Hittade lite bilder på hdd. Här GS 207 en Bova med Daf motor. Bilderna tagna runt 2002.
(http://web.comhem.se/~u69504701/DAF%20Bova%20GS%20207%201.jpg)
Salmered I Landvetter.
(http://web.comhem.se/~u69504701/DAF%20Bova%20GS%20207%202.jpg)
Inredning framifrån
(http://web.comhem.se/~u69504701/DAF%20Bova%20GS%20207%203.jpg)
Tahult Landvetter.
(http://web.comhem.se/~u69504701/DAF%20Bova%20GS%20207%204.jpg)
Tahult Landvetter
(http://web.comhem.se/~u69504701/DAF%20Bova%20GS%20207%205.jpg)
Bakre utgången med toalett
(http://web.comhem.se/~u69504701/DAF%20Bova%20GS%20207%206.jpg)
Inredning Bakifrån
(http://web.comhem.se/~u69504701/DAF%20Bova%20GS%20207%207.jpg)
Förarplats
(http://web.comhem.se/~u69504701/DAF%20Bova%20GS%20207%208.jpg)
Tahult Landvetter
Trevligt. Uddavagnar, men det faktum att några fortfarande går i daglig linjetrafik säger kanske en del om kvaliteten på bygget.
Grymt en röd Bova. Ja dessa är sköna att både åka i och köra. 207 tillhör en av dem som inte rullar mer. Under tiden de gick på röd express så fick de ju omsorg och såg bra ut men förfallet kom när de började hamna ute på Majorna och Kville.
Lite underligt att G-s köpte såna udda bussar... förarplatsen är ju väldigt trång minns jag ...
Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2010, 12:36:28 PM
Lite underligt att G-s köpte såna udda bussar... förarplatsen är ju väldigt trång minns jag ...
Inte alls. GSab fick ett bra pris. Volvo var dyrare,ja mycket dyrare.
Flera lär stå avställda i (på?) Kville depån.
Observara att Bova började användas 1998 då GS tog över röd express och Linjebuss körde delen Landvetter-Rävlanda. Swebus körde tidigare hela vägen sedan aug 1992 till Landvetter. Den röda expressen spetsvände i Landvetter och hade anslutning till LB och linje 611.Dessutom anslutning med 613. Några av GS förare kom på att det blev bättre om GS tog över halva 613 vilket man gjorde juni 99. Den andra halvan av 613 gjordes om till 611. Så 611 förlångdes att gå Mölnlycke-Rävlanda. Samt att Landvetterbuss fick köra ett omlopp av linje 611 och även ett omlopp av röd express. Landvetterbuss köpte ny HDW734 (nuv VL 242) och övertog från GS fd Tjörn 63,GS 212.
Förarplatser jag. Har man anammat trångare platser eller har utomsvenska bussar anpassats. Minns att SJ en gång fick trånga van Hool som fick byggas om.
Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2010, 12:36:28 PM
Lite underligt att G-s köpte såna udda bussar... förarplatsen är ju väldigt trång minns jag ...
Dåmåste ju du vara exeponellt stor. Kommer ihåg att du har gnytt på Volvos förarplatser.
Jag sitter med stolen i nästlängstbakertska läget och behöver inte knô
/M
Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2010, 12:36:28 PM
förarplatsen är ju väldigt trång minns jag ...
Minns jag rätt var det jobbigt o komma in på förarplatsen men när man väl kommit dit o fått ställt in stolen o ratten så satt man väldigt bra. Dock var det alltid ovanligt o köra dem då förarplatsen sitter närmare en meter längre fram jämfört med en volvo. Sträckte man ut armen framför sig så nådde man rutan utan att ryggen lämnade ryggstödet.
Rikard.
Citat från: M skrivet 08 januari 2010, 15:58:24 PM
Dåmåste ju du vara exeponellt stor. Kommer ihåg att du har gnytt på Volvos förarplatser.
Jag sitter med stolen i nästlängstbakertska läget och behöver inte knô
/M
Jag är 179cm lång och det är ju inte så långt... men i Bovan när jag ställt in stolen så jag satt bra så var ryggstödet i väggen.. och en kollega som kör dessa så tyckte han lika.. Men G-S kanske har flyttat väggen efter en tid??? Grinden var väl oxå lite annorlunda har jag för mig den gick inte hela vägen ner mot golvet och inte hade den nått lås heller..
