(http://www.bussmicke.se/TEMP/091006_Busslink_5353_Kungsbron_Stockholm.jpg)
Röker gör han oxå... verkar det som! :-\ Är väl inte det smartaste man kan göra medan man cyklar...
Citat från: Nico skrivet 05 januari 2010, 11:34:18 AM
Röker gör han oxå... verkar det som! :-\ Är väl inte det smartaste man kan göra medan man cyklar...
SMS:a skulle vara snäppet värre då...
Såna blindstyren finns det gott om.. Nere i Lockryd finns det en älder tant som alltid går mitt i vägen även när bussen kör.. :P
Det där är modigt! Jag blir skraj bara en buss dundrar förbi ett par meter i från när jag cyklar
Tyvärr en alltför vanlig syn på våra gator runt om i landet.
Sen får manläsa snyft historier sedan i tidningarna om att folk blir prejade av oss andra trafikanter.
//Niclas
Citat från: MrX skrivet 05 januari 2010, 13:05:07 PM
Det där är modigt! Jag blir skraj bara en buss dundrar förbi ett par meter i från när jag cyklar
Modigt, nonchalant eller bara dumdristigt? Det är frågan.
Själv håller jag mig med cykeln helst till rena cykelvägar eller folktomma trottoarer, då jag har ytterst liten tilltro till att vanliga bilförare ska lyda reglerna och respektera mig.
Ja det där är en vanlig syn.
Speciellt här i Uppsala på kungsgatan. 2 filig väg i varje riktning men får knappt plats med buss+bil bredvid.
Ändå ska många cyklister envisas med att cykla på den vägen. Livsfarligt. Finns många bra sidogator som är mycket bättre att cykla på.
Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2010, 15:05:52 PM
Modigt, nonchalant eller bara dumdristigt? Det är frågan.
Själv håller jag mig med cykeln helst till rena cykelvägar eller folktomma trottoarer, då jag har ytterst liten tilltro till att vanliga bilförare ska lyda reglerna och respektera mig.
Ja kan inte annat än hålla med. Trafikseparerade cykelvägar är ganska bra ändå för oss cyklister. För cyklisternas skull är förmodligen regelverket deras största fiende. Många bilister har ingen aning om vilka regler som gäller. Men sedan finns det dessa personer som på bilden som fläckar cyklisternas rykte. Tyvärr så råkar vi som sköter oss i trafiken illa ut.
Citat från: MrX skrivet 05 januari 2010, 15:29:07 PM
Ja kan inte annat än hålla med. Trafikseparerade cykelvägar är ganska bra ändå för oss cyklister. För cyklisternas skull är förmodligen regelverket deras största fiende. Många bilister har ingen aning om vilka regler som gäller.
Jag förstår inte riktigt hur de där två meningarna hänger ihop. Om bilisterna inte vet vilka regler som gäller, hur är då
regelverket cyklisternas största fiende? Det vore mer logiskt om bilisternas kunskaper om det vore fienden i så fall.
Om jag inte försöker se meningarna i ett sammanhang, så blir det i stället två separata frågor:
- Vad är det för regler som är cyklisternas fiende?
- Vad är det för regler som bilister inte har en aning om?
Citat från: JDS skrivet 05 januari 2010, 17:15:48 PM
Jag förstår inte riktigt hur de där två meningarna hänger ihop. Om bilisterna inte vet vilka regler som gäller, hur är då regelverket cyklisternas största fiende? Det vore mer logiskt om bilisternas kunskaper om det vore fienden i så fall.
Om jag inte försöker se meningarna i ett sammanhang, så blir det i stället två separata frågor:
- Vad är det för regler som är cyklisternas fiende?
- Vad är det för regler som bilister inte har en aning om?
Jo regelverket är en fiende (jag omformulerar mig lite där) för cyklisten. Reglerna för cyklister är så pass svåra för bilister att förstå, jag kan villigt erkänna att jag själv inte känner till alla regler. Ett tydligt exempel, vem har väjningsplikt vid oövervakad cykelöverfart? Cyklisten eller bilisten (bussföraren kanske)? Svaret på den frågan är ganska invecklat så jag låter det vara. Men det är ett tydligt exempel på hur knepigt regelverken är konstruerade att trafikanter av alla slag får svårt att veta vilka regler som egentligen gäller för cyklister.
Dock är det nog som så att den fysiska utformningen är det allra största problemet. Hade herrn på bilden haft en egen trafikseparerad cykelväg hade nog bilden inte ens hamnat här från första början.
