Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Ersa skrivet 06 januari 2010, 18:29:46 PM

Titel: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Ersa skrivet 06 januari 2010, 18:29:46 PM
Bygger man en bussterminal så dumt som man gjort i Stockholm är det bäddat för skador både på bussar samt på terminalens innerväggar. Jag skulle föredra bussar bredvid varandra i 45 graders vinkel, med en infart och en utfart, som i t.ex Umeå och Östersund (http://www8.umu.se/art/utbildning/arkiv/05_06/vt06/ostersund/image/station.jpg).
Titel: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: groenis skrivet 06 januari 2010, 18:32:48 PM
Kanske läge för en ny tråd
Bra och dåliga bussterminaler i Sverige.
Annars så uppskattar jag Resecentrum Jönköping

/lennart
Titel: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2010, 19:55:30 PM
Citat från: groenis skrivet 06 januari 2010, 18:32:48 PM
Kanske läge för en ny tråd
Bra och dåliga bussterminaler i Sverige.
Annars så uppskattar jag Resecentrum Jönköping

/lennart

Fast därmed är väl ämnet uttömt.  :D
Möjligen kan Skövde samt Nisse i Göteborg platsa in också som bra. Annars kommer jag inte på någon.
Titel: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Nico skrivet 06 januari 2010, 21:10:12 PM
`
Liljeholmen...?
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Nico skrivet 06 januari 2010, 21:58:25 PM

Tog Grönis på ordet och delade av tråden.

Den ursprungliga delen om de nya linjerna återfinns här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31152.0

// Nico
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Cyklisten skrivet 06 januari 2010, 22:43:29 PM
Vi har väl många som är helt OK här i Skåne? Regionbussterminaler alltså. Hässleholm eller Kristianstad (med fungerande halkbekämpning alltså) tycker jag är ganska bra.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Zella skrivet 06 januari 2010, 23:00:49 PM
Partille C...

tycker bättre om Nisse Term... för där ser man inte dom man backa ifrån (känner sig så taskig)

Fast i partille kan man ju se den som stirrigt leta gate och kanske kan vänta tills denna irrat förbi.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Taunusch skrivet 07 januari 2010, 02:07:07 AM
Bussterminalen i Eskilstuna är väl vettig?
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 07 januari 2010, 02:47:43 AM
Terminalen i Eskilstuna må väl vara en busstation per definition men den känns mer som en stor busshållplats med ett väntutrymme än en riktig station. Dessutom är den avlägsna placeringen gentemot järnvägen ett väldigt stort minus och med jämna mellanrum händer det vid Resecentrum att folk frågar efter just busstationen. En terminal jag till belysa är Jönköping som har en alldeles ypperlig övergång mellan buss och tåg. Någonstans på BRs hemsida bör det finnas en rapport som handlar om busstationer runtom i landet, mycket intressant läsning var det då och förhoppningsvis finns den kvar för beskådan. 
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: groenis skrivet 07 januari 2010, 03:07:04 AM
Resecentrum Jönköping har den fördelen att när du har loggat ut gaten så tänds
en skärm så att du ser vad som finns bakom dig.
Nyköpings bussterminal där kör lokalbussarna in och backar ut från hållplats.

/Lennart
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: bussfan skrivet 07 januari 2010, 08:27:56 AM
karlstad eller kristinehamns stationer gillas
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 januari 2010, 08:33:44 AM
Citat från: bussfan skrivet 07 januari 2010, 08:27:56 AM
karlstad eller kristinehamns stationer gillas

Nu hänger jag inte med. Karlstad är väl det verkliga skräckexemplet på en busstation - om den inte har byggts om på sistone. Resenärer som måste gå bland bussarna, trångt och rätt långt från järnvägsstationen. Kristinehamn är bättre men folk skall inte behöva gå ut i trafiken för att byta mellan tåg och buss.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 07 januari 2010, 08:39:42 AM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 januari 2010, 02:47:43 AM
Terminalen i Eskilstuna må väl vara en busstation per definition men den känns mer som en stor busshållplats med ett väntutrymme än en riktig station. Dessutom är den avlägsna placeringen gentemot järnvägen ett väldigt stort minus och med jämna mellanrum händer det vid Resecentrum att folk frågar efter just busstationen. En terminal jag till belysa är Jönköping som har en alldeles ypperlig övergång mellan buss och tåg. Någonstans på BRs hemsida bör det finnas en rapport som handlar om busstationer runtom i landet, mycket intressant läsning var det då och förhoppningsvis finns den kvar för beskådan. 

