Dagens rapport från utställningen i Malmö 1987 får handla om Scania. Som tidigare gäller att uppgifter om bussarnas vidare öden är hämtade från SBH och mina egna anteckningar. Jag reserverar mig också för falskskyltningar.
Den här bussen kom sedan till Luftfartsverket på Arlanda och fick nummer 15.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3938.jpg)
Denna buss hamnade hos två bussbolag vi diskuterade häromdagen: Emil Johanssons Åkeri och sedan Bröderna Larssons Åkeri, båda i Alunda. Sedan blev det Ödåkra Buss och när detta via Bus Danmark omvandlades till Arriva fick bussen nummer 6211.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3939.jpg)
Denna såldes sedan till Weidermans i Kumla och fick där nummer 12
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3940.jpg)
En ledbuss till Linköpings Trafik AB som sedan allteftersom företaget slogs ihop med andra blev LITA 5005 och Näckrosbuss 5005.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3941.jpg)
Detta var från början en provbuss till SL men den blev faktiskt en trotjänare inom SL-området. Sedan Swebus 1264, åter till SL Buss men nu med litt H15Ö men samma nummer och hann också avsluta sin aktiva karriär med Busslinks märkning. Ö i SL:s littera markerade att den rullade på ön, det vill säga Lidingö.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3943.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3942.jpg)
Den här bussen lyckas jag inte identifiera mer än vad som framgår av bildtexten. Reservation för att denna är fel.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3944.jpg)
Möjligen skulle det ha kunnat varit denna men troligen inte eftersom den här bussen var avsedd att visa upp de nya Tumaset-stolarna.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3947.jpg)
Slutligen en norskreggad buss som användes av Storno för att demonstrera ljudanläggningar.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3945.jpg)
Spana in skyltningen på andra bilden, den skyltningen fanns också på Wasatrafik:s 1904, nåt Scania special ? Kul i alla fall....
Den här bussen lyckas jag inte identifiera mer än vad som framgår av bildtexten. Reservation för att denna är fel.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3944.jpg)
Nummer 053 EOF075 (ej EDF) tillhörde en Volvo B10R/Aabenraa. Bilden visar en tryckackumulatorbuss, så gissningsvis kan det vara nr 119 MXA383.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 januari 2010, 19:06:12 PM
Den här bussen lyckas jag inte identifiera mer än vad som framgår av bildtexten. Reservation för att denna är fel.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3944.jpg)
Nummer 053 EOF075 (ej EDF) tillhörde en Volvo B10R/Aabenraa. Bilden visar en tryckackumulatorbuss, så gissningsvis kan det vara nr 119 MXA383.
Tack! Förmodligen alltså en falskskyltning, i det här fallet också kombinerat med en felläsning av miina egna anteckningar. Inventarienumret har jag antagligen satt ditt själv utifrån mina anteckningar om regnumret.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2010, 16:43:47 PM
Detta var från början en provbuss till SL men den blev faktiskt en trotjänare inom SL-området. Sedan Swebus 1264, åter till SL Buss men nu med litt H15Ö men samma nummer och hann också avsluta sin aktiva karriär med Busslinks märkning. Ö i SL:s littera markerade att den rullade på ön, det vill säga Lidingö.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H015OE/index.html
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2010, 16:43:47 PM
Dagens rapport från utställningen i Malmö 1987 får handla om Scania. Som tidigare gäller att uppgifter om bussarnas vidare öden är hämtade från SBH och mina egna anteckningar. Jag reserverar mig också för falskskyltningar.
Denna buss hamnade hos två bussbolag vi diskuterade häromdagen: Emil Johanssons Åkeri och sedan Bröderna Larssons Åkeri, båda i Alunda. Sedan blev det Ödåkra Buss och när detta via Bus Danmark omvandlades till Arriva fick bussen nummer 6211.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3939.jpg)
Nu får Fredrik Mattsson stå päls när får syn på denna buss.
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 05 januari 2010, 20:43:43 PM
Nu får Fredrik Mattsson stå päls när får syn på denna buss.