Sen tycker jag att man bör få plats med en jacka bakom stolen men det är inte så på alla bussar tyvärr.. Man vill väl ha rätt gott om plats vi sitter ju bakom ratten hela dagen..
Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2010, 19:45:09 PM
Grinden var väl oxå lite annorlunda har jag för mig den gick inte hela vägen ner mot golvet och inte hade den nått lås heller..
Sen tycker jag att man bör få plats med en jacka bakom stolen men det är inte så på alla bussar tyvärr.. Man vill väl ha rätt gott om plats vi sitter ju bakom ratten hela dagen..
Har för mig att det satt ett litet magnetlås på grinden bara dock var öppningsvinkeln rätt liten. och jackan var inte lätt att få plats med det håller jag med dig om. Sen om man öppnade sidofönstret så åkte en del av solgardinen på sidofönstret ut o man var tvungen o använda båda händerna för att få upp rutan igen samtidigt som man höll in gardinen om man körde ;-)
Rikard.
Citat från: S Svensson skrivet 08 januari 2010, 15:32:18 PM
Inte alls. GSab fick ett bra pris. Volvo var dyrare,ja mycket dyrare.
Flera lär stå avställda i (på?) Kville depån.
Observara att Bova började användas 1998 då GS tog över röd express och Linjebuss körde delen Landvetter-Rävlanda. Swebus körde tidigare hela vägen sedan aug 1992 till Landvetter. Den röda expressen spetsvände i Landvetter och hade anslutning till LB och linje 611.Dessutom anslutning med 613. Några av GS förare kom på att det blev bättre om GS tog över halva 613 vilket man gjorde juni 99. Den andra halvan av 613 gjordes om till 611. Så 611 förlångdes att gå Mölnlycke-Rävlanda. Samt att Landvetterbuss fick köra ett omlopp av linje 611 och även ett omlopp av röd express. Landvetterbuss köpte ny HDW734 (nuv VL 242) och övertog från GS fd Tjörn 63,GS 212.
Förarplatser jag. Har man anammat trångare platser eller har utomsvenska bussar anpassats. Minns att SJ en gång fick trånga van Hool som fick byggas om.
GL-Express RÖD gick tidigare innan pendeltågen kom1992 (Frillesås) - Kungsbacka - Göteborg -Stenungsund - (Henån) - (Uddevalla) och torde ha varit en mycket lång linje.
I högtrafik på morgnar och eftermiddagar var det en buss var 15:e minut samt en "förstärkning" emellan Kungsbacka - Göteborg.
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 januari 2010, 10:01:23 AM
GL-Express RÖD gick tidigare innan pendeltågen kom1992 (Frillesås) - Kungsbacka - Göteborg -Stenungsund - (Henån) - (Uddevalla) och torde ha varit en mycket lång linje.
/B
Några turer gick till och med till och från Varberg.
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 januari 2010, 10:01:23 AM
GL-Express RÖD gick tidigare innan pendeltågen kom1992 (Frillesås) - Kungsbacka - Göteborg -Stenungsund - (Henån) - (Uddevalla) och torde ha varit en mycket lång linje.
I högtrafik på morgnar och eftermiddagar var det en buss var 15:e minut samt en "förstärkning" emellan Kungsbacka - Göteborg.
/B
Ingen som har en tidtabell från denna tiden? Hade varit kul att se!
Citat från: CS skrivet 09 januari 2010, 17:19:51 PM
Ingen som har en tidtabell från denna tiden? Hade varit kul att se!
Jag slängde tyvärr mina sparade tidtabeller över trafiken Kungsbacka - Göteborg från 1981 och framöver hela 80-talet i en "storröjning" för 1 år sedan.. :( :o :o ::)
/B
Citat från: Johan B skrivet 08 januari 2010, 09:09:14 AM
Trevligt. Uddavagnar, men det faktum att några fortfarande går i daglig linjetrafik säger kanske en del om kvaliteten på bygget.
Nu är samtliga Bova-bussar (202-210) utom 201 avställda.
