... som man kan få denna destination på bild här:
(http://i34.photobucket.com/albums/d105/lilldanil/karlbergsv.jpg)
			
			
			
				Det börjar bli dags att föreviga hela nuvarande 47:an nu.
			
			
			
				Nerläggning av linjen??
			
			
			
				Citat från: yngrot skrivet 25 december 2009, 18:39:47 PM
Nerläggning av linjen??
Nummerändring och förkortning i och med nya cityspårvägen till Djurgården (blir linje 57), fast frågan är förstås vad förstärkningsbussarna kommer heta till spårvägen? (man kommer inte klara kapaciteten med bara spårvagn) Blir det 47, eller kanske 7? 
			
 
			
			
				Citat från: Omnilasse skrivet 25 december 2009, 18:51:01 PM
Nummerändring och förkortning i och med nya cityspårvägen till Djurgården (blir linje 57), fast frågan är förstås vad förstärkningsbussarna kommer heta till spårvägen? (man kommer inte klara kapaciteten med bara spårvagn) Blir det 47, eller kanske 7? 
Jag sätter en slant på 7E. Spårvägen lär väl få behålla det gamla klassiska linjenumret. 
			
 
			
			
				Enligt dokument på SL.se kommer spårvagnslinjen heta 7, och kommer vissa tider behöva förstärkas med buss mellan Sergels Torg* och Skansen. Ingen busstrafik ska ske mellan Skansen och Waldemarsudde. Dagens busslinje 47 förkortas ner så den bara trafikera sträckan Tomteboda-Sergels torg*. Vad förstärkningsbussarna mellan Sergels Torg och Skansen kommer få för linjenummer är idag oklart, men Staffans gissning på 7E låter väldigt trolig.
* Med en reservation. Huruvida det blir Sergels Torg eller Centralen som blir "brytpunkten" är jag lite osäker på.
			
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 25 december 2009, 19:15:44 PM
* Med en reservation. Huruvida det blir Sergels Torg eller Centralen som blir "brytpunkten" är jag lite osäker på.
Det förblir väl så att bussarna vänder i en slinga Klara Porra - Mäster Samuel - Vasagatan och därför lär det bli Centralen (mitt emot Hotell Continental) som blir utgångshållplats i den riktningen och Sergels Torg vid Åhléns i den motsatta. Alltså det som gäller för bussarna på 47E i dag. 
Med spårvägen blir för övrigt förbindelserna mellan Centralen och Djurgården rätt dåliga. Det blir cirka 500 meters promenad till spårvagnen i Hamngatan. 
			
 
			
			
				Man kommer i första hand använda gammelvagnar som förstärkning mellan Skansen och Norrmalmstorg innan man kallar in bussarna. Jag tror det stod någonting om det i senaste mfss att man kommer ha som max 7.5min trafik med "nya" vagnar (5 turer ute tror jag?). Förutom det finns det plats i hallen för 3 "museivagnar" så som max kan vi väl räkna med drygt 3-4min trafik mellan Skn och Nmt. Detta kommer såklart inte räcka när det är tex Allsång på Skansen, men jag tror på en vanlig sommardag räkcer det med att enbart ha några 73XX-vagnar i beredskap (om ens det). JDS (och andra) får gärna korrigera mig här för det var säkert i somras som jag var ute på DjL sist och hört snacket.
			
			
			
				Citat från: Omnilasse skrivet 25 december 2009, 18:51:01 PM
Nummerändring och förkortning i och med nya cityspårvägen till Djurgården (blir linje 57), fast frågan är förstås vad förstärkningsbussarna kommer heta till spårvägen? (man kommer inte klara kapaciteten med bara spårvagn) Blir det 47, eller kanske 7? 
Nummerändring??? Har inte 47:an hetat 47:an i evigheter? Trist...
			
 
			
			
				Verkar meningslöst att byta nummer, är detta ett rykte med någon substans i?
			