Jag måste nog omformulera mitt tidigare inlägg lite. Det mest uppseendeväckande är inte att regler bryts, utan att många trafikanter inte klarar av att visa vanlig hänsyn till andra: Bilister tränger ut cyklister mot trottoarkanten. Cyklister cyklar på trottoaren utan att ta hänsyn till gående. Bilister kör om och kastar sig in nära framför bussar och lastbilar på motorvägen då de ändå ska köra av på en avfart, istället för att utöva filbytet bakom det tunga fordonet som ska rakt fram. Bärgningsbilar blir påkörda av bilister med personskador på bilisten som följd, och det händer att bärgningsarbetare och vägarbetare blir ihjälkörda.
Varför är det så svårt att tänka sig in i någon annans situation? Som en person skrev i en av lokaltidningarna i Västerbotten angående gnället på busstrafiken: "Lider alla bussresenärer i Umeå av autism, då de inte klarar av att uppfatta och reflektera över andras synvinkel?"
Del två i temat..
(http://www.bussmicke.se/TEMP/091020b_Swebus_5054_Radhuset_Harnosand.jpg)
Citat från: MrX skrivet 05 januari 2010, 18:48:16 PM
Jo regelverket är en fiende (jag omformulerar mig lite där) för cyklisten. Reglerna för cyklister är så pass svåra för bilister att förstå, jag kan villigt erkänna att jag själv inte känner till alla regler. Ett tydligt exempel, vem har väjningsplikt vid oövervakad cykelöverfart? Cyklisten eller bilisten (bussföraren kanske)? Svaret på den frågan är ganska invecklat så jag låter det vara. Men det är ett tydligt exempel på hur knepigt regelverken är konstruerade att trafikanter av alla slag får svårt att veta vilka regler som egentligen gäller för cyklister.
Så länge cyklisterna själva vet det så är det inga problem. Det hade varit en annan sak om du hade sagt att reglerna är svåra att begripa för cyklister utan körkort. Det hade jag kunnat gå med på.
Ur cyklistens synpunkt ser det ut så här: När jag ska köra ut på en obevakad cykelöverfart har jag väjningsplikt mot bilar. Det har jag alltid, även om det finns ett fall där jag kan vara lite mer kaxig om jag vet vad jag håller på med.
(Om bilen korsar cykelöverfarten efter sväng ut ur cirkulationsplats eller efter annan sväng i korsning, så har för säkerhets skull även bilföraren en skyldighet att
köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera. Men detta behöver cyklisten inte hålla reda på, det går bra att köra som om man alltid hade väjningsplikt.)
Citat från: MrX skrivet 05 januari 2010, 18:48:16 PM
Dock är det nog som så att den fysiska utformningen är det allra största problemet. Hade herrn på bilden haft en egen trafikseparerad cykelväg hade nog bilden inte ens hamnat här från första början.
Det finns cykelbana på Kungsbron men bara i ena riktningen, i andra riktningen är det ett cykelfält som dessutom tar slut i höjd med Blekholmsgatan. Å andra sidan är körbanan, även med parkerade bussar, tillräckligt bred för att gott och väl medge omkörning så om snubben på cykeln makade lite på sig i stället för att köra som om han ägde hela världen så skulle det gå finfint.
Men om cykelbanan/överfarten är upphöjd och på så sätt bildar en fartgupp på vägen då har väl bilföraren väjningsplikt? Jag har i alla fall lyckats krocka med en bil som körde ut på Fersens väg från en liten gata strax bakom Petriskolan (i Malmö), kvinnan som körde verkade ha glömt att hon korsar både trottoaren och cykelbanan, jag själv hade bråttom med att hinna över Regementsgatan och såg inte ens att det faktiskt är en gata som korsar (det syns inte ens, det är gjort på liknande sätt t.ex. vid Södra Förstadsgatan) och då tyckte hon att felet är mitt eftersom hon har körkort och "kan" trafikregler och jag har ingen bevis på att jag kan dessa ;)
Citat från: JDS skrivet 05 januari 2010, 19:20:39 PM
Så länge cyklisterna själva vet det så är det inga problem. Det hade varit en annan sak om du hade sagt att reglerna är svåra att begripa för cyklister utan körkort. Det hade jag kunnat gå med på.
Ur cyklistens synpunkt ser det ut så här: När jag ska köra ut på en obevakad cykelöverfart har jag väjningsplikt mot bilar. Det har jag alltid, även om det finns ett fall där jag kan vara lite mer kaxig om jag vet vad jag håller på med.
(Om bilen korsar cykelöverfarten efter sväng ut ur cirkulationsplats eller efter annan sväng i korsning, så har för säkerhets skull även bilföraren en skyldighet att köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera. Men detta behöver cyklisten inte hålla reda på, det går bra att köra som om man alltid hade väjningsplikt.)