Avseende övergång mellan buss och tåg är även Skövde ett exempel på bra lösning. I viss mån även Alingsås men där till/från lokala pendeltågen, något sämre till/från fjärrtågen.

Nils Ericsonterminalen i Göteborg är bra på många vis, även avseende byte tåg/buss. Ett stort plus är också den lokala trafikledningen där med informationspersonal i byggnaden hela tiden som kan hjälpa resenärer att hitta rätt och som också ser till att förseningar m m skyltas på vettigt sätt. En nackdel med denna terminal är dock att den befinner sig någonstans ganska nära kapacitetstaket vissa tider på dygnet och det blir lätt köer av bussar till avstigningshållplatserna och till uppställningsplatserna.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: bussfan skrivet 07 januari 2010, 08:41:04 AM
karlstad ombyggd 2008 eller 2009 o det e 5 min gångtid mellan tåg o busstationerna o vid tåg stationen finns det hållplats
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Richard skrivet 07 januari 2010, 10:43:24 AM
Halmstad är väl den värsta staden vad gäller terminaler, vi har tre stycken och inga ligger i närheten av varandra.
Stadsbussar på ett ställe, landsbyggdsbussar på ett annat och järnvägsstationen för sig.
Dessutom så har bara järnvägsstationen väntsal.
Uselt men hoppas att dom börjar bygga resecentrum snart (politikerna har bara disskuterat frågan i många år)
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: buskörare skrivet 07 januari 2010, 13:30:57 PM
Arboga är riktigt illa, man kör in i fickor som man sen måste backa ut från. Ropsten är inte speciellt bra den heller med folk som springer fram och tillbaka framför och mellan bussarna. Men den ska enligt uppgift byggas om. Nån gång.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: RoTe skrivet 07 januari 2010, 14:39:06 PM
Uppsalas C hållplatser måste vara det sämsta nybygget? Folk springer på alla håll och kanter runt bussarna. Stor risk att sopa ner någon med överhänget som kommer farande då vi måste göra 90 grader vänstersväng in. Dessutom så pass skarp sväng att man helst släpper luften ur löpaxeln på boggievagnarna som inte styr. Sedan är utfarten till Kungsgatan en total misär.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Carl W skrivet 07 januari 2010, 16:36:29 PM
Citat från: bussfan skrivet 07 januari 2010, 08:41:04 AM
karlstad ombyggd 2008 eller 2009 o det e 5 min gångtid mellan tåg o busstationerna o vid tåg stationen finns det hållplats

På fem minuter går man 400 meter.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: lil-sis skrivet 07 januari 2010, 16:43:45 PM
Citat från: RoTe skrivet 07 januari 2010, 14:39:06 PM
Uppsalas C hållplatser måste vara det sämsta nybygget? Folk springer på alla håll och kanter runt bussarna. Stor risk att sopa ner någon med överhänget som kommer farande då vi måste göra 90 grader vänstersväng in. Dessutom så pass skarp sväng att man helst släpper luften ur löpaxeln på boggievagnarna som inte styr. Sedan är utfarten till Kungsgatan en total misär.

