I de flesta amerikansk/engelska filmer med tema WW2 så brukar ju de tyska motståndarna karaktäreiseras som stela, byråkratiska och lite smått allmänt "operett-sprättiga" i sina teatraliska pråliga uniformer. Minst en hög officer spatserar med en s.k "monokel".. ::)
Schablonerna flödar med "skrikande (på engelska med stark tysk brytning) sergeanter", skällande schäferhundar, tjocka lite smådumma vaktsoldater som äter korv och surkål och som hellre följer REGLERNA än kan improvisera .. 8)
Den mesta texten på skyltar etc. är i spretig tysk frakturstil och så finns det gärna ett "högkvarter" i form av ett slott eller borg någonstnas i alperna, inte så lite likt Neuschwanstein" med som kuliss.
;D
Vilka filmer bör man gå iväg att hyra?
;D
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 januari 2010, 10:27:39 AM
I de flesta amerikansk/engelska filmer med tema WW2 så brukar ju de tyska motståndarna karaktäreiseras som stela, byråkratiska och lite smått allmänt "operett-sprättiga" i sina teatraliska pråliga uniformer. Minst en hög officer spatserar med en s.k "monokel".. ::)
Det finns ju även karikatyrer på dryga britter som flyger sina Spitfires iförd monokel medan de talar med överlägsen överklassdialekt, och som gärna nämner att de ska hem och dricka te när de skjutit ner 4-5 flygplan vardera... :-X
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 januari 2010, 10:27:39 AM
Vilka filmer bör man gå iväg att hyra?
;D
Det beror på. Vill du ha filmer fulla med karikatyrer eller mer trovärdiga? Om man som jag föredrar de senare alternativen är Örnnästet (Where Eagles Dare), Das Boot och Enemy at the Gates bra alternativ.
Kolla "Inglorious Basterds". Där snackar tyskarna tyska iaf. Men Quentin Tarantino garanterar givetvis att det blir överraskningar...
Sedan finns det en mindre känd film som heter "Stalingrad". Skildrar ett bottenlöst elände, hunger och kyla, liksom "Enemy at the Gates".
Sedan har vi gamla flygklassikern "Slaget om England" Visserligen mycket eleganta snobbiga Luftwaffe (och RAF-) piloter, men de snackar tyska resp engelska.
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 januari 2010, 14:48:06 PMSedan finns det en mindre känd film som heter "Stalingrad". Skildrar ett bottenlöst elände, hunger och kyla, liksom "Enemy at the Gates".
Sedan har vi gamla flygklassikern "Slaget om England" Visserligen mycket eleganta snobbiga Luftwaffe (och RAF-) piloter, men de snackar tyska resp engelska.
Jovisst,
Battle of Brittain är väl en av de mest kända flygfilmerna om VK2 och den är faktiskt ganska mäktig. Vad gäller
Stalingrad vs.
Enemy at the Gates så fick vi (i samband med en genomgång av metodologi på Uppsala U) jämföra dessa två filmer och den senare torskade på alla punkter vad gäller trovärdighet. Är väl nästan lika vedervärdig som
U571 eller vad den hette.
Ska man rekommendera något ytterligare i den mera trovärdiga skalan så är det 1970 års Oscarsvinnare;
Patton - Pansargeneralen eller den på senare år utkomna
Rädda menige Ryan alternativt den i mitt tycke suveräna
Band of Brothers på 10 delar som faktiskt SVT började köra i går kväll. Allt finns dock på DVD... är man sedan ute efter något likvärdigt från VK1 så blir det kanske lite svårare, men en bra 'flygfilm' är
Aces High med Malcolm McDowell.
Citat från: Nico skrivet 03 januari 2010, 15:18:36 PM
Vad gäller Stalingrad vs. Enemy at the Gates så fick vi (i samband med en genomgång av metodologi på Uppsala U) jämföra dessa två filmer och den senare torskade på alla punkter vad gäller trovärdighet. Är väl nästan lika vedervärdig som U571 eller vad den hette.
Ja, långa är listorna över små och stora filmtabbar man gjort i
Enemy at the Gates.
