Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 januari 2010, 00:08:30 AM
Att en kollega tagits in för att blåsa eller för blodprov är inte ett bevis för att han varit påverkad, det är snarare ett sätt att bekräfta att han INTE var påverkad, det är inte så kul när andra kollegor genast går ut och "tror" att han var på fyllan.
Påminner lite om det gamla problemet från Veoliatiden i Umeå, när det fanns ett dyrt alkolås i varje tätortsbuss som förarna skulle blåsa i efter under varenda avlösning, samtidigt som bussen var full med passagerare. Så fort ett alkolås krånglade, blev strömlöst eller om själva bussen på något sätt strulade drog alla passagerare direkt slutsatsen att föraren var full, vilket man mer än gärna delade med sig av till media och medmänniskor efter att man genast lämnat bussen...
Swebus Umeå löste det hela på ett oerhört mycket smidigare sätt, genom att lyckas förhandla till sig ett "alkoskåp" på depån. Då huvudmannen accepterade skåpet blev det genast bättre för förarna, samtidigt som fackförbundet och busspassagerarna blev helnöjda. Förutom dessa fördelar kunde trafikutövaren dessutom spara massvis med pengar genom att bara skaffa 3 st alkolåsmaskiner, jämfört med 50-55 st.
			
 
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 03 januari 2010, 12:05:34 PM
Påminner lite om det gamla problemet från Veoliatiden i Umeå, när det fanns ett dyrt alkolås i varje tätortsbuss som förarna skulle blåsa i efter under varenda avlösning, samtidigt som bussen var full med passagerare. Så fort ett alkolås krånglade, blev strömlöst eller om själva bussen på något sätt strulade drog alla passagerare direkt slutsatsen att föraren var full, vilket man mer än gärna delade med sig av till media och medmänniskor efter att man genast lämnat bussen...
Swebus Umeå löste det hela på ett oerhört mycket smidigare sätt, genom att lyckas förhandla till sig ett "alkoskåp" på depån. Då huvudmannen accepterade skåpet blev det genast bättre för förarna, samtidigt som fackförbundet och busspassagerarna blev helnöjda. Förutom dessa fördelar kunde trafikutövaren dessutom spara massvis med pengar genom att bara skaffa 3 st alkolåsmaskiner, jämfört med 50-55 st.
Det är just det jag är rädd för. Blåser gärna dagligen, men inte i en buss full av resenärer.
			
 
			
			
				
Då denna tråd flyttat sig från ämnet så knoppades den av från ursprungstråden om en buss som kört in i en pizzeria. 
Ursprungstråden återfinns här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31029.0
			
			
			
				Att blåsa med bussen full av passagerare är inte så farligt om grejerna funkar.
Däremot när man kör rundtur med turistbuss så är guiderna ganska snabba med att förklara varför föraren sitter och blåser i "mobiltelefonen" dessutom så går det på samtliga märken att ställa in tiden
för för hur länge man kan stå utan behöva blåsa igen.
/Lennart
			
			
			
				Citat från: groenis skrivet 03 januari 2010, 17:55:56 PM
Att blåsa med bussen full av passagerare är inte så farligt om grejerna funkar.
Däremot när man kör rundtur med turistbuss så är guiderna ganska snabba med att förklara varför föraren sitter och blåser i "mobiltelefonen" dessutom så går det på samtliga märken att ställa in tiden
för för hur länge man kan stå utan behöva blåsa igen.
/Lennart
Det var ju just det markerade som jag tycker är för osäkert. 
			
 
			
			
				Skulle det vara så att grejerna inte funkar "nödstarta" vagnen i från motorummet Funkar alltid
men bör undvikas.
/Lennart
			
			
			
				Citat från: groenis skrivet 03 januari 2010, 18:22:25 PM
Skulle det vara så att grejerna inte funkar "nödstarta" vagnen i från motorummet Funkar alltid
men bör undvikas.
/Lennart
Knappast, den funktionen är oftast också borttagen/urkopplad.
			
