(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/622HalmstadRadioplan-B.jpg?t=1262440271)
Halmstads stadstrafik 62, fd SL H25
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/655HalmstadRadioplan-B.jpg?t=1262440333)
Halmstads stadstrafik 65, fd SL H26
Ah! Kul att se en H26 i trafik utom Stockholm. Trodde först inte att dessa kom i trafik i ny färg, utan mest blev reservdelar åt H25:or.
Fina bilder!
/Björn
****
Tackar&Bockar, för dessa fina Büssing Senator-bilder :)
HJP
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 januari 2010, 15:05:01 PM
Ah! Kul att se en H26 i trafik utom Stockholm. Trodde först inte att dessa kom i trafik i ny färg, utan mest blev reservdelar åt H25:or.
Fina bilder!
/Björn
Bussen på bilden är fd SL H26 5537. Även de övriga H26-orna som såldes till Halmstad fick inventarienummer där men jag vet inte om de sattes i trafik. Försäljningen skedde 1972 och eftersom 64 fick det nya regnumret 1973 bör åtminstone denna ha gått i trafik. Min lista på H26-or i Halmstad ser ut så här (för de bussar som saknar nytt regnummer vet jag inte om de aldrig haft något sådant eller om uppgiften bara saknas).
63 SL 5534
64 SL 5535 GMG 033
65 SL 5537 BUW 507
66 SL 5539
67 SL 5540
Det berättas om H26 och lite om H25 i senaste numret av Färdskrivaren på sid 12-14. En del av uppgifterna i slutet av artikeln tycks alltså vara fel.
Observera också att Halmstad hela tiden behöll systemet med att skylta destinationen. Detta underlättades av att Halmstad var bland de första med elektrisk styrning av destinationsrullen. Föraren behövde alltså inte veva utan tryckte på en knapp tills rätt destination uppenbarade sig i "skvallerfönstret". På Büssingarna fanns inte plats att ha destinationsrulle i den lilla nummerkrukan längst fram varför man i stället satte din i sidofönstret bakom framdörrarna.
Om jag minns rätt så hade Halmstad också vid denna tid olika ändhållplatser för samma linjehalva från centrum räknat. Detta gjorde det extra viktigt med destrulle eftersom man inte hade något bokstavssystem à la Malmö.
Vän av ordning undrar varför inte vagn 5535 (A75535) fick behålla sin slutsiffra när den fick nytt regnr. Eller är det Staffan som ska få minnuspoäng den här gången ... ???
Ingen regel utan undantag, Mr G ;)
Om mina uppgifter stämmer fanns det flera SL-vagnar och säkerligen i resten av landet också som fick annan slutsiffra:
H32 A74050 > BON007 (för övrigt den enda vagnen som fick "B" som begynnelsebokstav, majoriteten fick "C" och "D". En vagn fick "E" och en fick "F".)
H35 A74537 > GEL202
Tittar man på t.ex. H44 så fick de äldsta vagnarna, 4580-4589, "rätt" slutsiffra i det nya reg-numret medan 4705-4724 + 4726-4728 enbart har 3, 4, 5 och i ett fall en sexa som slutsiffra i nya reg-numret.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2010, 22:18:56 PM
Bussen på bilden är fd SL H26 5537. Även de övriga H26-orna som såldes till Halmstad fick inventarienummer där men jag vet inte om de sattes i trafik. Försäljningen skedde 1972 och eftersom 64 fick det nya regnumret 1973 bör åtminstone denna ha gått i trafik. Min lista på H26-or i Halmstad ser ut så här (för de bussar som saknar nytt regnummer vet jag inte om de aldrig haft något sådant eller om uppgiften bara saknas).
63 SL 5534
64 SL 5535 GMG 033
65 SL 5537 BUW 507
66 SL 5539
67 SL 5540
Det berättas om H26 och lite om H25 i senaste numret av Färdskrivaren på sid 12-14. En del av uppgifterna i slutet av artikeln tycks alltså vara fel.
Observera också att Halmstad hela tiden behöll systemet med att skylta destinationen. Detta underlättades av att Halmstad var bland de första med elektrisk styrning av destinationsrullen. Föraren behövde alltså inte veva utan tryckte på en knapp tills rätt destination uppenbarade sig i "skvallerfönstret". På Büssingarna fanns inte plats att ha destinationsrulle i den lilla nummerkrukan längst fram varför man i stället satte din i sidofönstret bakom framdörrarna.
Om jag minns rätt så hade Halmstad också vid denna tid olika ändhållplatser för samma linjehalva från centrum räknat. Detta gjorde det extra viktigt med destrulle eftersom man inte hade något bokstavssystem à la Malmö.
