...och ingen har fotat den?! :) Eller?
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 05 januari 2010, 22:17:13 PM
...och ingen har fotat den?! :) Eller?
//Danne
Vad är det för busstyp?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 januari 2010, 22:18:02 PM
Vad är det för busstyp?
Volvo 8500 B12BLE Säffle lågentré med I-shift! 13,7 meter lång med boggi med styrbar löpaxel! Körs på RME! Körs av Miljöbuss.se sedan 4/1-10!
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 05 januari 2010, 22:20:18 PM
Volvo B12BLE Säffle lågentré med I-shift! 13,7 meter lång med boggi med styrbar löpaxel! Körs på RME! Körs av Miljöbuss.se sedan 4/1-10!
//Danne
Den körs av Adelsö Buss, som dock har talat om att byta namn till Adelsö Miljöbuss. Mer om den här
http://www.busstidningen.se/2010/01/04/ny-ikea-buss-koldioxidneutral/
Är alltså RME koldioxidheutralt? Jag trodde att den enda fördelen var att bränsle kan framställas.
Citat från: Danne B. skrivet 05 januari 2010, 22:17:13 PM
...och ingen har fotat den?! :) Eller?
//Danne
När man inte visste nå´t är det inte lätt, springer ju inte in på Bussbranschens sida varje dag precis. Annars hade den kanske varit på bild.
Citat från: Bussmicke skrivet 05 januari 2010, 23:28:17 PM
När man inte visste nå´t är det inte lätt, springer ju inte in på Bussbranschens sida varje dag precis. Annars hade den kanske varit på bild.
Då kan jag ju tipsa om att den inte rullar imorgon, men väl på torsdag och fredag... :)
//Danne
Citat från: Cyklisten skrivet 05 januari 2010, 23:17:03 PM
Är alltså RME koldioxidheutralt? Jag trodde att den enda fördelen var att bränsle kan framställas.
Ja, vad som menas med koldioxidneutralt kan väl diskuteras. Men vid RME-drift är utsläppen av växthusgasen koldioxid 60-80 procent lägre än vid dieseldrift enligt http://www.miljofordon.se/miljoaspekter/miljofakta/rapsolja-rme.aspx
Citat från: Danne B. skrivet 05 januari 2010, 23:31:06 PM
Då kan jag ju tipsa om att den inte rullar imorgon, men väl på torsdag och fredag... :)
//Danne
Tackar så mycket.
Vad är det för reg. på bussen?
Lite svårt att se på den lilla bilden.
Citat från: Bussmicke skrivet 05 januari 2010, 23:46:37 PM
Tackar så mycket.
Vad är det för reg. på bussen?
Lite svårt att se på den lilla bilden.
BWG760 heter den!
//Danne
Bild på bussen ur en annan vinkel: http://www.enlagomdosgront.se/tag/ikea/ (http://www.enlagomdosgront.se/tag/ikea/)
/Fredde
Den verkar ju riktigt snygg :D
Citat från: Danne B. skrivet 05 januari 2010, 23:50:14 PM
BWG760 heter den!
//Danne
tack, står ännu (i CBR) på Volvo Bussar..
Ja jag vet att det kan släpa efter där.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2010, 23:34:52 PM
Ja, vad som menas med koldioxidneutralt kan väl diskuteras. Men vid RME-drift är utsläppen av växthusgasen koldioxid 60-80 procent lägre än vid dieseldrift enligt http://www.miljofordon.se/miljoaspekter/miljofakta/rapsolja-rme.aspx
Och eftersom den framställs ur raps så är det ickefossil koldioxid som släpps ut. Så även om den släpper ut koldioxid kan man kalla den koldioxidneutral.
/Jonas
Citat från: Bussmicke skrivet 05 januari 2010, 23:28:17 PM
När man inte visste nå´t är det inte lätt, springer ju inte in på Bussbranschens sida varje dag precis. Annars hade den kanske varit på bild.
Då tycker jag du skall börja göra det - sidans nyhetsuppdatering är väldigt bra - även på nya bussar för oss bussmuppar!
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 januari 2010, 00:28:16 AM
Då tycker jag du skall börja göra det - sidans nyhetsuppdatering är väldigt bra - även på nya bussar för oss bussmuppar!