Den där kalkonubåtsfilmen med Jon Bon Jovi som du nämner blev väl i det närmaste "krossad" av negativa recensioner när den kom? Bara att man påstår att det var amerikaner (istället för britter) som utförde just detta ubåtsuppdrag är ju som att göra en film där man seriöst påstår att britterna ensamma invaderade Normandie... ;D
Citat från: Nico skrivet 03 januari 2010, 15:18:36 PM
Jovisst, Battle of Brittain är väl en av de mest kända flygfilmerna om VK2 och den är faktiskt ganska mäktig. Vad gäller Stalingrad vs. Enemy at the Gates så fick vi (i samband med en genomgång av metodologi på Uppsala U) jämföra dessa två filmer och den senare torskade på alla punkter vad gäller trovärdighet. Är väl nästan lika vedervärdig som U571 eller vad den hette.
Ska man rekommendera något ytterligare i den mera trovärdiga skalan så är det 1970 års Oscarsvinnare; Patton - Pansargeneralen eller den på senare år utkomna Rädda menige Ryan alternativt den i mitt tycke suveräna Band of Brothers på 10 delar som faktiskt SVT började köra i går kväll. Allt finns dock på DVD... är man sedan ute efter något likvärdigt från VK1 så blir det kanske lite svårare, men en bra 'flygfilm' är Aces High med Malcolm McDowell.
Inte att förglömma Clintans två Iwo Jima-filmer! Fast där talas det förstås japanska på fiendesidan.
Se dem, om du inte redan gjort det
Tänkte på dem, men de handlar ju som sagt om Stilla Havs-teatern så jag hoppade över dem. En annan film där som man kan rekommendera (om man nu siktar på japansk inblandning) är i så fall den klassiska Bron över floden Kwai med Alec Guiness eller varför inte Spielbergs Solens rike även om den mer har med följderna av kriget att göra snarare än med kriget sig.
Vad gäller U571 så är det alldeles för mycket Hollywood och för lite verklighet. Grejen är att de kan ju när de vill, men frågan är väl ibland vad man vill producera... en ren actionrulle eller något som känns lite äkta?! Är man ute efter rena parodier så är faktiskt inte Spielbergs 1941 - Ursäkta var är Hollywood så tokig. En annan parodi på det mesta kring detta med VK2, Östtyskland osv. är 80-talsrullen Top Secret som väl blev Val Kilmers genombrott.
Vad hette den där klassiska gamla filmen där en engelsk stridsvagn kör vilse i öknen, och plockar upp en tysk och en italienare?
Citat från: Ersa skrivet 03 januari 2010, 13:36:35 PM
Det finns ju även karikatyrer på dryga britter som flyger sina Spitfires iförd monokel medan de talar med överlägsen överklassdialekt, och som gärna nämner att de ska hem och dricka te när de skjutit ner 4-5 flygplan vardera... :-X
Det beror på. Vill du ha filmer fulla med karikatyrer eller mer trovärdiga? Om man som jag föredrar de senare alternativen är Örnnästet (Where Eagles Dare), Das Boot och Enemy at the Gates bra alternativ.
Oki! :-D
"Örnnästet" köper jag men inte "Das Boot"!
Har för mig att det just i "Örnnästet" finns ett gammalt "Neuschwanstein-slott" med en kabinbana upp och den så typiskt Österrikisk-Tyska ringklockan som låter precis som i dagens skidliftar. . ;)
Dessutom är det väl i "Örnnästet" som det finns ett "
Funkraum"
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 januari 2010, 17:45:23 PM
Har för mig att det just i "Örnnästet" finns ett gammalt "Neuschwanstein-slott" med en kabinbana upp och den så typiskt Österrikisk-Tyska ringklockan som låter precis som i dagens skidliftar. . ;)
Dessutom är det väl i "Örnnästet" som det finns ett "Funkraum"
Du minns rätt. Det verkar som din filmkväll är bokad! På DVD-utgåvan ingår även den dubbade versionen där alla, inklusive Clintan, talar tyska! ;D
Citat från: Ersa skrivet 03 januari 2010, 18:20:22 PM
Du minns rätt. Det verkar som din filmkväll är bokad! På DVD-utgåvan ingår även den dubbade versionen där alla, inklusive Clintan, talar tyska! ;D
Flera krigsfilmer:
"En bro för mycket"
"Kellys Hjältar"
"Operation Stilla Havet"
"Pearl Habor"
"The Dirty Dozen"
"The Train" (med tåganknytning)
"Hjältarna från Telemarken" (i viss mån också tåg)
"Kanonerna från Navarone"
"Styrka 10 från Navarone"
"Örnen har landat"
"Den längsta dagen"
...en del mer eller mindre töntiga och en del också fantasier.
