Idag kördes de sista turerna på linje 44 mellan Borås och Granbäcken, när skolan börjar igen efter helgerna tar Borås stad över och kör skolbuss på sträckan. Man lät alltså de fyra dubbelturerna på linjen måndag-fredag fortsätta som tidigare även denna vecka. Jag åkte till Transås och tog lite bilder i vintervädret idag - det blev både hållplats- och bussbilder där. Nedan följer en del av resultatet, hoppas det kan intressera någon.
(http://pici.se/pictures/kOcJhwBDx.jpg)
Hållplatsen Transåssjön ligger vid Stora Transåssjön och badplatsen här är populär sommartid - dock inte lika poppis idag...
(http://pici.se/pictures/XEHRnbjab.jpg)
För att undvika genomfartstrafik har den del av Kråkeredsvägen som går utmed sjön gjorts till bussgata.
(http://pici.se/pictures/TxoMmTDoX.jpg)
Hållplatsskylten.
(http://pici.se/pictures/NlfiBnDqw.jpg)
Tidtabellen fick alltså några dagars förlängd giltighet men nu är det slut på linjetrafiken.
(http://pici.se/pictures/wkPSRnvOT.jpg)
Så kom då Borås Lokaltrafiks vagn 202 på väg mot Granbäcken.
Formen på bergsknallen i mitten av bilden skvallrar om att det en gång gått en järnväg här. Kinds Härads Jernväg gick utmed sjön under dess korta tillvaro. Den öppnades för trafik den 1 november 1885 och det sista persontåget gick den 23 december 1902. Under 1903 revs banan upp från Åhaga i Borås och söderut till Hillared. På sträckan Borås-Hillared ersattes den av den samtidigt öppnade Borås-Alvesta Jernväg.
(http://pici.se/pictures/FtkeZOBsv.jpg)
Även BL 202 sjunger på sista versen, när Veolia tar över landsbygdstrafiken runt Borås den 28 februari 2010 kommer denna buss av årsmodell 1995 att ha gjort sitt.
(http://pici.se/pictures/PNXtbnjIY.jpg)
I väntan på att bussen skulle vända ute i Granbäcken gick jag tillbaka mot min bil och tog även en bild på stolpen vid hållplatsen Transås.
(http://pici.se/pictures/eAySzsudp.jpg)
Så dök då 202 upp igen och kommer nu till rondellen där R27 korsar Kråkeredsvägen.
(http://pici.se/pictures/vGmYsZydq.jpg)
Här passerar bussen hållplatsen Transås...
(http://pici.se/pictures/fPfGLYfsj.jpg)
...och fortsätter mot Borås. Efter denna tur återstod två turer Borås-Granbäcken och åter för linje 44.
Ja denna linje har man kört många ggr men boggiebuss har jag aldrig haft ... ofta hade det räckt med mindre buss om man inte räknar med alla som åkte sträckan Dammsvedjan-Södra torget för där var buss ofta rätt välbesatt..
Citat från: yngrot skrivet 18 december 2009, 22:21:17 PM
Ja denna linje har man kört många ggr men boggiebuss har jag aldrig haft ... ofta hade det räckt med mindre buss om man inte räknar med alla som åkte sträckan Dammsvedjan-Södra torget för där var buss ofta rätt välbesatt..
Så ovanligt med boggibuss på 44-an har det inte varit. Det har hänt då och då och det har varit lika obefogat varje gång. Enda gången 44-an verkligen haft mycket folk är på morgonen från Kristineberg till Södra torget. Det beror på att den då fungerat som förstärkning till 7-an vid skolstart.
Tack för bilderna och därmed torde Sveriges minst trafikerade bussgata (8 gånger per dag) bli ännu mindre trafikerad. Kanske skolbussarna kommer att gå här, annars blir det väl Sveriges bredaste cykelväg. Eftersom vägen är privatägd så vill man inte ha allmän trafik här och det finns ju dessutom ett utmärkt alternativ alldeles bredvid.
Linje 44 har varit ett bra alternativ när man skall hem till Kristineberg. Aldrig mycket folk och på de senare åren har man också haft fördelen att man sluppit slingan via ICA Maxi. Men det är alltså slut med att kunna ta den nu. Och jag är inte precis förvånad.
Ända till för ett par år sedan var linjen förlängd till Norlid. Den gick då på Kindsbanans gamla banvall och den var inte mycket bredare än en normal banvall brukar vara. Att möta en bil var inte att tänka på. Ibland gick där även boggibussar...
Det kan ju bero på omloppen att det blir boggi för de övriga turerna kräver boggi...
Helt säkert beror det på omloppsfördelning, äger man redan en buss så spelar beläggningen ingen roll. Det är oftast lönsammast att köpa så stora bussar som största beläggningen kräver o använda på alla linjer, som ex nu när vi pratar Borås, linje 41 går att köra med alla vagntyper medans 150 kl 16:10 knappast klaras av med en centroliner... Sen tillkommer ju avtalskrav, krav på styrande axel på 3-axlade vagnar etc men principen är den samma.