Visst :)
Har lagt till Nyhetssidan som en filk som öppnas varje gång, kanske räcker med startsidan för tidningen?
Citat från: JB skrivet 06 januari 2010, 00:15:43 AM
Och eftersom den framställs ur raps så är det ickefossil koldioxid som släpps ut. Så även om den släpper ut koldioxid kan man kalla den koldioxidneutral.
/Jonas
Där är jag inte med riktigt. Det är naturligtvis bra med RME att det är ett förnybart bränsle. Men den koldixoxid som trots allt släpps ut bidrar ju också till växthuseffekten.
Tanken med förnyelsebara bränslen är väl att den koldioxid som släpps ut vid förbränningen skall ha bundits i närtid i motsvarande mängd när exempelvis rapsen växte, så att det inte innebär att något nettotillskott genom frigörande av koldioxid som bundits för miljoner år sedan. Men eftersom det tillkommer koldioxidutsläpp för hanteringen och framställningen av bränslet är det svårt att skapa helt neutrala lösningar om man räknar med allt. Sen kan ju naturligvis dom lokala variationerna bli stora om förbränning och uppväxt sker på helt olika platser långt ifrån varandra.
"När man inte visste nå´t är det inte lätt, springer ju inte in på Bussbranschens sida varje dag precis."
MEN - Bussmicke - Skäms... ;)
Bjarne-W
Citat från: Bjarne-W skrivet 06 januari 2010, 10:27:07 AM
"När man inte visste nå´t är det inte lätt, springer ju inte in på Bussbranschens sida varje dag precis."
MEN - Bussmicke - Skäms... ;)
Bjarne-W
:-[+ :-X
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2010, 08:35:19 AM
Där är jag inte med riktigt. Det är naturligtvis bra med RME att det är ett förnybart bränsle. Men den koldixoxid som trots allt släpps ut bidrar ju också till växthuseffekten.
Jens förklarar bra vad det handlar om. Att bara se på utsläpp av koldioxid ger inte hela bilden. Kol ingår i ett stot kretslopp, som brukar kallas för kolcykeln ( http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_cycle ). Förutom som koldioxid i atmosfären även som löst koldioxid i hav och sjöar, bundet i växter med mera. Genom att elda RME bildas koldioxid, men de kolatomerna har rapsen tagit upp ur atmosfären när den växte. Summan blir då att ingen koldioxid har tillförts atmosfären. Samma sak om man eldar med ved. (Sen kan man ju ta med de utsläpp som sker vid tillverkning och distribution, men de utelämnar jag för att göra det lite enklare)
Däremot om man eldar med olja eller kol så gräver man upp organiskt material som legat i marken och på sätt varit utanför kolcykeln i 300 miljoner år. Att bränna kol och olja ger alltså ett tillskott av nytt kol, dvs en ökning av halten koldioxid. All koldioxid bidrar naturligtvis till växthuseffekten, men det som egentligen är relevant är om den bidrar till en ökning av växthuseffekten. Viss grad av växthuseffekt har alla planeter med en atmosfär innehållande växthusgaser. Utan den skulle medeltemperaturen på jorden vara runt 30 grader kallare än vad den är idag.
Ett bra exempel på en skenande växthuseffekt är Venus som har en medeltemperatur på runt 450°C
/Jonas
Jag ber att få tacka Jens och Jonas för bra förklaringar. Detta är något som jag helt missat trots att jag försökt hänga med i debatten om alternativa bränslen.
Nu behöver vi ju dock inte frukta oljebrist eftersom oljan kommer att räcka i minst 4 miljoner år: http://www.nyhetskanalen.se/1.1423503/2010/01/03/oljan_kommer_att_racka_i_miljoner_ar Och köldknäppen över landet visar ju att man i Köpenhamn trots allt också löste problemet med jordens uppvärmning. ;D
RME fungerar ju för övrigt dåligt i kyla, sägs det. Har Adelsö Buss lyckats klara detta utan problem?
Citat från: Danne B. skrivet 05 januari 2010, 22:17:13 PM
...och ingen har fotat den?! :) Eller?