Nåja, det står faktiskt i Färdskrivaren att det var "tveksamt" om någon kom i trafik, så det är skrivet med viss reservation alltså...
Citat från: Björn Forslund skrivet 04 januari 2010, 11:37:32 AM
Nåja, det står faktiskt i Färdskrivaren att det var "tveksamt" om någon kom i trafik, så det är skrivet med viss reservation alltså...
Jag anklagar inte skribenterna på något sätt. Ville bara påpeka för läsarna att det framkommit nya uppgifter.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 januari 2010, 11:53:42 AM
Jag anklagar inte skribenterna på något sätt. Ville bara påpeka för läsarna att det framkommit nya uppgifter.
Det mesta av informationen om försålda H26 är hämtat från uppgifter i detta eminenta och mångkunniga forum. Synd att H26:an i blått inte kom med lite tidigare bara....
Trevliga minnen då var man inte gammal när man åkte dom :)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2010, 22:18:56 PM
Bussen på bilden är fd SL H26 5537. Även de övriga H26-orna som såldes till Halmstad fick inventarienummer där men jag vet inte om de sattes i trafik.
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H26Kmv7jan64.jpg)
Här är SS 75537 7 jan 1964 (nästan tio år tidigare) i Korpmossevägens vändslinga. Den har gått som extravagn på linje 67 från stan och föraren tycks förbereda sig för nästa uppdrag. Avgång som Linje 67T från Telefonplan är kanske ett bra tips, men jag vet inte. Kan någon säga vad nästa uppdrag blir för denna linje 67 tur 82?
Mvh Gunnar
Citat från: Fredrik Klint skrivet 04 januari 2010, 10:26:22 AM
Ingen regel utan undantag, Mr G ;)
Om mina uppgifter stämmer fanns det flera SL-vagnar och säkerligen i resten av landet också som fick annan slutsiffra:
H32 A74050 > BON007 (för övrigt den enda vagnen som fick "B" som begynnelsebokstav, majoriteten fick "C" och "D". En vagn fick "E" och en fick "F".)
H35 A74537 > GEL202
Tittar man på t.ex. H44 så fick de äldsta vagnarna, 4580-4589, "rätt" slutsiffra i det nya reg-numret medan 4705-4724 + 4726-4728 enbart har 3, 4, 5 och i ett fall en sexa som slutsiffra i nya reg-numret.
En orsak varför slutsiffran ej var densamma, var om fordonet var avställt när nya reg.nr skulle
tilldelas. Slumpen kan nog vara en annan orsak.
Citat från: Gunnar D skrivet 05 januari 2010, 12:23:15 PM
Här är SS 75537 7 jan 1964 (nästan tio år tidigare) i Korpmossevägens vändslinga.
Mvh Gunnar
****
Mycket fin bild.
Tack för den!
HJP
Citat från: Gunnar D skrivet 05 januari 2010, 12:23:15 PM
Här är SS 75537 7 jan 1964 (nästan tio år tidigare) i Korpmossevägens vändslinga. Den har gått som extravagn på linje 67 från stan och föraren tycks förbereda sig för nästa uppdrag. Avgång som Linje 67T från Telefonplan är kanske ett bra tips, men jag vet inte. Kan någon säga vad nästa uppdrag blir för denna linje 67 tur 82?
Mvh Gunnar
En titt i turlistan för 67 T & E daterad 20.1.64, som är den närmaste jag har, ger vid handen att bara tur 80 och 81 med ank. Kmv 16.45 resp. 16.57 övergår till 67T, tur 82 vänder i denna turlista åter som 67E kl. 17.08 till Kbp för ytterligare två E-vändor till Korpmossevägen. Åter i Hbh 18.53.
Mvh /Hasse
Citat från: Hobgoblin skrivet 05 januari 2010, 15:55:38 PM
En titt i turlistan för 67 T & E daterad 20.1.64, som är den närmaste jag har, ger vid handen att bara tur 80 och 81 med ank. Kmv 16.45 resp. 16.57 övergår till 67T, tur 82 vänder i denna turlista åter som 67E kl. 17.08 till Kbp för ytterligare två E-vändor till Korpmossevägen. Åter i Hbh 18.53.
Mvh /Hasse
Tack för denna info! Mycket intressant!
Mvh Gunnar
Var det Brännkyrka (Nyboda) som huvudsakligen skötte trafiken på linje 67?
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 05 januari 2010, 21:04:02 PM
Var det Brännkyrka (Nyboda) som huvudsakligen skötte trafiken på linje 67?
/Peter
Ja, Brännkyrkahallen körde heldagstrafiken, men Hornsberg hade, förutom de flesta extraturerna också några ordinarie högtrafikturer, turnr 10,11,12 eller så....
/Hasse