...Och det stog STATOIL på den. 426 12:30 från Gustavsberg
Chauffören sa att: "Alla bussar står i vekstaden och "killarna" är lediga över helgen..." "Tur att de inte kom 20, men det är väl inte så vanligt på den här linjen."
Man han var trevlig och det jag skulle till frågade om jag hade privatchaufför ;)
Gott Nytt År - Calken
Hade dom hyrt en Minibuss från Statoil?
Helt riktigt
Citat från: Jim skrivet 01 januari 2010, 16:41:00 PM
Haha, ja va säger man, inte Swebus iaf.
Nej, men det var helt klart trevligare...!
Det påminner ju lite om det här: http://www.youtube.com/watch?v=3ZhZTFRzKUs
Citat från: calken skrivet 01 januari 2010, 17:13:44 PM
Nej, men det var helt klart trevligare...!
Jo kan tänka mig det. Fräshare säten och trevligare inredning. Kommer ihåg när jag hyrde en sån och körde ner 8 ungdommar till ett läger i gråbo, som ligger mellan Allingsås och GBG. Hyrde då en MB Vito från statoil, med Automat.
Citat från: Jim skrivet 01 januari 2010, 16:41:00 PM
'
Haha, ja va säger man, inte Swebus iaf.
....Men Nobina...? ;D
Har även sett Posten Logistik köra med hyrbilar från bensinmack...
Hur löser man biten med yrkestrafiktillstånd? :-X
Hur kan bussarna ta slut på en helgdag??
Citat från: RoTe skrivet 02 januari 2010, 01:59:12 AM
Hur kan bussarna ta slut på en helgdag??
"Alla bussar står i verkstaden och killarna hade ledigt över helgen"
Gott Nytt År - Calken
Citat från: calken skrivet 02 januari 2010, 10:11:17 AM
"Alla bussar står i verkstaden och killarna hade ledigt över helgen"
Gott Nytt År - Calken
Jo men du förstår... En helgdag rullar en väldigt liten del av bussarna som finns. Hos oss rullar strax under 30% av bussarna. Hur är det möjligt att så många bussar är trasiga? En vardag förstår jag om bussbristen gör sig påmind men inte en helgdag.
Citat från: RoTe skrivet 02 januari 2010, 11:37:51 AM
Jo men du förstår... En helgdag rullar en väldigt liten del av bussarna som finns. Hos oss rullar strax under 30% av bussarna. Hur är det möjligt att så många bussar är trasiga? En vardag förstår jag om bussbristen gör sig påmind men inte en helgdag.
Lördagar har vi i Tyresö 45 utsättningar, söndagar något mindre. Det blir alltså hela 50% av vagnparken som rullar och med en storhelg bakom sig är det lätt att arbetet hopar sig för verkstan, tyvärr.
Citat från: MrX skrivet 02 januari 2010, 11:42:14 AM
Lördagar har vi i Tyresö 45 utsättningar, söndagar något mindre. Det blir alltså hela 50% av vagnparken som rullar och med en storhelg bakom sig är det lätt att arbetet hopar sig för verkstan, tyvärr.
Men då måste man ha ett par personer som åtminstone är tillgängliga för inringning vid ev vagnbrist. Kan tänka mig att mycket av problemen ändå är lättavhjälpta och vissa delar finns hemma
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 januari 2010, 11:47:39 AM
Men då måste man ha ett par personer som åtminstone är tillgängliga för inringning vid ev vagnbrist. Kan tänka mig att mycket av problemen ändå är lättavhjälpta och vissa delar finns hemma
Jo visst är det så. Många av felen som uppstår under helgerna är småfel som ganska enkelt kan avhjälpas. Problemet är just det att ingen finns som kan ta hand om det. Efter halkan hade vi som mest 7 bärgade bussar, sedan vart det nyår. Jag har svårt att tänka mig att de bussarna är färdiga för trafik. Fast jag hoppas att de är det ;)
Nu kommer säkert nån säga att det kostar pengar med folk som har "jour" under helgerna. Men vad kostar hyra av fordon, mer jobb för att hyra, ev inställda turer osv.
Citat från: MrX skrivet 02 januari 2010, 11:42:14 AM
Lördagar har vi i Tyresö 45 utsättningar, söndagar något mindre. Det blir alltså hela 50% av vagnparken som rullar och med en storhelg bakom sig är det lätt att arbetet hopar sig för verkstan, tyvärr.
Förstår jag dig rätt nu, du menar att det står ca 45 trasiga bussar på depån? :o
Citat från: RoTe skrivet 02 januari 2010, 12:10:53 PM
Förstår jag dig rätt nu, du menar att det står ca 45 trasiga bussar på depån? :o
Isf, vilket kaos blir de på måndag?