//Danne
Jo nu... :-[
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Adelso_Buss_BWG760_Kungens_kurva_100107.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Adelso_Buss_BWG760_Kungens_kurva_100107c.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Adelso_Buss_BWG760_Stockholm_100107.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Adelso_Buss_BWG760_Stockholm_100107b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Adelso_Buss_BWG760_Stockholm_100107c.jpg)
Sedärja... Stiligt! Och självaste chefen för Adelsö Buss, Johnny, bakom ratten! Inte illa... :)
Vilken tid tog du bilderna?
//Danne
Sikke nogle stilfulde baglygter! Er det originalt fra Volvo, eller noget firmaet selv har skiftet ud?
Citat från: Danne B. skrivet 07 januari 2010, 22:49:36 PM
Sedärja... Stiligt! Och självaste chefen för Adelsö Buss bakom ratten! Inte illa... :)
Vilken tid tog du bilderna?
//Danne
Åkte 11:30-turen
Rätt snyggt med dom vita lampporna där bak senaste modet ::)
Snygg lack hade den med.
Citat från: LarsBudtz.dk skrivet 07 januari 2010, 23:20:37 PM
Sikke nogle stilfulde baglygter! Er det originalt fra Volvo, eller noget firmaet selv har skiftet ud?
Dom har faktiskt jag skruvat dit... Ser ju så tråkigt ut med gula! :)
//Danne
Citat från: Bussmicke skrivet 07 januari 2010, 23:22:54 PM
Åkte 11:30-turen
Aha... Då missade jag dig precis...
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 07 januari 2010, 23:27:31 PM
Dom har faktiskt jag skruvat dit... Ser ju så tråkigt ut med gula! :)
Så rätt det kan bli! Med nya vita glas bak ser den ju några år nyare ut. :)
Trevligt!
Men nu borde man väl kunna skylta den 'Regeringsgatan' eller liknande då man väl vänt om och är på väg till stan?
IKEA står det ju IAF redan på bussen på alla håll o kanter i övrigt, så det kan man väl knappast missa ändå?
Citat från: Danne B. skrivet 07 januari 2010, 23:29:26 PM
Aha... Då missade jag dig precis...
//Danne
Från Kungens kurva 11:30
Citat från: virtual1 skrivet 08 januari 2010, 00:13:48 AM
Trevligt!
Men nu borde man väl kunna skylta den 'Regeringsgatan' eller liknande då man väl vänt om och är på väg till stan?
IKEA står det ju IAF redan på bussen på alla håll o kanter i övrigt, så det kan man väl knappast missa ändå?
Det ligger nå´t i vad du säger.
Micke
Du är tydligen ett riktigt charmtroll om jag ska läsa de unga damerna som är på väg ombord
på sista bilden ;)
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 08 januari 2010, 01:09:35 AM
Micke
Du är tydligen ett riktigt charmtroll om jag ska läsa de unga damerna som är på väg ombord
på sista bilden ;)
/Lennart
Ser bara så ut, det tittar inte åt mitt håll o pratar med varann.
Jag charmtroll, det har jag svårt att tro på.
Passa på och ta åt dig :D
Min mamma sa alltid att jag var söt och rar fram till 6 månaders ålder :P
sen upptäckte jag världen
/Lennart
Citat från: virtual1 skrivet 08 januari 2010, 00:13:48 AM
Trevligt!
Men nu borde man väl kunna skylta den 'Regeringsgatan' eller liknande då man väl vänt om och är på väg till stan?
IKEA står det ju IAF redan på bussen på alla håll o kanter i övrigt, så det kan man väl knappast missa ändå?
Det kan man tycka, men frågan är om det finns någon poäng med det! Bussen plockar ju bara upp påstigande på två ställen: IKEA samt Regeringsgatan!
Det är ju därmed faktiskt ganska uppenbart i vilken riktning bussen är på väg när man kliver på! Dom som står vid IKEA vet ju att dom är på väg därifrån och dom som står vid Regeringsgatan vet ju att dom inte är vid IKEA! ;)
//Danne
Dom som står vid IKEA vet ju att dom är på väg därifrån och dom som står vid Regeringsgatan vet ju att dom inte är vid IKEA! ;)
//Danne
[/quote]
Är du helt säker på detta??? Ofta som folk inte har en aning om var de är... ;D ::)
Folk läskunnighet brukar sällan vara på topp...
