Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Rikard skrivet 08 januari 2010, 14:39:33 PM

Titel: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: Rikard skrivet 08 januari 2010, 14:39:33 PM

Hittade foto på LB 1131 tidigare Säröbuss 1, här utlånad till GS för trafik på Blå Express då deras nya bussar inte hunnit bli levererade ännu. Fotona tagna 2000-06-19.

(http://web.comhem.se/~u69504701/Volvo%20B10M%20LB%201131%201.jpg)
(http://web.comhem.se/~u69504701/Volvo%20B10M%20LB%201131%202.jpg)
(http://web.comhem.se/~u69504701/Volvo%20B10M%20LB%201131%203.jpg)
(http://web.comhem.se/~u69504701/Volvo%20B10M%20LB%201131%204.jpg)
(http://web.comhem.se/~u69504701/Volvo%20B10M%20LB%201131%205.jpg)

Denna liksom två systerbussar nr 2 och 3 blev ombyggda till expressbussar när blå express startade omkring 1990 om jag minns rätt. Luftkonitioneringen blev aldrig bra då det var ont om plats under golvet så det monterades två kompressorer för personbil istället för en avsedd för buss.
Rikard.
Titel: SV: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: Jan skrivet 08 januari 2010, 14:44:27 PM
Var Säröbussarna det ända som valde denna dörrställning? 1+1+1 i Göteborgsområdet?
Titel: SV: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: Rikard skrivet 08 januari 2010, 14:51:51 PM
Citat från: Jan skrivet 08 januari 2010, 14:44:27 PM
Var Säröbussarna det ända som valde denna dörrställning? 1+1+1 i Göteborgsområdet?

Vet inte riktigt. vi hade flera med den dörrställningen på Säröbuss iallafall. 1134-1136 hade det oxå de var tvåaxliga. De såldes någonstans men jag minns inte vart. 1135 var ett år äldre än 1134 o 1136 o dessa hade förar AC. Men kom på nu att även äldre bussar hade 1+1+1 när jag tänker efter.
Rikard.
Titel: SV: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: S Svensson skrivet 08 januari 2010, 15:21:14 PM
1131 liksom 1132 och 1133 vill jag minnas var identiskt lika. Vill minnas de hade AC vid leveransen. Kan 1131 skilja sig från de två övriga. Dessa två andra överläts till Sv Neoplan och lånades ut till Skene. Efter detta överläts bussarna till Landvetterbuss i Björred med placering i Skene.
På Jan´s fråga. Bussarna 31-33 kom innan de blev GL express.De blev sedan expressutrustade. Men de bussar GDG beställde för linje 24 var identiskt lika till utförandet. Inte heller dessa 6 var GL express men när GLexpress startade för 20 år sedan nästan exakt så blev dessa GUL express. Nr 1186-1191(509-514). I slutet av jan 90 kom sedan ytterligare en serie om 5 st. Enda skillnad från tidigare leverans var stötfångares utförande.
Linje 24 kördes av GS (åt GDG) dock och 1186 kom i trafik för beställning. De övriga 5 ställdes några månader fram.
Titel: SV: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 08 januari 2010, 16:28:37 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Linjebuss_017_Linnepl_1993.jpg)

Apropå GL Express Blå minns jag att Linjebuss satte in helt nya Volvo B10M/Carrus Fifty boggie på denna linje i början av 90-talet. Har för mig att inv.nr.serien låg i den låga 20xx-serien. Bifogar en bild på en annan Express Blå i form av Linjebuss 017.
Titel: SV: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 januari 2010, 16:35:06 PM
ja 2001-2011

1-8 Lila
9-11 Blå
Titel: SV: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 08 januari 2010, 16:37:03 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 08 januari 2010, 16:35:06 PM
ja 2001-2011

1-8 Lila
9-11 Blå

Tack! En av dessa slopades väl ganska tidigt på grund av brand? Kan det ha varit 2006?
Titel: SV: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: Cordinot skrivet 08 januari 2010, 16:55:17 PM
Jag säger då bara: Herregud vilka vackra bilder du har tagit på Linjebuss 1131, Rikard!

Dessa bilder är ju hur vackra som helst ju, ja de är helt enkelt fantastiska!

Var det Göteborgsregionens Lokaltrafik som tog fram den här designen på bussäten?

Jag kan också säga att Connex 2006, före detta Linjebuss 2006, finns bevarad (än så länge) idag.

