Ofta en massa konstiga felmeddelanden hos Volvo/Säffle, både landsbygds- och stadsbussar. T ex "STOPP MOTOR FEL" + ett evinnerligt pipande. Går att tillfälligt stänga av med "ESC"-knappen, men kommer igen. Inget som talar om vad det är för fel, irriterande för alla parter... :(
Eller fel om vagnsstyreneheten, där man hjälpligt kan köra genom att ändra rattinställningen till ett läge som är allt annat än lämpligt... :-X
För att inte tala om bakdörrarna - man hinner äta en trerätters-middag medan de stängs... :D
Underbart... Vet inte om man ska ;D eller :'(
Men det är väl trevligt ??? hinna äta en god middag under arbetstid... :D ;D
Citat från: bsten skrivet 21 december 2009, 11:00:28 AM
Ofta en massa konstiga felmeddelanden hos Volvo/Säffle, både landsbygds- och stadsbussar. T ex "STOPP MOTOR FEL" + ett evinnerligt pipande. Går att tillfälligt stänga av med "ESC"-knappen, men kommer igen. Inget som talar om vad det är för fel, irriterande för alla parter... :(
Eller fel om vagnsstyreneheten, där man kan hjälpligt kan köra genom att ändra rattinställningen till ett läge som är allt annat än lämpligt... :-X
För att inte tala om bakdörrarna - man hinner äta en trerätters-middag medan de stängs... :D
Underbart... Vet inte om man ska ;D eller :'(
Många av de moderna bussarna som tillverkas idag har ett internt kommunikationssystem som kallas Controller Area Network eller mer dagligt för "CAN" där alla styrenheter kan skicka & ta emot signaler från nästan alla system i hela fordonet. Detta innebär även att bussen kan ta emot data från olika system och på ett mer eller mindre lämpligt sätt visa detta på panelen. Exempelvis den gamla ABS lampan finns kvar men förstärks men en t.ex "Kontrollera bromsar nästa stopp" eller t.ex den gula "CHECK ENGINE" har ersatts av "STOPP MOTOR FEL" eller "KONTROLLERA MOTOR NÄSTA STOPP"
I verkligheten betyder inte detta att du skall gå ut och titta på motorn\brosmarna det betyder att man med "torkarspaken" skall gå in på den aktuella styrenheten och kontrollera AKTIVA felkoder alt. uppsöka en verkstads som kan göra detta. Nästan alla moderna bussar finns det möjlighet att själv kontrollera vad som är fel även om det kanske är rena grekiskan :)
Vore ju soft om man som förare fick slippa alla j***a skräpmeddelanden. Som det är nu skiter man i alla meddelanden och bara kör tills det rasar i princip.
Citat från: bsten skrivet 21 december 2009, 11:00:28 AM
Ofta en massa konstiga felmeddelanden hos Volvo/Säffle, både landsbygds- och stadsbussar. T ex "STOPP MOTOR FEL" + ett evinnerligt pipande. Går att tillfälligt stänga av med "ESC"-knappen, men kommer igen. Inget som talar om vad det är för fel, irriterande för alla parter... :(
Jag körde med det där pipandet och knappandet från Pajala till Gällivare, i 2½ timmar.
Edit: Glömde att jag körde den åt andra hållet också, sammanlagt ca 5 timmar.
Inge vidare Patrik .. hur går det annars för dig?? Vilket bolag kör du åt??
Ja de undrar vi flera - hur har det gått för dig däruppe och för vem kör du?
Kul att ha nån snackare utposterad däruppe även o norr :-)