Volvo hade många bussar med på mässan. Här är några av dem. De med van Hool-kaross kommer i nästa avsnitt.
Länsbussarna i Örebro köpte några bussar med Ikarus-kaross. Eller "Ikarost" som folkhumorn kallade dem. Denna fick dock hyfsat lång livstid - 13,5 år. Blev sedan Näckrosbuss 4263 och Linjebuss 4263. I den senare skepnaden blev den dock inte gammal.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3946.jpg)
Så en nivåbuss till Halmstad. Det har berättats om dessa många gånger och de var alltså avsedda för linjer där hållplatskanterna var upphöjda så att man skulle kunna stiga in i i nivå med golvet. När Swebus köpte HL blev fick den numret 1233.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3948.jpg)
En liten Säffle som efter sin tid som demobuss såldes till SJ och fick nummer 3006. Var också med till Swebus med samma nummer.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3949.jpg)
Ännu en demobuss från Volvo. Eftersom jag inte noterade chassinummer och inte har några regskyltar får det bli en gissning att detta är NTN 845, Wasatrafik 415 > Swebus 1022. Om jag inte helt missminner mig så var den ett tag lackerad Silja Transfer. Andra teorier om vad det kan vara för buss mottages tacksamt.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3950.jpg)
Så dessa båda bussar från den vackra sidan:
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4001.jpg)
Denna Wiima till Buss-Persson i Hammenhög är fortfarande registrerad men avställd sedan juni 2006 och nu ägd av en privatperson.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4009.jpg)
Och så en Wiima till Billingens Trafik AB. När Swebus köpte detta 1996 fick bussen numret 5378. Den återvände sedan till tillverkningslandet och blev för cirka tio år sedan Pohjolan Matka 56. Eftersom ingen vet hur gammal en Wiima kan bli kanske den rentav rullar där fortfarande. Enligt SBH är regnumret JEO-745.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4010.jpg)
Hej! En av Ikarusarna, troligen den avbildade, var en tid placerad i Odensbacken där den snabbt fick öknamnet "Åbäket". På nästa stationsort kallades den "likkistan". En tung och otymplig vagn som alltid fick startas på ettan. Ibland gick den inte att starta på vanligt sätt. Då fick man trycka in en extraknapp placerad bakom förarstolen varefter det sedan gick att starta. Den var försedd med dubbla kopplingslameller. En gång blev jag utan koppling en dryg mil från Odensbacken men lyckades köra den genom att starta med startmotorn med växeln i och sedan växla utan koppling. Fick sedan bussen utbytt. Ena omgången lameller var helt rensad liksom hela tryckplattan.
Mvh Jan G
Att Ikarusen skulle ha sålts till Linjebuss tror jag inte stämmer. Troligen något "tryckfel" hos SBH.
Säfflebussen på bild fyra och fem är en av de provvagnar som byggdes med "låggolv" och nedsänkt ram. Man kan se det på att nedre avbärarlisten(som ungefärligen markerar golvnivån) sitter lägre än på bussen intill. Jag tror att det är denna som senare fick reg nr NTN845 och såldes till Wasatrafik. Innan dess hade den varit försedd med annat reg nr i div broschyrmaterial och även varit upp till Skellefteå en sväng.
/GL
Citat från: Greger Larsson skrivet 06 januari 2010, 20:51:10 PM
Att Ikarusen skulle ha sålts till Linjebuss tror jag inte stämmer. Troligen något "tryckfel" hos SBH.
/GL
Ja, det skall rimligen vara Busslink. Datum stämmer med detta. Också konstigt om bussen fick samma inventarienummer vid Linjebuss som hos Näckrosbuss. Linjebuss har också använt 42-serien mycket sparsamt.
Jag glömde skriva det förut men för NTN845 talar också det faktum att denna buss var demobuss innan den hamnade hos Wasatrafik och att den hade samma låga insteg som på bilden. Bussen hade också dessa färger den första tiden vid Wasatrafik.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2010, 16:27:04 PM
Ännu en demobuss från Volvo. Eftersom jag inte noterade chassinummer och inte har några regskyltar får det bli en gissning att detta är NTN 845, Wasatrafik 415 > Swebus 1022. Om jag inte helt missminner mig så var den ett tag lackerad Silja Transfer. Andra teorier om vad det kan vara för buss mottages tacksamt.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3950.jpg)
Men hade Swebus 1022 dörrställning 2+2+1?
Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2010, 00:33:08 AM
Men hade Swebus 1022 dörrställning 2+2+1?
Ja, enligt SBH och även mina anteckningar.
Citat från: bilomnibussen skrivet 06 januari 2010, 17:27:50 PM
Hej! En av Ikarusarna, troligen den avbildade, var en tid placerad i Odensbacken där den snabbt fick öknamnet "Åbäket". På nästa stationsort kallades den "likkistan". En tung och otymplig vagn som alltid fick startas på ettan. Ibland gick den inte att starta på vanligt sätt. Då fick man trycka in en extraknapp placerad bakom förarstolen varefter det sedan gick att starta. Den var försedd med dubbla kopplingslameller. En gång blev jag utan koppling en dryg mil från Odensbacken men lyckades köra den genom att starta med startmotorn med växeln i och sedan växla utan koppling. Fick sedan bussen utbytt. Ena omgången lameller var helt rensad liksom hela tryckplattan.
Mvh Jan G
Hm.....salig 535 gick ju som Expressvagn Hällefors-Örebro, var den i Odensbacken först? Om inte minnet sviker var det en (1) förare i Hällefors som uppskattade vagnen och det var inte en nära släkting till undertecknad :) Sedermera avlöstes väl 535 av 538? Trevligt bildsvep i övrigt!
/Helge
Vart hade Swebus 3006 stationerad ? Och vad gick den i för trafik ?
Citat från: 1896 skrivet 07 januari 2010, 10:03:10 AM
Vart hade Swebus 3006 stationerad ? Och vad gick den i för trafik ?
Den var Bohuslackad vilket tyder på att det först var Uddevalla. Men under många år sedan var den stationerad i Sollebrunn. Lär ha avslutat sin aktiva tjänst i Helsingborg.
Ok, MWU har jag på min personbil...., fast jag kör med personlig skylt istället....
Hej
Hur många "Expressbussar" av sorten 535 hade Näckros buss, jag har för mig att det fanns två olika sorters bussar det ena var Ikarus var inte det andra Van Hool?
mvh Stefan P
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2010, 16:27:04 PM
Så dessa båda bussar från den vackra sidan:
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4001.jpg)
Den vänstra bussen var intressant. Jag har aldrig tidigare sett den bakrutan på ett bakparti av den generationen Säffle. Hur vanligt var det?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 januari 2010, 15:10:20 PM
Den vänstra bussen var intressant. Jag har aldrig tidigare sett den bakrutan på ett bakparti av den generationen Säffle. Hur vanligt var det?
Den höga bakrutan matchar ju iaf verkligen den höga framrutan.
Citat från: Stefan P skrivet 07 januari 2010, 14:24:24 PM
Hej
Hur många "Expressbussar" av sorten 535 hade Näckros buss, jag har för mig att det fanns två olika sorters bussar det ena var Ikarus var inte det andra Van Hool?
mvh Stefan P
Länsbussarna köpte tio boggibussar 1987 för expressbusstrafiken. Det var två av varje enligt:
531 MLO 771 Volvo B10M-70 van Hool Alizée
532 MLH 732 Volvo B10M-70 van Hool Alizée
533 MLX 963 Volvo B10M-70 Säffle
534 MLO 844 Volvo B10M-70 Säffle
535 MOE 855 Volvo B10M-70 Ikarus
536 MRS 986 Volvo B10M-70 Ikarus
537 MFC 507 Scania K112TL van Hool Alizée
538 MFE 778 Scania K112TL van Hool Alizée
539 MJZ 615 Scania K112TL Ajokki
540 MKN 775 Scania K112TL Ajokki
535 var mycket riktigt en tid placerad i Odensbacken.