Den rullar just nu i Ryssland och här är en länk med en bild på den:

http://fotobus.msk.ru/vehicle/162058/
Titel: SV: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: Rikard skrivet 08 januari 2010, 18:29:07 PM
Citat från: Norrortsmicke skrivet 08 januari 2010, 16:37:03 PM
Tack! En av dessa slopades väl ganska tidigt på grund av brand? Kan det ha varit 2006?

Nej var 2007 som krockade med en lastbil o bussföraren omkom. lastbilen träffade ca en halvmeter bakom förarplatsen i 90 graders vinkel. lastbilen låg omkring 70-80 km/h o körde på rött ljus. Ramen krökte sig 75 cm på bussen. den ersattes sen av 2128. Föraren flög ut genom sidofönstrena och hamnade under lastbilssläpet som välte....Vila i frid kära kollega.

Rikard.
Titel: SV: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: Rikard skrivet 08 januari 2010, 18:37:53 PM
Citat från: S Svensson skrivet 08 januari 2010, 15:21:14 PM
1131 liksom 1132 och 1133 vill jag minnas var identiskt lika. Vill minnas de hade AC vid leveransen. Kan 1131 skilja sig från de två övriga. Dessa två andra överläts till Sv Neoplan och lånades ut till Skene. Efter detta överläts bussarna till Landvetterbuss i Björred med placering i Skene.
På Jan´s fråga. Bussarna 31-33 kom innan de blev GL express.De blev sedan expressutrustade.

1131 kom drygt ett halvår före 1132 och 1133. Den hade då Säröbuss ljusblåa lack med vit linje och hade om det var ljusbruna eller gulaktiga säten med höga ryggstöd. medans de senare 1132 och 1133 hade vanliga linjevagnsäten med stålbågar högst upp. Ingen av dem hade AC från början. de hade numrena 1,2 och 3 under Säröbuss o bytte till 31,32 och 33 då Säröbuss bestämde att förmansbilar o service bilen skulle ha de låga numren. Sen när Linjebuss kom in i bilden så fick alla fordon på magretebergsdepån 11xx nummer.
Rikard.
Titel: SV: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: Axel skrivet 08 januari 2010, 20:57:16 PM
Citat från: Jan skrivet 08 januari 2010, 14:44:27 PM
Var Säröbussarna det ända som valde denna dörrställning? 1+1+1 i Göteborgsområdet?

Kålleredsbussarna hade också så
Titel: SV: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: yngrot skrivet 08 januari 2010, 21:44:58 PM
Men en period hade Kållered 1-0-1  om jag minns rätt var det buss 23 som började med 1-0-1  senare leverans blev ju 1-1-1..


Snygg med G-L lacken på Säröbussen men invnr 1 återanvändes nummer hos Särö??
Titel: SV: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: Rikard skrivet 08 januari 2010, 23:49:22 PM
Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2010, 21:44:58 PM
Men en period hade Kållered 1-0-1  om jag minns rätt var det buss 23 som började med 1-0-1  senare leverans blev ju 1-1-1..


Snygg med G-L lacken på Säröbussen men invnr 1 återanvändes nummer hos Särö??

Ja gamla buss 1 var manuellt växlad med panoramavindruta. Minns inte vad det var för karross på dem dock var före min tid.
Den äldsta som fanns när jag började där var buss 10 som hade om jag minns rätt Willson halvautomat. och två dörrar en fram o en bak. såg nog bilder på dem i historie avdelningen här. http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=26815.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=26815.0)
Där ser du Säröbuss originalfärg oxå. tror det är buss 7 eller 8 som var nyare som du ser framdelen av med dubbeldörrar fram.
Titel: SV: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: bussfan skrivet 09 januari 2010, 11:37:39 AM
Citat från: Rikard skrivet 08 januari 2010, 14:39:33 PM
Hittade foto på LB 1131 tidigare Säröbuss 1, här utlånad till GS för trafik på Blå Express då deras nya bussar inte hunnit bli levererade ännu. Fotona tagna 2000-06-19.

