Denna vagn fick jag äran att ratta idag. Efter "viss" skrapning av rutor förståss... Fick stanna några gånger efter vägen eftersom is jag ej kom åt gled ner för vindrutan. Sedan blev det påfyllning av 15 liter glykol i Uppsala.
(http://www.rote.org/dump/bussbilder/img_0981_sm.jpg)
Notera vindrutan, inte helt genomskinlig...
Jahupp...det är sådana dagar man tänker "oj...bäst att åka lite tidigare till jobbet eftersom man inte vet hur det kan vara"
Så hinner man sätta på defrostern och bussen o tina upp den ett tag innan man använder den :P
Men det är väl sånt man bara får tänka om man kör turistbuss ;D...eller?
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 28 december 2009, 17:49:09 PM
Jahupp...det är sådana dagar man tänker "oj...bäst att åka lite tidigare till jobbet eftersom man inte vet hur det kan vara"
Så hinner man sätta på defrostern och bussen o tina upp den ett tag innan man använder den :P
Men det är väl sånt man bara får tänka om man kör turistbuss ;D...eller?
Du skulle bara veta hur många timmar jag skänkt till företaget...
Citat från: RoTe skrivet 28 december 2009, 17:54:13 PM
Du skulle bara veta hur många timmar jag skänkt till företaget...
Har ni inga fler bussar eller rampkoppling?? Skulle aldrig ta en sån buss om jag fick en med is på rutorna.
Fick en sån förra vintern och det blev direkt in till TL och kräva en annan buss.
Jag tänker inte stå och skrapa rutor.
Citat från: Björn Ax skrivet 28 december 2009, 21:56:27 PM
Har ni inga fler bussar eller rampkoppling?? Skulle aldrig ta en sån buss om jag fick en med is på rutorna.
Fick en sån förra vintern och det blev direkt in till TL och kräva en annan buss.
Jag tänker inte stå och skrapa rutor.
Reservbuss i ett garage med 11 vagnar? Förstå vad det kostar!
Vi har 3fas 16A uttag samt 230V för batteriladdning på "ramp". Sedan fyra externa elpatroner så man kan koppla bussar utan intern värmare. Men många bussar läcker kylarvätska och utan kylarvätska blir ingen buss varm. Så var fallet idag, saknades ca 15 liter i 4894.
Citat från: Björn Ax skrivet 28 december 2009, 21:56:27 PM
Har ni inga fler bussar eller rampkoppling?? Skulle aldrig ta en sån buss om jag fick en med is på rutorna.
Fick en sån förra vintern och det blev direkt in till TL och kräva en annan buss.
Jag tänker inte stå och skrapa rutor.
behövs det ens att krävas? skönt att man börjar på eftermiddagen, varmt och skönt ;) tack :)
Vete tusan om ett skyddsombud skulle släppa ut en sådan vagn i trafik?
/Lennart
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 29 december 2009, 02:21:56 AM
behövs det ens att krävas? skönt att man börjar på eftermiddagen, varmt och skönt ;) tack :)
Nja kräva kanske var ett hårt ord. Jag sa "ge mig en ny buss". :P
Citat från: groenis skrivet 29 december 2009, 02:25:55 AM
Vete tusan om ett skyddsombud skulle släppa ut en sådan vagn i trafik?
/Lennart
Tja vet inte om det finns nån temperatur som en buss måste ha för att få vara i trafik.
Men att värma en buss som har is på rutorna måste ta väldigt lång tid.
Citat från: RoTe skrivet 28 december 2009, 17:54:13 PM
Du skulle bara veta hur många timmar jag skänkt till företaget...
Varför då? Skriv övertidsrapport direkt. Dom måste ju få veta att nånting e galet.
Du ska ju inte stå på din fritid och skrapa rutor på bussen.
Jag skulle iaf skrivit övertid på det direkt
Citat från: Björn Ax skrivet 29 december 2009, 02:37:14 AM
Tja vet inte om det finns nån temperatur som en buss måste ha för att få vara i trafik.
Men att värma en buss som har is på rutorna måste ta väldigt lång tid.
På min arbetsplats är det 5 grader i bussen och 10 grader ur defrostermunstycke som gäller. Annars behöver vi inte köra den bussen. Jag trodde det var samma överallt (okej kanske inte turistare då). ???
Citat från: Björn Ax skrivet 29 december 2009, 02:37:14 AM
Varför då? Skriv övertidsrapport direkt. Dom måste ju få veta att nånting e galet.
Du ska ju inte stå på din fritid och skrapa rutor på bussen.
Jag skulle iaf skrivit övertid på det direkt
Du tror inte det räcker med att ca fem kollegor per dag ringer och frågar vad tusan det är vi sysslar med?
Citat från: RoTe skrivet 29 december 2009, 11:36:42 AM
Du tror inte det räcker med att ca fem kollegor per dag ringer och frågar vad tusan det är vi sysslar med?
