badwill eftersom folk faktiskt inte kan uppskatta att man tar det hela ur ett säkerhetsperspektiv...

Det är lite moment 22 över det här ändå?
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: yngrot skrivet 10 januari 2010, 23:35:04 PM
Ja böter får du om bältet inte är påknäppt 
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: Ersa skrivet 11 januari 2010, 00:47:04 AM
Citat från: UglyJazz skrivet 10 januari 2010, 22:50:59 PM
Att det är grymt olämpligt är självklart, men är det lagligt?

Jag kan då inte komma på någon lag som säger emot att man t.ex. kan plocka ut en SL-blå OmniCity-ledvagn i Busslinks 53xx-serie, fylla den med de över 100 personerna som enligt skylten får åka, och sedan bränna iväg i 80 km/t (om den uppnår en sådan hastighet) på E4 norrut mot Uppsala fullt med stående.

Att begränsa antalet stående är ju oftast upp till länshuvudmännen och bussföretagen själva att sätta upp regler mot. SL och Busslink har ju vad jag förstått jobbat för att få bort stående på 640/676 på E18 Norrtälje-Stockholm genom tätare avgångar, mm.
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 11 januari 2010, 01:02:09 AM
Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2010, 00:47:04 AM
Jag kan då inte komma på någon lag som säger emot att man t.ex. kan plocka ut en SL-blå OmniCity-ledvagn i 53xx-serien, fylla den med de över 100 personerna som enligt skylten får åka, och sedan bränna iväg i 80 km/t (om den uppnår en sådan hastighet) på E4 norrut mot Uppsala fullt med stående.

Att begränsa antalet stående är ju oftast upp till länshuvudmännen och bussföretagen själva att sätta upp regler mot. SL och Busslink har ju vad jag förstått jobbat för att få bort stående på 640/676 på E18 Norrtälje-Stockholm genom tätare avgångar, mm.
Jag tolkar det också så, att om det är en stadsbuss, eller regionalbuss, klass I ellelr II, är det okej (fast emot lagstiftningens syfte), är det en turistbuss (klass III), är ju bussen inte gjord för stående och då överskrider du ju passagerarantalet för fordonet vilket är olagligt. Däremot om någon passagerare står upp i bussen under färd - ja då är det ju passageren som bryter mot bälteslagen och får ta böterna...
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: Danne B. skrivet 11 januari 2010, 01:37:25 AM
Citat från: yngrot skrivet 10 januari 2010, 23:35:04 PM
Ja böter får du om bältet inte är påknäppt 

Och det har även förekommit att folk som står fastän det finns lediga sittplatser oxå fått böter...

Var ju nå´n artikel för nå´t år sedan om nå´n resenär i Malmö (eller nå´t...) som råkat ut för detta!

//Danne
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: Wetjo skrivet 11 januari 2010, 08:41:22 AM
Citat från: Danne B. skrivet 11 januari 2010, 01:37:25 AM
Och det har även förekommit att folk som står fastän det finns lediga sittplatser oxå fått böter...
Var ju nå´n artikel för nå´t år sedan om nå´n resenär i Malmö (eller nå´t...) som råkat ut för detta!
//Danne

Finns det Sittplats med Säkerhetsbälte är du tvungen att sätta dig där.
Du kan alltså inte välja att stå.

Angående antal, måste man se på klassningen som någon annan skrev.
Får bussen ta stående är det okey, även om det inte är lämpligt.
Till syvende og sidst är det du som förare som har totalansvaret för säkerheten ombord.
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: UglyJazz skrivet 12 januari 2010, 14:28:35 PM
Då ber jag att få tacka församlingen å det ödmjukaste...
Det finns helt klart en hel del samlad visdom i forumet...

Skylten med pass.antal i bussen gäller alltså (om den överensstämmer med pappren)...
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 14 januari 2010, 21:22:39 PM
Citat från: Wetjo skrivet 11 januari 2010, 08:41:22 AM
Finns det Sittplats med Säkerhetsbälte är du tvungen att sätta dig där.
Du kan alltså inte välja att stå.

Angående antal, måste man se på klassningen som någon annan skrev.
Får bussen ta stående är det okey, även om det inte är lämpligt.
Till syvende og sidst är det du som förare som har totalansvaret för säkerheten ombord.

Finns ingenting som säger att stående på motorväg inte är lämpligt.
Bussen får ta det antal personer den är registrerad för - även stående om det finns sådana - i exemplet 4.

Det spelar ingens om helst roll vilken väg den går på.

Sedan att tex SL sätter egna mål om en stående på motorväg tex är en helt annan sak som man inte skall blanda in i frågeställningen ovan.
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: Wetjo skrivet 15 januari 2010, 03:37:41 AM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 14 januari 2010, 21:22:39 PM
Finns ingenting som säger att stående på motorväg inte är lämpligt.
Bussen får ta det antal personer den är registrerad för - även stående om det finns sådana - i exemplet 4.
Det spelar ingens om helst roll vilken väg den går på.
Sedan att tex SL sätter egna mål om en stående på motorväg tex är en helt annan sak som man inte skall blanda in i frågeställningen ovan.

