Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 08 januari 2010, 22:29:35 PM

Titel: Nils Johansson Buss, Bolmsö
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 januari 2010, 22:29:35 PM
Hoppas detta intresserar församlingen..

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nils_Johansson_Buss_ADL366_Varnamo_970602.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nils_Johansson_Buss_LNC290_Varnamo_970602.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nils_Johansson_Buss_OAD112_Varnamo_990526.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nils_Johansson_Buss_PPY595_Lysekil_990526.jpg)
Titel: SV: Nils Johansson Buss, Bolmsö
Skrivet av: bisquit skrivet 09 januari 2010, 02:22:54 AM
Här var det Extremt många.. Snygga och läckra bussar  :P Finns företaget kvar? Bedriver de fortsatt trafik för Jönköping??
Titel: SV: Nils Johansson Buss, Bolmsö
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2010, 16:07:22 PM
Citat från: bisquit skrivet 09 januari 2010, 02:22:54 AM
Här var det Extremt många.. Snygga och läckra bussar  :P Finns företaget kvar? Bedriver de fortsatt trafik för Jönköping??

Nils Johansson i Bolmsö tillsammans med John Svensson i Hillerstorp och Widerqvist i Värnamo lade 1990 ett gemensamt bud på regiontrafik runt Värnamo och var alltså något slags föregångare till organisationer som Buss i Väst fast i mindre skala. Alla tre dessa företag har nu upphört.

Micke: Regnumret på första bussen skall vara ADL366
Titel: SV: Nils Johansson Buss, Bolmsö
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 09 januari 2010, 23:03:09 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2010, 16:07:22 PM
Nils Johansson i Bolmsö tillsammans med John Svensson i Hillerstorp och Widerqvist i Värnamo lade 1990 ett gemensamt bud på regiontrafik runt Värnamo och var alltså något slags föregångare till organisationer som Buss i Väst fast i mindre skala. Alla tre dessa företag har nu upphört.

Micke: Regnumret på första bussen skall vara ADL366

Tråkigt att allt går mot att de är stora jättar som tar över allt. Borde inte småentreprenörer klara av att köra till samma pris med tanke på sina omkostnader. Men å andra sidan bryr de sig mer om att gå med vinst och kunna göra kvalitet
Titel: SV: Nils Johansson Buss, Bolmsö
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2010, 23:26:11 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 09 januari 2010, 23:03:09 PM
Tråkigt att allt går mot att de är stora jättar som tar över allt. Borde inte småentreprenörer klara av att köra till samma pris med tanke på sina omkostnader. Men å andra sidan bryr de sig mer om att gå med vinst och kunna göra kvalitet

Prismässigt hävdar sig säkert småföretagen men de har väldigt svårt att uppfylla kvalitetskraven som de formuleras vid upphandlingarna. Krävs dessutom ISO-certifiering (vilket väl snart blir om det inte redan blivit) så är de helt chanslösa. Sedan görs upphandlingen också ofta i stora paket som är omöjliga för småföretagen med mindre än att de går samman och lägger gemensamma bud.
Titel: SV: Nils Johansson Buss, Bolmsö
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 09 januari 2010, 23:28:11 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2010, 23:26:11 PM
Prismässigt hävdar sig säkert småföretagen men de har väldigt svårt att uppfylla kvalitetskraven som de formuleras vid upphandlingarna. Krävs dessutom ISO-certifiering (vilket väl snart blir om det inte redan blivit) så är de helt chanslösa. Sedan görs upphandlingen också ofta i stora paket som är omöjliga för småföretagen med mindre än att de går samman och lägger gemensamma bud.

I princip stänger THM ute de små bolagen från att bedriva linjetrafik åt dem, även om det MÅNGA gånger blir bättre kvalitet i verkligheten.
Därmed inte sagt att de stora inte kan sköta sig...
Titel: SV: Nils Johansson Buss, Bolmsö
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 januari 2010, 11:33:21 AM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 09 januari 2010, 23:28:11 PM
I princip stänger THM ute de små bolagen från att bedriva linjetrafik åt dem, även om det MÅNGA gånger blir bättre kvalitet i verkligheten.
Därmed inte sagt att de stora inte kan sköta sig...

Tyvärr är det så. Men i dina hemtrakter finns ju Skånetrafiken och deras trafikområde Everöd som upphandlas separat. Det är därför Olssons Buss i Vittskövle tagit hem linjetrafik för två bussar. Det är detta bolag som har högsta kundbetyget av Skånetrafikens alla entreprenörer år från år.

Titel: SV: Nils Johansson Buss, Bolmsö
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 10 januari 2010, 11:35:02 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 januari 2010, 11:33:21 AM
Tyvärr är det så. Men i dina hemtrakter finns ju Skånetrafiken och deras trafikområde Everöd som upphandlas separat. Det är därför Olssons Buss i Vittskövle tagit hem linjetrafik för två bussar. Det är detta bolag som har högsta kundbetyget av Skånetrafikens alla entreprenörer år från år.



Hur länge tror du det får vara så. Är väl dessutom ett av få undantag söder om Norrbotten
Titel: SV: Nils Johansson Buss, Bolmsö
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 januari 2010, 11:46:37 AM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 10 januari 2010, 11:35:02 AM
Hur länge tror du det får vara så. Är väl dessutom ett av få undantag söder om Norrbotten

Det är väl ny upphandling 2011 så då får vi se. Problemet för Olssons blir att det då kommer att krävas biogasbussar och det kommer att fördyra tankningen högst avsett för dem. Inte bara kostnaden för själva drivmedlet alltså utan även extra körningar och besvärlig logistik för att få bussarna tankade. 
Men även om trafikområde Everöd med två bussar behålls och biogastankningen blir löst är det ju inte givet att Olssons tar hem den trafiken. Fortfarande gäller ju att andra förtetag som kör runt Kristianstad kan hitta samordningsvinster och därmed lägga ett lägre bud.
Jag känner inte till någon annanstans där något bussbolag kör med bara två bussar i direkt avtal med länstrafiken. Där det förekommer är det antingen som underentreprenör eller som delägare i ett samverkansbolag som Centrala Buss eller Buss i Väst.
Titel: SV: Nils Johansson Buss, Bolmsö
Skrivet av: yngrot skrivet 10 januari 2010, 21:00:22 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2010, 23:26:11 PM
Prismässigt hävdar sig säkert småföretagen men de har väldigt svårt att uppfylla kvalitetskraven som de formuleras vid upphandlingarna. Krävs dessutom ISO-certifiering (vilket väl snart blir om det inte redan blivit) så är de helt chanslösa. Sedan görs upphandlingen också ofta i stora paket som är omöjliga för småföretagen med mindre än att de går samman och lägger gemensamma bud.


Rätt tråkig utveckling att bara de stora kan fortsätta köra. De små kan ju inte heller "ljuga" ihop nått om den där ISO som de stora gör.. Om några år finns väl inga små åkare kvar alls..
Titel: SV: Nils Johansson Buss, Bolmsö
Skrivet av: michael k skrivet 11 januari 2010, 03:02:57 AM
iso  ;D ;D ;D ;D
byrokratförtryck