Och hur kör folk egentligen om de lyckas ha sönder runt 50 bussar på så kort tid att de inte alls kan rulla? :o
Citat från: RoTe skrivet 02 januari 2010, 12:10:53 PM
Förstår jag dig rätt nu, du menar att det står ca 45 trasiga bussar på depån? :o
Nej nu missförstod du, vad jag menar är bara att betydligt många fler bussar rullar på helgerna hos oss än i din jämförelse och utan verkstadspersonal på plats hopar arbetet sig oroväckande snabbt. 45 bussar i trafik en lördag måste skapa felrapporter, nästa dag är antalet disponibla bussar lägre än dagen innan och till sist når man en kritisk nivå. Om dagarna tickar förbi utan att felen avhjälps uppstår självklart problem. Därmed inte sagt att felrapporterna är allvarliga, vissa fel kan avhjälpas väldigt enkelt. Nacka-Värmdö är bra mycket större än lilla Tyresö men erfarenheterna tyvärr desamma.
Citat från: MrX skrivet 02 januari 2010, 12:34:07 PM
Nej nu missförstod du, vad jag menar är bara att betydligt många fler bussar rullar på helgerna hos oss än i din jämförelse och utan verkstadspersonal på plats hopar arbetet sig oroväckande snabbt. 45 bussar i trafik en lördag måste skapa felrapporter, nästa dag är antalet disponibla bussar lägre än dagen innan och till sist når man en kritisk nivå. Om dagarna tickar förbi utan att felen avhjälps uppstår självklart problem. Därmed inte sagt att felrapporterna är allvarliga, vissa fel kan avhjälpas väldigt enkelt. Nacka-Värmdö är bra mycket större än lilla Tyresö men erfarenheterna tyvärr desamma.
Nu förstår jag inte igen... Hur många bussar har ni och hur många rullar på helgen? Är inte siffrorna 45/90 korrekt?
Ställer man en buss pga en trasig glödlampa? Hos oss rullar allt som inte är trafikfarligt... Fel fixas när tid finns.
Citat från: RoTe skrivet 02 januari 2010, 12:53:44 PM
Ställer man en buss pga en trasig glödlampa? Hos oss rullar allt som inte är trafikfarligt... Fel fixas när tid finns.
Annars kan man ju alltid ta och byta lampan ;D
Citat från: RoTe skrivet 02 januari 2010, 12:53:44 PM
Nu förstår jag inte igen... Hur många bussar har ni och hur många rullar på helgen? Är inte siffrorna 45/90 korrekt?
Ställer man en buss pga en trasig glödlampa? Hos oss rullar allt som inte är trafikfarligt... Fel fixas när tid finns.
Vi har 96, vagnreserven är på sju bussar så räkna på 90 så har man enkla siffror att bearbeta. 45 utsättningar motsvarar alltså 50% av den disponibla vagnparken. Så siffrorna du anger är helt korrekta, jag misstänker att vi förvirrar varandra en aning..
På andra frågan kan jag bara svara nja. En trasig glödlampa är visserligen inget stort fel, det är litet enkelt åtgärdat fel. Men det genererar fortfarande en felrapport som måste avhjälpas på något sätt och arbetet hopar sig. Av 96 vagnar får sju vara avställda på verkstad men efter storhelger kan den siffran var närmare 15 eftersom verkstadens resurser inte räcker.
Citat från: MrX skrivet 02 januari 2010, 13:17:54 PM
Vi har 96, vagnreserven är på sju bussar så räkna på 90 så har man enkla siffror att bearbeta. 45 utsättningar motsvarar alltså 50% av den disponibla vagnparken. Så siffrorna du anger är helt korrekta, jag misstänker att vi förvirrar varandra en aning..
På andra frågan kan jag bara svara nja. En trasig glödlampa är visserligen inget stort fel, det är litet enkelt åtgärdat fel. Men det genererar fortfarande en felrapport som måste avhjälpas på något sätt och arbetet hopar sig. Av 96 vagnar får sju vara avställda på verkstad men efter storhelger kan den siffran var närmare 15 eftersom verkstadens resurser inte räcker.
Då ska alltså 45 vagnar vara trasiga för att man ska åka till Statoil och hyra bil!
Hur kan 45 vagnar vara trasiga? Endera är man så pass petig att man måste ha en totalt felfri buss, eller så är något allvarligt fel, och då pratar jag inte om bussarna.
Citat från: RoTe skrivet 02 januari 2010, 13:25:49 PM
Då ska alltså 45 vagnar vara trasiga för att man ska åka till Statoil och hyra bil!
Hur kan 45 vagnar vara trasiga? Endera är man så pass petig att man måste ha en totalt felfri buss, eller så är något allvarligt fel, och då pratar jag inte om bussarna.
