Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: robergh skrivet 01 januari 2010, 20:01:39 PM

Titel: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: robergh skrivet 01 januari 2010, 20:01:39 PM
(http://i47.tinypic.com/2wm11ys.jpg)

...känner jag en viss förvirring över de här bussarna. Den vänstra är fortfarande högerstyrd men har endast en dörr på vänstersidan. Jag antar att det fanns en dörr också på högersidan bakom föraren? Var inte alla vagnar av den här modellen alltså fullödiga omställningsbussar alltså med dörrställningen V0-101-0, H1-001-0? Den högra ser inte ut i fronten som de andra Katrineholmarna. Bl.a så avviker vindrutearrangemanget.Visst fanns det väl en SKV-are i Handen som i själva verket var en "omkorgning" av en äldre vagn? Är det den? Bilden är sannolikt taget sommaren 1968 och platsen är definitivt Handen.

Mr H
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: K R skrivet 01 januari 2010, 20:19:57 PM
Hej!

Den vänstra vagnen är BSS 166, som i grunden är en Scania-Vabis B63 från 1951 som alltså fått nyare SKV-kaross.
Som du nämner har den anpassats till högertrafiken genom att en högerdörr tagits upp bakom förarplatsen.
Mig veterligt användes denna vagn bl a som s k "Skrubbabuss".

Den högra vagnen är BSS 174, Scania-Vabis BF73 från 1957, som tillsammans med BSS 175 avvek från övriga 170-vagnar
hos BSS och BSBV, genom att levereras med SKV-kaross av typen "180-vagn".
Denna vagn övertogs av SL och blev då H62 7474.

mvh K R
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: robergh skrivet 01 januari 2010, 21:47:40 PM
Tack för det!
Det var verkligen två stycken särlingar med andra ord!
Fast jag tycker också att 174:an ser ut att ha ett märkligt vindrutearrangemang med välvda hörnrutor infästa i huvudrutorna med lister istället för den klassiska "SKV-böjen" som ex.vis 166 har.
Mvh
Mr H
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: K R skrivet 01 januari 2010, 22:22:13 PM
Citat från: Mr H skrivet 01 januari 2010, 21:47:40 PM
Tack för det!
Det var verkligen två stycken särlingar med andra ord!
Fast jag tycker också att 174:an ser ut att ha ett märkligt vindrutearrangemang med välvda hörnrutor infästa i huvudrutorna med lister istället för den klassiska "SKV-böjen" som ex.vis 166 har.
Mvh
Mr H

Hej!

Jo, det verkar ha funnits varianter av vindrutor med tillhörande olika lösningar på hur hörnen var utförda.
En annan avvikelse mellan dessa SKV-are var att turistarna BSS 12-13 och BSBV 12-13
hade vindrutor som inte var fullt lika neddragna som de på linjevagnarna i bolagens 180-serier.
Enkelt uttryckt medförde detta att den svarta midjelinjen i fronten var tunnare på 180-vagnarna jämfört med på 12 och 13.

mvh K R

Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 01 januari 2010, 22:58:36 PM
Hej! Den högra vagnen har väl standardarrangemanget av vindrutor medan den vänstra och en massa andra vagnar i den trakten + SJ:s har det specialbeställda för dessa företag.
Mvh Jan G
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 01 januari 2010, 23:51:46 PM
Obs att bussen till vänster har kaross från 60-talet, medan den till höger är en tidig alukarosserad från -57!
Arrangemanget med de välvda hörnfönstren blev väl inte vanligt förrän på de bussar som hade Saasonfront? Inte heller alla de hade dessa välvda rutor, t ex har BSBV 28 det gamla arrangemanget trots att den är från -65.
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: K R skrivet 02 januari 2010, 10:08:55 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 01 januari 2010, 23:51:46 PM
Obs att bussen till vänster har kaross från 60-talet, medan den till höger är en tidig alukarosserad från -57!

Hej!

Ja, just det! På den tidiga fronten har man inte integrerat dimljusen i karossens pressning för strålkastarna.
Sedan tycker jag att man kan ana BSS 174:ans avsaknad av främre stötfångare,
som jag vill minnas var en detalj på avvikarna BSS 174 och 175.

mvh K R
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 02 januari 2010, 13:35:36 PM
Hej

