Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: RoTe skrivet 06 januari 2010, 19:40:38 PM

Titel: Thoreb som inte tål kylan
Skrivet av: RoTe skrivet 06 januari 2010, 19:40:38 PM
Har ni några tips på hur man får knappsatsen att funka till thorebpanelen i denna kyla? Går ju inte att starta dieselvärmaren förän bussen är varm... Lite korkat! Man måste trycka F1, F2, F3 för att få igång den, alltid är det någon av knapparna som är omöjliga.
Titel: SV: Thoreb som inte tål kylan
Skrivet av: Cyklisten skrivet 06 januari 2010, 19:46:47 PM
Vet inte riktigt, jag hade fortfarande problem med nedfrusna knappar efter att bussen stod på verkstad i två timmar. Då fick man ha tålamod och trycka hårt och hålla en stund så funkade det i vissa fall...
Titel: SV: Thoreb som inte tål kylan
Skrivet av: Fredde skrivet 06 januari 2010, 19:54:51 PM
Ibland kan det funka att starta om Thoreben, men om det funkar i detta fallet vet jag inte.

Titel: SV: Thoreb som inte tål kylan
Skrivet av: RoTe skrivet 06 januari 2010, 20:04:51 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 06 januari 2010, 19:54:51 PM
Ibland kan det funka att starta om Thoreben, men om det funkar i detta fallet vet jag inte.



Hur startar man om den?

Förövrigt brukar alltid några knappar funka, så dom är inte helt låsta.
Titel: SV: Thoreb som inte tål kylan
Skrivet av: MrX skrivet 06 januari 2010, 20:08:25 PM
Citat från: RoTe skrivet 06 januari 2010, 20:04:51 PM
Hur startar man om den?


Håll in frågetecknet (?) så ska den starta om. Fast om ingen knapp vill reagera så tror jag inte det fungerar
Titel: SV: Thoreb som inte tål kylan
Skrivet av: Matte skrivet 06 januari 2010, 20:09:43 PM
Citat från: RoTe skrivet 06 januari 2010, 19:40:38 PM
Har ni några tips på hur man får knappsatsen att funka till thorebpanelen i denna kyla? Går ju inte att starta dieselvärmaren förän bussen är varm... Lite korkat! Man måste trycka F1, F2, F3 för att få igång den, alltid är det någon av knapparna som är omöjliga.

Kan tipsa om att lägga hela handen ett tag på själva knappsattsen. Är olika men 1-2 min brukar räcka. Bara för att värma upp knapparna med värmen från kroppen.

Startar om C90 gör man med att hålla in knappen ? tills den startar om.
Titel: SV: Thoreb som inte tål kylan
Skrivet av: Fredde skrivet 06 januari 2010, 20:15:31 PM
Citat från: Matte skrivet 06 januari 2010, 20:09:43 PM

Startar om C90 gör man med att hålla in knappen ? tills den startar om.

Det tar ungefär 10-15 sekunder.

Titel: SV: Thoreb som inte tål kylan
Skrivet av: bsten skrivet 15 januari 2010, 20:43:22 PM
Vet inte hur säkringarna sitter i andra bussar, men i våra Volvo med Säffle-kaross har vi säkringsmodulen bakom förarplatsen (i pass-utrymmet) Vi drar för det mesta säkringen och stoppar i den igen. Universalmedicin som även hjälper mot en mängd andra fel i bussen!! :-) Underbar teknik!!! Fast mot kylan hjälper bara: VÄRME!!!  :-)
Titel: SV: Thoreb som inte tål kylan
Skrivet av: Optimal skrivet 15 januari 2010, 21:21:38 PM
Har ni ingen rampkoppling? :D
Titel: SV: Thoreb som inte tål kylan
Skrivet av: RoTe skrivet 15 januari 2010, 21:44:16 PM
Citat från: Jim skrivet 15 januari 2010, 21:21:38 PM
Har ni ingen rampkoppling? :D

Jo men den hjälper inte mot Thoreb i minus 30. Inte heller mot Carrusframdörrar. Som det är nu i kyla måste vi stå med varmluftpistol på thorebknappsatserna och inne i luckan ovanför dörrarna på Carrusarna för att få dom att stänga.
Titel: SV: Thoreb som inte tål kylan
Skrivet av: Optimal skrivet 15 januari 2010, 21:53:25 PM
Citat från: RoTe skrivet 15 januari 2010, 21:44:16 PM
Jo men den hjälper inte mot Thoreb i minus 30. Inte heller mot Carrusframdörrar. Som det är nu i kyla måste vi stå med varmluftpistol på thorebknappsatserna och inne i luckan ovanför dörrarna på Carrusarna för att få dom att stänga.

Haha. Okej. Då förstår jag
Titel: SV: Thoreb som inte tål kylan
Skrivet av: Matte skrivet 15 januari 2010, 22:16:39 PM
Citat från: RoTe skrivet 15 januari 2010, 21:44:16 PM
Jo men den hjälper inte mot Thoreb i minus 30. Inte heller mot Carrusframdörrar. Som det är nu i kyla måste vi stå med varmluftpistol på thorebknappsatserna och inne i luckan ovanför dörrarna på Carrusarna för att få dom att stänga.

Jag hörde från några bussmekaniker att dom förr placerade 2-3 lamphållare inne i luckan just under/nära pneumatik kolven som sköter dörrarna och sedan placeerade 24Volts och 21W lampor i hållarna så när man har parkeringsljuset på så lyser lamporna för att värma upp kolvarna och luften inne i själva utrymmet bakom luckan. Verka ha funkat riktigt bra enligt dom som sagt det. Men detta va på 80-90 talet.
Titel: SV: Thoreb som inte tål kylan
Skrivet av: RoTe skrivet 15 januari 2010, 23:25:49 PM
Citat från: Matte skrivet 15 januari 2010, 22:16:39 PM
Jag hörde från några bussmekaniker att dom förr placerade 2-3 lamphållare inne i luckan just under/nära pneumatik kolven som sköter dörrarna och sedan placeerade 24Volts och 21W lampor i hållarna så när man har parkeringsljuset på så lyser lamporna för att värma upp kolvarna och luften inne i själva utrymmet bakom luckan. Verka ha funkat riktigt bra enligt dom som sagt det. Men detta va på 80-90 talet.

Ska vidarebefodra det tipset till vår husmek!  :)

När vi ändå är inne på saker som verkstaden inte kan fixa... Vad har hänt när färdskrivarens klocka helt plötsligt är kopplad på huvudströmmen så den måste ställas varje morgon? Vem har flyttat vilken kabel var någonstans?  ;D
Titel: SV: Thoreb som inte tål kylan
Skrivet av: Matte skrivet 15 januari 2010, 23:31:04 PM
Citat från: RoTe skrivet 15 januari 2010, 23:25:49 PM
Ska vidarebefodra det tipset till vår husmek!  :)

Gör så. Och jag har faktist förr alltid funderat varför vissa bussar har belysning i luckan ovanför framdörren  ;D
Det va ofta från fd Ribby vagnar som det va så. Ribby är ett nedlagt SL-bussgarage i Västerhaninge.