Var det inte ungefär så jag skrev?  :-\
För att förtydliga mig ytterligare finns det bussar som har sittplatser med bälten på de fyra första stolarna och resten av platserna är obältade. I de fall de bältade stolarna är lediga, måste du välja en sån stol. Annars kan det kosta 1500 pengar...
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2010, 08:17:28 AM
Citat från: Wetjo skrivet 15 januari 2010, 03:37:41 AM
För att förtydliga mig ytterligare finns det bussar som har sittplatser med bälten på de fyra första stolarna och resten av platserna är obältade. I de fall de bältade stolarna är lediga, måste du välja en sån stol. Annars kan det kosta 1500 pengar...

Nej, det måste vara en missuppfattning. Hur skall jag som resenär veta att det finns bälten på vissa stolar och skall jag verkligen sätta mig på mittplatsen i baksätet och inte fylla upp från fönstren? Däremot skall man använda bältet om man sitter på en sådan plats.
De här bältena var från början krav för att man skulle få köra i Tempo 100 på tyska motorvägar.
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: Wetjo skrivet 15 januari 2010, 08:35:27 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2010, 08:17:28 AM
Nej, det måste vara en missuppfattning. Hur skall jag som resenär veta att det finns bälten på vissa stolar och skall jag verkligen sätta mig på mittplatsen i baksätet och inte fylla upp från fönstren? Däremot skall man använda bältet om man sitter på en sådan plats.
De här bältena var från början krav för att man skulle få köra i Tempo 100 på tyska motorvägar.

Det är vad en polis i Dalarna hävdar...
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2010, 10:43:04 AM
Citat från: Wetjo skrivet 15 januari 2010, 08:35:27 AM
Det är vad en polis i Dalarna hävdar...

Jo, men skulle det hålla i domstol? Jag tror alltså att polisen har missuppfattat.
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: Johan B skrivet 15 januari 2010, 12:28:51 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 januari 2010, 10:53:32 AM

På bussar med begränsat antal bälten (gamla bussar enligt T 100 regelverket) skulle man annars hänvisa kunder till t.ex gudiestolen/stolarna eftersom dessa då har bälten....

...och i de stolarna får väl egentligen inte passagerare sitta?
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: Jo skrivet 15 januari 2010, 13:44:06 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 januari 2010, 10:53:32 AM
Det är sannolikt en misstolkning av lagtexten som säger att "När du sitter på en plats som är utrustad med bälte är du skyldig att använda det"


Hittar inte rättsfallet nu och vet inte om det var här jag såg länken men var det inte en diskussion i Skåne om detta om en man som åkt med en regionbuss mellan Malmö-Trelleborg någonstans och stått upp i bussen trots att det fanns lediga sittplatser utrustade med bälten. Om jag inte missminner mig var hans argument att han använt en av ståplatserna(som bussen var reggad för) och därmed inte hade en skyldighet att ta på sig bältet eftersom det endast gällde platserna som var utrustade med sådan. Vet inte hur det gick då artiklen endast gällde att mannen vägrat skriva på boten. Vore ju intressant ifall någon här vet hur det slutade i rätten?
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2010, 15:05:26 PM
Citat från: Jo skrivet 15 januari 2010, 13:44:06 PM
Hittar inte rättsfallet nu och vet inte om det var här jag såg länken men var det inte en diskussion i Skåne om detta om en man som åkt med en regionbuss mellan Malmö-Trelleborg någonstans och stått upp i bussen trots att det fanns lediga sittplatser utrustade med bälten. Om jag inte missminner mig var hans argument att han använt en av ståplatserna(som bussen var reggad för) och därmed inte hade en skyldighet att ta på sig bältet eftersom det endast gällde platserna som var utrustade med sådan. Vet inte hur det gick då artiklen endast gällde att mannen vägrat skriva på boten. Vore ju intressant ifall någon här vet hur det slutade i rätten?

Det står i lagen att man skall använda bältet om man sitter på en plats som har bälte. Så här står det: Från 1 januari 1999 gäller att den som färdas i en buss på en sådan sittplats som är utrustad med bilbälte skall använda bältet
http://www.bussbranschen.se/Verksamhet/Trafiks%C3%A4kerhet/B%C3%A4lten/tabid/282/Default.aspx

Bältestvånget förbjuder inte att man reser sig i bussen för att t ex gå på toaletten eller för att fråga föraren något.
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: Jo skrivet 15 januari 2010, 16:10:05 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2010, 15:05:26 PM
Det står i lagen att man skall använda bältet om man sitter på en plats som har bälte. Så här står det: Från 1 januari 1999 gäller att den som färdas i en buss på en sådan sittplats som är utrustad med bilbälte skall använda bältet
http://www.bussbranschen.se/Verksamhet/Trafiks%C3%A4kerhet/B%C3%A4lten/tabid/282/Default.aspx

Bältestvånget förbjuder inte att man reser sig i bussen för att t ex gå på toaletten eller för att fråga föraren något.