Så vitt jag vet så har vi aldrig kommit till ett sådant läge att vi saknat bussar för den dagliga utsättningen och tvingats hyra in andra fordon. Att vi inte klarat den dagliga utsättningen händer ofta men hyra in ett annat fordon är ju direkt pinsamt.
Det du kallar för petig kallar jag för att tänka på säkerheten. Ett litet fel kan mycket väl bli något större efter någon timmas körning. Arbetsmiljön ska vara dräglig och trafiksäkerheten ska alltid gå först. Att en buss har något fel som kan påverka andra trafikanter är allvarligt, jag tycker det är självklart att ett fordon som kan påverka den övriga trafiken negativt inte ska ut i trafik överhuvudtaget. Jag kan mycket väl ta ut en icke felfri buss i trafik, dock vill jag veta att felen som påträffas också åtgärdas. Det är då en felrapport skapas och bussen tas ur drift tills felrapporten är åtgärdad. Vagnbrist uppstår ju vid sådana tillfällen så det har inte nödvändigtvis med petiga förare att göra.. Eller missförstod jag dig?
Citat från: MrX skrivet 02 januari 2010, 13:57:03 PM
Så vitt jag vet så har vi aldrig kommit till ett sådant läge att vi saknat bussar för den dagliga utsättningen och tvingats hyra in andra fordon. Att vi inte klarat den dagliga utsättningen händer ofta men hyra in ett annat fordon är ju direkt pinsamt.
Det du kallar för petig kallar jag för att tänka på säkerheten. Ett litet fel kan mycket väl bli något större efter någon timmas körning. Arbetsmiljön ska vara dräglig och trafiksäkerheten ska alltid gå först. Att en buss har något fel som kan påverka andra trafikanter är allvarligt, jag tycker det är självklart att ett fordon som kan påverka den övriga trafiken negativt inte ska ut i trafik överhuvudtaget. Jag kan mycket väl ta ut en icke felfri buss i trafik, dock vill jag veta att felen som påträffas också åtgärdas. Det är då en felrapport skapas och bussen tas ur drift tills felrapporten är åtgärdad. Vagnbrist uppstår ju vid sådana tillfällen så det har inte nödvändigtvis med petiga förare att göra.. Eller missförstod jag dig?
Jag kan konstatera att det råder ett helt annat klimat i Stockholm mot här i "glesbygden"... Har själv fått tipset av TL att ljuga för polisen om jag blir stoppad pga att min buss varit olaglig. Så kör vi här "uppe" vid vagnbrist!
Citat från: RoTe skrivet 02 januari 2010, 13:59:26 PM
Jag kan konstatera att det råder ett helt annat klimat i Stockholm mot här i "glesbygden"... Har själv fått tipset av TL att ljuga för polisen om jag blir stoppad pga att min buss varit olaglig. Så kör vi här "uppe" vid vagnbrist!
Den historien har jag hört ett par gånger, smått fantastiskt hur klimatet skiljer sig på olika platser i landet. Men sen tror jag era vagnar håller högre standard rent generellt också i jämförelse med de i SL, men av anledningar som inte hör denna diskussion till.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 januari 2010, 12:24:29 PM
Det är väl så att bussarna är felrapporterade och att man börjar med att ta hand om dessa nu i helgen, 85% kan säkert gå i trafik efter att felrapporten registrerats.
Här rapporterar vi via radion och allt som inte är trafikfarligt/potentiellt trafikfarligt får rulla tills det finns tid att fixa.
Om de skulle ställa alla bussar jag rapporterar fel på så skulle det vara gleeeeest med bussar i Uppsala 8)
"För låg kylvätskenivå" - det vanligaste "felet" på våra bussar, törs jag svära på. Iaf om man ska tro bussarna.
Citat från: RoTe skrivet 02 januari 2010, 13:25:49 PM
Då ska alltså 45 vagnar vara trasiga för att man ska åka till Statoil och hyra bil!
Hur kan 45 vagnar vara trasiga? Endera är man så pass petig att man måste ha en totalt felfri buss, eller så är något allvarligt fel, och då pratar jag inte om bussarna.
Anledningen till de inhyrda minibussarna från Statoil är vad jag förstått att man ska kunna trafikera linjer som t.ex 413,426 och 460-linjerna vid de tillfällen då de vanliga bussarna inte tar sig fram. Däremot är jag också intresserad hur man löst det med yrkestrafiktillstånd, eller behövs inte det vid så små fordon?
Citat från: Karsten skrivet 09 januari 2010, 11:46:38 AM
Anledningen till de inhyrda minibussarna från Statoil är vad jag förstått att man ska kunna trafikera linjer som t.ex 413,426 och 460-linjerna vid de tillfällen då de vanliga bussarna inte tar sig fram. Däremot är jag också intresserad hur man löst det med yrkestrafiktillstånd, eller behövs inte det vid så små fordon?
