Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Nico skrivet 01 januari 2010, 15:03:12 PM

Titel: Gammal är äldst?!
Skrivet av: Nico skrivet 01 januari 2010, 15:03:12 PM

Var bortrest några dagar under julhelgen så jag vet inte om detta kommenterats på annan plats. Om så är fallet så glöm bort detta...

Satt och kollade igenom en del mail mm. och fick nedanstående länk vilket gjorde att man funderade lite och ibland undrar jag om vi inte drivit detta med tekniskt avancemang onödigt långt i vissa avseenden? I alla fall kan man undra när teknologi med anor från 1940-talet i somliga lägen fungerar bättre än dagens high-tech lösningar. Detta hade nog varit något att åka vid solenna tilfällen på t.ex. Uppalapendeln, Upptåget mm. istället för detta med nedrivna kontaktledningar etc.  ;D

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1238069/All-aboard-polar-express-Steam-locomotive-takes-home-passengers-stranded-snow-delayed-modern-trains.html
Titel: SV: Gammal är äldst?!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 januari 2010, 15:23:23 PM
Citat från: Nico skrivet 01 januari 2010, 15:03:12 PM
Satt och kollade igenom en del mail mm. och fick nedanstående länk vilket gjorde att man funderade lite och ibland undrar jag om vi inte drivit detta med tekniskt avancemang onödigt långt i vissa avseenden? I alla fall kan man undra när teknologi med anor från 1940-talet i somliga lägen fungerar bättre än dagens high-tech lösningar. Detta hade nog varit något att åka vid solenna tilfällen på t.ex. Uppalapendeln, Upptåget mm. istället för detta med nedrivna kontaktledningar etc.  ;D

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1238069/All-aboard-polar-express-Steam-locomotive-takes-home-passengers-stranded-snow-delayed-modern-trains.html

Det finns naturligtvis alltid lägen när gammal teknologi fungerar bättre än dagens. Men det är trots allt så att på den tiden då ånglok var daglig dragkraft vid järnvägen så var det problem även med dessa. För att inte tala om hur personalen led och gick en för tidig död till mötes på grund av sjukdomar som var en direkt följd av den urusla arbetsmiljön. Det var inte av välgörenhet som SJ:s åkande personal pensionerades vid 60 års ålder. Det var därför att de flesta inte pallade längre - eller ens så länge.
Sedan är det en annan sak man väldigt lätt glömmer: i dag är järnvägen normalt en effektiv transportapparat med betydligt fler och betydligt snabbare tåg än vad vi hade på ånglokens tid. Det är den tekniska utvecklingen som möjliggjort detta. Med ånglok kan man i nödfall ta sig fram. Det kan man med buss också. Problemet är bara att det oftast tar betydligt längre tid än med det vanliga tåget.
Ångloken kan än i dag göra någon enstaka hjälpinsats. Men det är absolut inget att bygga upp verksamheten på. Lika lite som att bussar från 1930-talet skulle kunna rycka in när Örebros nya gasdrivna MAN-bussar krånglar.
Titel: SV: Gammal är äldst?!
Skrivet av: Nico skrivet 01 januari 2010, 15:51:04 PM

Nej, jag vet att detta mest var en kul grej och en engångshändelse. Kåserade mest lite raljant över det hela för allt var inte alltid bättre förr även om det nog i vissa fall finns somligt som kan vara värt att ta upp igen. Jämför med att många av romartidens uppfinningar föll i glömska och sedan återupptäcktes först under senare tid, främst då under industrialiseringens tidevarv.

Däremot skulle det kanske ändå vara helt fel att vid enstaka tillfällen lufta en del gammal materiel i aktiv tjänst. T.ex. att låta C2-tåget (är det väl?) gå en å annan tur i ordinarie trafik liksom att vid lågtrafik kanske köra en H80 eller så någon enstaka tur.