			
			
				Citat från: virtual1 skrivet 25 december 2009, 21:11:57 PM
Nummerändring??? Har inte 47:an hetat 47:an i evigheter? Trist...
Sedan 1967 när man la ner spårvägstrafiken till Djurgården, före det var det linje 50 som gick till Karlberg , fast då gick den till Östra station via Centralen och Tegelbacken, så 47:an är ju en av de äldre...ska man räkna linjenummer som bäst bevarat sin sträckning så är det väl idag 62:an vinnaren - (även om den under en misslyckad omläggning blev förlängd till Hjorthagen)
			
 
			
			
				Citat från: JDS skrivet 25 december 2009, 21:47:19 PM
Verkar meningslöst att byta nummer, är detta ett rykte med någon substans i?
Står i SL:s rapport om trafikförändringar som nu är utlagd på deras hemsida under rapporter (riktlinjer) http://sl.se/upload/rapporter/trafikforandringar_2010.pdf, anledningen är att man tycker 47 är så förknippat med Djurgården, skriver man och kanske är det just en tanke att man vill ha öppet för att använda 47 för en extrabuss. Det kan ju vara så att man tycker att det blir lite otydligt att ha parallella bussar som inte går riktigt samma väg som har samma nummer som spårvagnen...
			
 
			
			
				Citat från: Omnilasse skrivet 25 december 2009, 22:03:52 PM
Sedan 1967 när man la ner spårvägstrafiken till Djurgården, före det var det linje 50 som gick till Karlberg , fast då gick den till Östra station via Centralen och Tegelbacken, så 47:an är ju en av de äldre...ska man räkna linjenummer som bäst bevarat sin sträckning så är det väl idag 62:an vinnaren - (även om den under en misslyckad omläggning blev förlängd till Hjorthagen)
Inte 19 då?  ;)
Citat från: Omnilasse skrivet 25 december 2009, 22:07:12 PM
Står i SL:s rapport om trafikförändringar som nu är utlagd på deras hemsida under rapporter (riktlinjer) http://sl.se/upload/rapporter/trafikforandringar_2010.pdf, anledningen är att man tycker 47 är så förknippat med Djurgården, skriver man och kanske är det just en tanke att man vill ha öppet för att använda 47 för en extrabuss. Det kan ju vara så att man tycker att det blir lite otydligt att ha parallella bussar som inte går riktigt samma väg som har samma nummer som spårvagnen...
Oj, det var ett spännande dokument. Tack för den länken!
			
 
			
			
				Citat från: Omnilasse skrivet 25 december 2009, 22:03:52 PM
Sedan 1967 när man la ner spårvägstrafiken till Djurgården, före det var det linje 50 som gick till Karlberg , fast då gick den till Östra station via Centralen och Tegelbacken, så 47:an är ju en av de äldre...ska man räkna linjenummer som bäst bevarat sin sträckning så är det väl idag 62:an vinnaren - (även om den under en misslyckad omläggning blev förlängd till Hjorthagen)
Linje 47 till/från Djurgården är äldre än så! 47:an inrättades redan den 27 april 1963 som förstärkning till spårvägslinje 7 och trafikerades enligt trafikmeddelande från olika vändplatser efter spårvägslinje 7 till en slinga vid Hazeliusporten på Djurgården. Själv kommer jag ihåg att det var vanligt att man vände vid Eriksbergsplan och det var också mycket vanligt med ljusröda H24:or i trafik på linjen, så H24 5453 är verkligen en autentisk 47:a i sin ljusröda livré! 
Mr H  
			
 
			
			
				Jag förstår dom. 47an är ju skansen och grönan bussen för i princip alla :) Synd den går i graven :/
			
			
			