 
			
			
				På många turistbussar är det inte bortkopplat 
"Glömmer" man att få in "blåsan" på service eller den av annan orsak lägger av så skall du ha möjligheten att kunna flytta bussen.
Självklart så finns det montörer som kopplar så att det inte går att "nödstarta" men de brukar snart koppla om när haveristen skall in på verkstan och "blåsan" har gått i strejk
/Lennart
			
			
			
				Citat från: groenis skrivet 03 januari 2010, 23:46:25 PM
På många turistbussar är det inte bortkopplat 
"Glömmer" man att få in "blåsan" på service eller den av annan orsak lägger av så skall du ha möjligheten att kunna flytta bussen.
Självklart så finns det montörer som kopplar så att det inte går att "nödstarta" men de brukar snart koppla om när haveristen skall in på verkstan och "blåsan" har gått i strejk
/Lennart
Nu är det ju inte bara turistare som har alkolås.
			
 
			
			
				Passagerarna lär ju absolut inte dra ännu värre slutsatser om en chaufför som inte lyckas blåsa igång bussen går ut och petar i motorrummet för att starta bussen.
			
			
			
				Citat från: bussgrabben skrivet 04 januari 2010, 01:36:55 AM
Passagerarna lär ju absolut inte dra ännu värre slutsatser om en chaufför som inte lyckas blåsa igång bussen går ut och petar i motorrummet för att starta bussen.
 ;D
Mycket förtroendegivande. "Tyvärr låter inte alkolåset mig starta bussen, men om ni väntar lite ska jag fixa så jag kan köra ändå"
			
 
			
			
				Det finns en nödstartfunktion (kanske inte på alla, men på bla Foxguard), men den fungerar endast en gång. Sedan måste den in på service, för att återställas, innan det går att starta igen.
			
			
			
				Är själv inte nån vän av dessa alkolås men de kommer ju på bred front. Är man yrkesförare så ingår det i rollen att låta bli att festa när man ska jobba dagen efter.. Svårare än så är det ju inte. Dessutom stoppar inget alkolås den som ätit mediciner eller droger eller nästan än värre en förare som är uttröttat den är inte heller så lämplig..Har själv blivit stoppad på linjen för att blåsa men där blev det inget napp för farbror blå.. ;D  Om man nu ska ha alkolås är det bättre att förare blåser före körning som Ersa skrev om och det finns även ett sånt hos Borås Lokaltrafik ..
			
			
			
				
Tyvärr är nog alkolåsen i nuläget mera av ett spel för galleriet och har tillkommit för att dels vara PK och dels för att visa att man i alla fall gör något (kräver) från politikerhåll.
			
			
			
				Citat från: yngrot skrivet 04 januari 2010, 11:59:55 AM
Är själv inte nån vän av dessa alkolås men de kommer ju på bred front. Är man yrkesförare så ingår det i rollen att låta bli att festa när man ska jobba dagen efter.. Svårare än så är det ju inte. Dessutom stoppar inget alkolås den som ätit mediciner eller droger eller nästan än värre en förare som är uttröttat den är inte heller så lämplig..Har själv blivit stoppad på linjen för att blåsa men där blev det inget napp för farbror blå.. ;D  Om man nu ska ha alkolås är det bättre att förare blåser före körning som Ersa skrev om och det finns även ett sånt hos Borås Lokaltrafik ..
Precis. Blåset i sig bryr jag mig inte om, men jag vill inte blåsa inför massa resenärer. Inte så länge inte systemet är idiotsäkert och det kommer det nog aldrig att bli. Däremot kan jag tänka mig att blåsa innan starttid förstås.
			
 
			
			
				Jag har använt alkolås flera gånger per arbetsdag sedan 2007. Vi använder Dräger och Foxguard. Så vitt jag känner till har det inte varit några tekniska problem med dom och ingen har blivit ståendes med problem. 
Vad är problemet?
			
			
			
				Citat från: Stefan skrivet 04 januari 2010, 14:37:52 PM
Jag har använt alkolås flera gånger per arbetsdag sedan 2007. Vi använder Dräger och Foxguard. Så vitt jag känner till har det inte varit några tekniska problem med dom och ingen har blivit ståendes med problem. 
Vad är problemet?
Problemet är väl att det händer att det inte funkar? Och att det kan innebära rätt trist situation med resenärer i bussen om det krånglar.
			