Då är inte alla bussar trasiga, bara tillräckligt många av de som kan gå på dessa linjer. Sedan är väl en minibuss bättre än en inställd tur?
Körs den aktuella turen på 426 av Tyresö eller N/V? Om det är de sista så är ju räkneexemplet med antal trasiga bussar hos Tyresö oväsentligt i detta fall.
Citat från: Walter skrivet 09 januari 2010, 14:16:55 PM
Körs den aktuella turen på 426 av Tyresö eller N/V? Om det är de sista så är ju räkneexemplet med antal trasiga bussar hos Tyresö oväsentligt i detta fall.
Varför Tyresö kom upp till diskussion hade med problematiken med felrapporter över storhelger att göra. Det är NV som kör
Citat från: Karsten skrivet 09 januari 2010, 11:46:38 AM
Anledningen till de inhyrda minibussarna från Statoil är vad jag förstått att man ska kunna trafikera linjer som t.ex 413,426 och 460-linjerna vid de tillfällen då de vanliga bussarna inte tar sig fram. Däremot är jag också intresserad hur man löst det med yrkestrafiktillstånd, eller behövs inte det vid så små fordon?
bussar som går i ren linjetrafik och ingeting annat behöver väl inte yrkestrafiktillsånd över huvud taget, eller har jag fel, inga av N/V's vagnar har iallafall de senaste åren haft såna lappar i sidorutan
Citat från: homer skrivet 09 januari 2010, 14:26:44 PM
bussar som går i ren linjetrafik och ingeting annat behöver väl inte yrkestrafiktillsånd över huvud taget, eller har jag fel, inga av N/V's vagnar har iallafall de senaste åren haft såna lappar i sidorutan
Jodå, yrkestrafiktillstånd ska finnas i även om det är ren linjetrafik, du tar ju betalt av resenärerna och då är det kommersiell verksamhet.
Sen att inte yrkestrafikmärkena var monterade kostade per 2009-12-31 1800 kr. i böter vid ev. kontroll, men från 2010-010-01 är själva märket avskaffat.
Citat från: Lulebjörnen skrivet 09 januari 2010, 15:25:48 PM
Jodå, yrkestrafiktillstånd ska finnas i även om det är ren linjetrafik, du tar ju betalt av resenärerna och då är det kommersiell verksamhet.
Sen att inte yrkestrafikmärkena var monterade kostade per 2009-12-31 1800 kr. i böter vid ev. kontroll, men från 2010-010-01 är själva märket avskaffat.
Fast han stämplade inte... Men jag har väl inte gjort nåt fel?
Citat från: calken skrivet 09 januari 2010, 15:28:48 PM
Fast han stämplade inte... Men jag har väl inte gjort nåt fel?
det är ju självklart din skyldighet att skaffa rätt biljett, men risken att du ska få på en biljettkontoll på 426 när den körs med minibuss får väl ses som ganska minimal
jag ser inte vad problemet skule vara, de finns ju inget spämpelbord i en minibuss så om de ändå skulle hända fixar man de bara i efterhand, alternativet hade som sagt var varit helt inställd avgång
Citat från: homer skrivet 09 januari 2010, 15:34:57 PM
det är ju självklart din skyldighet att skaffa rätt biljett, men risken att du ska få på en biljettkontoll på 426 när den körs med minibuss får väl ses som ganska minimal
jag ser inte vad problemet skule vara, de finns ju inget spämpelbord i en minibuss så om de ändå skulle hända fixar man de bara i efterhand, alternativet hade som sagt var varit helt inställd avgång
Ja, nej jag ville bara vara säker :)
Citat från: Walter skrivet 09 januari 2010, 14:14:29 PM
Då är inte alla bussar trasiga, bara tillräckligt många av de som kan gå på dessa linjer. Sedan är väl en minibuss bättre än en inställd tur?
Nej, de behöver inte vara trasiga. Snarare oandvändbara i rådande väglag. Jag tycker absolut inte att det är dåligt att det går minibuss i stället för ingen buss, det är bara positivt! :)
Citat från: Walter skrivet 09 januari 2010, 14:16:55 PM
Körs den aktuella turen på 426 av Tyresö eller N/V? Om det är de sista så är ju räkneexemplet med antal trasiga bussar hos Tyresö oväsentligt i detta fall.
Nej, räkneexemplet på Tyresö går att använda på N/V eftersom det är ungefär samma utnyttjandegrad på bussarna på helgerna, likvärdig helgbemanning på verkstaden och samma rutiner vad gäller felrapportering och felavhjälpning.