174 och 175 hade en SKV-tillverkad stötfångare som var mera integrerad med fronten, och detta arrangemag kom ju igen senare med Saasonfronten!
Verkar som om man provade lite nya ideer på dessa tidiga alu-bussar, men att detta inte genomfördes konsekvent förrän omkring 1966 när den nya SKV-designen med rak bakdel infördes med högerbussarna.
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: tomr skrivet 02 januari 2010, 15:50:48 PM
KR skrev
CitatDen vänstra vagnen är BSS 166, som i grunden är en Scania-Vabis B63 från 1951 som alltså fått nyare SKV-kaross. om du nämner har den anpassats till högertrafiken genom att en högerdörr tagits upp bakom förarplatsen.
Mig veterligt användes denna vagn bl a som s k "Skrubbabuss".
Vad menas med "Skrubbabuss"?
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 02 januari 2010, 16:21:23 PM
Angående vindrutorna anser jag att standardutförandet ända från 1957 var högra bussens. Däremot tror jag att dessa bussar i allmänhet hade strålkastarinfattning motsvarande den vänstras.
Mvh Jan G
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 02 januari 2010, 16:28:54 PM
Här i Stockholmstrakten såg i stort sett alla alu-SKV ut som den vänstra, ända fram till dess att den nya SKV-karossen med rak bakdel kom.
Dvs bussar från BSS, BSBV, MOAB.
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: K R skrivet 02 januari 2010, 20:00:49 PM
Citat från: tomr skrivet 02 januari 2010, 15:50:48 PM
KR skrev Vad menas med "Skrubbabuss"?

Hej!

Vid Skrubba bedrevs förr uppfostringsanstalt för barn, mer info i länken nedan:

http://www.gamlavykort.nu/favoritkort/skrubba.htm

Men där fanns även verksamhet för det s k "A-laget",
som behövde transporteras till Skrubba för hjälp mot sitt (miss)bruk av destillerade drycker.

Till denna trafik nyttjade BSS oftast de bussar som befann sig i slutet av sin driftstid,
då dessa tyvärr ibland kunde bli väl inpyrda av sina speciella passagerare.
Här kommer BSS 166 in i bilden då den p g a sin ålder inte helombyggdes till högertrafik,
utan endast blev försedd med en enkel högerdörr bakom framaxeln.
Den bedömdes av BSS alltså inte helt lämplig att gå i reguljär linjetrafik,
utan användes enligt uppgift som s k "Skrubbabuss".

mvh K R
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 02 januari 2010, 22:03:24 PM
Den ska ha ersatts på Skrubbakörningarna av den fd Kvarnholmsbussen, BSS 30, senare H84A 7330. BSS 166 fanns (finns?) kvar för inte så länge sedan, husbil sedan länge.
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: robergh skrivet 02 januari 2010, 22:28:29 PM
...och Kvarnholmsbussen i sin tur ersattes så småningom av en H30 Capitol då man tyckte att det var lättare att göra ren Capitolens galonsäten! Det mest märkliga med Skrubbabussen var väl ändå det att det var en chaffis som körde den stadigt under många år! Den tjänsten borde ju ha varit SL:s värsta straffkommedering.

Mr H
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 02 januari 2010, 22:49:34 PM
Tja, säkerligen krävde den tjänsten en stor social kompetens och förmåga att hantera de nergångna "pilsnergubbarna" som skulle till Skrubba för övernattning. Troligen hade man väl någon förare som frivilligt åtog sig tjänsten.  BSS 166 var en gammal tungstyrd rackare, kanske tyckte man synd om föraren, och köpte in den gamla Kvarnholmsbussen istället. Om det var ett steg upp eller ner är väl en fråga, men ratten satt åtminstone på rätt sida, och de stora bakdörrarna gav väl effektivare vädring?

Enligt vad jag hört ska BSS 175 ha gått på Skrubba före Dagen H, och den bussen blev inte ombyggd för högertrafik. Någon som vet varför?
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 03 januari 2010, 08:48:29 AM
Hej! Rörande vindrutorna tror jag att bolagen i stockholmstrakten specialbeställde med plana rutor liksom SJ. Här i länet hade samtliga lättmetall-SKV utom SJ:s utförandet med svängda hörnrutor, exempelvis Weidermans T 975 (ScV 1958) och T938 (ScV 1962) och NBJ:s Volvobussar T 493 och T965 från omkring 1960. Men de första bussarna med lättmetallkarossen synes ha varit bulldoggar med en front liknande nyboxerns, en sådan var NBJ:s T 903 en liten Volvo från 1957.
Mvh Jan G
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: Svoca skrivet 04 januari 2010, 00:31:30 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 januari 2010, 22:49:34 PM
Tja, säkerligen krävde den tjänsten en stor social kompetens och förmåga att hantera de nergångna "pilsnergubbarna" som skulle till Skrubba för övernattning. Troligen hade man väl någon förare som frivilligt åtog sig tjänsten.  BSS 166 var en gammal tungstyrd rackare, kanske tyckte man synd om föraren, och köpte in den gamla Kvarnholmsbussen istället. Om det var ett steg upp eller ner är väl en fråga, men ratten satt åtminstone på rätt sida, och de stora bakdörrarna gav väl effektivare vädring?

