Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: O302 skrivet 23 december 2009, 13:08:32 PM

Titel: Gabrielssons Linjetrafik
Skrivet av: O302 skrivet 23 december 2009, 13:08:32 PM
1967 byggdes två Ikarusbussar på Volvo B57-60 chassi för Gabrielssons Linjetrafik i Umeå, den ena med dörrställning 1-0-1, registreringsnummer AC 855 och chassinummer 414. Är det någon som vet någonting om den andra bussen? Den hade dörrställning 2-1-1, men vilket registreringsnummer och chassinummer hade den?
Titel: SV: Gabrielssons Linjetrafik
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 23 december 2009, 13:41:57 PM
Någon sådan Ikarus har jag aldrig hört talas om. Det är inte så att Du tänker på AC131, Volvo B58-60 med VBK-kaross och dörrar 2-1-1 till Umeå Lokaltrafik 1968?
Titel: SV: Gabrielssons Linjetrafik
Skrivet av: O302 skrivet 23 december 2009, 21:26:18 PM
Nej det är en Ikarus som jag avser. Jag har sett bilder på den aktuella vagnen, tagna på fabriksområdet i Ungern vid leveransen.
Titel: SV: Gabrielssons Linjetrafik
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 23 december 2009, 23:29:35 PM
Någon sådan buss har inte funnits registrerad på Gabrielssons i alla fall. Den enda Ikarus de hade var nog AC855 som du nämner ovan. Den övergick till Postverket med nr 7538 men blev inte långvarig där utan överfördes ganska snart till driftvärnet.
VBK:n som Mats nämner och den Säffle som köptes samtidigt hade dörrar 2-2-1.
Är f ö tveksam till dubbeldörrar framtill på en B57, det var ju trots allt ett frontmotorchassi med förutbestämd längd på främre överhänget.

/GL
Titel: SV: Gabrielssons Linjetrafik
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 27 december 2009, 12:09:07 PM
Får ta och göra ett mittåt här för den där Ikarus-stadsbussen till Gabrielsson har nämligen visat sig på bild(!) så bevisligen har den funnits i sinnevärlden. Som sagt en stadsbuss med dörrar 2-1-1, däremot är nog chassit snarare B58 än B57.
Eftersom det inte funnits något sådant här registrerat på Gabrielsson är frågan vart den hamnade egentligen? Kan det ha varit så att den av någon anledning inte gick att registrera i Sverige? På bilden har den hursomhelst Gabrielssons lackering och karakteristiska "G" på långsidan.
Någon som har något tips?

/GL