...och 5032 är/var väl SLs enda MaxiCity med 1-1-1?
Dom kördes i början på"sjukreselinjen"Jordbro-Södersjukhuset
under namnet"Kamomillen",men flyttades senare till andra garage.
Här syns 5031 i Norrtälje 2001-02-26./Ulf
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/skanna0002-1.jpg)
Fanns det inte någon/några med samma dörrställning i Råsta också (4811->)?
//Fredrik
5033 och 5034 som övergick till linjebuss hade samma dörrställning.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 januari 2010, 17:47:00 PM
...och 5032 är/var väl SLs enda MaxiCity med 1-1-1?
Dom kördes i början på"sjukreselinjen"Jordbro-Södersjukhuset
under namnet"Kamomillen",men flyttades senare till andra garage.
Här syns 5031 i Norrtälje 2001-02-26./Ulf
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/skanna0002-1.jpg)
Nä jag har hört att det va 5158-5159 som va kammomillen bussar. Och Kammomillen gick melln Nynäshamn och Södersjukhuset.
(http://img10.imageshack.us/img10/9540/dsc000521rm4.th.jpg) (http://img10.imageshack.us/i/dsc000521rm4.jpg/)
Och här ar en Bussmicke bild då 5159 kör Kammomillen.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H018/slides/H18_5159_Soedersjukhuset_Stockholm_980102a.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H018/slides/H18_5159_Soedersjukhuset_Stockholm_980102a.html)
Råsta fick nya:5030-5034 med 1+1+1, det var väl oxå förortens första lågentré bussar i SL trafiken! Sen fick Linjebuss Råsta nya: 4811-4821 oxå med 1+1+1!
//R
Citat från: Robert Brink skrivet 02 januari 2010, 21:07:50 PM
Råsta fick nya:5030-5034 med 1+1+1, det var väl oxå förortens första lågentré bussar i SL trafiken! Sen fick Linjebuss Råsta nya: 4811-4821 oxå med 1+1+1!
//R
Stämmer bra det tillsammans med 5023-5029 (2-2-1) till Hammarby, med reservation för 5029 som jag har ett minne av att ha tillhört Norrtälje, men inte kom den väl dit som ny? Gemensamt för 5023-5034 var att de var de enda MaxCi som SL Buss beställde med 2,60 bredd.
Citat från: Robert Brink skrivet 02 januari 2010, 21:07:50 PM
Råsta fick nya:5030-5034 med 1+1+1, det var väl oxå förortens första lågentré bussar i SL trafiken! Sen fick Linjebuss Råsta nya: 4811-4821 oxå med 1+1+1!
//R
Tackar för dom uppgifterna.
Bra att någon är "vaken"/Ulf
Citat från: Cero skrivet 02 januari 2010, 22:07:31 PM
Gemensamt för 5023-5034 var att de var de enda MaxCi som SL Buss beställde med 2,60 bredd.
Hej!
Tilläggas kan att SL Buss lånade tre vita 2,60 breda Maxci från Scania,
som från början numrerades 7942, 7962 och 7982.
Efter låneperiodens utgång övertogs de tre vagnarna, lackerades SL-röda,
och blev då littererade H18 med numren 5165-5167.
mvh K R
Citat från: Robert Brink skrivet 02 januari 2010, 21:07:50 PM
Råsta fick nya:5030-5034 med 1+1+1, det var väl oxå förortens första lågentré bussar i SL trafiken!
Och hade littera H18A
Citat från: Matte skrivet 02 januari 2010, 19:34:46 PM
Nä jag har hört att det va 5158-5159 som va kammomillen bussar. Och Kammomillen gick melln Nynäshamn och Södersjukhuset.
Och här ar en Bussmicke bild då 5159 kör Kammomillen.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H018/slides/H18_5159_Soedersjukhuset_Stockholm_980102a.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H018/slides/H18_5159_Soedersjukhuset_Stockholm_980102a.html)
Hej,
Det stämmer att 5158 och 5159 trafikerade Kamomillen. Om jag inte minns fel hade Kamomillen linjenr 887, men skyltades endast "Kamomillen + destination".
Citat från: Cero skrivet 02 januari 2010, 22:07:31 PM
Stämmer bra det tillsammans med 5023-5029 (2-2-1) till Hammarby, med reservation för 5029 som jag har ett minne av att ha tillhört Norrtälje, men inte kom den väl dit som ny? Gemensamt för 5023-5034 var att de var de enda MaxCi som SL Buss beställde med 2,60 bredd.
5029 tror jag flyttades till Norrtälje i samband med att 5032 flyttades till Söderort. Orsaken till att 5032 flyttades till Söderort var för att den skulle fungera som reserv för Kamomillenbussarna (5158, 5159 placerade i Handen). Varför inte någon av 5023-5029 dög som Kamomill-ersättning vet jag inte, kanske har de en annan utväxling som gjorde dem olämpliga för landsvägskörning eller kan det varit så att de saknade färdskrivare? Någon som vet?
/Måns