				Citat från: Yujin Zhang skrivet 25 december 2009, 20:33:39 PM
Man kommer i första hand använda gammelvagnar som förstärkning mellan Skansen och Norrmalmstorg innan man kallar in bussarna. Jag tror det stod någonting om det i senaste mfss att man kommer ha som max 7.5min trafik med "nya" vagnar (5 turer ute tror jag?). Förutom det finns det plats i hallen för 3 "museivagnar" så som max kan vi väl räkna med drygt 3-4min trafik mellan Skn och Nmt. Detta kommer såklart inte räcka när det är tex Allsång på Skansen, men jag tror på en vanlig sommardag räkcer det med att enbart ha några 73XX-vagnar i beredskap (om ens det). JDS (och andra) får gärna korrigera mig här för det var säkert i somras som jag var ute på DjL sist och hört snacket.
Du har rätt i att viss förstärkningstrafik kommer att köpas i form av veteranspårvagnar (och museivagnar) på stäckan Skansen-Norrmalmstorg. Med den uppställningsplan och trafikeringsplan som skissats på kommer dessa att rulla under dagtid i 15-22½ minuterstrafik, och således inte täcka varje lucka mellan ordinarievagnarna. På grund av bristande vändkapacitet vid båda yttre ändhållplatserna kommer det inte gå förstärkande spårvägstrafik till Walemarsudde eller Sergels torg mer än i undantagsfall.  
			
 
			
			
				Citat från: JDS skrivet 25 december 2009, 22:15:12 PM
Inte 19 då?  ;)
Ja, det är ju hur man räknar då, men en konvertering till tunnelbana gills väl ändå inte ;)? Dessutom har den ju haft olika slutdestinationer...och aldrig varit en buss..., men håller man sig till buss och accepterar lite större linjevariationer är väl linje 69 den äldsta... 
			
 
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 26 december 2009, 00:12:27 AM
Du har rätt i att viss förstärkningstrafik kommer att köpas i form av veteranspårvagnar (och museivagnar) på stäckan Skansen-Norrmalmstorg. Med den uppställningsplan och trafikeringsplan som skissats på kommer dessa att rulla under dagtid i 15-22½ minuterstrafik, och således inte täcka varje lucka mellan ordinarievagnarna. På grund av bristande vändkapacitet vid båda yttre ändhållplatserna kommer det inte gå förstärkande spårvägstrafik till Walemarsudde eller Sergels torg mer än i undantagsfall.  
Jaha, på så vis. Ganska logiskt när du säger det, det kan bli lite tajt med ett varv på 22½min (och då utan vändtid) Skn-Nmt-Skn, speciellt Strandv mot Nmt på eftermiddagar. Jag måste ha blandat ihop det med dagens trafikering med 12min trafik. :-[
			
 
			
			
				Citat från: Yujin Zhang skrivet 26 december 2009, 00:25:55 AM
Jaha, på så vis. Ganska logiskt när du säger det, det kan bli lite tajt med ett varv på 22½min (och då utan vändtid) Skn-Nmt-Skn, speciellt Strandv mot Nmt på eftermiddagar. Jag måste ha blandat ihop det med dagens trafikering med 12min trafik. :-[
Nja, jag tror nog inte du blandat bort dig för mycket. Med tre tåg (och tre besättningar) blir det 15-minuterstrafik (något tätare ibland) från trafikstart tills första tåget tas in för rast. Under rastperioden svara två tåg åt gången för trafiken varvid 15-22½-minuterstrafik kan upprätthållas. När den tredje besättningen ätit klart blir trafiken åter något tätare. Lägger upp detta på rätt sätt så tajmas trafiktopparna rätt bra med den tätare extratrafiken. 
Däremot räcker inte vagnarna riktigt till för att köra en extravagn mellan varje ordinarie tur, där kanske det kommer gå buss i stället.
			
 
			
			
				Citat från: virtual1 skrivet 25 december 2009, 21:11:57 PM
Nummerändring??? Har inte 47:an hetat 47:an i evigheter? Trist...
Citat från: jocke skrivet 25 december 2009, 23:50:14 PM
Jag förstår dom. 47an är ju skansen och grönan bussen för i princip alla :) Synd den går i graven :/
Citat från: Mr H skrivet 25 december 2009, 22:48:07 PM
Linje 47 till/från Djurgården är äldre än så! 47:an inrättades redan den 27 april 1963 som förstärkning till spårvägslinje 7
Men spårvägslinje 7 är väl ändå äldre än busslinje 47, så det är väl ändå det äldsta numret som går segrande ur striden?
Skulle man på något sätt lyckas med konststycket att återuppbygga spårvägen till Solna och återinföra linje 15 på bekostnad av busslinje 515 är det ju inte heller någon anledning att sörja linjenumret, då situationen snarare återställs till "det normala". ;)