(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6938635TeH-B.jpg?t=1262303264)
Till Vagnsunda med 6938.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6027625TeH-B.jpg?t=1262303324)
Norrtäljebussar
Härlig bild på en trotjänare i lite småbuckligt bruksskick.
En sak som jag ofta undrat över är den grövre "fönsterstolpen" över bakaxeln. Kan det vara en förstärkning som kompenserar för dörren bakom bakaxeln? Hägglundarna hade väl inga problem med karosserisvagheter, men Säfflevagnarna som kom därefter fick ju förstärkas.
Är det inte mer så att man hade standardmått på fönstret och utfyllnaden mera blev kosmetisk?
Förövrigt en mycket trevlig bussmodell att köra.
/Lennart
6938 ser väldigt orange ut, enligt skriften SL´s bussar 1981 så var den röd (med grått tak).
Fina bilder som vanligt! :)
Citat från: Hobgoblin skrivet 01 januari 2010, 00:56:22 AM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6938635TeH-B.jpg?t=1262303264)
Till Vagnsunda med 6938.
Tack för de fina bilderna. H80-vagnar var mycket vanligt på linje 635 fram till 1985. Täbys/Åkerbys sista H80-bussar 1985 ska enligt mina anteckningar ha varit 6912, 6914, 6916, 6917, 6918, 6934, 6937, 6940 och 6945.
Hade 6938 mfl denna typ av dörrar från början?? Framdörren tänker jag mest på ..
Citat från: yngrot skrivet 04 januari 2010, 11:37:50 AM
Hade 6938 mfl denna typ av dörrar från början?? Framdörren tänker jag mest på ..
Alla Hägglundare av den generationen tillverkad från ca -65 hade den typen av dörrar vad jag vet. Framdörren i form av ett blad som vrids inåt, bakdörrarna i form av två halvor som viks utåt.
Då var de tidigt ute med blad dörrar då