201 tillhör än så länge Beställningstrafiken.
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 januari 2010, 10:01:23 AM
GL-Express RÖD gick tidigare innan pendeltågen kom1992 (Frillesås) - Kungsbacka - Göteborg -Stenungsund - (Henån) - (Uddevalla) och torde ha varit en mycket lång linje.
I högtrafik på morgnar och eftermiddagar var det en buss var 15:e minut samt en "förstärkning" emellan Kungsbacka - Göteborg.
/B
Som sagt har jag inte skrivit att röd express startade 1992 utan att den gick till Rävlanda från aug-92.
Express Göteborg-Kungsbacka-Onsala startade redan 1988. Tre av bussarna som anskaffats sist till SJ Göteborg/tror det var 2887-2889/ hade en fast skyltning GL express Härryda .Dessa bussar fick en lös skylt som stod Kungsbacka på. Även de som kom i juni 87 ,2805-2807,fick en lös skylt och skulle kunna gå till Kungsbacka. 8 jan 90 gjordes det hela om helt och hållet och det blev en linje Varberg-Stråvalla-Göteborg-Henån-Uddevalla. Dessutom tillkom GL express blå och gul. Märk att GL express röd också var tursatta Varberg-Veddige på kvällen och mitt på dagen Varberg-Ullared-Varberg. Det handlade då om tjänstgöring som 2817 gjort tidigare. Varbergs hade en egen GLX men denna gick i omlopp. Dessutom fanns 3086 som var reserv.Av förstärkningsbussarna fanns från hösten 91 tvåaxliga Säffle,några boggie Säffle och några van Hool (fd 2585 och 2989)
Citat från: Mats B skrivet 11 januari 2010, 19:56:27 PM
Nu är samtliga Bova-bussar (202-210) utom 201 avställda.
201 tillhör än så länge Beställningstrafiken.
Dags att svepa en gravöl ;D. De jag har fått köra är 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207 samt 209. Missade 208 och 210. 210 syntes ofta på GVX när jag körde där men fick den aldrig på mina linje 80 omlopp de var alltid på omloppet innan eller efter. När jag hade heldag på 80 så fick jag konstant 212 (Volvo) eller 214 (Volvo) även om jag ville ha 210 >:(.
Citat från: S Svensson skrivet 11 januari 2010, 20:19:41 PM
Som sagt har jag inte skrivit att röd express startade 1992 utan att den gick till Rävlanda från aug-92.
Express Göteborg-Kungsbacka-Onsala startade redan 1988. Tre av bussarna som anskaffats sist till SJ Göteborg/tror det var 2887-2889/ hade en fast skyltning GL express Härryda .Dessa bussar fick en lös skylt som stod Kungsbacka på. Även de som kom i juni 87 ,2805-2807,fick en lös skylt och skulle kunna gå till Kungsbacka. 8 jan 90 gjordes det hela om helt och hållet och det blev en linje Varberg-Stråvalla-Göteborg-Henån-Uddevalla. Dessutom tillkom GL express blå och gul. Märk att GL express röd också var tursatta Varberg-Veddige på kvällen och mitt på dagen Varberg-Ullared-Varberg. Det handlade då om tjänstgöring som 2817 gjort tidigare. Varbergs hade en egen GLX men denna gick i omlopp. Dessutom fanns 3086 som var reserv.Av förstärkningsbussarna fanns från hösten 91 tvåaxliga Säffle,några boggie Säffle och några van Hool (fd 2585 och 2989)
Innan GL-Express Röd började köra på Kungsbacka så hette linjerna Kungsbacka - Göteborg 730 (via Lindome - Kållered - Balltorp - Mölndal - Korsvägen), 731 (Onsala - Kungsbacka - Motorvägen till Korsvägen) och 732 (Frillesås - Åsa - Kba Hålabäck - Kungsbacka - Motorvägen till Mölndal - Korsvägen)
Har för mig att dessa linjer på slutet i "myldretiden" eller åtminstone från 1984 och framåt kördes med Van Hool Alizee boggie men utan WC och med enkla röd-orange bänksäten utan lutningsmöjlighet.