Stationen är ett skämt, det blir dåligt hur man än gör där. Och så hjälper ju byggtrafiken till också... (nej det är inte deras fel men ibland är somliga förare väldigt osmidiga). Har hört från en gångtrafikant att någon räknat ut att bussarna i snitt ska spendera 7 sekunder på stationen. Jomenvisst. Och så är i ivägen för varandra hela tiden också. Nä blä.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Ersa skrivet 07 januari 2010, 17:24:23 PM
Citat från: RoTe skrivet 07 januari 2010, 14:39:06 PM
Uppsalas C hållplatser måste vara det sämsta nybygget? Folk springer på alla håll och kanter runt bussarna. Stor risk att sopa ner någon med överhänget som kommer farande då vi måste göra 90 grader vänstersväng in. Dessutom så pass skarp sväng att man helst släpper luften ur löpaxeln på boggievagnarna som inte styr. Sedan är utfarten till Kungsgatan en total misär.

Ja, det är knappt man vågar köra SwEx-vagnarna genom UL-hållplatserna då den vanliga vägen råkar vara blockerad. Det känns som om man ska riva med sig stolpar, folk och cyklar med bakänden samtidigt som man oroar sig att slå sönder nedre delen av det främre högra hörnet mot trottoarkanten pga utrymmesbrist.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: yngrot skrivet 07 januari 2010, 20:07:12 PM
Borås har en av de sämre Södra Torget där folk springer hur som helst mellan bussarna och busstrafiken är tät... Det händer tillbud väldigt ofta och några svåra olyckor oxå.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 07 januari 2010, 20:38:31 PM
Citat från: yngrot skrivet 07 januari 2010, 20:07:12 PM
Borås har en av de sämre Södra Torget där folk springer hur som helst mellan bussarna och busstrafiken är tät... Det händer tillbud väldigt ofta och några svåra olyckor oxå.

Det intressanta i det fallet är att det råder någon handlingsförlamning sedan väldigt många år tillbaka. Enda förändringen av vikt var väl när några regionallinjer flyttades fram några 100 meter längs Viskan i somras. Plus i viss mån beslutet att inte vända linjerna som startar åt fel håll (linje 1 och 8 östlig riktning) på själva torget utan istället genom att svänga på gatorna runtomkring.

Men att ta tag i de stora frågorna som t ex om det verkligen är utrymmesbrist och om i så fall bussterminalen verkligen måste ligga där, det verkar vara svårare att få gjort.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 januari 2010, 21:29:44 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 januari 2010, 20:38:31 PM
Det intressanta i det fallet är att det råder någon handlingsförlamning sedan väldigt många år tillbaka. Enda förändringen av vikt var väl när några regionallinjer flyttades fram några 100 meter längs Viskan i somras. Plus i viss mån beslutet att inte vända linjerna som startar åt fel håll (linje 1 och 8 östlig riktning) på själva torget utan istället genom att svänga på gatorna runtomkring.

Men att ta tag i de stora frågorna som t ex om det verkligen är utrymmesbrist och om i så fall bussterminalen verkligen måste ligga där, det verkar vara svårare att få gjort.


Att det är utrymmesbrist vissa regelbundet återkommande med dagens trafikupplägg är väl inget att tveka om. Att hitta en alternativ plats är heller inte det lättste. Men vad man kan göra för att förbättra situationen är
1. Flytta linje 1 och 8 till Allégatan. På köpet skulle man få snabbare omlopp på dessa linjer vilket kan användas till att minska förseningarna.
2. Ändra tidtabellerna så att det undviks att alla bussar är på Södra torget samtidigt.
3. Minska reglertiderna vid Södra torget.  På grund av dålig linjedragning står t ex bussarna på linje 7 och 9 där i 12 minuter.
Punkt 1 kan genomföras redan på måndag. Punkterna 2 och 3 inte förrän vid nästa tidtabellsändring i december.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Stefan K skrivet 07 januari 2010, 22:25:23 PM
Halmstad och Halland är på flera sätt ett skräckexempel, av flera skäl, nedan lite skäl och förslag;
1 Man delar upp tåg, regionbuss (landsvägsbuss) och stadsbuss på ett onödigt delat sätt.
2 Man har ju haft tid på sig nu att bygga en gemensam terminal vid Halmstad C.
3 Man skulle också kunna bygga upp en andra terminal vid f.d. Halmstad norra, för bättre busstrafik mot västra delarna av staden.
4 Hallandstrafiken behöver integrera tåg och buss på ett mycket bättre sätt!
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 januari 2010, 22:31:33 PM
Citat från: Stefan K skrivet 07 januari 2010, 22:25:23 PM
Halmstad och Halland är på flera sätt ett skräckexempel, av flera skäl, nedan lite skäl och förslag;
1 Man delar upp tåg, regionbuss (landsvägsbuss) och stadsbuss på ett onödigt delat sätt.
2 Man har ju haft tid på sig nu att bygga en gemensam terminal vid Halmstad C.
3 Man skulle också kunna bygga upp en andra terminal vid f.d. Halmstad norra, för bättre busstrafik mot västra delarna av staden.
4 Hallandstrafiken behöver integrera tåg och buss på ett mycket bättre sätt!