Hej
Tack för hjälpen, kan du se vilka som stationerade i Karlskoga?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 07 januari 2010, 15:52:20 PM
Hej
Tack för hjälpen, kan du se vilka som stationerade i Karlskoga?
mvh Stefan P
Jag har tyvärr ingen sådan förteckning. Det var en ren slump att jag noterat att 535 varit placerad i Odensbacken.
Hej! 535 kom till Odensbacken från tja kanske Karlskoga?? Detta var inte under Busslinktiden utan under Näckrosbusstiden. Jag slutade i Odensbacken i princip dagen innan Busslink startades. Efter Odensbacken-tiden lackades den om i Näckrosfärgerna vitt och grönt i två nyanser för att gå som expressbuss eller beställningsvagn, troligen i Örebro, kanske på Wetterleden. Sen vet jag inte vart den tog vägen.
I Karlskoga placerades nästan från början Länsbuss 532 Volvo van Hool samt ytterligare en vagn. 532 var först beställningsvagn i Odensbacken innan expresslinjerna inom Örebro län startades troligen 1987. En tid gick den fd ÖTAB- och T-Buss som sedan blev expressbussen "Kajsa Warg" i Karlskoga. De båda Scania-van-Hoolerna var placerade i Askersund för att gå även norrut till Lindesberg. 539 och/eller 540 var placerad i Örebro.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 07 januari 2010, 16:32:21 PM
Hej! 535 kom till Odensbacken från tja kanske Karlskoga?? Detta var inte under Busslinktiden utan under Näckrosbusstiden. Jag slutade i Odensbacken i princip dagen innan Busslink startades. Efter Odensbacken-tiden lackades den om i Näckrosfärgerna vitt och grönt i två nyanser för att gå som expressbuss eller beställningsvagn, troligen i Örebro, kanske på Wetterleden. Sen vet jag inte vart den tog vägen.
I Karlskoga placerades nästan från början Länsbuss 532 Volvo van Hool samt ytterligare en vagn. 532 var först beställningsvagn i Odensbacken innan expresslinjerna inom Örebro län startades troligen 1987. En tid gick den fd ÖTAB- och T-Buss som sedan blev expressbussen "Kajsa Warg" i Karlskoga. De båda Scania-van-Hoolerna var placerade i Askersund för att gå även norrut till Lindesberg. 539 och/eller 540 var placerad i Örebro.
Mvh Jan G
535 fanns i Hällefors en tid och även 532 hade Hällefors som hemmaort en tid
/Helge
Wiiman till BussPersson är snygg ...
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 januari 2010, 15:49:40 PM
Länsbussarna köpte tio boggibussar 1987 för expressbusstrafiken. Det var två av varje enligt:
531 MLO 771 Volvo B10M-70 van Hool Alizée
532 MLH 732 Volvo B10M-70 van Hool Alizée
533 MLX 963 Volvo B10M-70 Säffle
534 MLO 844 Volvo B10M-70 Säffle
535 MOE 855 Volvo B10M-70 Ikarus
536 MRS 986 Volvo B10M-70 Ikarus
537 MFC 507 Scania K112TL van Hool Alizée
538 MFE 778 Scania K112TL van Hool Alizée
539 MJZ 615 Scania K112TL Ajokki
540 MKN 775 Scania K112TL Ajokki
535 var mycket riktigt en tid placerad i Odensbacken.
Då skall vi se om jag kan bidra med några kända placeringar för åren 1987, 1991 och 1994:
Buss nr: 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540
År 1987: OD KA ?? ?? ?? ?? AS AS ?? ÖR
År 1991: KA KA KA KA HÄ såld AS AS LI ÖR
År 1994: KA HÄ KA KA KA såld OD ÖR LI KA
AS=Askersund, HÄ=Hällefors, KA=Karlskoga, LI=Lindesberg, OD=Odensbacken, ÖR=Örebro.
Buss 536 såldes 1990 till VL-Buss, Vänersborg
Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 januari 2010, 18:32:53 PM
Då skall vi se om jag kan bidra med några kända placeringar för åren 1987, 1991 och 1994:
Buss nr: 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540
År 1987: OD KA ?? ?? ?? ?? AS AS ?? ÖR
År 1991: KA KA KA KA HÄ såld AS AS LI ÖR
År 1994: KA HÄ KA KA KA såld OD ÖR LI KA
AS=Askersund, HÄ=Hällefors, KA=Karlskoga, LI=Lindesberg, OD=Odensbacken, ÖR=Örebro.