/T
Jag kan rekommendera den finska filmen Okänd soldat från 1955. Mycket bra film.
Citat från: Thomas Bergstam skrivet 03 januari 2010, 20:27:21 PM
Flera krigsfilmer:
"En bro för mycket"
"Kellys Hjältar"
"Operation Stilla Havet"
"Pearl Habor"
"The Dirty Dozen"
"The Train" (med tåganknytning)
"Hjältarna från Telemarken" (i viss mån också tåg)
"Kanonerna från Navarone"
"Styrka 10 från Navarone"
"Örnen har landat"
"Den längsta dagen"
...en del mer eller mindre töntiga och en del också fantasier.
/T
I någon VK2-film lär det förekomma ett "svenskt" Rb-lok.. Tror att det är "Styrka 10 från Navarone"
Ganska så intressant att hitta och se "anomalier" i olika filmer.. ;)
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 januari 2010, 21:10:13 PMI någon VK2-film lär det förekomma ett "svenskt" Rb-lok.. Tror att det är "Styrka 10 från Navarone".
Visst är det Styrka 10 från Navarone, men även om loktypen (JŽ klass 441) ifråga baserades på ASEA:s Rb-konstruktion så var de flesta tillverkade av firman Rade Končar (finns kvar i nuvarande Kroatien) så 'svenskt' är ju relativt. Har för mig att en del av filmen är tagen utefter järnvägssträckan Beograd-Bar.
Citat från: Nico skrivet 03 januari 2010, 21:34:18 PM
Visst är det Styrka 10 från Navarone, men även om loktypen (JŽ klass 441) ifråga baserades på ASEA:s Rb-konstruktion så var de flesta tillverkade av firman Rade Končar (finns kvar i nuvarande Kroatien) så 'svenskt' är ju relativt. Har för mig att en del av filmen är tagen utefter järnvägssträckan Beograd-Bar.
Ja, det var nog ett lok som är byggt på Balkan men det är ju ändå en anakronism. Rb-loken kom i början av 1960-talet. Var det inte i Kanonerna på Navarone som det här loket var med.
Lika illa var det i den svenska TV-serien om Jane Horney. Även denna utspelad under andra världskriget. Där kunde man se en CF-buss i en av scenerna. Av en händelse träffade jag producenten för inspelningarna ett tag senare och kunde naturligtvis inte låta bli att påpeka missen. Han suckade: - Du är inte den förste. Jag hade själv mina dubier men bussägaren försäkrade att bussen var från 1930-talet.
Bussen ägdes av en privatperson, vad jag vet fjärran från företag eller föreningar som sysslar med bussar. En del gör tydligen allt för pengar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2010, 22:03:10 PMJa, det var nog ett lok som är byggt på Balkan men det är ju ändå en anakronism. Rb-loken kom i början av 1960-talet. Var det inte i Kanonerna på Navarone som det här loket var med.
Nope, Styrka 10 var det (Kanonerna utspelar sig på Kreta) och visst är det en anomali... Det ironiska är att när filmen spelades in (1977) så fanns det ändå fortfarande en hel del VK2-ånglok kvar så detta var väl en ren plump i protokollet. Hade man bara fotat lite vid sidan om (då många linjer fortfarande är oelektrifierade) så hade man sluppit fadäsen.
Vad gäller CF:en så borde nog den som ansvarade för rekvisitan ha kollat lite noggrannare, men, men... :o
Citat från: Nico skrivet 03 januari 2010, 22:10:44 PM
Vad gäller CF:en så borde nog den som ansvarade för rekvisitan ha kollat lite noggrannare, men, men... :o
Förvisso, men man litar väl ändå på den som vill hyra ut fordonet till filminspelningen. Märkligt dock att inte någon i filmteamet märkte något.
Det finns också andra exempel på där föreningar hyrt ut fordon till filminspelningar och dessa varit rejält otidsenliga. I de fallen har det dock berott på att filmbolaget inte gett ordentliga upplysningar om vilken tid det rör sig om. Så man skall akta sig för att utan vidare anklaga ägaren till fordonet om det hamnar i fel tid i en film.
