Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Greger Larsson skrivet 19 december 2009, 22:52:05 PM

Titel: För tjugo år sedan(3xUltra å en guling)
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 19 december 2009, 22:52:05 PM
Först ut Ultra 58 på linje 2 mot Marieberg i november 1989:

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Ultra_58_EZR655_891100.jpg?t=1261258959)

Därefter Ultra 89 på linje 5 mot Obbola samma dag:

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Ultra_89_MEU196_891199.jpg?t=1261259236)

I december sågs Ultra 11 på beställningskörning i en stad längre norrut:

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Ultra_11_ORP431_891200.jpg?t=1261259323)

Och senare under december sågs Diligens 7805 vid Skellefteå Lastbilsstation:

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Dil_7805_OPX351_891200.jpg?t=1261259387)
Titel: SV: För tjugo år sedan(3xUltra å en guling)
Skrivet av: hisen12 skrivet 20 december 2009, 12:03:28 PM
vad är det för mening med den sista bussen? Den tar ju inte alls många passagerare? man hade ju lika gärna kunna byggt en lastbil ist.. xD
Titel: SV: För tjugo år sedan(3xUltra å en guling)
Skrivet av: bussgrabben skrivet 20 december 2009, 12:39:22 PM
Snacka om trevlig nostalgitripp!
Titel: SV: För tjugo år sedan(3xUltra å en guling)
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 20 december 2009, 13:55:32 PM
Citat från: hissen12 skrivet 20 december 2009, 12:03:28 PM
vad är det för mening med den sista bussen? Den tar ju inte alls många passagerare? man hade ju lika gärna kunna byggt en lastbil ist.. xD

Bussen byggdes på den tiden lastbilar inte fick köra fortare än 70 km/tim, medan bussar fick köra 90 km/tim.
Titel: SV: För tjugo år sedan(3xUltra å en guling)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2009, 15:15:20 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 december 2009, 13:55:32 PM
Bussen byggdes på den tiden lastbilar inte fick köra fortare än 70 km/tim, medan bussar fick köra 90 km/tim.

Dessutom hade den plats för minst fem resenärer. Så några kunde ju åka med även om bussens huvudsakliga uppgift var att köra gods.
Titel: SV: För tjugo år sedan(3xUltra å en guling)
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 20 december 2009, 15:28:06 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2009, 15:15:20 PM
Dessutom hade den plats för minst fem resenärer. Så några kunde ju åka med även om bussens huvudsakliga uppgift var att köra gods.


Den hade 9 sittplatser enligt mina anteckningar, vilket var minsta antal för att få den registrerad som buss. Jag gissar att det fanns två sätesrader, en främre med fyra platser och en bakre med fem. Själva godsskåpet var byggt av Närko, så det var inte så väldigt mycket Wiima i karossen.
Titel: SV: För tjugo år sedan(3xUltra å en guling)
Skrivet av: yngrot skrivet 20 december 2009, 16:38:36 PM
Lite Ot till Greger  .. var är bilden på din avatar tagen nånstans och vilken buss är det???
Titel: SV: För tjugo år sedan(3xUltra å en guling)
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 20 december 2009, 21:30:32 PM
Citat från: yngrot skrivet 20 december 2009, 16:38:36 PM
Lite Ot till Greger  .. var är bilden på din avatar tagen nånstans och vilken buss är det???

Stadshotellet i Skellefteå och bussen är Burträsk Busstrafik AC726
Titel: SV: För tjugo år sedan(3xUltra å en guling)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 20 december 2009, 22:04:45 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 december 2009, 15:28:06 PM
Den hade 9 sittplatser enligt mina anteckningar, vilket var minsta antal för att få den registrerad som buss. Jag gissar att det fanns två sätesrader, en främre med fyra platser och en bakre med fem. Själva godsskåpet var byggt av Närko, så det var inte så väldigt mycket Wiima i karossen.

   Var det inte denna tillsammans med en systerbuss som trafikerade linjen NattiNitti Stockholm - Norrland?

   //Niclas
Titel: SV: För tjugo år sedan(3xUltra å en guling)
Skrivet av: Ersa skrivet 21 december 2009, 02:17:17 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 december 2009, 22:04:45 PM
Var det inte denna tillsammans med en systerbuss som trafikerade linjen NattiNitti Stockholm - Norrland?

7795 var en av dem iaf, enligt Bussmickes sida:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/7700/Swebus_7795_garaget_Storhedens_ind_omr_Lulea_970522.jpg
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/7700/Swebus_7795_garaget_Uppsala_940822.jpg

Hade inte Diligenstrafiken rätt många 9-platsers godsbussar, långt fler än de fåtal som sedermera gick på NattiNitti?
Bara på BM:s sida hittar man flera:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/7700/Swebus_7741_garaget_Ostersund_940531.jpg
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/7700/Swebus_7756_Lycksele_busstation_940810.jpg
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/7700/Swebus_7793_Postterminalen_busstn_Skelleftea_970528.jpg
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/7800/Swebus_7824_OHM906_Haparanda_940829.jpg

Vad var skillnaden på linjerna 867 och 868?
867 verkar iaf ha gått Kemi-Luleå-Stockholm 1994 enligt skyltar i framrutan på 7795 och 7824.
Titel: SV: För tjugo år sedan(3xUltra å en guling)
Skrivet av: yngrot skrivet 21 december 2009, 04:08:39 AM
Går ju rätt smidigt lasta 9 pax.. :)  Men godset måste ha tagit desto längre...
Titel: SV: För tjugo år sedan(3xUltra å en guling)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 december 2009, 15:55:05 PM
Citat från: yngrot skrivet 21 december 2009, 04:08:39 AM
Går ju rätt smidigt lasta 9 pax.. :)  Men godset måste ha tagit desto längre...

Tidtabellen var förstås helt anpassad till godset.
Jag vet inte men var det inte så att dessa bussar aldrig annonserades för resande. Ville man mot förmodan åka med så fick man själv leta upp när och varifrån bussen gick. Och helt anpassa sig till godsets villkor. Ungefär som när man åkte med mjölkbilen in till stan när jag var liten grabb. Man fick åka med om det inte var någon annan före men man visste inte när man kom fram. Likadant när man åkte tillbaka med grisbilen.
Titel: SV: För tjugo år sedan(3xUltra å en guling)
Skrivet av: Ersa skrivet 21 december 2009, 17:09:24 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 december 2009, 15:55:05 PM
Tidtabellen var förstås helt anpassad till godset.
Jag vet inte men var det inte så att dessa bussar aldrig annonserades för resande. Ville man mot förmodan åka med så fick man själv leta upp när och varifrån bussen gick. Och helt anpassa sig till godsets villkor. Ungefär som när man åkte med mjölkbilen in till stan när jag var liten grabb. Man fick åka med om det inte var någon annan före men man visste inte när man kom fram. Likadant när man åkte tillbaka med grisbilen.

Merutnyttjning på allvar! Åka mjölkbil var något jag och grannbarnen gjorde även nu i modern tid. :) Dock med lite nyare fordon än de Staffan åkte med som barn.