Halmstad är dåligt men i Varberg och Kungsbacka fungerar det ju i varje fall hyfsat. Falkenberg och Laholm är som det är med stationerna långt från centrum men med bussterminalerna vid de gamla stationerna i centrum. I Falkenberg och Laholm är tåg- och busstrafik hyfsat integrerad. I Varberg är den bra integrerad. I Kungsbacka är det mest Västtrafiks ansvar men det är ju väl integrerat med pendeltågen.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Christer K skrivet 07 januari 2010, 22:46:50 PM
Citat från: buskörare skrivet 07 januari 2010, 13:30:57 PM
Arboga är riktigt illa, man kör in i fickor som man sen måste backa ut från. Ropsten är inte speciellt bra den heller med folk som springer fram och tillbaka framför och mellan bussarna. Men den ska enligt uppgift byggas om. Nån gång.
Så illa är den inte, att folk springer framför bussarna förstår jag dåliga skyltar som visar var bussen stannar. Men en bussterminal som är verklig dålig är Västerås. Expressbussar stannar med vänster sida mot trotarkanten så paxet måste gå runt och ställa sig ute i körbanan för att kliva på bussen. Visst detta är inne på området men är helt galet. Den första treminalen de byggde i Västerås fick aldrig öppnas, så man byggde om den till detta som är lika dåligt som den första  om inte sämre.

/ Christer K
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: buskörare skrivet 07 januari 2010, 23:08:40 PM
Citat från: Christer K skrivet 07 januari 2010, 22:46:50 PM
Så illa är den inte, att folk springer framför bussarna förstår jag dåliga skyltar som visar var bussen stannar. Men en bussterminal som är verklig dålig är Västerås. Expressbussar stannar med vänster sida mot trotarkanten så paxet måste gå runt och ställa sig ute i körbanan för att kliva på bussen. Visst detta är inne på området men är helt galet. Den första treminalen de byggde i Västerås fick aldrig öppnas, så man byggde om den till detta som är lika dåligt som den första  om inte sämre.

/ Christer K

Folk springer bakom bussarna också ibland. Och man ska absolut inte behöva backa en buss 15 m på en terminal utan inhägnad. Det tycker jag är usel planering.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Ersa skrivet 07 januari 2010, 23:42:28 PM
Citat från: Christer K skrivet 07 januari 2010, 22:46:50 PM
Men en bussterminal som är verklig dålig är Västerås. Expressbussar stannar med vänster sida mot trotarkanten så paxet måste gå runt och ställa sig ute i körbanan för att kliva på bussen. Visst detta är inne på området men är helt galet. Den första treminalen de byggde i Västerås fick aldrig öppnas, så man byggde om den till detta som är lika dåligt som den första  om inte sämre.

Första gången jag ankom Västerås med 888:an trodde jag seriöst att det var nåt skämt, eller en tillfällig avstängning som var orsaken till att man skulle stå så dumt till.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Axel skrivet 08 januari 2010, 01:29:02 AM
Citat från: groenis skrivet 06 januari 2010, 18:32:48 PMAnnars så uppskattar jag Resecentrum Jönköping

Jönköping?
Först kommer spår 2A mot Skaraborg, sedan stationshuset och spår 2B mot Nässjö, sedan bussfickorna, sedan krösatågens spår 1, sedan avstigningshållplatsen och till sist, jättelångt bort hållplatsen för de sena bussarna. Ingen lokaltrafik inom synhåll.