Citat från: Danne B. skrivet 08 januari 2010, 09:41:55 AM
Det kan man tycka, men frågan är om det finns någon poäng med det! Bussen plockar ju bara upp påstigande på två ställen: IKEA samt Regeringsgatan!
Det är ju därmed faktiskt ganska uppenbart i vilken riktning bussen är på väg när man kliver på! Dom som står vid IKEA vet ju att dom är på väg därifrån och dom som står vid Regeringsgatan vet ju att dom inte är vid IKEA! ;)
//Danne
Jo, fast är du inne i stan/vid IKEA kan det ju vara en fördel om destinationen syns, så vet du ju om du missat bussen, eller om den är på väg för att kunna plocka upp dig eller ej!
Ska vi ha en liten vadslagning om när den blir repad, kantstött eller krockad?
Jag tror att den är med om något före xxx...?
Hej !
Var det Linjebuss som var först s.a.s. på plan med att köra IKEA-bussen ??
Kommer ihåg när de körde med bl.a. BF 76 Säffle och senare även med Vlo B59 Säffle.
Mvh Peter Ö
Citat från: UglyJazz skrivet 08 januari 2010, 19:02:30 PM
Ska vi ha en liten vadslagning om när den blir repad, kantstött eller krockad?
Jag tror att den är med om något före xxx...?
Knappast så troligt på denna körningen, om man bortser från en ren olycka. Hur många förare kan det tänkas bli på vagnen? En handfull?
Citat från: virtual1 skrivet 08 januari 2010, 17:41:23 PM
Jo, fast är du inne i stan/vid IKEA kan det ju vara en fördel om destinationen syns, så vet du ju om du missat bussen, eller om den är på väg för att kunna plocka upp dig eller ej!
Förlåt, jag är lite trött... Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar nu?! :-[ Misstänker att jag missförstår, men man ser ju om bussen är på väg mot dig eller bort från dig och kan på så vis avgöra om man missat den eller ej! ;)
//Danne
Citat från: UglyJazz skrivet 08 januari 2010, 19:02:30 PM
Ska vi ha en liten vadslagning om när den blir repad, kantstött eller krockad?
Jag tror att den är med om något före xxx...?
Vad är din poäng med detta?
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 08 januari 2010, 23:04:35 PM
Förlåt, jag är lite trött... Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar nu?! :-[ Misstänker att jag missförstår, men man ser ju om bussen är på väg mot dig eller bort från dig och kan på så vis avgöra om man missat den eller ej! ;)
//Danne
I stan har du väl knappast nån aning om vilken körväg bussen har om du inte åkt bussen tidigare och råkar minnas det - finns ju ett antal sätt att komma till Regeringsgatan om man säger som så, är du i city kan det ju vara kul att veta om du ska bemöda dig att gå till regeringsgatan och ställa dig eller om du ska välja annat färdsätt (knappast så att folk har jättekoll på tidtabellen). Även i Kungens kurva kan man ju snurra till det ganska rejält numer. Står du på hållplatsen är det väl rätt givet att du vet status om du ser bussen åka till dig/från dig, men är du inte på hållplatsen är det ju svårare!
Varför behöver man veta bussens körväg i stan? Det har ju bara En hållplats den plockar upp folk och där finns anslagen tidtabell. Har folk ingen klocka är det deras huvudvärk att de inte vet om bussen har kört eller ej.. Är man interesserad som tar man ju reda på vad kloclan är...
Citat från: Bussmicke skrivet 09 januari 2010, 02:02:45 AM
Varför behöver man veta bussens körväg i stan? Det har ju bara En hållplats den plockar upp folk och där finns anslagen tidtabell. Har folk ingen klocka är det deras huvudvärk att de inte vet om bussen har kört eller ej.. Är man interesserad som tar man ju reda på vad kloclan är...
Jag sa väl aldrig att man behövde veta bussens körväg i stan, jag sa att de flesta har ingen aning om/kommer aldrig bry sig om körvägen, vilket gör att du antagligen som normal människa inte har nån aning om vilket håll bussen kör! (dvs, du vet inte om den just kommit eller gått) Tidtabellen står ju bara anslagen rent fysiskt på den hållplatsen vilket gör att om du inte tagit bussen tidigare/är just på hållplatsen har du antagligen ingen aning om bussen när den går! Min tanke var mest bara att om nu 'IKEA' står stripat på bussen på flertalet ställen ändå så är det väl ganska dumt att INTE använda en display för att säga var bussen är på väg, eller hur? Varför skylta alls annars???
