Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2010, 17:02:31 PM

Titel: Persontrafik 87 i Malmö, del 2
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2010, 17:02:31 PM
Fortsätter med bilder från Persontrafikmässan i Malmö i september 1987. Uppgifterna om bussarnas vidare öden är hämtade från främst http://www.svenskbusshistoria.se/ men också från mina egna noteringar.

Setra ledbuss för stadstrafik var en nyhet för Sverige. Denna och fyra småsyskon SG219 hamnade sedan hos Wasatrafik och användes i Falun. De övergick således till Swebus när de köpte Wasatrafik och slutade sin aktiva tjänst i Helsingborg.  Vad jag vet var det bara dessa fem Setra ledbussar som kom till Sverige.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3926.jpg)

Och så en provbuss på DAF-chassi från Arna Bruk utanför Bergen. Bussens vidare öden okända.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3927.jpg)

Helmark var aktiva och visade upp flera modeller. Bengt Helgesson hade nu tagit över fabriken helt och därmed var Wasatrafik ur bilden som (del)ägare till Skandia i Markaryd. Vidare öden för denna buss okända.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3928.jpg)

Denna buss hamnade sedan först hos Wallers Buss i Runhällen. Den finns fortfarande i fordonsregistret och tillhör en enskild firma i Mönsterås. Dock avställd sedan i somras. Hann under mellantiden bland annat med ett besök hos Linda Bengtzins pappa i Gullspång - Gullspångsbuss.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3929.jpg)

SJ Buss fortsatte att köpa Aabenraa men nu hade dessa inlett samarbete med Scandia i Randers, som annars är mest känd som tågtillverkare och ingår i Bombardier-koncernen. Det var vid den här fabriken som de s k gumminosarna (även kallade med värre namn) som Kustpilen och Öresundståget började byggas. Nytt namn på karossen blev Ascan och denna bussen placerades som synes i Halmstad.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3930.jpg)

Så en Volkswagen med påbyggnad från Karosseriverken i Backaryd. Vidare öden okända.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3931.jpg)

Fortsättning följer. Det var många bussar...
Titel: SV: Persontrafik 87 i Malmö, del 2
Skrivet av: 1896 skrivet 04 januari 2010, 10:28:31 AM
Vad var det egentligen för årsmodell på KLL 224 ?
Titel: SV: Persontrafik 87 i Malmö, del 2
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 januari 2010, 11:57:19 AM
Citat från: 1896 skrivet 04 januari 2010, 10:28:31 AM
Vad var det egentligen för årsmodell på KLL 224 ?

Enligt SBH är årsmodellen 1988. Bussen är tydligen bara förregistrerad på bilden eftersom den har 1988-02-26 som registreringsdatum enligt SBH.
Reservationen om falskskyltning från första avsnittet gäller dock alla avsnitt.