(http://web.comhem.se/~u69504701/Volvo%20B10M%20LB%201131%201.jpg)
(http://web.comhem.se/~u69504701/Volvo%20B10M%20LB%201131%202.jpg)
(http://web.comhem.se/~u69504701/Volvo%20B10M%20LB%201131%203.jpg)
(http://web.comhem.se/~u69504701/Volvo%20B10M%20LB%201131%204.jpg)
(http://web.comhem.se/~u69504701/Volvo%20B10M%20LB%201131%205.jpg)

Denna liksom två systerbussar nr 2 och 3 blev ombyggda till expressbussar när blå express startade omkring 1990 om jag minns rätt. Luftkonitioneringen blev aldrig bra då det var ont om plats under golvet så det monterades två kompressorer för personbil istället för en avsedd för buss.
Rikard.

finns det någon förarplatsbild på denna buss
Titel: SV: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: Rikard skrivet 09 januari 2010, 19:14:27 PM
Citat från: bussfan skrivet 09 januari 2010, 11:37:39 AM
finns det någon förarplatsbild på denna buss

Jag har tyvärr ingen bild på förarplatsen, kollade igenom arkivet. men var ganska standard för volvo säffle.
Titel: SV: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: yngrot skrivet 09 januari 2010, 19:47:48 PM
Särö bussar körde väl inte så väldigt långt in i Gbg utan vände väl rätt nära garaget ??
Titel: SV: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: Rikard skrivet 09 januari 2010, 21:20:36 PM
Citat från: yngrot skrivet 09 januari 2010, 19:47:48 PM
Särö bussar körde väl inte så väldigt långt in i Gbg utan vände väl rätt nära garaget ??

De flesta utgick från Linnéplatsen men vi hade en snabbuss, Linje 780 som gick från Grönsakstorget mot Kungsbacka. Var från samma plats som mölndalsbussarna utgick ifrån.
Rikard.
Titel: SV: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: S Svensson skrivet 09 januari 2010, 23:00:05 PM
Citat från: Rikard skrivet 09 januari 2010, 21:20:36 PM
De flesta utgick från Linnéplatsen men vi hade en snabbuss, Linje 780 som gick från Grönsakstorget mot Kungsbacka. Var från samma plats som mölndalsbussarna utgick ifrån.
Rikard.
Mölndalsbussarna hade tidigare hållplats på annat ställe nära skattekontoret. De kom närmare stan genom att hålla till bakom Grönsaktstorget. Därefter flyttades 780 in på riktigt till NE platsen. Det gällde då linje 780 som hade en specialtaxa och gick direkt till Kungsbacka på väg 158.
Det skall påpekas att såväl Linjebuss och Säröbussarna 8 jan 1990 körde blå express. Denna började alltså 8 jan med att i princip gå Brasebacken-Snipen-Kungsbacka. Den senare delen skyltad 783. Ett halvår (före aug 92) kördes två "vanliga" bussar Kungsbacka-Hällesåker och de blå vände i Kullavik. Orsak brist på fordon. Säröbussarna körde med sina Säffle och LB med van Hool. Sedan byggdes de 3 Säröbussarna om. Sedan finns ytterligare turer som gick Linneplatsen och Kulllavik emellan de tidtabellsannonserade turerna. Annonsserades lokalt och om jag inte är fel underrättad så behövde inte dessa håll expresstandard. Därefter fick extraturerna utgå från Drottningtorget och de skapade där ganska mycket oreda.
LB övertog senare Säröbussarna från Göteborgs kommun.
Tack för bilderna.
Titel: SV: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 10 januari 2010, 14:14:19 PM
Citat från: Rikard skrivet 08 januari 2010, 18:29:07 PM
Nej var 2007 som krockade med en lastbil o bussföraren omkom. lastbilen träffade ca en halvmeter bakom förarplatsen i 90 graders vinkel. lastbilen låg omkring 70-80 km/h o körde på rött ljus. Ramen krökte sig 75 cm på bussen. den ersattes sen av 2128. Föraren flög ut genom sidofönstrena och hamnade under lastbilssläpet som välte....Vila i frid kära kollega.

Rikard.

Aj, det låter som en riktigt allvarlig olycka.
Tack för uppgiften.
Titel: SV: Linjebuss 1131 tidigare Säröbuss 1
Skrivet av: yngrot skrivet 10 januari 2010, 19:39:04 PM
Citat från: Rikard skrivet 09 januari 2010, 21:20:36 PM
De flesta utgick från Linnéplatsen men vi hade en snabbuss, Linje 780 som gick från Grönsakstorget mot Kungsbacka. Var från samma plats som mölndalsbussarna utgick ifrån.
Rikard.

Ok då var mitt minne inte helt ute och cyklade denna gång... ;D