Ja när man bara har två ändhållplatser för påstigning och ingen emellan...
Citat från: virtual1 skrivet 10 januari 2010, 17:10:03 PM
Jag sa väl aldrig att man behövde veta bussens körväg i stan, jag sa att de flesta har ingen aning om/kommer aldrig bry sig om körvägen, vilket gör att du antagligen som normal människa inte har nån aning om vilket håll bussen kör! (dvs, du vet inte om den just kommit eller gått) Tidtabellen står ju bara anslagen rent fysiskt på den hållplatsen vilket gör att om du inte tagit bussen tidigare/är just på hållplatsen har du antagligen ingen aning om bussen när den går! Min tanke var mest bara att om nu 'IKEA' står stripat på bussen på flertalet ställen ändå så är det väl ganska dumt att INTE använda en display för att säga var bussen är på väg, eller hur? Varför skylta alls annars???
Men... Bussen tar bara påstigande egentligen vid ändhållplatserna och där står vi bara max ett par minuter pga tidtabellen... Vad är då poängen med att folk som aldrig tagit bussen tidigare någonstans i stan ser en buss som är stripad IKEA längs sidorna med texten Regeringsgatan i mobitecen passera? Är ju då bättre att det alltid står IKEA som destination(!) så dom vet att den bussen bara går dit... Annars kan ju folk lika gärna tro att det är en reklamstripad lokalbuss!? Och det blir ju lite fel...
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 10 januari 2010, 20:17:16 PM
Men... Bussen tar bara påstigande egentligen vid ändhållplatserna och där står vi bara max ett par minuter pga tidtabellen... Vad är då poängen med att folk som aldrig tagit bussen tidigare någonstans i stan ser en buss som är stripad IKEA längs sidorna med texten Regeringsgatan i mobitecen passera? Är ju då bättre att det alltid står IKEA som destination(!) så dom vet att den bussen bara går dit... Annars kan ju folk lika gärna tro att det är en reklamstripad lokalbuss!? Och det blir ju lite fel...
//Danne
Som saknar linjenummer? Och har en destination som ingen annan linje har? Fortfarande är poängen att om du aldrig vart vid hållplatsen tidigare så vet du knappast exakt var hållplatsen ligger på gatan, o därmed har svårt att veta om bussen just kommit/gått, hållplatsfickan på regeringsgatan är knappast den mest 'självklara' om man som så säger! - Nå, strunt samma, det vara bara ett förslag, o knappast ett förslag som skulle kunna innebära PROBLEM om det nu mot allförmodan skulle genomföras! Förstår inte varför man orkar att argumentera emot något som inte innebär en försämring (om än inte en revolutionerande förbättring heller)?!
Citat från: virtual1 skrivet 10 januari 2010, 21:11:07 PM
Som saknar linjenummer? Och har en destination som ingen annan linje har? Fortfarande är poängen att om du aldrig vart vid hållplatsen tidigare så vet du knappast exakt var hållplatsen ligger på gatan, o därmed har svårt att veta om bussen just kommit/gått, hållplatsfickan på regeringsgatan är knappast den mest 'självklara' om man som så säger! - Nå, strunt samma, det vara bara ett förslag, o knappast ett förslag som skulle kunna innebära PROBLEM om det nu mot allförmodan skulle genomföras! Förstår inte varför man orkar att argumentera emot något som inte innebär en försämring (om än inte en revolutionerande förbättring heller)?!
Som jag skrev, och jag är absolut inte den som bestämmer vad som ska stå i destinationsskylten på IKEA-bussen (för det gör IKEA), så tror jag personligen att det rör till det mer än det hjälper och därför argumenterar jag emot dig! Bara för att jag inte håller med dig betyder det inte per automatik att jag har fel! Vi har bara helt enkelt olika åsikter om det!
Dessutom står det ju på sidorna "Gratisbuss Måndag-Fredag. Regeringsgatan - Kungens Kurva"...
//Danne
Anar vi här en virtuell envishet? ;)