Jag tycker iallafall inte den är världens bästa resecentrum. Inte NET heller. Iallafall inte för passagare.

Däremot kommer jag inte på rak arm på någon som är bättre.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: bussfan skrivet 08 januari 2010, 09:06:56 AM
Citat från: Carl W skrivet 07 januari 2010, 16:36:29 PM
På fem minuter går man 400 meter.

nu menade ja på ett ungefär när det gällde gång tiden ;)
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 08 januari 2010, 10:47:44 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 januari 2010, 21:29:44 PM
Att det är utrymmesbrist vissa regelbundet återkommande med dagens trafikupplägg är väl inget att tveka om. Att hitta en alternativ plats är heller inte det lättste. Men vad man kan göra för att förbättra situationen är
1. Flytta linje 1 och 8 till Allégatan. På köpet skulle man få snabbare omlopp på dessa linjer vilket kan användas till att minska förseningarna.
2. Ändra tidtabellerna så att det undviks att alla bussar är på Södra torget samtidigt.
3. Minska reglertiderna vid Södra torget.  På grund av dålig linjedragning står t ex bussarna på linje 7 och 9 där i 12 minuter.
Punkt 1 kan genomföras redan på måndag. Punkterna 2 och 3 inte förrän vid nästa tidtabellsändring i december.

Håller absolut med.

Det var egentligen lite av det där med reglertiderna jag menade när jag ifrågasatte om det verkligen är utrymmesbrist. Det står för ofta för många bussar där, helt enkelt, alternativt man kan konstatera att det alltid är utrymmesbrist, inte bara under högtrafiktimmarna. Skulle man under kvällar och helger "flytta isär" linje 1, 2 och 8, helst genom att flytta linje 8 runt 15 minuter i tidtabellen skulle man inte bara vinna mer plats på Södra Torget utan även på köpet få kvartstrafik mot Resecentrum-Norrby-Byttorp (30-minuterstrafik på linje 2 och 8 skulle komplettera varandra istället för att som idag gå samtidigt) vilket skulle vara väldigt uppskattat och samma effekt mot Sjukhuset de tider linje 1 kör 30-minuterstrafik. Under högtrafiktimmarna på vardagar ska ändå inte bussarna ha några tider att vänta in på "torget"/Allégatan oavsett, så där ska det inte spela någon roll.

Räknar man lite på det, för min del visserligen lite amatörmässigt men ändå, kan man konstatera att med det upplägget skulle det inte krävas så mycket plats på Allégatan för att flytta linje 1 och 8, eventuellt även 2, dit, eftersom de tider de linjerna har långa reglertider där inte skulle inträffa samtidigt. Men jag är som sagt bara amatör i sammanhanget och kan naturligtvis ha missat något, men jag tycker ändå handlingsförlamningen när det gäller "torget" är påtaglig.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 januari 2010, 11:23:35 AM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 08 januari 2010, 10:47:44 AM
Håller absolut med.

Det var egentligen lite av det där med reglertiderna jag menade när jag ifrågasatte om det verkligen är utrymmesbrist. Det står för ofta för många bussar där, helt enkelt, alternativt man kan konstatera att det alltid är utrymmesbrist, inte bara under högtrafiktimmarna. Skulle man under kvällar och helger "flytta isär" linje 1, 2 och 8, helst genom att flytta linje 8 runt 15 minuter i tidtabellen skulle man inte bara vinna mer plats på Södra Torget utan även på köpet få kvartstrafik mot Resecentrum-Norrby-Byttorp (30-minuterstrafik på linje 2 och 8 skulle komplettera varandra istället för att som idag gå samtidigt) vilket skulle vara väldigt uppskattat och samma effekt mot Sjukhuset de tider linje 1 kör 30-minuterstrafik. Under högtrafiktimmarna på vardagar ska ändå inte bussarna ha några tider att vänta in på "torget"/Allégatan oavsett, så där ska det inte spela någon roll.