Det finns cykelbana på Kungsbron men bara i ena riktningen, i andra riktningen är det ett cykelfält som dessutom tar slut i höjd med Blekholmsgatan. Å andra sidan är körbanan, även med parkerade bussar, tillräckligt bred för att gott och väl medge omkörning så om snubben på cykeln makade lite på sig i stället för att köra som om han ägde hela världen så skulle det gå finfint.
Att ha körkort innebär inte att man följer alla trafikregler, än mindre att man känner till dem alla. I övrigt är jag överbevisad ;)
Sen att mannen på bilden och kvinnan på den andra bilden inte ens verkar vara medvetna om vad för något som är bakom axeln är ju bara komiskt. Snacka om att sabba för andra cyklister
Sen är ju självklart BM värdig en medalj för de underbara bilderna. Jag undrar om jag ser lika tankspridd ut i trafiken
Citat från: MrX skrivet 05 januari 2010, 19:45:42 PM
Sen att mannen på bilden och kvinnan på den andra bilden inte ens verkar vara medvetna om vad för något som är bakom axeln är ju bara komiskt. Snacka om att sabba för andra cyklister
Nog är det lite imponerande att bussförarna är så tålmodiga. :) Den genomsnittlige privatbilisten hade kört om och tutat samt kanske även visat något finger i protest.
Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2010, 19:50:04 PM
Nog är det lite imponerande att bussförarna är så tålmodiga. :) Den genomsnittlige privatbilisten hade kört om och tutat samt kanske även visat något finger i protest.
Bildvisaren kanske inte vill visa oss de bilderna!?! ;)
Tog bara dessa bilder
Bussförarna vet ju av erfarenhet att så fort man ens funderar på att köra om en sådan där så börjar de vingla :o
Haha klockrent ;D
Tyvärr hade jag ingen kamera med mig, men i förra veckan när jag varit på Arlanda och körde nerför backen mellan bron över Arlandaleden (motorvägen till Terminalerna) och rondellen bredvid trafikplats Måby.
Då möter jag en cyklist som kör mitt i körbanan på väg uppför backen, bakom sig hade cyklisten en lång kö med först en plogbil och sedan ett gäng bilar och en långtradare från Östervalls flygfrakt. Jag tänkte att jag måste se hur det där går, så jag körde ner till rondellen och vände tillbaka uppför backen och då uppe på krönet, nästan framme vid bron över Arlandaleden, så står cyklisten i en snödriva och plockar upp saker. Antagligen har plogbilen kört om och cyklisten knuffats omkull av snön som flög ut på sidan, nåja han ladade i så fall mjukt i snövallen! ;D
Citat från: lil-sis skrivet 05 januari 2010, 23:06:33 PM
Bussförarna vet ju av erfarenhet att så fort man ens funderar på att köra om en sådan där så börjar de vingla :o
Vilket kan ha ett visst samband med att en buss genererar ett visst vinddrag...
/Jonas
Uppsalabo och cyklist.
Citat från: JB skrivet 10 januari 2010, 16:53:17 PM
Vilket kan ha ett visst samband med att en buss genererar ett visst vinddrag...
/Jonas
Uppsalabo och cyklist.
När jag
funderar på att köra om en cyklist så befinner jag min fortfarande bakom de och således bör du inte bli särskilt utsatt för vinddraget...
Kör ytterst sällan om. Och när jag gör det gör jag på sådana ställen där det är säkert. Och om det är en cykelbana bredvid. Har aldrig så bråttom att jag riskerar en dålig omkörning. Aldrig.
Citat från: Nico skrivet 05 januari 2010, 11:34:18 AM
Röker gör han oxå... verkar det som! :-\ Är väl inte det smartaste man kan göra medan man cyklar...
Var ligger problemet ?. Röker en bilist medans han kör reagerar ingen nämnvärt, och vem kan avgöra ifall han håller 40 km/h och följer hastighetsbegränsningarna. :)
Håller med föregående talare-vari ligger problemet? Kan någon tala om för mig vad cyklisterna på bilderna egentligen gör fel (förutom att den ene tar handen från styret för att röka)?
Hur skulle exempelvis damen på bild 2 hanterat situationen på annat sätt? Hon är säkert medveten om bussen bakom henne, men det är mer trafiksäkert att titta rakt fram. Hon ligger nära vägkanten och verkar inte hindra omkörning. Bussen ser dessutom ut som den är på väg in till hållplats och kan inte köra om.
