(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/428654Odg-B.jpg?t=1261322640)
Odengatsbacken har inte varit så nådig att krångla sig uppför de senaste veckorna. Som kontrast tar vi denna vy med H33 4286 ledande en liten procession i eftermiddagssolen.
Citat från: Hobgoblin skrivet 20 december 2009, 16:33:59 PM
Odengatsbacken har inte varit så nådig att krångla sig uppför de senaste veckorna. Som kontrast tar vi denna vy med H33 4286 ledande en liten procession i eftermiddagssolen.
Snacka om nostalgi. Två H33-or och tre H80 på samma bild! Detta är 70-talet när det var som bäst. :)
Nummer två av dubbeldäckarna ser ut som en H31:a. Sannolikt går den på 44:an. Fast det kan även vara en 54:a som kommit ikapp turen före.
Den bilden gillade jag.
Tre H80'ior busstypen som gav mig körkort,
En vagntyp som alltid tog sig fram oavsett väglag bra värme lite sämre kylning sommartid
särskilt vid ratten.
kommer ihåg att ibland var det kärleksfullt gnabb om vem som kunde växla mjukast med Wilsonlådan.
/Lennart
Citat från: Hobgoblin skrivet 20 december 2009, 16:33:59 PM
Odengatsbacken har inte varit så nådig att krångla sig uppför de senaste veckorna. Som kontrast tar vi denna vy med H33 4286 ledande en liten procession i eftermiddagssolen.
****
Mycket bra kontrast. Både vad gäller årstid och tidsålder. Och dessutom H33, som inte visas alltför ofta :)
Tackar&Bockar!
HJP
Mumma, Hur ska man kunna sova när man får se sånt här? :)
Tänk vilka skarpa o fina bilder man kunde få förr då autofokus inte existerade...
Tack för denna härliga bild! Kul med det tre Råstavagnarna i SJ-utförande på linje 515. Ledbuss lär ha varit ganska vanligt på 515 så tidigt som 1974, men, som bilden visar att även kortvagnar kan ha varit vanligt.
Finns det noen bevarte dobbeldekkere. Og hvor mange gikk i trafikk?
Citat från: damiende skrivet 21 december 2009, 15:04:24 PM
Finns det noen bevarte dobbeldekkere. Og hvor mange gikk i trafikk?
Det finns tre H35 Leyland Atlantean bevararde men inga Büssing. Av de tre Leyland finns två hos Svenska Spårvägssällskapet och en hos Spårvägsmuseum i Stockholm.
Det gick 50 Leyland och 40 Büssing dubbeldäckare i trafik hos SL förutom tre Büssing provbussar som användes för abonnemang.
515 gick ofta. Innan ledbussarna kom gick de oftare.
Men ska det verkligen vara tre på rad såhär?