Räknar man lite på det, för min del visserligen lite amatörmässigt men ändå, kan man konstatera att med det upplägget skulle det inte krävas så mycket plats på Allégatan för att flytta linje 1 och 8, eventuellt även 2, dit, eftersom de tider de linjerna har långa reglertider där inte skulle inträffa samtidigt. Men jag är som sagt bara amatör i sammanhanget och kan naturligtvis ha missat något, men jag tycker ändå handlingsförlamningen när det gäller "torget" är påtaglig.


Det man förlorar är ju bytesmöjligheterna vid Södra torget till olika linjer. Men frågan är om det är värt allt det kaos som det blir nu.
När det gäller linje 1 har 7,5-minuterstrafik en stor del av dagen så måste det finnas minst två hållplatslägen, helst tre, på Allégatan i varje riktning. Detta borde dock inte vara något större problem.
Reglertider vid Södra torget förekommer även dagtid. Linjerna 7 och 9 har redan nämnts. Linje 3 har 6 minuter i riktning Ishallen. Linje 1 kan också få upp till 5 minuters reglertid om bussen är tidig. Övriga linjer har ofta 2-3 minuters reglertid.

Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: yngrot skrivet 08 januari 2010, 11:43:42 AM
Nu är det några år sen jag körde stadsbuss i Borås men jag har fått för mig att problemen blev värre med det nya linjenätet än det vi hade förut. För resenärer har det väl blivit sämre nu när man måste gå längs med hela Viskan om man vill byta från stads till förortsbussar.. Visst hade vi en del regler tid förr oxå men bytena funkade bättre förut..Att linje 9 och 7 står länge på torgen beror väl på idiotin att köra via ICA Maxi . Hur många nya resenärer har det blivit för att bussarna kör runt så?? Är det inte till och med så att de som skall till Hedvigsborg har fått det betydligt sämre??

Man kan ju bara konstatera att inga politiker våga ta tag i detta problem lika illa är det ju med Allegatan så länge det ska vara biltrafik på den gatan. Stäng av Allegatan för allt utom bussar gör mer bussgator och antingen stäng av gatan utanför högskolan eller gör den till vanlig gata för bussar så bussen kan komma fram snabbare än vad du går..
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 08 januari 2010, 12:28:56 PM
Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2010, 11:43:42 AM
Nu är det några år sen jag körde stadsbuss i Borås men jag har fått för mig att problemen blev värre med det nya linjenätet än det vi hade förut. För resenärer har det väl blivit sämre nu när man måste gå längs med hela Viskan om man vill byta från stads till förortsbussar.. Visst hade vi en del regler tid förr oxå men bytena funkade bättre förut..Att linje 9 och 7 står länge på torgen beror väl på idiotin att köra via ICA Maxi . Hur många nya resenärer har det blivit för att bussarna kör runt så?? Är det inte till och med så att de som skall till Hedvigsborg har fått det betydligt sämre??

Mycket av problemen tror jag också beror på att många fler bussar numera startar åt fel håll. Men det beror också mycket på att Strandgatan inte finns kvar och att det hade inneburit mycket mer svängande att starta många stadslinjer norrut där linjerna mot Strandgatan startade förr i världen. Numera startar ju linje 1 och 8 mot Sjukhuset söderut och vände ett tag på torget för att komma upp på Åsbogatan, men det har senare ändrats till att köra Bryggaregatan-Fabriksgatan-Arlagatan-Åsbogatan. Två trafikljus och en rondell längre körtid till Sjukhuset alltså. Men det finns bara en tillräckligt lång plattform på Södra Torget för att klara linje 1 och 8 i högtrafik så det går inte att göra något annat än att använda både norrgående och södergående sidor av den. Att starta alla bussar på linje 1 och 8 norrut på "torget" skulle kräva en del ombyggnader.

