Så förde letandet efter den ultimata biljettmaskinen mig till Lahti, där Koiviston Auto provade Buscom. Men det blev också ett studiebesök på hela företaget, som visade sig ingå i en stor busskoncern med flera bussbolag och även egen karosstillverkning. I Lahti fick jag då till min överraskning se att de byggde bussar som gick under namnet Kabus och som användes som expressbussar. Amerikanskt stuk à la Greyhound över dem. De här bilderna är dock tagna i verkstaden. Jag fick tillstånd att fotografera bussarna ur alla vinklar utom underifrån. Där hade man nämligen gjort lösningar som betraktades som en industrihemlighet. Man hade jag sluntit och råkat fotografera bussen underifrån så hade ingen större skada varit skedd: hela bottenpartiet var nämligen täckt av en platta.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3830.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3831.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3832.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3833.jpg)
Sedan blev det också några Kabusar i trafik på stadens busstation. Vädret kunde varit bättre och därmed den tekniska kvaliteten på fotona också.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3847.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3848.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3901.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3902.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3903.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3904.jpg)
Väldigt annorlunda bussar detta vi åkte med en sådan när vi var i Lahtisfabriken ..