 
			
			
				Citat från: Stefan skrivet 04 januari 2010, 14:37:52 PM
Jag har använt alkolås flera gånger per arbetsdag sedan 2007. Vi använder Dräger och Foxguard. Så vitt jag känner till har det inte varit några tekniska problem med dom och ingen har blivit ståendes med problem. 
Vad är problemet?
"Problemet" är inte alkolåset i sig utan att en buss har tusen och en startspärrar som kan göra att bussen inte startar.
Att man då direkt blir stämplad som "full" av passagerarna är ju något man helst vill slippa...
			
 
			
			
				Alkolås er et brudd på den generelle menneskerertt som skyddar mot usakelig mistanke om brott. Den dagen en alkolås nekter meg start på bussen så vil jeg og "facket" kjøre saken til SweX har tatt de ut av busser som passerer den norske grensen.
Erstatningskravet vil bli så høyt at jeg slipper å jobbe frem til jeg blir 100 år. For maken til trakkasering som dette vil bli er i Norge så alvorlig at VD i Nobina bør sitte inne til det fryser i helv... Alkohol kontroll får skje andre steder enn der det er reisende. Jeg kan ta ut en buss på depoet. Der er det greit med en sjekk, men ikke på bussterminalen i Oslo eller Göteborg med reisende i bussen. De alkolåsene som sitter i bussene til SweX må blåses på nytt om motor er stoppet i over 15 min. Noen ganger kortere andre ganger lengre intervall. Det merkelige er at bussen kan gå i dagesvis om man gjør det rett uten ny blås.
Så noen på garagen kan starte bussen for meg, gjøres nå som det er kaldt. Deretter behøver man faktisk ikke blåse mere den dagen. Da har minst 3 førere kjørt etter kontrollen
			
			
			
				vi kanske skulle kräva alkolås till röstknapparna i riksdagen ;D
			
			
			
				Alkolås på röstknapparna. ;D
Michael det skulle kunna vara något,men tror du inte att besluten skulle kunna bli ännu märkligare.
Jag köper ide'en.
Alkolås som strular det förnekar jag inte,
När det strular så beror det oftast på felmontage det är sånt som inte drabbar verkstaden utan det är den stackaren som vet att han var felfri när han gick till jobbet.
Jag vet inte hur många av er har kört de äldre vagnarna som hade sprittorksystem när passagerna
tittade på en kalla morgnar när "tanken" hade fyllt upp systemet.
Det var mycket sällan det kom någon kommentar om det.
/Lennart
			
			
			
				Jag blev stående en gång när jag tog över en buss med alkolås som var igång och samtidigt glömde munstycket i förra bussen... Brukar alltid ligga något munstycke i bussarna men inte i denna inte. Fick ringa efter kollega som kom med ett plaströr så jag kunde blåsa.
Jag tycker inte alkolås i bussarna är en bra ide. Det måste vara smartare att ha in/utlogg på depån med hjälp av alkolås.
När man börjar på morgonen har många depåer en inloggningsdator, koppla in ett alkolås till den så att tangentbordet inte går att använda förän man blåst. Sedan fixar man så man måste logga ut efter passets slut genom att blåsa, annars får man arga samtal från chefen. Då visar du att du är nykter på morgonen och nykter på kvällen = nästan noll risk att någon dricker.
			
			
			