Hittade artiklen nu. Var införd i Sydsvenskan och handlade inte om Trelleborgslinjen men väl en malmölinje. Den finns här:
http://sydsvenskan.se/sverige/article297808/Stod-upp-i-bussen---fick-bota-1500-kronor.html

Det intressanta är att jag nu efter att ha läst artiklen ser att lagen är hårdare än vad jag trodde innan. I Princip är det ju i alla fall så att i en turistbuss eller expressbuss måste passagerarna flytta runt när det finns en bältad plats ledig och de sitter obältade. paragrafen det talas om är alltså Trafikförordnignen 4:10a 1st. (http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm)

Citat
10 a § Alla som är äldre än tre år och som färdas i en buss som är utrustad med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Vid lokala transporter i tättbebyggda områden får dock passagerare använda en annan plats än en plats som är försedd med bilbälte.
   Passagerare i en buss skall informeras om skyldigheten att använda bilbälte på det sätt som Transportstyrelsen föreskriver. Förordning (2008:1109).
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2010, 16:33:54 PM
Citat från: Jo skrivet 15 januari 2010, 16:10:05 PM
10 a § Alla som är äldre än tre år och som färdas i en buss som är utrustad med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Vid lokala transporter i tättbebyggda områden får dock passagerare använda en annan plats än en plats som är försedd med bilbälte.
   Passagerare i en buss skall informeras om skyldigheten att använda bilbälte på det sätt som Transportstyrelsen föreskriver. Förordning (2008:1109).

Fullkomligt vansinnigt och total verklighetsfrämmande.
Hur är det tänkt att detta skall fungera i praktiken?
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: Wetjo skrivet 15 januari 2010, 19:00:41 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2010, 16:33:54 PM
Fullkomligt vansinnigt och total verklighetsfrämmande.
Hur är det tänkt att detta skall fungera i praktiken?

Haha! Jag hade rätt!!!!  ;) ;D
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2010, 21:34:00 PM
Citat från: Wetjo skrivet 15 januari 2010, 19:00:41 PM
Haha! Jag hade rätt!!!!  ;) ;D

Ja, tyvärr. Alltså tyvärr för att det är så dumt. Man får väl hoppas att poliserna tillämpar sunt förnuft och om inte annat att åklagaren gör det. Skulle inte det heller fungera så att domstolen gör det.
Skall jag alltså som passagerare och gå runt och titta på alla lediga stolar i bussen om där råkar finnas ett bälte innan jag sätter mig.
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: Ersa skrivet 15 januari 2010, 22:10:32 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2010, 21:34:00 PM
Ja, tyvärr. Alltså tyvärr för att det är så dumt. Man får väl hoppas att poliserna tillämpar sunt förnuft och om inte annat att åklagaren gör det. Skulle inte det heller fungera så att domstolen gör det.
Skall jag alltså som passagerare och gå runt och titta på alla lediga stolar i bussen om där råkar finnas ett bälte innan jag sätter mig.

Är du ensam på en av Busslinks Vegor i 57xx-serien mellan Norrtälje och Stockholm blir det alltså att sitta i mitten längst bak, direkt bakom bakdörren eller längst fram.  ::)
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 15 januari 2010, 22:30:27 PM
När jag var med i bussolyckan i Sörfors, Umeå Kommun, den 15/2 2008 så hade jag inte bälte, men när jag sedan pratade med polisen så sa dom att man inte är tvingade att ha bälte, MEN att det kan vara bra i vissa situationer, och i vissa inte. I mitt fall hade jag fått värre skador av att ha haft bältet på mig.  Märkligt att Polisen säger så, samtidigt som alla säger att det är en lag.
Titel: SV: Max antal stående vid långkörning?
Skrivet av: Jonas skrivet 16 januari 2010, 12:40:09 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 15 januari 2010, 22:30:27 PM
När jag var med i bussolyckan i Sörfors, Umeå Kommun, den 15/2 2008 så hade jag inte bälte, men när jag sedan pratade med polisen så sa dom att man inte är tvingade att ha bälte, MEN att det kan vara bra i vissa situationer, och i vissa inte. I mitt fall hade jag fått värre skador av att ha haft bältet på mig.  Märkligt att Polisen säger så, samtidigt som alla säger att det är en lag.

Problemet med denna och liknande lagar är att de tillämpas väldigt olika av polisen. Vissa(kanske de med en bättre verklighetsuppfattning) tycker att det är ok att t.ex sitta utan bälte i bussen, vissa(de som går helt efter lagboken) att det inte är det.
Det är då inte så konstigt att allmänheten inte vet hur de ska göra.
Problemet med många lagar(om inte de flesta) är att de alltid ska tolkas, dvs det är inte svart eller vitt, och då beror ju utgången på vem som tolkar den och på vilket sett.