I bild 2 ser den rökande cyklisten ut att vara långt ute i gatan, men BM har också stor brännvidd på objektivet så teleeffekten kan luras.
//Jonas G
Ingen av herrarna har alltså varit rökare? Nu är det en hel del år sedan jag gav cigaretterna på båten (även om jag vis solenna tillfällen kan avnjuta en god cigarr), men jag har vissa lärdomar i minnet. Kan upplysa om att röka när man cyklar är ungefär lika smart som att pinka i motvind. Motvinden, eller i detta fall fartvinden, kan lätt få vissa saker att flyga upp i ansiktet på en.
En cyklist som helt plötsligt får en pust med glöd och het aska i nyllet brukar ha lite svårt att styra rakt osv. så... Om det sedan är ett problem eller inte får ju självfallet ni avgöra, men själv tycker jag som sagt (som f.d. rökare som själv varit korkad och gjort den smärtsamma erfarenheten) att röka och cykla inte är en så särdeles smart kombination. ;D
Jag höll på att klippa en cyklande brevbärare från Bring idag med hörlurar över öronen, en vit kille med rastafrilla i Sickla som inte såg eller hörde något, han fick till slut syn på fordonet och stannade drygt, jag tittade honom i ansiktet när jag passerade och det så ut som om "affären var stängd" ???
Ibland tror jag att gud felprioriterar folks rätt och vilja att få leva, när en del leker med sitt liv.
/a32 ;)
Citat från: Stinsen skrivet 08 januari 2010, 17:15:08 PM
Tyvärr hade jag ingen kamera med mig, men i förra veckan när jag varit på Arlanda och körde nerför backen mellan bron över Arlandaleden (motorvägen till Terminalerna) och rondellen bredvid trafikplats Måby.
Då möter jag en cyklist som kör mitt i körbanan på väg uppför backen, bakom sig hade cyklisten en lång kö med först en plogbil och sedan ett gäng bilar och en långtradare från Östervalls flygfrakt. Jag tänkte att jag måste se hur det där går, så jag körde ner till rondellen och vände tillbaka uppför backen och då uppe på krönet, nästan framme vid bron över Arlandaleden, så står cyklisten i en snödriva och plockar upp saker. Antagligen har plogbilen kört om och cyklisten knuffats omkull av snön som flög ut på sidan, nåja han ladade i så fall mjukt i snövallen! ;D
Jag undrar om inte jag vet vem det där är...
Hade han reflexväst, hjälm, skägg och glasögon?
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 15 januari 2010, 22:30:32 PM
Jag undrar om inte jag vet vem det där är...
Hade han reflexväst, hjälm, skägg och glasögon?
//Danne
Hmm, reflexväst tror jag han hade dock inte 100% säker, hjälm minns jag inte alls. Men skägg och glasögon hade han definitivt och såg väl ut att vara kanske någonstans i åldersspannet 50-60 år. Hade blå byxor som såg lite arbetsmässiga ut, dock inte byggarbetarkläder utan mindre "grova" arbetskläder. Han försvann i riktning mot Rosersberg/Benstocken i rondellen på södersidan om Arlandaleden. Han verkade ha klarat omkullkörningen utan skador i allafall. Mer såg jag inte... :)
Citat från: Stinsen skrivet 19 januari 2010, 23:57:29 PM
Hmm, reflexväst tror jag han hade dock inte 100% säker, hjälm minns jag inte alls. Men skägg och glasögon hade han definitivt och såg väl ut att vara kanske någonstans i åldersspannet 50-60 år. Hade blå byxor som såg lite arbetsmässiga ut, dock inte byggarbetarkläder utan mindre "grova" arbetskläder. Han försvann i riktning mot Rosersberg/Benstocken i rondellen på södersidan om Arlandaleden. Han verkade ha klarat omkullkörningen utan skador i allafall. Mer såg jag inte... :)
Jag anar, utan att veta, att detta faktiskt är en av Benstockens busschaufförer(!)! Stämmer bra in på beskrivningen dock... Ska forska lite i detta!
//Danne
Idag fick jag se detta, den relativt nybyggda cykelbanan finns till vänster, men varför använda den om man kan cykla på gatan...
Såg även en tjej vid Kungsgatans hållplats som cyklade precis i mitten på vägbanan och hindrade trafik i bägge körfälten. Såg ut som någon form av protest mot biltrafiken i stan ;D
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/veo3661.jpg)
Sen har vi ju de permobilburna som tror att deras rullstol hör hemma på gatan istället för trottoaren, för att det finns ljusen och blinkers.
Jag har ett praktexempel med rullator den Mölndal på detta tema...