				Citat från: RoTe skrivet 05 januari 2010, 10:28:04 AM
Jag tycker inte alkolås i bussarna är en bra ide. Det måste vara smartare att ha in/utlogg på depån med hjälp av alkolås.
När man börjar på morgonen har många depåer en inloggningsdator, koppla in ett alkolås till den så att tangentbordet inte går att använda förän man blåst. Sedan fixar man så man måste logga ut efter passets slut genom att blåsa, annars får man arga samtal från chefen. Då visar du att du är nykter på morgonen och nykter på kvällen = nästan noll risk att någon dricker.
Nästan som du skriver fungerar det på tätortstrafiken i Umeå, och det fungerar mycket bra. Det är dock lite annorlunda då blåsutrustningen är separerat från sign-in datorn. Om jag skulle utveckla din idé ovan skulle jag vilja ha det så här i stadstrafik:
Föraren Knut-Egon kommer till depån, tar fram sitt körkort och scannar in streckkoden på baksidan, vilket består av personnumret. Detta för att ingen kollega ska kunna knappa in hans personnummer in i hans namn. Därefter står det "Välkommen Knut-Egon" på skärmen, och alkolåset vid sidan om börjar värmas upp. När han "blåst grönt" i låset är han inloggad och kan börja arbeta. Arbetspassnummer, bussindivid och rampnummer står givetvis tydligt på skärmen, precis som på Nobina idag.
När Knut-Egon har avslutat sitt pass (på samma ställe där han började) återupprepas proceduren, men på skärmen står nu istället nästa arbetsdags tider, som han kan skriva upp.
			
 
			
			
				Låter ju vettigt.. 
			
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2010, 10:57:23 AM
Nästan som du skriver fungerar det på tätortstrafiken i Umeå, och det fungerar mycket bra. Det är dock lite annorlunda då blåsutrustningen är separerat från sign-in datorn. Om jag skulle utveckla din idé ovan skulle jag vilja ha det så här i stadstrafik:
Föraren Knut-Egon kommer till depån, tar fram sitt körkort och scannar in streckkoden på baksidan, vilket består av personnumret. Detta för att ingen kollega ska kunna knappa in hans personnummer in i hans namn. Därefter står det "Välkommen Knut-Egon" på skärmen, och alkolåset vid sidan om börjar värmas upp. När han "blåst grönt" i låset är han inloggad och kan börja arbeta. Arbetspassnummer, bussindivid och rampnummer står givetvis tydligt på skärmen, precis som på Nobina idag.
När Knut-Egon har avslutat sitt pass (på samma ställe där han började) återupprepas proceduren, men på skärmen står nu istället nästa arbetsdags tider, som han kan skriva upp.
Det funkar nog bra på en liten ort, men i storstan går bussen ut från garaget 0500 och kommer in 2430. Under den tiden hinner ett tiotal förare avlösa varandra. Det hjälper inte att Knut-Egon är nykter när han hämtar ut bussen, om han fyra timmar senare blir avlöst på Grönsakstorget. 
Flera bolag (inte de med grön skylt) låter förarna ta med kassan hem och börja/sluta på stan. Några bolag låter inte ens förarna åka tillbaka till depån på arbetstid.
Tyvärr måste såna här apparater finnas, bäst vore om alla chaufförer tog sitt arbete med ansvar..
			
 
			
			
				Citat från: Axel skrivet 06 januari 2010, 01:31:34 AM
Det funkar nog bra på en liten ort, men i storstan går bussen ut från garaget 0500 och kommer in 2430. Under den tiden hinner ett tiotal förare avlösa varandra. Det hjälper inte att Knut-Egon är nykter när han hämtar ut bussen, om han fyra timmar senare blir avlöst på Grönsakstorget. 
Flera bolag (inte de med grön skylt) låter förarna ta med kassan hem och börja/sluta på stan. Några bolag låter inte ens förarna åka tillbaka till depån på arbetstid.
Tyvärr måste såna här apparater finnas, bäst vore om alla chaufförer tog sitt arbete med ansvar..
Apparaten kan finnas på andra ställen än i bussen. Men det blir förstås en merkostnad för arbetsgivaren med extra "blåstid".
			
