SLTF (Svenska Lokaltrafikföreningen) höll sin årliga kongress med åtföljande utställning i Malmö i september 1987. När det gäller bussar på utställning så måste man acceptera att dörrar och luckor är öppna och att folk springer i vägen. Men jag hoppas att bilderna skall vara till förnöjelse ändå. Det kan ju vara kul att se det årets bussmode. Jag måste också reservera mig för att en del av bussarna kan vara falskskyltade. Regnumret på bilden tillhör alltså egentligen en annan buss. Jag har kollat i SBH så gott det går, men helt kan det inte uteslutas att någon falskskylt slunkit förbi.
Först ut en region- och turistbuss till Trollhättans Trafik AB, som 1994 såldes till Linjebuss. Bussen såldes av Linjebuss efter kort tid till Utters Busstrafik i Frändefors och hamnade således hos Vänersborgs Linjetrafik när de köpte företaget 1988.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3919.jpg)
Och så en anonym Ajokki Royal. Visst kunde finnarna bygga smakfulla bussar redan då.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3920.jpg)
En Alpus till SJ Buss, av skyltningen att döma avsedd att användas som flygbuss. Dessa Alpusar hade mycket hög standard och köptes av SJ som något slags stödköp till dotterdotterbolaget Alpus.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3921.jpg)
Den här bussen hamnade sedan hos Landvetter Buss och blev vit med blå dekor. Lite synd på de fina färgerna.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3922.jpg)
Storleken har ingen betydelse. Har ingen aning om denna buss vidare öde.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3923.jpg)
Den här bussen var ny då. Men den rullar fortfarande kvar och hos samma ägare även om företaget nu bytt namn till Claesonbuss. Mer än 22 år hos samma ägare är inte dåligt för en turistbuss. Av herrarna till vänster på bilden tycker jag mig känna igen Setra-säljaren Anders Ribbholm (även han still going strong) och mannen i blå tröja kan möjligen vara omnibusägare Claeson själv (också han still going strong).
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3924.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3925.jpg)
Bussar som syns bredvid dyker säkert upp i kommande avsnitt så ni behöver inte fråga om dem.
härligt att få se Claessons HDS som ny. Den har man tillbringat en massa mil i och svurit över att skicket inte var som på bilden..
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2010, 18:17:59 PM
En Alpus till SJ Buss, av skyltningen att döma avsedd att användas som flygbuss. Dessa Alpusar hade mycket hög standard och köptes av SJ som något slags stödköp till dotterdotterbolaget Alpus.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3921.jpg)
Mycket trevliga bilder som vanligt Staffan! :)
Vill bara tillägga att jag tyckte Alpusarna var mycket trevliga att köra, åtminstone de som Linjebuss tog över under 90-talet. Vi hade ett antal i Lund och Sjöbo och även om de inte var sprillans nya (snarare tvärtom) var de pigga och lättkörda. Lite hög ljudnivå kanske, men med så trevligt motorljud gjorde det ingenting... ;)
Lacken ser orginell ut på Alpusen.
2823 ägdes av Mörrums buss på slutet, stod sedan till salu i Vetlanda före export, var dit och kikade lite, hittade en 20:ga på ratt stången....