Jo, men det är lite det jag menar med att rekvisitören måste kolla upp lite själv och inte enbart ta någons ord för somligt. Ska där vara en 30-talsbuss med så bör man kanske ha vänt sig till ett museum eller dylikt och kollat lite på bilder innan. I alla fall så man vet på ett ungefär hur en sådan buss borde sett ut.
Ibland hör rekvisitafolk av sig, med förfrågningar om lämpliga bussar till film /tvproduktioner. Efter lite diskussion kan man då ofta hänvisa till någon lämplig bussägare som har en tidsmässigt trovärdig buss.
Roligt när så sker, istället för att man chansar vilt. Inget kan ju förstöra en i övrigt kanske bra film som ett epokmässigt helt felplacerat fordon.
Lars von Trier hör till dem som verkar vara noga med detaljerna, även om dessa sedan bara skymtar i filmen, som "Great Northern" -loket.
Citat från: Björn Forslund skrivet 04 januari 2010, 12:33:53 PM
Ibland hör rekvisitafolk av sig, med förfrågningar om lämpliga bussar till film /tvproduktioner. Efter lite diskussion kan man då ofta hänvisa till någon lämplig bussägare som har en tidsmässigt trovärdig buss.
Roligt när så sker, istället för att man chansar vilt. Inget kan ju förstöra en i övrigt kanske bra film som ett epokmässigt helt felplacerat fordon.
Lars von Trier hör till dem som verkar vara noga med detaljerna, även om dessa sedan bara skymtar i filmen, som "Great Northern" -loket.
Nja, hur noga han var med detaljerna kan väl diskuteras. Visst var loken målade som Great Northern-lok men det var ändå ett fd danskt och ett svenskt diesellok som fick denna utsmyckning. Dessutom filmades i Värmland när filmen skulle utspela sig i USA.
Tyvärr är det ofta så att rekvisitafolk - jag har haft en hel del med dem att göra under min tid vid järnvägen - inte bryr sig så mycket om tidstrogenhet. Är vagnen bara från 1940-talet så spelar det ingen roll att den har gardiner av den typ som började användas på 1970-talet. T ex i Hedebyborna. Eller att transporttåget mellan Hagalund och Tillberga får spela malmtåg vid stationen Krägga på Malmbanan (Krägga ligger mellan Bålsta och Enköping) eller att lokföraren har Saltsjöbanans uniform ("Lita på det oväntade"). Eller att stationen i Enköping spelar Kungälv och att det går tåg dragna av Rc-lok direkt mellan Kungälv (vars station heter Ytterby) och Borås (Mimmi). De två senare är filmproduktioner där jag själv var med men det hjälper ju inte när man inte får ta del av manus. Det gäller bara att förklara vad det rör sig om.
Exemplen kan göras många fler.
Från bussidan kan vi ju ta exemplet "Tjenare kungen!" där Magnus Knutsson var där med en helt autentisk buss som faktiskt gick Kungsbacka-Göteborg precis som den skulle göra i filmen vid den tid som skildrades. Men filmfolket tyckte att bussen såg för gammal ut och gjorde om scenerna och valde då en buss som var några år äldre och av en typ som hade fel färg och aldrig använts på den linjen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 januari 2010, 15:33:23 PM
Nja, hur noga han var med detaljerna kan väl diskuteras. Visst var loken målade som Great Northern-lok men det var ändå ett fd danskt och ett svenskt diesellok som fick denna utsmyckning. Dessutom filmades i Värmland när filmen skulle utspela sig i USA.
Tyvärr är det ofta så att rekvisitafolk - jag har haft en hel del med dem att göra under min tid vid järnvägen - inte bryr sig så mycket om tidstrogenhet. Är vagnen bara från 1940-talet så spelar det ingen roll att den har gardiner av den typ som började användas på 1970-talet. T ex i Hedebyborna. Eller att transporttåget mellan Hagalund och Tillberga får spela malmtåg vid stationen Krägga på Malmbanan (Krägga ligger mellan Bålsta och Enköping) eller att lokföraren har Saltsjöbanans uniform ("Lita på det oväntade"). Eller att stationen i Enköping spelar Kungälv och att det går tåg dragna av Rc-lok direkt mellan Kungälv (vars station heter Ytterby) och Borås (Mimmi). De två senare är filmproduktioner där jag själv var med men det hjälper ju inte när man inte får ta del av manus. Det gäller bara att förklara vad det rör sig om.
Exemplen kan göras många fler.