/Janne
om jag fick :P den var härlig att köra :)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2010, 16:43:47 PM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3942.jpg)
Den här bilden borde ligga som startsida på alla nuvarande busskonstruktörers datorer. I alla fall de konstruktörer som är ansvariga för maskinrummets konstruktion.
Det är ju stundtals(för det mesta) en mardröm att komma åt komponenterna i en del(de allra flesta) nutida vansinnesinstallationer :o...
Hej! Den där bussen ABS 380 som sedan kom till Weidermans hann innan dess med att vara filmstjärna. Den medverkade i ett kursmaterial utarbetat av "kursräven" Lasse Persson med namnet "Kikabuss", och i de videofilmer som hörde till materialet. Vi använde materialet i det dåvarande AB Örebro läns regionaltrafik "Länsbussarna".
Mvh Jan G
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2010, 19:35:02 PM
Tack! Förmodligen alltså en falskskyltning, i det här fallet också kombinerat med en felläsning av miina egna anteckningar. Inventarienumret har jag antagligen satt ditt själv utifrån mina anteckningar om regnumret.
I Malmö fanns tre tryckackumulatorbussar - CN112CL från 1986.
119 MXA383
120 MXD173
121 MWO333
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 januari 2010, 12:19:42 PM
I Malmö fanns tre tryckackumulatorbussar - CN112CL från 1986.
119 MXA383
120 MXD173
121 MWO333
Helt rätt och enligt Din superba Scania-skrift registrerades nr 119 långt efter nr 120 och 121, närmare bestämt 22 april 1987. Bussmässan i Malmö hölls 15-17 september. Nr 120 och 121 registrerdes nämligen redan 21 november 1986. Jag tycker att bussen på bilden ser så ren och fräsch ut att jag gissar att det därför kan vara 119 och inte någon av de två bussar som redan hade genomlevt en vinter. Vad tror Du om denna gissning?
Trevligt bildsvep. Och man kan även konstatera att det var roligare förr med mängder av olika lacker.. S-L bussen med lättmetallfälgar..
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2010, 16:43:47 PM
Denna buss hamnade hos två bussbolag vi diskuterade häromdagen: Emil Johanssons Åkeri och sedan Bröderna Larssons Åkeri, båda i Alunda. Sedan blev det Ödåkra Buss och när detta via Bus Danmark omvandlades till Arriva fick bussen nummer 6211.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3939.jpg)
Roligt att se den här bussen igen. Den fick man ibland se i Uppsala på sin tid och ofta hade den faktiskt just den här texten Have a nice day! på skyltskåpet :D
Slutligen en norskreggad buss som användes av Storno för att demonstrera ljudanläggningar.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3945.jpg)
[/quote]
Jeg tror denne har danske skilter.
Citat från: Vidar skrivet 09 januari 2010, 16:17:04 PM
Slutligen en norskreggad buss som användes av Storno för att demonstrera ljudanläggningar.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3945.jpg)
Jeg tror denne har danske skilter.
Ja, det är möjligt. VBK tillverkades ju även i Danmark.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2010, 16:36:07 PM
Ja, det är möjligt. VBK tillverkades ju även i Danmark.
Visste inte att VBK även tillverkades i Danmark. Jag trodde detta var helt norskt. Var hade VBK sin tillverkning i Danmark? Kan de sedan köpts upp av t ex Aabenraa eller DAB?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 januari 2010, 16:39:37 PM
Visste inte att VBK även tillverkades i Danmark. Jag trodde detta var helt norskt. Var hade VBK sin tillverkning i Danmark? Kan de sedan köpts upp av t ex Aabenraa eller DAB?