Problemen med linje 7/9 fanns även innan svängen till ICA Maxi infördes. Mycket av problemen kommer av de gamla klassiska problemen med cirkulära linjer i stadstrafik. Det finns helt enkelt ingen självklar plats att lägga in reglertid och när man väl gör det någonstans blir hela trafikupplägget så otroligt fånigt så det nästan ser pinsamt ut, oavsett om det blir 10 minuter vid Storängen eller vid Södra Torget, men Södra Torget blev det minst dåliga för resenärerna. Det gamla upplägget "öglan" var bättre på det viset eftersom man kunde lägga in reglertid åtminstone i ena änden, vid Hedvigsborg, utan att det drabbade några resenärer som skulle fortsätta längs linjen. Dock krävde det upplägget fler bussar enligt vad jag förstått.

De som ska Hedvigsborg-centrum har nu i några fall fått betydligt kortare restid eftersom man slipper åka via Kristineberg varannan tur.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 januari 2010, 14:33:41 PM
Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2010, 11:43:42 AM
Nu är det några år sen jag körde stadsbuss i Borås men jag har fått för mig att problemen blev värre med det nya linjenätet än det vi hade förut. För resenärer har det väl blivit sämre nu när man måste gå längs med hela Viskan om man vill byta från stads till förortsbussar.. Visst hade vi en del regler tid förr oxå men bytena funkade bättre förut..Att linje 9 och 7 står länge på torgen beror väl på idiotin att köra via ICA Maxi . Hur många nya resenärer har det blivit för att bussarna kör runt så?? Är det inte till och med så att de som skall till Hedvigsborg har fått det betydligt sämre??


Nej, det har att göra med att linjerna 7 och 9 är ringlinjer i båda ändar. Det går alltså inte att tidsreglera vid vändhållplatsen. Icke desto mindre försökte man detta när Framtidstrafiken var ny, men att stå och vänta vid Storängen i 15 minuter var ju ingen höjdare med folk i bussen. Svängen via ICA Maxi medverkar snarare till att förkorta regleringstiden och det är resande till/från Kristineberg-Dammsvedjan som mest drabbas av detta. Resande till/från Helsingborg drabbas inte alls om de åker vanliga vägen.
Det blev från början något bättre i och med Framtidstrafiken sommaren 2004. Då var det korta regleringstider vid Södra torget, men dessa ökade sedan igen då resenärerna tyckte att bussarna skulle gå på utsatt tid från Södra torget. Nu har man på sistone åter minskat tiderna på t ex linje 6 i riktning Hulta. Men det går att göra mer.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 08 januari 2010, 15:06:52 PM
Citat från: Ersa skrivet 06 januari 2010, 18:29:46 PM
Bygger man en bussterminal så dumt som man gjort i Stockholm är det bäddat för skador både på bussar samt på terminalens innerväggar. Jag skulle föredra bussar bredvid varandra i 45 graders vinkel, med en infart och en utfart, som i t.ex Umeå och Östersund (http://www8.umu.se/art/utbildning/arkiv/05_06/vt06/ostersund/image/station.jpg).

Härnösands kommun frågade bussbolagen hur dom skulle vilja ha det när deras nya Resecentrum skulle byggas. Dom ville ha som tex Umeå och Östersund. Kommunen gick inte med på det, men nu är dom tvingade till det istället, och inga pengar från EU som man hade hoppats på får man heller. man kan undra varför man då inte lyssnade på dom man frågade, fast de gör man väl inte annars heller, men grannstäderna Övik och Sundsvall har ju inte direkt några bättre terminaler.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 08 januari 2010, 22:44:56 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 08 januari 2010, 15:06:52 PM
Härnösands kommun frågade bussbolagen hur dom skulle vilja ha det när deras nya Resecentrum skulle byggas. Dom ville ha som tex Umeå och Östersund. Kommunen gick inte med på det, men nu är dom tvingade till det istället, och inga pengar från EU som man hade hoppats på får man heller. man kan undra varför man då inte lyssnade på dom man frågade, fast de gör man väl inte annars heller, men grannstäderna Övik och Sundsvall har ju inte direkt några bättre terminaler.

Ö-viks nya resecentrum byggs väl för fullt? Verkar bli något slags dockningsterminal enligt de skisser som visats.

Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: bisquit skrivet 09 januari 2010, 02:56:39 AM
Bästa terminalen är Lillestrøm i Norge.. 2,5mil ifrån Oslo..
För att komma in på terminal området krävs en transponder i vindrutan. Sen så är det ramper/gater. Kameraövervakade. Så att när en buss anländer sin gate. Så syns en destinationsskylt om avgångstid och när det är dags så blinkar den till. För att komma ut till bussen så krävs det att dörrarna ifrån väntsalen låses upp och det är dörr vid varje gate. Sen så när bussen skall avgå, så tänds en tv-skärm och föraren har full uppsikt bakom bussen och kan avgå..  För att byta ifrån buss till tåg. Så måste man gå 200meter inomhus och upp på nån av perrongerna....
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 09 januari 2010, 03:30:39 AM
Minnas vill jag göra att det är krav på backkamera för Nyköpings busstation(länstrafikdelen). Detta då ett mindre antal 26xx-bussar försedda med kamera var vikta åt just Nyköping med hänsyn till utrustningskravet, idag bör denna planering vara betydelselös då i princip alla regionbussar har kamera. Återigen till Eskilstuna vill jag tillägga att det där finns/fanns skärmar uppsatta till gagn för herr chaffis. Lång tid har gått sedan mitt senaste besök där så någon annan får gärna berätta hur det står till med monitorerna.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 09 januari 2010, 10:13:04 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2010, 19:55:30 PM
Fast därmed är väl ämnet uttömt.  :D
Möjligen kan Skövde samt Nisse i Göteborg platsa in också som bra. Annars kommer jag inte på någon.


"Nisse" i Göteborg vilken känns som en levande mötesplats!  :D
Folkliv och alla servicefunktioner man kan tänka sig!

Jönköping för att det är nära och "sömlöst" till tåg

/B
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Jan skrivet 30 januari 2010, 13:14:08 PM
Den som troligtvis invgdes sist är den som öppnade i Landskrona i november. Den som tagit fram denna har nog inte haft koll vad som behövdes. Den är mindre än den gamla och ett blåshåll till allas förskräckelse. Den ända fördelen som finns är att färjan och bussen är tillsammans nu.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Blue skrivet 30 januari 2010, 15:59:00 PM
Personligen så gillar jag alla bussterminaler som har platser för charterbussar så att man inte behöver stanna mitt i gatan för att hämta gäster som envisas med att vilja gå på vid "busstationen" för det har dom alltid gjort.
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Stefan P skrivet 01 februari 2010, 18:12:23 PM
Hej

De två bästa i mitt tycke är väl Norrtälje busstation, gott om utrymme och ett trafikljus som slår om till grönt på en gång när man skall åka därifrån.

Dåliga ex. Uppsala. Hallstavik, Arboga, Hallsberg.

mvh Stefan P
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: RoTe skrivet 02 februari 2010, 01:37:57 AM
Citat från: Stefan P skrivet 01 februari 2010, 18:12:23 PM
Hej

De två bästa i mitt tycke är väl Norrtälje busstation, gott om utrymme och ett trafikljus som slår om till grönt på en gång när man skall åka därifrån.

Dåliga ex. Uppsala. Hallstavik, Arboga, Hallsberg.

mvh Stefan P

Undrar när Uppsala får prio på ljuset... Mitt rekord är att vänta 4½minut på att få komma ut från stationen i Uppsala. Vi var 11 bussar som skulle ut samtidigt då.  ::)
Titel: SV: Bra och dåliga bussterminaler
Skrivet av: Ersa skrivet 02 februari 2010, 15:31:42 PM
Citat från: RoTe skrivet 02 februari 2010, 01:37:57 AM
Undrar när Uppsala får prio på ljuset... Mitt rekord är att vänta 4½minut på att få komma ut från stationen i Uppsala. Vi var 11 bussar som skulle ut samtidigt då.  ::)

Alla bussar på alla GUB- och UL-linjer borde få prio på alla trafikljus längsmed hela Kungsgatan!