41 är det den till Gånghester som är väldigt glest med resenärer... Man kan undra vem som hittat på den linjen...
Citat från: yngrot skrivet 20 december 2009, 16:21:01 PM
41 är det den till Gånghester som är väldigt glest med resenärer... Man kan undra vem som hittat på den linjen...
Ja, det är den som går till Gånghester. Och att där inte är så många kan väl bero på att linje 159 i stort sett går samma väg och ibland också på samma tider. Även linje 204 och 303 går förbi Gånghester.
301 +302 kör oxå där förbi... ialla fall tills 27feb. sen försvinner dessa linjer och blir enbart skolturer i Tranemo resp Svenljunga kommuner... Linje 41 kör den annan körväg i Gånghester??
Citat från: yngrot skrivet 20 december 2009, 19:37:25 PM
301 +302 kör oxå där förbi... ialla fall tills 27feb. sen försvinner dessa linjer och blir enbart skolturer i Tranemo resp Svenljunga kommuner... Linje 41 kör den annan körväg i Gånghester??
Visst ja, glömde 301 och 302 men de går ju bara när 303 inte går.
Linje 41 kör in vid Shell-macken och kör lokalvägen genom Gånghester. Den som linje 159 körde till för några år sedan. Kan det vara 200 meter från gamla riksväg 27? Sedan vänder den strax innan Djupadalsbacken. Så vitt jag kan förstå finns det ingen som har mer än 500 meter närmare till busshållplatsen på linje 41 än på övriga linjer som går förbi Gånghester.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2009, 19:53:57 PM
Visst ja, glömde 301 och 302 men de går ju bara när 303 inte går.
Linje 41 kör in vid Shell-macken och kör lokalvägen genom Gånghester. Den som linje 159 körde till för några år sedan. Kan det vara 200 meter från gamla riksväg 27? Sedan vänder den strax innan Djupadalsbacken. Så vitt jag kan förstå finns det ingen som har mer än 500 meter närmare till busshållplatsen på linje 41 än på övriga linjer som går förbi Gånghester.
41:an kör väl en runda i Gånghester - hållplatsen där den vänder heter ju Häljasjö gård. Vet även att det var någon insändare i BT när linjen startades i höstas där det klagades på att det börjat gå stora bussar inne på smågatorna.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 20 december 2009, 19:58:26 PM
41:an kör väl en runda i Gånghester - hållplatsen där den vänder heter ju Häljasjö gård. Vet även att det var någon insändare i BT när linjen startades i höstas där det klagades på att det börjat gå stora bussar inne på smågatorna.
Jovisst, den kör Rydsvägen-Slättängsvägen-Holmens väg och vänder sedan i slinga längst in på Högalidsvägen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 december 2009, 22:34:15 PM
Tack för bilderna och därmed torde Sveriges minst trafikerade bussgata (8 gånger per dag) bli ännu mindre trafikerad. Kanske skolbussarna kommer att gå här, annars blir det väl Sveriges bredaste cykelväg. Eftersom vägen är privatägd så vill man inte ha allmän trafik här och det finns ju dessutom ett utmärkt alternativ alldeles bredvid.
Vägen ägs väl av Borås Stad? Den är alltså inte statlig allmän väg men den är väl inte privatägd?
Hur är det förresten, det går väl fortfarande att åka till/från Transås med Svenljunga/Tranemo-bussarna. Hållplatsen vid rondellen i Transås heter iofs något annat än Transås på de linjerna, men det är ingen lång gångväg till bebyggelsen och badplatsen i alla fall.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 december 2009, 09:07:00 AM
Vägen ägs väl av Borås Stad? Den är alltså inte statlig allmän väg men den är väl inte privatägd?
Med reservation för vad som hänt sedan dess men fram till dess bussgatan byggdes ägdes vägen av en vägförening bestående av fastigheterna utmed den. Däremot fick den bidrag från det allmänna varför den inte kunde stängas av utan vidare.
Hpl för 350+360 efter Transås heter Skrämbo..
Om jag fattat rätt när jag läst texten så bör det vare en mycket gammal busslinje det rör sig om. Jag har inte mina papper framme så jag kan titta efter men jag vill minnas att ändhållplatsen en gång låg i närheten av Kinnarumma. Stadsbussar anskaffade en buss med torped för trafiken i slutet av 40 talet. Vill minnas också att det var företaget Borås Åkeri som drev linjen innan staden köpte detta och ombildade detta till Stadsbussar i Borås AB.
Denna och linjen till Viared-Holmen var väl de två linjerna som var först ?
Citat från: S Svensson skrivet 21 december 2009, 19:44:40 PM
Om jag fattat rätt när jag läst texten så bör det vare en mycket gammal busslinje det rör sig om. Jag har inte mina papper framme så jag kan titta efter men jag vill minnas att ändhållplatsen en gång låg i närheten av Kinnarumma. Stadsbussar anskaffade en buss med torped för trafiken i slutet av 40 talet. Vill minnas också att det var företaget Borås Åkeri som drev linjen innan staden köpte detta och ombildade detta till Stadsbussar i Borås AB.