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 11 januari 2010, 20:25:26 PM
Innan GL-Express Röd började köra på Kungsbacka så hette linjerna Kungsbacka - Göteborg 730 (via Lindome - Kållered - Balltorp - Mölndal - Korsvägen), 731 (Onsala - Kungsbacka - Motorvägen till Korsvägen) och 732 (Frillesås - Åsa - Kba Hålabäck - Kungsbacka - Motorvägen till Mölndal - Korsvägen)
Har för mig att dessa linjer på slutet i "myldretiden" eller åtminstone från 1984 och framåt kördes med Van Hool Alizee boggie men utan WC och med enkla röd-orange bänksäten utan lutningsmöjlighet.
/B
Åkte ganska mycket mellan Kungsbacka och Göteborg och många Säffle boogie gick på denna linjen. Den buss som vart tråkigast på 731 från Kungsbacka var någon morgontur från Vallda med en Van Hool med låga säten. Sen fanns det en sen kvällstur med något gammalt Wilsonlik och låga ryggar.
Det stämmer. Om jag minns rätt inrättades snabbturerna 731 i nov 83 och skulle bestå av 5 st (av 6) van Hool 2296-2301. De 6:e fick alltså vara reserv. Ibland tjänstgorde reserven i Skene ,genom byte med 1536.
Det blev alltså motorvägsturer.
Om vi är tillräckligt historiska så skriver vi:
1962: lokal tågtrafik ersätts med buss
1983 nov:snabbturer motorvägen Kb-G o åter
1988 jan: snabbturer kallas GL express
1990 jan: GL express görs om till röd. Centralt är genomgående turer i Göteborg
1992 aug: pendeltåg Kb-G-Kb samtidigt försvinner busstrafik. Onsalaexpressen görs om till att gå direkt till Onsala och körs av Kb förare.Röd express till Rävlanda. halvexpressen 735 (oftast buss 1518) försvinner.
1998: Ny entreprenör på Onsalaexpressen.Dvs denna kallas GL express orange sedan 1995
2004?:Onsalaexpressen försvinner helt.Orange express alltså; körs istället till Frölunda torg (byte med Lila express)
2009:Variant av Onsalaexpress återkommer genom att buss framförs till Kb-Hede
Så ser alltså samhällsutvecklingen ut.Ingen hade väl 1988 anat att tågtrafik 20 år efter skulle vara det som gällde och det ibland gick trex2 sätt i högtrafik.
.. + 2 turer i timmen under högtrafik med (inter)regionala tåg från Kbh H och Halmstad.
Alltså 6 fullstora tåg i timmen.
/Bengt
.. som faktiskt kommer ihåg att linjerna hette 13 och 14 på tiden före Kba inlemmades i "länstrafiken" GL
14-17 gick Göteborg-Kungsbacka varav 15 gick till Onsala,16 till Varberg och 17 till Sätila medan 14 stannade i Kungsbacka. Märk att någon period så annonserades även 733 och 734 redan från Göteborg även om de huvudsakligen annonserades 730.
Jag vet inte om Kungsbacka och dess kommun vuxit så mycket. Men den har dock växt i tätorten Kungsbacks liksom även Varberg växt i tätorten samt på 70 talet i det som ibland kallas Bua.
Om nu någon undrar över tillväxten inom det som kallas Göteborgsregionen (dvs A-region Göteborg) så var det så att av politiska skäl byggdes nästan inget inom Göteborgs kommun under mycket lång tid. Det fanns lediga lägenheter i östra stadsdelarna(Angered mm) och det var svårt att bygga villor i hela stan. Så med hjälp av stöd byggdes i Kungälv,Mölnlycke och Kungsbacka. Först med Bengt Tengroth och norra älvstranden så började bostäder byggas i större mängd på 90 talet. I dag är snart hela norra älvstranden utbyggd och man har börjat ge sig på den södra älvstranden samt om några år det stora fd järnvägsområdet kring Göteborg norra (fd BJ stn). I och för sig har ju järnvägen delvis lämnat området men det finns fortfarande stora områden med godsmagasin mm.