Från bussidan kan vi ju ta exemplet "Tjenare kungen!" där Magnus Knutsson var där med en helt autentisk buss som faktiskt gick Kungsbacka-Göteborg precis som den skulle göra i filmen vid den tid som skildrades. Men filmfolket tyckte att bussen såg för gammal ut och gjorde om scenerna och valde då en buss som var några år äldre och av en typ som hade fel färg och aldrig använts på den linjen.
Med tanke på att han är flygrädd och tydligen har ett stort kontrollbehov, så tycker jag att de lade ner mycket pengar på ommålning av det närmaste man kan komma i fråga om US-diesellok! Detta efter förfrågan om lämpliga fordon i Postvagnen.
Likaså var det mycket diskussion om vår Capitolbuss, som skulle målas om (!) och märkas med något amerikanskt bolags insignier. Men av detta blev intet, och likabra är väl det, eftersom det noggrant uppmålade loket bara syns i några suddiga sekvenser.
Citat från: Björn Forslund skrivet 04 januari 2010, 16:16:22 PM
Med tanke på att han är flygrädd och tydligen har ett stort kontrollbehov, så tycker jag att de lade ner mycket pengar på ommålning av det närmaste man kan komma i fråga om US-diesellok! Detta efter förfrågan om lämpliga fordon i Postvagnen.
Ommålningen gjordes och bekostades efter vad jag har hört av Tågab och det var tydligen deras vd Lars Yngström som tyckte att man lika väl kunde göra det eftersom loken ändå var i behov av ommålning och kunde rulla vidare i den färgen.
Men TÅGAB måste ju ha fått betalt eftersom loket iaf användes vid inspelningen? Troligen så pass bra betalt att det lönade sig att lacka loket i denna speciella färgsättning.
Vad gäller Capitolen så skulle den målas om, och sedan återställas.
Citat från: Björn Forslund skrivet 04 januari 2010, 17:21:45 PM
Men TÅGAB måste ju ha fått betalt eftersom loket iaf användes vid inspelningen? Troligen så pass bra betalt att det lönade sig att lacka loket i denna speciella färgsättning.
Det är klart att de fick betalt för sin medverkan vid filminspelningen. Om det var bra eller dåligt betalt vet jag inte.
Naturligtvis såg också Tågab ett visst PR-värde i att måla om loken.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 januari 2010, 17:40:26 PM
Det är klart att de fick betalt för sin medverkan vid filminspelningen. Om det var bra eller dåligt betalt vet jag inte.
Naturligtvis såg också Tågab ett visst PR-värde i att måla om loken.
Ja, givetvis ligger det ju mycket PR i det hela. Om det bara synts bättre på filmen.
För SvOf:s del var det frågan om rätt mycket pengar, samt vistelse för buss och förare till denna i en vecka i Trollywood. Det hela stupade på att vi inte ville köra bussen ner för egen maskin, den marschar ungefär 60 km/h...och kostnaden för maskintrailer uppepå det övriga gjorde att det hela inhiberades. Och scenen ströks sedan helt.
Citat från: Björn Forslund skrivet 04 januari 2010, 18:36:49 PM
Ja, givetvis ligger det ju mycket PR i det hela. Om det bara synts bättre på filmen.
Jag tänkte inte så mycket den PR som Tågab eventuellt fick genom att medverka i filmen utan den uppmärksamhet de fick tack vare de läckert målade loken.
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 januari 2010, 10:27:39 AM
I de flesta amerikansk/engelska filmer med tema WW2 så brukar ju de tyska motståndarna karaktäreiseras som stela, byråkratiska och lite smått allmänt "operett-sprättiga" i sina teatraliska pråliga uniformer. Minst en hög officer spatserar med en s.k "monokel".. ::)
Schablonerna flödar med "skrikande (på engelska med stark tysk brytning) sergeanter", skällande schäferhundar, tjocka lite smådumma vaktsoldater som äter korv och surkål och som hellre följer REGLERNA än kan improvisera .. 8)
Den mesta texten på skyltar etc. är i spretig tysk frakturstil och så finns det gärna ett "högkvarter" i form av ett slott eller borg någonstnas i alperna, inte så lite likt Neuschwanstein" med som kuliss.
;D
Vilka filmer bör man gå iväg att hyra?
;D
Man kan även driva med hela ovanstående tema:
http://www.youtube.com/watch?v=2WnyCjshNZc
;D