Enligt vad jag hört ska BSS 175 ha gått på Skrubba före Dagen H, och den bussen blev inte ombyggd för högertrafik. Någon som vet varför?
Har bara sett BSS 30 (Volvo B65508/Säffle -59, f d TSK) på BSS-linjer i rusningstrafik vardagar från Skanstull. Gick hos BSS i TSK-färg och endast märkt "30" runt om. Den stod dagtid vardagar parkerad på Älvsborgsgatan. Måste ha gått sporadiskt på Skrubba. Ingen dålig lukt minns jag från denna buss, då den senare (våren -70) uppenbarade sig i Håtuna oxblodsröd och med inv.nr 7330. Var bra att köra, om än något "Volvo-drögig".















































Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 04 januari 2010, 10:44:39 AM
Apropå detta, vilken buss syns på bilden i denna tråd?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=30338.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=30338.0)

A429 och A430 var av liknande utseende men hur var det med övriga B655:or?

M.v.h.
Ola
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 januari 2010, 11:19:39 AM
Ser inte numret, men TSK hade 5 st B655:or av olika årgångar. Den sista hade ett modernare utseende med stor bakruta och större vindrutor.
Stod om detta i ett nummer av Färdskrivaren för något år sedan.
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 januari 2010, 11:42:28 AM
Citat från: Svoca skrivet 04 januari 2010, 00:31:30 AM
Har bara sett BSS 30 (Volvo B65508/Säffle -59, f d TSK) på BSS-linjer i rusningstrafik vardagar från Skanstull. Gick hos BSS i TSK-färg och endast märkt "30" runt om. Den stod dagtid vardagar parkerad på Älvsborgsgatan. Måste ha gått sporadiskt på Skrubba. Ingen dålig lukt minns jag från denna buss, då den senare (våren -70) uppenbarade sig i Håtuna oxblodsröd och med inv.nr 7330. Var bra att köra, om än något "Volvo-drögig".


Ja, hursomhelst blev väl inte 30 alias 7330 gammal på BSS? Ganska snart tog ju TS över, och det blev ommöbleringar i vagnparken. Hur länge blev 7330 kvar söder om stan, innan den flyttades till Volvo-land?
Särskilt inpyrd hann den nog inte bli. Skrubbaturerna var på kvällen med retur på morgonen, så bussen hann nog användas till annat också, såvida ingen "olycka" skedde.
Ingen som kan svara på frågan om BSS 175, systervagn till 174? Av någon anledning blev 175 inte ombyggd vad jag förstått.






Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: höjden skrivet 04 januari 2010, 13:04:41 PM
Kom ihåg att en av våra yngre förare iklädde sig overall+gasmask vid ett tillfälle,ja det stank verligen i den vagnen,låg även en sprayburk mot ohyra vid förarplatsen,när man kom till skrubba från pilgården där gubbarna hämtades bjöds man på kaffe o smörgås om man var sugen.Det blev att man ville åka därifrån så fort som möjligt antar jag.
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: robergh skrivet 04 januari 2010, 14:17:28 PM
Citat från: Ola Almquist skrivet 04 januari 2010, 10:44:39 AM
Apropå detta, vilken buss syns på bilden i denna tråd?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=30338.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=30338.0)

A429 och A430 var av liknande utseende men hur var det med övriga B655:or?

M.v.h.
Ola

Ja det är ju ingen värstingbild skärpemässigt precis! Originalet före scan är dock lite bättre och jag är tvärsäker på att det står A4.. (vilket ju inte leder oss speciellt långt) och tror att hela reg.numret är A453.
Kan det stämma?

Mr H
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 januari 2010, 14:22:23 PM
De TSK jag känner till med den karossen är A429, A430 (BSS 30), A456 och A458. Kanske är det sistnämnda vagn?
A480 var den sista, men den hade modernare kaross.
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: robergh skrivet 04 januari 2010, 14:45:31 PM
I så fall måste jag med stor osäkerhet satsa på 456...Vad trist, men om 10 år har det kanske kommit något dataprogram som löser det också! Återkommer då!

Mr H
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 januari 2010, 14:52:44 PM
Citat från: Mr H skrivet 04 januari 2010, 14:45:31 PM
I så fall måste jag med stor osäkerhet satsa på 456...Vad trist, men om 10 år har det kanske kommit något dataprogram som löser det också! Återkommer då!