 
			
			
				
Tyvärr måste såna här apparater finnas, bäst vore om alla chaufförer tog sitt arbete med ansvar..
[/quote]
Ja det ingår i yrkesförarrollen att avhålla sig från både droger och alkohol men tyvärr finns vissa som inte fixar det.. Är man ledig dagen efter man inmundigat en god dryck är en annan femma ..  ;D 
			
			
			
				Citat från: Axel skrivet 06 januari 2010, 01:31:34 AM
Det funkar nog bra på en liten ort, men i storstan går bussen ut från garaget 0500 och kommer in 2430. Under den tiden hinner ett tiotal förare avlösa varandra. Det hjälper inte att Knut-Egon är nykter när han hämtar ut bussen, om han fyra timmar senare blir avlöst på Grönsakstorget. 
Flera bolag (inte de med grön skylt) låter förarna ta med kassan hem och börja/sluta på stan. Några bolag låter inte ens förarna åka tillbaka till depån på arbetstid.
Tyvärr måste såna här apparater finnas, bäst vore om alla chaufförer tog sitt arbete med ansvar..
Naturligtvis kan man montera blåsapparater och inloggningsmaskiner även på de andra ställen där förare börjar och slutar sina arbetspass. Dessa ställen är väl oftast färre än antalet bussar ute i trafik?
			
 
			
			
				Tanken är synnerligen god men vem ska betala merkostnaderna?
Jag blåser gärna, när som helst.
			
			
			
				Min erfarenhet av "alkoskåp" i Umeå är bara positiva, de slutar ofta att fungera. Måste tas loss från väggen och servas.
Men det spelar inte så stor roll för oss som kör. Det är alltid något som fungerar.
Inför bara arbetskamrater så spelar det ingen roll, alla vet vad som kan hända ibland.
Värre var det på Connex-tiden när man skulle blåsa i bussen, det hände ett flertal gånger att inget fungerade.
Låset indikerade grönt ljus, men växelväljaren förblev låst. En kollega fick höra från verkstaden att han skulle
glömt att blinka vänster för att dörrbromsen skulle släppa. Fastän det till och med fanns vittnen som såg att
han gjorde rätt i alla moment. Det förekom en hel del nonsensursäkter varje gång inget fungerade.
Det påstås att Connex har/hade patentet på den här lösningen. Och att Stockholm drev igenom att
Umeå och ytterligare en stad skulle fungera som provorter. Med ett rent magplask som resultat.
Hoppas för allas skull att denna "lösning" är begravd för all framtid någonstans på Veolias huvudkontor.
Som det är nu så "blåser alla förare in och ut , vid varje arbetspass. Så det är ingen som slipper undan
bara för att man börjar mitt på dagen. Allt registreras.
			
			
			
				Citat från: lil-sis skrivet 06 januari 2010, 14:36:22 PM
Tanken är synnerligen god men vem ska betala merkostnaderna?
Ett alkolås per tätortsbuss = Merkostnader.
Inte bara när det gäller inköp, utan även service av dem, samt onödiga viten vid inställda turer pga teknikfel.
			
 
			
			
				Citat från: lil-sis skrivet 06 januari 2010, 14:36:22 PM
Tanken är synnerligen god men vem ska betala merkostnaderna?
Jag blåser gärna, när som helst.
I slutändan är det alltid konsumenten d.v.s passagerarna som betalar. I de alldra flesta nya upphandlingar som pågår/kommer så finns kravet på någon form av Alkolås. Bolagen lägger in kostanden för alkolås i sitt anbud
Jag blåser också gärna, nästan när som helst (vill INTE blåsa inför en fullsatt buss, för det kan bli tekniska problem med alkolåset)
			
 
			
			
				Citat från: kimpan skrivet 07 januari 2010, 03:01:40 AM
I slutändan är det alltid konsumenten d.v.s passagerarna som betalar. I de alldra flesta nya upphandlingar som pågår/kommer så finns kravet på någon form av Alkolås. Bolagen lägger in kostanden för alkolås i sitt anbud
Jag blåser också gärna, nästan när som helst (vill INTE blåsa inför en fullsatt buss, för det kan bli tekniska problem med alkolåset)
Att blåsa vid byten är nog en sämre idé. Men in och ut är väl bra.
			
 
			
			
				Citat från: lil-sis skrivet 07 januari 2010, 10:27:46 AM
Att blåsa vid byten är nog en sämre idé. Men in och ut är väl bra.
Fast sitter det i bussen så blir det ju vid byten. För oss som oftast börjar arbetsdan med att ta över en buss som är ute på linjen.
			
