Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Mr G skrivet 05 januari 2010, 13:01:59 PM

Titel: Sista BSS?
Skrivet av: Mr G skrivet 05 januari 2010, 13:01:59 PM
(http://www.mrg1.de/images/2144.JPG)

Kanske inte den sista BSS-vagnen, men bör väl vara en av de sista iallafall. Om man nu ska räkna den som BSS:are. Den har fått inventarienumret 4562 ur den då löpande SL-serien, vilket  skvallrar om att den förmodligen aldrig fick BSS inventarienummer. Kan den ha faft ett påtänkt nummer, och när SL tog över inlemmades den direkt i SL-serien istället?

Hur som helst borde det vara en av de sist levererade vagnarna i BSS-kulör. Antar att den leverades märkt Trafik AB Saltsjöfart, och således kanske inte ens ska räknas till BSS.

Vad säger BSS-klubben?
Titel: SV: Sista BSS?
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 05 januari 2010, 13:08:32 PM
De här bussarna var de sista Wallenberg köpte till BSS o BSBV. De var avsedda främst för abonnemang, och numrerades BSBV 1-5 samt BSS 15-19.
BSBV 1-2 samt BSS 15-16 var helturister, och även BSS:arna var i BSBV livré, för att ge ett enhetligt intryck vid större abonnemang. BSS 17-19 hade BSS målning, som Mr G:s bild visar (bör vara fd BSS 17).
På något vis lyckades Wallenberg undanta dessa tio bussar och förde över dem till Stockholms Turistbussar när TS tog över efter BSS 1969. Det blev tydligen en del tjafs om vad som ingick i affären, och SL fick sedan köpa loss vagnarna. De fick typerna H41 och H42 och inlemmades i SL:s nummerserie för nya bussar. 4555-4564 om jag minns rätt.

H41 4558 (BSS 16) ser jag från fönstret, f ö...

/Björn
Titel: SV: Sista BSS?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2010, 15:19:48 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 januari 2010, 13:08:32 PM
De här bussarna var de sista Wallenberg köpte till BSS o BSBV. De var avsedda främst för abonnemang, och numrerades BSBV 1-5 samt BSS 15-19.
BSBV 1-2 samt BSS 15-16 var helturister, och även BSS:arna var i BSBV livré, för att ge ett enhetligt intryck vid större abonnemang. BSS 17-19 hade BSS målning, som Mr G:s bild visar (bör vara fd BSS 17).
På något vis lyckades Wallenberg undanta dessa tio bussar och förde över dem till Stockholms Turistbussar när TS tog över efter BSS 1969. Det blev tydligen en del tjafs om vad som ingick i affären, och SL fick sedan köpa loss vagnarna. De fick typerna H41 och H42 och inlemmades i SL:s nummerserie för nya bussar. 4555-4564 om jag minns rätt.

H41 4558 (BSS 16) ser jag från fönstret, f ö...

/Björn

Som jag minns det var det bara stolarna som skilde H41 och H42 åt. H42 hade Arlanda-stolar medan H41 hade bekvämare stolar än så. Men att kalla dem helturist var ändå en överdrift även om man ser till 1968 års förhållanden. Dock lär BSS/BSBV ha gjort det precis som Björn skriver.
Nr 16/4558 blev sedan lackerad i Lidingös färger och fick då nummer 29. Detta lär dock inte ha varit något som var sanktionerat uppifrån ett eget initiativ vid AGA-garaget. Nr 2/4556 blev sedan målad i SL:s oxblodsröda färg.
Dessa bussar blev grunden till Stockholms Turistbussar, som ägdes av Fastighets AB Stockholm-Saltsjön. Detta blev sedan på lite slingriga vägar ägare till Interbus i Göteborg och någon gång i slutet av 1980-talet drevs även verksamheten i Stockholm (som nu flyttat från Vendelsö Gård till Västberga) under namnet Interbus. På ännu slingrigare vägar kom Interbus att ingå i Swebus-koncernen och ägs numera sedan några år som bekant av Strömma.
Titel: SV: Sista BSS?
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 05 januari 2010, 15:36:54 PM
Ja, som Staffan skriver, förr i tiden var en helturistbuss kanske bara en buss med ställbara höga ryggstöd, askoppar och radio, en halvturist var en buss med fasta höga ryggstöd.
Helturisterna hade från början ingen bakdörr monterad, utan det satt en väggsektion i dörrhålet. Wallenbergs bussbolag var ekonomiskt lagda, de gamla turistvagnarna eller abonnemangsvagnarna, var ju avsedda att bli linjevagnar efter ett par år. Och var alltså mer eller mindre förberedda för detta.
Titel: SV: Sista BSS?
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 05 januari 2010, 15:48:01 PM
Apropå Stockholms Turistbussar så hamnade även SOAB:s (Södertälje Omnibus) gamla BF från mitten av 50-talet i detta bolag när SL tog över SOAB. Det var en gammal eskilstunavagn som fått ny Larvik-kaross och samtidigt högerombyggts. Har någon bild på denna skapelse? Hur länge blev den kvar hos Stockholms Turistbussar?
Titel: SV: Sista BSS?
Skrivet av: Viking skrivet 28 januari 2010, 12:52:46 PM
En reprisbild på 4563 från 1981-1982 nånstans utanför Vendelsögaraget

(http://i543.photobucket.com/albums/gg473/perviking/Bussar/40806.jpg)
Titel: SV: Sista BSS?
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 28 januari 2010, 13:00:53 PM
Tjusigt. Fd BSS 18 alltså.
Titel: SV: Sista BSS?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 28 januari 2010, 22:24:21 PM
Båda bussarna som visas på de här bilderna har väl Arlandastolar? Jag tycker i alla fall att det ser ut som det
Titel: SV: Sista BSS?
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 28 januari 2010, 22:26:12 PM
De hade stolar av halvturisttyp, dvs höga fasta ryggstöd.
Titel: SV: Sista BSS?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 28 januari 2010, 22:27:40 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 januari 2010, 22:26:12 PM
De hade stolar av halvturisttyp, dvs höga fasta ryggstöd.

Hur såg de helturiststolar ut som beskrivs i tråden?
Titel: SV: Sista BSS?
Skrivet av: K R skrivet 29 januari 2010, 14:57:32 PM
Hej!

Eftersom både f d BSS 17/H42 4562 och f d BSS 18/H42 4563 är visade på bild i tråden,
länkar jag till en bild på den allra sista BSS-vagnen: f d BSS 19/H42 4564.
Observera BSS-loggan i skyltskåpet!:

http://www.wasatrafik.se/Bjorknas/bjorknas0312.jpg

mvh K R
Titel: SV: Sista BSS?
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 29 januari 2010, 15:16:59 PM
Ja, är det någon som har en sådan original BSS-nummerrulle med emblemet så sätter jag gärna in den i BSS 16, den sista BSS-buss som finns kvar i oombyggt skick.