Mr H

Finns ju möjligheten att jämföra andra bilder på TSK-bussarna med din bild. Det kan ju finnas små detaljskillnader eftersom alla vagnar utom de två första levererades vid olika tillfällen.
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: Svoca skrivet 05 januari 2010, 04:04:59 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 januari 2010, 22:49:34 PM
Tja, säkerligen krävde den tjänsten en stor social kompetens och förmåga att hantera de nergångna "pilsnergubbarna" som skulle till Skrubba för övernattning. Troligen hade man väl någon förare som frivilligt åtog sig tjänsten.  BSS 166 var en gammal tungstyrd rackare, kanske tyckte man synd om föraren, och köpte in den gamla Kvarnholmsbussen istället. Om det var ett steg upp eller ner är väl en fråga, men ratten satt åtminstone på rätt sida, och de stora bakdörrarna gav väl effektivare vädring?

Enligt vad jag hört ska BSS 175 ha gått på Skrubba före Dagen H, och den bussen blev inte ombyggd för högertrafik. Någon som vet varför?
Kollade lite mera om BSS 175. Vid besök i Handengaraget 1967 fick jag klart för mig att 174 skulle
högerombyggas, men inte 175. Har också antecknat att den skulle slopas vid dagen H. Reg.nr
var ju A 375. Slår man detta nummer på Svensk Busshistoria får man fram följande:
BSS 175/A 375  ScV BF 7363145/SKV -57 ägare Busstrafiken Stockholm - Södertörn, Stockholm
ch.nr 171313
Såld 1967-11-10 till Omnibusägare Oscar Åkerstrand. Lindesberg. Nytt reg.nr T 955
1972-03-15 Oscar Åkerstrands Buss AB, Lindesberg
Vidare öden okända.
Varför BSS valde att behålla 174 men sälja 175, är ej känt. Troligen förmedlades affären genom HTK.
Frågan är om den blev helombyggd eller bara ombyggd med högerdörr bakom framaxeln (delombyggnad) hos Åkerstrands. Troligen blev den bara delombyggd.

Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 05 januari 2010, 12:50:37 PM
Citat från: Svoca skrivet 05 januari 2010, 04:04:59 AM
Kollade lite mera om BSS 175. Vid besök i Handengaraget 1967 fick jag klart för mig att 174 skulle
högerombyggas, men inte 175. Har också antecknat att den skulle slopas vid dagen H. Reg.nr
var ju A 375. Slår man detta nummer på Svensk Busshistoria får man fram följande:
BSS 175/A 375  ScV BF 7363145/SKV -57 ägare Busstrafiken Stockholm - Södertörn, Stockholm
ch.nr 171313
Såld 1967-11-10 till Omnibusägare Oscar Åkerstrand. Lindesberg. Nytt reg.nr T 955
1972-03-15 Oscar Åkerstrands Buss AB, Lindesberg
Vidare öden okända.
Varför BSS valde att behålla 174 men sälja 175, är ej känt. Troligen förmedlades affären genom HTK.
Frågan är om den blev helombyggd eller bara ombyggd med högerdörr bakom framaxeln (delombyggnad) hos Åkerstrands. Troligen blev den bara delombyggd.



Ja, det är ju märkligt att man väljer att delombygga och behålla den gamla 166:an, istället för en då relativt modern BF73. Hoppas någon annan här kan mera om Oscar Åkerstrands bussar....
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: Peter Öden skrivet 06 januari 2010, 10:59:23 AM
Hej !

A 366 som som är den vänstra bussen på första bilden, torde väl vara en BF 63 ???

Mvh Peter  Ö
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: K R skrivet 06 januari 2010, 11:41:44 AM
Citat från: Peter Öden skrivet 06 januari 2010, 10:59:23 AM
Hej !
A 366 som som är den vänstra bussen på första bilden, torde väl vara en BF 63 ???
Mvh Peter  Ö

Citat från: K R skrivet 01 januari 2010, 20:19:57 PM
Den vänstra vagnen är BSS 166, som i grunden är en Scania-Vabis B63 från 1951 som alltså fått nyare SKV-kaross.
Som du nämner har den anpassats till högertrafiken genom att en högerdörr tagits upp bakom förarplatsen.
Mig veterligt användes denna vagn bl a som s k "Skrubbabuss".
mvh K R

Hej!

Javisst är det ett BF-chassie som BSS 166 är byggd på! Skrivfel av mig.
Chassiebeteckningen skall t o m vara BF63S.

mvh K R
Titel: SV: I väntan på BSS-boken så...
Skrivet av: K R skrivet 06 januari 2010, 12:00:09 PM
Hej!

Hittade en bild på BSS 175 på www.wasatrafik.se:

http://www.wasatrafik.se/Bjorknas/bjorknas0419.jpg

och vidare en bild på BSS 166, som tydliggör  det äldre chassiets smalare spårvidd:

http://www.wasatrafik.se/Bjorknas/bjorknas0408.jpg

samt till sist ASJ-Condoren BSS 5, med skyltningen "ABONNERAD RESO":

http://www.wasatrafik.se/Bjorknas/bjorknas0431.jpg

mvh K R