 
			
			
				Citat från: buskörare skrivet 07 januari 2010, 13:32:51 PM
Fast sitter det i bussen så blir det ju vid byten. För oss som oftast börjar arbetsdan med att ta över en buss som är ute på linjen.
Men det är väl upp till förarna om dom stänger av bussen eller inte?
			
 
			
			
				Citat från: RoTe skrivet 07 januari 2010, 14:34:59 PM
Men det är väl upp till förarna om dom stänger av bussen eller inte?
Om man inte stänger av den så försvinner ju hela vitsen med alkolås? Då kan jag ju ändå köra en hel arbetsdag påverkad.
			
 
			
			
				Citat från: buskörare skrivet 07 januari 2010, 14:36:48 PM
Om man inte stänger av den så försvinner ju hela vitsen med alkolås? Då kan jag ju ändå köra en hel arbetsdag påverkad.
Vi stänger inte av våra bussar bara för förarbyte, dessutom måste man ju vänta 30 min eller knappa på alkolåset för att få fram blåstvång. Tar på tok för lång tid!
			
 
			
			
				Det har visst blivit en debatt om avstängda motorer, vilket inte har någon som helst betydelse om man bara vill få systemet 100% "blåssäkert" som Connex/Veolia lyckades med under sin tid stadstrafiken i Umeå. Då hade varje förare med sig en liten nyckel som passade i ett litet nyckellås i bussarna. Alkolåset aktiverades först när man vridit om den lilla nyckeln och därefter kunde man blåsa. När man kört ett par timmar och det var dags för avlösning vred man av det lilla nyckellåset och tog ut nyckeln, varvid alkolåset slogs ifrån och växellådan hoppade ur till N-läget oavsett vilken knapp som var intryckt. 
När förare nummer två tog plats i förarplatsen måste denne då ta sin personliga nyckel och vrida om, för att därefter vänta på att alkolåset värmdes upp, blåsa grönt, och först då reagerade växelväljaren på att N-läget byttes till 1-2-3-D eller R-drivlägena. Under hela denna tid var motorn igång, då alkolåset enbart styrde växellådan. Så att blåsa 6-7 ggr/dag var inte alls ovanligt... om inga tekniska bekymmer inträffade villsäga, då man kunde behöva blåsa 2-3 ggr/avlösningstillfälle. Ett krånglande fordonsmonterat alkolås i denna tätortstrafik innebar i regel alltid en inställd tur, då någon ersättningsbuss oftast inte hinner ut i tid innan nästa tur.
Inte undra på att alla dåvarande Umeförare idag gärna blåser i ett alkoskåp före och efter varje arbetspass utan protester. 8)
Citat från: Bussnissen skrivet 06 januari 2010, 22:40:21 PM
Hoppas för allas skull att denna "lösning" är begravd för all framtid någonstans på Veolias huvudkontor.
Saknad av ingen! :)
			
 
			
			
				Ersa: Det där lät EXTREMT dyrt och krångligt!
			
			
			
				Citat från: RoTe skrivet 07 januari 2010, 16:34:53 PM
Ersa: Det där lät EXTREMT dyrt och krångligt!
För att inte tala om hur struligt det blev när någon förare glömde sin "brännvinsnyckel" hemma, eller kvar i den buss som kollegan tog över. ::)
			
 
			
			
				Citat från: buskörare skrivet 07 januari 2010, 13:32:51 PM
Fast sitter det i bussen så blir det ju vid byten. För oss som oftast börjar arbetsdan med att ta över en buss som är ute på linjen.
Ja alltså är det en dålig idé att ha det i bussen.
CitatAtt blåsa vid byten är nog en sämre idé. Men in och ut är väl bra.
Säger väl ingenting om att det skulle vara en bra idé att blåsa igång bussen?
			
 
			
			
				Citat från: lil-sis skrivet 07 januari 2010, 16:46:50 PM
Ja alltså är det en dålig idé att ha det i bussen.
Säger väl ingenting om att det skulle vara en bra idé att blåsa igång bussen?
Ja, jag håller förstås med om att det är en dålig idé. Bättre att vara färdigblåst när man tar över bussen.