Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: dontommazo skrivet 08 januari 2010, 23:45:27 PM

Titel: Energiförbrukning för elbuss i stadstrafik?
Skrivet av: dontommazo skrivet 08 januari 2010, 23:45:27 PM
Hej!

Jag tänkte höra om någon här har en aning om vad elförbrukningen hos en elektriskt driven buss kan vara i stadstrafik? Någon som kört trådbuss och vet hur mycket el den förbrukade?

Jag har försökt uppskatta utifrån en dieselförbrukning på 4 liter/mil och 25% verkningsgrad hos motorn. Då landar man på ca 10 kWh/mil "nyttig effekt". Låter det rimligt? Anledningen var att jag hittade ett kinesiskt företag som byggt elbussar med supercaps som snabbladdas vid busshållplatserna. Frågan är hur hög effekt som krävs för att man ska hinna fylla på kondensatorerna medan passagerarna går på och av bussen vid hållplatsen..

Tacksam för hjälp eller allmän feedback. :)

Med vänliga hälsningar
Tomas
Titel: SV: Energiförbrukning för elbuss i stadstrafik?
Skrivet av: Ersa skrivet 09 januari 2010, 00:17:38 AM
Citat från: dontommazo skrivet 08 januari 2010, 23:45:27 PM
Någon som kört trådbuss och vet hur mycket el den förbrukade?

Kanske Landskrona kommun har statistik?
Titel: SV: Energiförbrukning för elbuss i stadstrafik?
Skrivet av: homer skrivet 09 januari 2010, 00:58:02 AM
vad många som förespråkar el-drivna fordon tycks glömma är att vi lever i ett nordisk land och har vinter... visst de är säkert möjligt att hålla värmen i en buss med enbart batterier, men blir de kvar nån plats åt våra kunder? och vad kommer fordonet att väga?
Titel: SV: Energiförbrukning för elbuss i stadstrafik?
Skrivet av: Matte skrivet 09 januari 2010, 10:28:25 AM
Citat från: homer skrivet 09 januari 2010, 00:58:02 AM
vad många som förespråkar el-drivna fordon tycks glömma är att vi lever i ett nordisk land och har vinter... visst de är säkert möjligt att hålla värmen i en buss med enbart batterier, men blir de kvar nån plats åt våra kunder? och vad kommer fordonet att väga?

Ja så tänkte jag också med denna fråga i denna tråd. Kanske finns en anledning att trådbussar togs bort från STHLM's gator en gång i tiden.
Fördelen som jag ser med den typen av fordon är att man kan få värme inne i bussen med hjälp av el-radiatorer istället för vatten-radiatorer som får sin värme från motor temperaturen.
Titel: SV: Energiförbrukning för elbuss i stadstrafik?
Skrivet av: Karsten skrivet 09 januari 2010, 11:00:16 AM
Citat från: Matte skrivet 09 januari 2010, 10:28:25 AM
Ja så tänkte jag också med denna fråga i denna tråd. Kanske finns en anledning att trådbussar togs bort från STHLM's gator en gång i tiden.
Fördelen som jag ser med den typen av fordon är att man kan få värme inne i bussen med hjälp av el-radiatorer istället för vatten-radiatorer som får sin värme från motor temperaturen.

Fast vad jag vet har trådbussar värmts upp på samma sätt som spårvagnar, alltså genom att ta tillvara bromsenergin för uppvärmning av passagerarutrymmet, utan att det tagit en massa onödig plats i fordonet. Däremot vet jag inte riktigt hur krävande det är att värma upp ett stort batteridrivet fordon. 
Titel: SV: Energiförbrukning för elbuss i stadstrafik?
Skrivet av: JDS skrivet 09 januari 2010, 11:36:14 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 januari 2010, 10:49:56 AM
Det är väl en elpanna som värmer vattnet istf att det värms m h a motorn resp dieselpanna, att ha rena elradiatorer ger ingen bra värme i en buss genom att det inte ackumuleras nåt.

Det där förstår jag inte riktigt, det fungerar ju utmärkt med elvärme i alla förekommande spårvagnar och elektriska tåg. Ingen vattenburen värme där inte! Man använder i stället luft som cirkulationsmedium, en eller ett par små fläktar blåser luft över värmeelementen och sedan in i vagnen.
Titel: SV: Energiförbrukning för elbuss i stadstrafik?
Skrivet av: Karsten skrivet 09 januari 2010, 11:38:47 AM
Tre länkar till halvgamla artiklar om trådbussar, samt en diskussion på SS Forum från 2003 (om nu den kan hjälpa...?)

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/smatt_gott/article351420.ece
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/kaianders/article22701.ece
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=3181
Titel: SV: Energiförbrukning för elbuss i stadstrafik?
Skrivet av: Matte skrivet 09 januari 2010, 12:12:12 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 januari 2010, 10:49:56 AM
Det är väl en elpanna som värmer vattnet istf att det värms m h a motorn resp dieselpanna, att ha rena elradiatorer ger ingen bra värme i en buss genom att det inte ackumuleras nåt.

Tog det jag hade som referens från spår fordon. Tänkte på SL's pendeltåg. Som exempel X1 och X10 orna som har el-radiatorer utmed väggarna. Och dom nya X60 blir ganska varma också men där ser man inte vad det är för typ av radiatorer eller hur dom blir uppvärmda. Blir riktigt bra värme från dom gamla X1 & X10 om man gämför med dagens Diesel/Etanol motorer. Man måste ju ha nån typ av tillsattsvärmare för att få motortempen över 50grader på morderna motorer för att sedan få värme i bussen. Det va det jag såg som fördel med elfordon att man kan få värme från en annan källa än en motor som drivs på Diesel eller Etanol.
Titel: SV: Energiförbrukning för elbuss i stadstrafik?
Skrivet av: dontommazo skrivet 19 januari 2010, 10:43:13 AM
Tack för alla svar!

Att en modern diesel skulle ha en verkningsgrad på 45 % i en stadskörcykel tror jag inte alls på. 45 % är vid optimal driftspunkt. Jag hittade data för en elektrifierad buss som angav 1.5 kWh / engelsk mile vilket är ungefär 1 kWh/km, vilket stödjer detta.

Appropå uppvämning (frågan kommer alltid upp vid diskussioner om elfordon):
1/ Det finns inget hinder att använda en liten oljebrännare typ Eberspescher för uppvärmning av kupén de dagar då det är riktigt kallt.
2/ Vill man värma med el, så är det effektivaste sättet att använda luftkonditioneringen baklänges, som värmepump. Med en COP-faktor på 4 så får man ut 4 kWh värme från 1 kWh el.
3/ Vad ni glömmer är att det också finns varma länder. Vem har sagt att denna teknik måste användas just här?

Visst finns det nackdelar med eldrift (t.ex. kort räckvidd) men det finns också en hel del fördelar, speciellt i tät stadsmiljö:
1/ Betydligt mindre buller
2/ Inga avgaser
3/ Lägre bränslekostnad
4/ Miljövänligt
5/ .... (fyll på själva :-)

Återigen, tack för alla svar!