.....i Filipstad.
(http://www.kentskoog.com/bilder/Folder%2005/Ford%2001.jpg)
(http://www.kentskoog.com/bilder/Folder%2005/Ford%2002.jpg)
Snygg :)
Maffig bil.. :) men p-rutan är väl typ 1 m. för kort... ;D
Jag tror att jag skrivit det i en tråd tidigare i detta forum
1959 var ÅRET då utvecklingen stod på sin höjdpunkt! :D ;D 8)
ALDRIG någonsin såg bilarna lika fräcka ut så då...
/B
Citat från: yngrot skrivet 27 december 2009, 19:27:36 PM
Maffig bil.. :) men p-rutan är väl typ 1 m. för kort... ;D
****
Ja, i bakänden, men 1 m för lång i framänden ;) ;)
HJP
Riktigt snyggt !
Skyliner bör väl alltså vara modellen med plåtcabbe.
Citat från: yngrot skrivet 27 december 2009, 19:27:36 PM
Maffig bil.. :) men p-rutan är väl typ 1 m. för kort... ;D
Tur att det bara är de fyra hjulen som ska vara innanför rutan! ;D
Citat från: Stefan Lindberg skrivet 28 december 2009, 08:57:51 AM
Riktigt snyggt !
Skyliner bör väl alltså vara modellen med plåtcabbe.
Det stämmer. Modellen fanns (om jag minns rätt) endast 1957-1959 så bilden på bilden tillhör den sista årsmodellen.
M v h
Ingwar
Citat från: Stefan Lindberg skrivet 28 december 2009, 08:57:51 AM
Riktigt snyggt !
Skyliner bör väl alltså vara modellen med plåtcabbe.
Ja just åren 1957-1959 så hette väl modellen med nedfällbart plåttak Skyliner - men jag tror även att de hade tillägget "Retractable top" eller något liknande också. Huruvida det tillverkades "vanliga" Skyliners med ordinär kanvas- eller vinylsufflett parallellt är jag däremot osäker på.
Åren tidigare hade ju tillägget Skyliner i modellbeteckningen en lite annorlunda betydelse - den användes under åren 1954-1956 för tvådörrars s k hardtop-bilar som hade främre delen av taket utförd i röktonat plexiglas. Mest känd är väl den s k "krom-Vicken" från 1955-1956, där framför allt den senare årsmodellen var vanligt förekommande här i Sverige då bilarna lär ska ha variot osäljbara i solrika stater i USA och större delen av produktionen skeppades till Sverige som ju inte har så stora problem med solen! ;D Den sista fabriksnya krom-Vicken lär enligt ryktet ha sålts så sent som 1962 ...
Visar här en bild på en 1954 års Crestline Victoria Skyliner - detta var i mina ögon året då utvecklingen stod på topp för då föddes jag!!! ;D
(http://i45.tinypic.com/o8zypf.jpg)
Annars så är jag väldigt svag för 1955 års US Fordar, eftersom jag är uppvuxen i baksätet på en Customline Fordor sedan av denna årgång. Det årets cabriolet här i den överlägset snyggaste färgsättningen gult och svart - är nog min favvo alla kategorier när det gäller "jänkare"
(http://i47.tinypic.com/v5hif4.jpg)
Genomskinligt plexiglastak resp fällbart plåttak var förstås ultimata lyxtillbehör på 50-talet och närapå "rocket science"! Idag är det ju rent av snudd på vardagsmat på lite upp-poppade småbilar av europeiskt och asiatiskt ursprung! På min senaste leksak från VW så har jag båda delarna! :D Är ju förstås inte på långa vägar lika spektakulär design- eller färgsättningsmässigt som 50-talsjänkare, men icke förty en liten läckerbit! 8)
(http://i47.tinypic.com/2yukqab.jpg)
Citat från: Mölle-Mats skrivet 28 december 2009, 21:46:00 PM
Ja just åren 1957-1959 så hette väl modellen med nedfällbart plåttak Skyliner - men jag tror även att de hade tillägget "Retractable top" eller något liknande också. Huruvida det tillverkades "vanliga" Skyliners med ordinär kanvas- eller vinyltopp är jag däremot osäker på.
Hej!
Bilen på bilden i denna tråd bör visa den nya top-of-the-line modellen för modellåret 1959:
Ford Fairlane 500 Galaxie Skyliner, som även bär tillägget Retractable Hardtop.
Ett tämligen långt och otympligt modellnamn...
Var det frågan om en sedvanlig, traditionell cabriolet från Ford hette modellen Sunliner.
Detta modellnamn infördes till modellåret 1952 om jag minns rätt.
mvh K R