Buss 536 såldes 1990 till VL-Buss, Vänersborg
Tack för info :)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2010, 16:27:04 PM
Volvo hade många bussar med på mässan. Här är några av dem. De med van Hool-kaross kommer i nästa avsnitt.
Och så en Wiima till Billingens Trafik AB. När Swebus köpte detta 1996 fick bussen numret 5378. Den återvände sedan till tillverkningslandet och blev för cirka tio år sedan Pohjolan Matka 56. Eftersom ingen vet hur gammal en Wiima kan bli kanske den rentav rullar där fortfarande. Enligt SBH är regnumret JEO-745.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4010.jpg)
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Swebus_5382_Skovde_1996.jpg)
Fint bildsvep! Här är en bild på en av syskonvagnarna som fick Swebusnr 5382. På bilden bär den Skaraborgs Länstrafiks färgsättning. En av dessa vagnar lär ha flyttats till Örebro län och blivit Länstrafiklackerad/Örebro.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 08 januari 2010, 10:00:05 AM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Swebus_5382_Skovde_1996.jpg)
Fint bildsvep! Här är en bild på en av syskonvagnarna som fick Swebusnr 5382. På bilden bär den Skaraborgs Länstrafiks färgsättning. En av dessa vagnar lär ha flyttats till Örebro län och blivit Länstrafiklackerad/Örebro.
Just 5378 samt systervagnen 5379 blev lackerade för Örebro län.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 januari 2010, 10:29:36 AM
Just 5378 samt systervagnen 5379 blev lackerade för Örebro län.
Tack för uppgiften!
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 januari 2010, 10:29:36 AM
Just 5378 samt systervagnen 5379 blev lackerade för Örebro län.
(http://i42.photobucket.com/albums/e310/HelgeA/Swe5376.jpg?t=1262944292)
/Helge
Kul att få se bussen i Örebros Länstrafiks färgsättning.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 08 januari 2010, 10:00:05 AMFint bildsvep! Här är en bild på en av syskonvagnarna som fick Swebusnr 5382. På bilden bär den Skaraborgs Länstrafiks färgsättning. En av dessa vagnar lär ha flyttats till Örebro län och blivit Länstrafiklackerad/Örebro.
Det kom 6 Wiima-bussar från Billingens Trafik AB till Swebus i Karlskoga (Örebro län) i januari 1997. Det var nr 76, 78. 79, 80, 82 och 84, vilka blev Swebus 5376, 5378, 5379, 5380, 5382 och 5384. När Swebus förlorade trafiken i Karlskoga i augusti 2000 flyttades de vidare, bland annat till Hällefors/Nora (också Örebro län), där Swebus vann trafiken i stället.
(http://i47.tinypic.com/339p00z.jpg)
Leveransfoto av Länsbussarna 537-540. Bilden tagen hos Scania-Bilar, fd E V Normans Bilfirma, Örebro. Jag tror bestämt att det var 1986.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 08 januari 2010, 17:44:44 PM
Leveransfoto av Länsbussarna 537-540. Bilden tagen hos Scania-Bilar, fd E V Normans Bilfirma, Örebro. Jag tror bestämt att det var 1986.
Mvh Jan G
Enligt mina anteckningar levererades de två Scania/van Hool i januari 1987 och de två Scania/Ajokki i februari 1987. Bilden kan då kanske vara tagen i februari 1987.
Likaså levererades de två Volvo/van Hool också i januari 1987. De två Volvo/Säffle levrerades i juli 1987. När de två Ikarus-bussarna kom har jag ingen anteckning om.
Samtliga dessa boggibussar (nr 531-540) köptes 1986 (=med 1986 års pengar för bussinköp), även om leveranserna gled över på 1987. Bussarna var avsedda för den nya expressbusstrafik som påbörjades i Örebro län i augusti 1987. De bussar som kom tidigare användes som beställningsbussar fram till augusti, vilket gällde van Hool- och Ajokki-bussarna. Säffle-bussarna kom lagom till trafikstarten, medan jag vill minnas att Ikarusbussarna kom något senare under hösten.