Det gör det kanske, om det är någon bättring på gång så räcker det nog. Om det inte händer något så räcker det inte. Hur som helst ska du ju ha betalt för det arbete du utför åt arbetsgivaren, det tror jag ingen säger emot.
Citat från: Karsten skrivet 29 december 2009, 11:53:58 AM
Det gör det kanske, om det är någon bättring på gång så räcker det nog. Om det inte händer något så räcker det inte. Hur som helst ska du ju ha betalt för det arbete du utför åt arbetsgivaren, det tror jag ingen säger emot.
Det är svårt att ta betalt för arbete som inte är önskvärt.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2009, 12:42:45 PM
Man kan ju inte begära överidsersättning om man de facto inte arbetat övertid, inställer man sig på utsatt tid för att arbeta utgår ju ingen övertidsersättning.
Nej, men om man inget ser så får man ju ta sen tur och övertiden debiterar man sen när man inte hinner fram till sin obetalda rast.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2009, 12:42:45 PM
Att man kommer i god tid när extrema förhållanden väntas gör man nog för sitt eget och kundernas välbefinnande.
Naturligtvis betalar väl arbetsgivaren för detta??? Något annat låter ju helt absurt!
Inte är det väl någon arbetsgivare som räknar med att man skall jobba gratis på fritiden?
/J
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2009, 16:14:27 PM
Om du på eget bevåg kommer en halvtimme tidigare till jobbet tror jag knappast att SJ AB betalar dig nån övertid? eller??
Kan man motivera det väl, så är svaret på frågan jo.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2009, 16:14:27 PM
Om du på eget bevåg kommer en halvtimme tidigare till jobbet tror jag knappast att SJ AB betalar dig nån övertid? eller??
Jo, de skulle betala utan att ifrågasätta/diskutera!
Om du kommer till ditt tåg en halvtimme tidigare när det är dåligt väder (mycket snö exempelvis) för att säkerställa en avgång i rätt tid är det självklart att man får betalt för det.
/J
CitatJo, de skulle betala utan att ifrågasätta/diskutera!
Om du kommer till ditt tåg en halvtimme tidigare när det är dåligt väder (mycket snö exempelvis) för att säkerställa en avgång i rätt tid är det självklart att man får betalt för det.
/J
Är inte så säker på det längre Jonas! Det är nya tider nu på järnvägen...
//R
Äsch, skulle du och jag knalla ner till ett tåg i exempelvis Duved lite tidigare för att skotta fram det är det klart vi skulle få övertid för det om vi begär det!
/J
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2009, 12:42:45 PM
Man kan ju inte begära överidsersättning om man de facto inte arbetat övertid, inställer man sig på utsatt tid för att arbeta utgår ju ingen övertidsersättning.
På samma sätt kan en enskild arbetstagare inte på eget bevåg inställa sig före fastställd tid och på så sätt kunna uppbära övertidsersättning om detta förfarande inte har godkänts av närmaste chef eller liknande i förväg.
Att man kommer i god tid när extrema förhållanden väntas gör man nog för sitt eget och kundernas välbefinnande.
Men vänta nu, det måste ju ligga i arbetsgivarens intresse att en trafiksäker buss går på turen på utsatt tid! Det kan ju knappast vara ekonomiskt försvarbart att behöva betala förseningsböter på några tusenlappar i stället för att ge föraren lite extra tid för att se till att bussen är trafikduglig?
Känns som om detta är en slutkörd malmöbuss?
Har själv minne från kristianstad tiden med liknande exemplar..
Defrostern var ett stort skämt..Väsnades som om ett godståg låg
på omkörning.
Fattar inte varför allt skall bli sämre :(
Citat från: Mattias Andersson skrivet 30 december 2009, 01:09:14 AM
Känns som om detta är en slutkörd malmöbuss?
Har själv minne från kristianstad tiden med liknande exemplar..
Defrostern var ett stort skämt..Väsnades som om ett godståg låg
på omkörning.
Fattar inte varför allt skall bli sämre :(
Ja vi har ju ett gäng skånevegor här, 4885, 4894, 4900, 4903... Rätt goa vagnar att köra tycker jag, visst väsnas defrostern på max flås, men det finns ju fler lägen. ;)
Oj oj oj vilka härliga diskussioner... :)
Det finns väl ingen arbetsgivare som struntar i rampkopplingar, medvetet ser till att bussen har ej skrapade rutor mm.
Saker och ting händer - och då kan det hända att man får tilldelat en kall buss.
Att man då hellre ska ställa turen låter mycket konstigt...
Om man kommer tidigare till jobbet och ställer sig att skrapa rutor istället för att ta en kopp kaffe med kollegorna tror jag inte det är någon arbetsgivare som inte skulle ge föraren en extra 20-minutare för (förutsatt att TL är medvetna om det).
På ett stort garage kanske en reserv/driftledare kan se om något har gått snett med nattens rampning, men på en liten depå eller i turisttrafik får man klara sig själv! Man får t. ex. byta glödlampor på egen hand istället för att ringa TL och byta buss, fylla på glykol vintertid osv osv.