Sedan har pendlingen ökat mycket. I dag är det vanligt att pendla från Skövde och Skara till Göteborg liksom från Borås till Skövde. En flicka berättade för ca 5 år sedan att hon arbetade på Mölndals sjukhus och det tog 3 timmar dit och lika mycket hem
Frågan är väl vad som blir framtiden. Bo dyrt i innerstaden eller billigare långt ute i omlandet med lång restid. Vi får se.
Citat från: S Svensson skrivet 12 januari 2010, 19:03:10 PM
Det stämmer. Om jag minns rätt inrättades snabbturerna 731 i nov 83 och skulle bestå av 5 st (av 6) van Hool 2296-2301. De 6:e fick alltså vara reserv. Ibland tjänstgorde reserven i Skene ,genom byte med 1536.
Det blev alltså motorvägsturer.
Om vi är tillräckligt historiska så skriver vi:
1962: lokal tågtrafik ersätts med buss
1983 nov:snabbturer motorvägen Kb-G o åter
1988 jan: snabbturer kallas GL express
1990 jan: GL express görs om till röd. Centralt är genomgående turer i Göteborg
1992 aug: pendeltåg Kb-G-Kb samtidigt försvinner busstrafik. Onsalaexpressen görs om till att gå direkt till Onsala och körs av Kb förare.Röd express till Rävlanda. halvexpressen 735 (oftast buss 1518) försvinner.
1998: Ny entreprenör på Onsalaexpressen.Dvs denna kallas GL express orange sedan 1995
2005:Onsalaexpressen försvinner helt.Orange express alltså; körs istället till Frölunda torg (byte med Lila express)
2009:Variant av Onsalaexpress återkommer genom att buss framförs till Kb-Hede
Så ser alltså samhällsutvecklingen ut.Ingen hade väl 1988 anat att tågtrafik 20 år efter skulle vara det som gällde och det ibland gick trex2 sätt i högtrafik.
Det var i samband med entreprenörsbytet 2005 som Orange lades om till Frölunda Torg. Så länge Buss i Väst körde gick den till Onsala.
Citat från: S Svensson skrivet 12 januari 2010, 21:45:43 PM
Om nu någon undrar över tillväxten inom det som kallas Göteborgsregionen (dvs A-region Göteborg) så var det så att av politiska skäl byggdes nästan inget inom Göteborgs kommun under mycket lång tid. Det fanns lediga lägenheter i östra stadsdelarna(Angered mm) och det var svårt att bygga villor i hela stan.
Just det! Eftersom Göteborg satt med en stor mängd outhyrda lägenheter så tilläts inte byggnation pga planmonopolet av de boendeformer som "marknaden" dvs medborgarna efterfrågade, dvs egna hus och villor. Man trodde (i bästa förståndiga "vi-vet-bäst"-anda) att man kunde styra över hur och var människor skulle bo! ;D
.. och att medborgarna snällt skulle rätta sig därefter... :o :o
I kranskommunerna fanns däremot inte några sådana "förbud" och Göteborg dränerades på många skattebärkraftiga boende. Som tur är insåg till slut "de styrande" i Göteborg att den förda politiken var kontraproduktiv ! 8) 8)
/B
En påminnelse från den tiden då expressbussarna hade samma färg som sin linje. Vilket år började man att måla om all expressbussar till blå färg?
Citat från: Bussfanatikern skrivet 13 januari 2010, 21:34:17 PM
En påminnelse från den tiden då expressbussarna hade samma färg som sin linje. Vilket år började man att måla om all expressbussar till blå färg?
De första färgexpresserna som var västtrafikblå från leverans kom 2005. Kommer dock inte ihåg om GS hade börjat lacka om sina gula (suck...) Blå expresser tidigare.
Citat från: Johan B skrivet 14 januari 2010, 14:29:21 PM
De första färgexpresserna som var västtrafikblå från leverans kom 2005. Kommer dock inte ihåg om GS hade börjat lacka om sina gula (suck...) Blå expresser tidigare.
Jo Västtrafik fick ju den strålande ideen att alla expressbussar skulle bli gula med linje färgen i text, blåexpress var först ut o nån buss som linjebuss hade i ale o tror det fanns nån mer men det vart sånt ramaskri om färgen så det lades ner tror man återgick till linje färgerna fram till dom blev blå