Tyvärr har jag inga reg.datum för bussarna mer än för Ikarusbussen 536 som registrerades 1987-11-03. En titt på Svensk Busshistoria visar dock att de flesta bussarna registrerades i november 1987, vilket verkar lite väl sent på året med tanke på trafikstarten i augusti. Kanske kan Du Ulf reda ut vad som gäller? Kan det vara så att det har blivit skrivfel på månad 01 och 11??
Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 januari 2010, 17:42:15 PM
Det kom 6 Wiima-bussar från Billingens Trafik AB till Swebus i Karlskoga (Örebro län) i januari 1997. Det var nr 76, 78. 79, 80, 82 och 84, vilka blev Swebus 5376, 5378, 5379, 5380, 5382 och 5384. När Swebus förlorade trafiken i Karlskoga i augusti 2000 flyttades de vidare, bland annat till Hällefors/Nora (också Örebro län), där Swebus vann trafiken i stället.
Tack för sammanställningen av de 6 Wiima-bussarna.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 januari 2010, 17:42:15 PM
Det kom 6 Wiima-bussar från Billingens Trafik AB till Swebus i Karlskoga (Örebro län) i januari 1997. Det var nr 76, 78. 79, 80, 82 och 84, vilka blev Swebus 5376, 5378, 5379, 5380, 5382 och 5384. När Swebus förlorade trafiken i Karlskoga i augusti 2000 flyttades de vidare, bland annat till Hällefors/Nora (också Örebro län), där Swebus vann trafiken i stället.
Vill minnas någon hamnade i Växjö.
CitatOch så en Wiima till Billingens Trafik AB. När Swebus köpte detta 1996 fick bussen numret 5378. Den återvände sedan till tillverkningslandet och blev för cirka tio år sedan Pohjolan Matka 56. Eftersom ingen vet hur gammal en Wiima kan bli kanske den rentav rullar där fortfarande. Enligt SBH är regnumret JEO-745.
Letade i finska register på JEO-745 och B10M chnr 015185 men fick inget napp. Kanske den har blivit såld vidare mot öster? Däremot lever den kvar i Volvos register med registernummer LSY291, SWEDEN.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 januari 2010, 18:35:14 PM
Enligt mina anteckningar levererades de två Scania/van Hool i januari 1987 och de två Scania/Ajokki i februari 1987. Bilden kan då kanske vara tagen i februari 1987.
Likaså levererades de två Volvo/van Hool också i januari 1987. De två Volvo/Säffle levrerades i juli 1987. När de två Ikarus-bussarna kom har jag ingen anteckning om.
Samtliga dessa boggibussar (nr 531-540) köptes 1986 (=med 1986 års pengar för bussinköp), även om leveranserna gled över på 1987. Bussarna var avsedda för den nya expressbusstrafik som påbörjades i Örebro län i augusti 1987. De bussar som kom tidigare användes som beställningsbussar fram till augusti, vilket gällde van Hool- och Ajokki-bussarna. Säffle-bussarna kom lagom till trafikstarten, medan jag vill minnas att Ikarusbussarna kom något senare under hösten.
Tyvärr har jag inga reg.datum för bussarna mer än för Ikarusbussen 536 som registrerades 1987-11-03. En titt på Svensk Busshistoria visar dock att de flesta bussarna registrerades i november 1987, vilket verkar lite väl sent på året med tanke på trafikstarten i augusti. Kanske kan Du Ulf reda ut vad som gäller? Kan det vara så att det har blivit skrivfel på månad 01 och 11??
Hej!
Kollar i ett utrag jag har på bussbeståndet i Sverige från bilregistret 1999, och regdatumen för alla bussarna stämmer med vad jag lagt in på SBH.