1981 köpte VBK J. Ørum-Petersens Karosserifabrikk A/S i Herning. Vad jag vet så lades tillverkningen av busskarosser ner där samtidigt som tillverkningen i Horten upphörde. Det vill säga runt 1983. Horten-fabriken togs över av Säffle Karosseri 1984 som tillverkade bussar där under namnet Horten Karosseri i några år.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2010, 17:00:16 PM
1981 köpte VBK J. Ørum-Petersens Karosserifabrikk A/S i Herning. Vad jag vet så lades tillverkningen av busskarosser ner där samtidigt som tillverkningen i Horten upphörde. Det vill säga runt 1983. Horten-fabriken togs över av Säffle Karosseri 1984 som tillverkade bussar där under namnet Horten Karosseri i några år.
Verksamheten i Horten lades ned under hösten 1982, medan verksamheten i danska Herning pågick fram till våren 1983.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 10 januari 2010, 15:48:31 PM
Verksamheten i Horten lades ned under hösten 1982, medan verksamheten i danska Herning pågick fram till våren 1983.
Det var dessutom 1983 som Säffle Karosseri startade verksamheten i Horten. Den fösta bussen blev dock färdig 1984.
Snabbare än så! Bussproduktionen påbörjades 1 augusti 1983 och redan i oktober 1983 stod första bussen klar för leverans hos Horten Karosseri!! Totalt hann ca 10 bussar byggas under 1983. 132 bussar hann byggas fram till 1986 med karossnummer 1-135, där nr 37, 131 och 132 aldrig levererades. Härtill byggdes ett antal bussar på bl.a. B10R och B6FA-chassier för Säffle Karosseris räkning för svenska marknaden. Dessa fick aldrig Horten-nummer, utan endast Säffle-nummer. Finns det någon som vet hur många bussar som byggdes i Horten utöver de 132 med Horten-nummer?
Citat från: yngrot skrivet 06 januari 2010, 14:28:19 PM
Trevligt bildsvep. Och man kan även konstatera att det var roligare förr med mängder av olika lacker.. S-L bussen med lättmetallfälgar..
De där fälgarna är så grymt snygga! En snygg Scania i valfri CR/CN modell med dessa lättmetallfälgar, wow säger jag bara!! ;D
Mycket trevligt bildsvep för övrigt!
//M
Citat från: yngrot skrivet 06 januari 2010, 14:28:19 PM
Trevligt bildsvep. Och man kan även konstatera att det var roligare förr med mängder av olika lacker.. S-L bussen med lättmetallfälgar..
Var och varannan SL vagn har denna fälgar fram ;)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2010, 16:43:47 PM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3944.jpg)
Jag kan inte minnas att ML hade några CN 112:or med fyrkantiga rutor i framdörrarna. Någon som har en bild på denna i trafik och som kan friska upp mitt minne?
Citat från: Svemicke skrivet 06 maj 2010, 23:44:55 PM
Jag kan inte minnas att ML hade några CN 112:or med fyrkantiga rutor i framdörrarna. Någon som har en bild på denna i trafik och som kan friska upp mitt minne?
Du minns alldeles rätt, hörnramarna till rutorna är invändigt målade svarta, för att integrera bättre med gummilisten, vilket gör att det ser "fyrkantigt" ut, men kikar man riktigt noga ser du att rutorna är rundade i hörnen.
//M
Citat från: Mattias skrivet 07 maj 2010, 01:05:11 AM
Du minns alldeles rätt, hörnramarna till rutorna är invändigt målade svarta, för att integrera bättre med gummilisten, vilket gör att det ser "fyrkantigt" ut, men kikar man riktigt noga ser du att rutorna är rundade i hörnen.
//M
Tack för svaret! Fast jag kan inte minnas att ML hade en 053 heller. I så fall borde det väl ha varit en Volvo generation 2?
Citat från: Svemicke skrivet 09 maj 2010, 16:23:48 PM
Tack för svaret! Fast jag kan inte minnas att ML hade en 053 heller. I så fall borde det väl ha varit en Volvo generation 2?
Se tidigare i denna tråd där jag gissar att bussen är nr 119 MXA383 och inte nr 053 (som var en Volvo).
Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 maj 2010, 16:48:16 PM
Se tidigare i denna tråd där jag gissar att bussen är nr 119 MXA383 och inte nr 053 (som var en Volvo).
Sorry! Missade det! Tack för svaret!