537-538 1987-11-09
639 1987-03-16
540 1987-03-04
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2010, 16:27:04 PM
Länsbussarna i Örebro köpte några bussar med Ikarus-kaross. Eller "Ikarost" som folkhumorn kallade dem. Denna fick dock hyfsat lång livstid - 13,5 år. Blev sedan Näckrosbuss 4263 och Linjebuss 4263. I den senare skepnaden blev den dock inte gammal.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3946.jpg)
Dette karosseriet er det vakreste Ikarus noen gang har bygget! Lekkert!! :D ;D
Citat från: 1896 skrivet 07 januari 2010, 10:03:10 AM
Vart hade Swebus 3006 stationerad ? Och vad gick den i för trafik ?
I och med att röd express infördes och delvis ersatte linje 330 Stenungsund-Göteborg så insattes en liten linje som körde samma linjesträckning som linje 330 runt Stenungsund.
Det hade beställts en ny Säffle men den hann inte tillverkas så SJ/Swebus fick denna buss som egentligen skulle fått nr 3000 men som Olle L ändrade till 3006. 3000 blev vH med fåtöljer.
Säffle 3006 hamnade en period i Tanum som färdtjänstbuss och har också gått i Lerum ett tag. Alltså i Tanum när den riktiga Säffle kom.
Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2010, 00:33:08 AM
Men hade Swebus 1022 dörrställning 2+2+1?
Som mycket riktigt Staffan skriver så kom den till Wasatrafik. Jag skulle vilja påstå att den t o m var beställd av Wasatrafik men skulle gå kvar hos Volvo Bussar AB som Demo 1/2 -1 år. Så gjorde även Van Hoolen 460.
Jag vet inte vart Wasatrafik tänkt sig denna med de körde ju tätortstrafik åt SL. Även om nu SL ofta har dörr 1-1-1.
Citat från: S Svensson skrivet 13 mars 2010, 23:07:58 PM
I och med att röd express infördes och delvis ersatte linje 330 Stenungsund-Göteborg så insattes en liten linje som körde samma linjesträckning som linje 330 runt Stenungsund.
Det hade beställts en ny Säffle men den hann inte tillverkas så SJ/Swebus fick denna buss som egentligen skulle fått nr 3000 men som Olle L ändrade till 3006. 3000 blev vH med fåtöljer.
Säffle 3006 hamnade en period i Tanum som färdtjänstbuss och har också gått i Lerum ett tag. Alltså i Tanum när den riktiga Säffle kom.
3000 fick till och med skinnfåtöljer. Den användes som tågbuss mellan Sundsvall och Uppsala och väl även Stockholm-Eskilstuna när Svealandsbanan byggdes.
Citat från: S Svensson skrivet 13 mars 2010, 23:11:58 PM
Som mycket riktigt Staffan skriver så kom den till Wasatrafik. Jag skulle vilja påstå att den t o m var beställd av Wasatrafik men skulle gå kvar hos Volvo Bussar AB som Demo 1/2 -1 år. Så gjorde även Van Hoolen 460.
Jag vet inte vart Wasatrafik tänkt sig denna med de körde ju tätortstrafik åt SL. Även om nu SL ofta har dörr 1-1-1.
Nej, den var inte beställd av Wasatrafik utan köptes när man hade behov av ytterligare en buss som ett alternativ till att köpa in begagnat. Den användes först på främst linje 810 men kom sedan att köra transfer åt Silja Line. Den tätortstrafik åt SL som Wasatrafik körde gällde antingen mindre bussar eller tillfälliga inhopp vid förarbrist. Däremot körde de förutom 810-an också regionaltrafik åt SL på Värmdö.
SL hade för övrigt vid den här tiden övergått till dörr 2-2-1 på innerstadsbussarna när de beställde nya.
Hur länge rulla Ikarus-bussarna i Örebro län!? Visst fick den sed mera turistbusslack! Hos Näckrosbuss!
3006 gick i Munkedal hos Swebus på linje 834 (Valbo ryr) 98/99, ersattes sedan av 3148 som i sin tur ersattes av 3766.
Denna buss 3006 har alltså varit i Stenungsund,Tanum,Munkedal,Lerum, Alingsås - fler ställen. Utrustad med handikapplift.Därav att den var i Tanum för Tanumstrand resande.