Du tänker på gamla linje 26. Den gick förvisso i början av linjen samma väg som linje 44 gjorde (förutom svängen via Kristineberg-Dammsvedjan) men Granbäckslinjen var en annan linje som från början hette 21 och gick mellan Bergdalen och Granbäcken. Bytte sedan nummer till 12.
Linje 26 gick till Drösphult och Hulu. Den gick allså som ett bakvänt Y. Drösphult låg i Ljushults socken och Hulu i Kinnarumma socken. Linjen gick alltså utanför den dåvarande stadsgränsen.
Linje 30 som motsvarar dagens linje 42 gick också till Hulu. Men till Hulu i Seglora. I dag går det fortfarande åka buss till Hulu men då med linje 204 till Hulu i Dannike.
Linje 26 borde ha försvunnit redan runt 1960. Den gick då bara två dagar i veckan: onsdag och lördag. Den trafikerades av extra smal buss, i regel Stadsbussar 41. Linjen kan följas än i dag per bil. Vi var några - varav flera med anknytning till Bussnack - som gjorde det för ett par år sedan.
OT-kunskap: I Hulu skola i Kinnarumma fanns för övrigt en folkskollärare som hette Sven Ingvar i för- respektive efternamn. Nej, han blev inte orkesterledare sedan men var väl så känd på sin tid som ungdomsboksförfattare.
Anm: Alla Hulu som nämns i artikeln har också stavats Hulud. Så det gick inte att särskilja rätt Hôle med ledning av stavningen. För övrigt hörde jag följande dialog vid centralstationen i Borås mellan en resenär och en bussförare:
- Varifrån går bussen till Hulu?
- S'a de va Hôle i Dannecke, Kinnarrumma eller Sägglåra?
Tack för intressant Boråsbusshistoria Staffan!
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 december 2009, 22:17:18 PM
Linje 26 gick till Drösphult och Hulu. Den gick allså som ett bakvänt Y. Drösphult låg i Ljushults socken och Hulu i Kinnarumma socken. Linjen gick alltså utanför den dåvarande stadsgränsen.
Linje 26 borde ha försvunnit redan runt 1960. Den gick då bara två dagar i veckan: onsdag och lördag. Den trafikerades av extra smal buss, i regel Stadsbussar 41. Linjen kan följas än i dag per bil. Vi var några - varav flera med anknytning till Bussnack - som gjorde det för ett par år sedan.
Vägsträckan Granbäcken - Björkered byggdes om ganska ordentligt någon gång i slutet av 80-talet (eller början av 90?). Den gamla vägens sträckning är ändå visserligen ganska lätt att följa men jag skulle inte riktigt hålla med om att den är möjlig att följa med bil längs hela sträckan. Den var mycket smalare, kurvigare och brantare. Tänker t ex på den gamla riktigt branta backen vid Björkered invid gårdsplanen innan korsningen där de två busslinjer du nämner delade sig.
Dessutom minns jag inte riktigt när den nya backen mot Drösphult byggdes, bara att det gjordes mycket tidigare. Jag har ändå en viss känsla av att det var den gamla slingriga vägsträckan strax nordost om nuvarande vägbank som fortfarande användes när busslinjen trafikerade den vägen.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 22 december 2009, 09:14:47 AM
Tack för intressant Boråsbusshistoria Staffan!
Vägsträckan Granbäcken - Björkered byggdes om ganska ordentligt någon gång i slutet av 80-talet (eller början av 90?). Den gamla vägens sträckning är ändå visserligen ganska lätt att följa men jag skulle inte riktigt hålla med om att den är möjlig att följa med bil längs hela sträckan. Den var mycket smalare, kurvigare och brantare. Tänker t ex på den gamla riktigt branta backen vid Björkered invid gårdsplanen innan korsningen där de två busslinjer du nämner delade sig.
Det är riktigt som du säger att vägen byggts om sedan bussen gick där, men det går i stort sett att följa den gamla vägen om än inte köra på den.
Vi talar för övrigt nu om de trakter som förre statsministern Ingvar Carlsson härstammar ifrån.
Intressant läsning om äldre tider.. Men i lite mer modern tid så var väl linje 26 den över Hyberg som senare blev 41 ?? Där hade vi ju Helge i Hyberg en av de få trogna resenärer vi hade på den linjen ett riktigt original var han ...
Citat från: yngrot skrivet 22 december 2009, 16:06:25 PM
Intressant läsning om äldre tider.. Men i lite mer modern tid så var väl linje 26 den över Hyberg som senare blev 41 ?? Där hade vi ju Helge i Hyberg en av de få trogna resenärer vi hade på den linjen ett riktigt original var han ...
Ja, var det inte linjerna 6 och 26 eller något liknande som gick till Hässleholmen/Brämhult fram till början av 80-talet. Minns i alla fall att sista siffran var lika för den linjen som vände vid "gamla stadsgränsen" vid Brämhults Idrottplats, samma vändslinga som nu används av varannan buss på linje 1. Jag åkte en del buss till Hedvigsborg på den tiden också så det kan iofs hända att jag blandar ihop linjenumren med den delen av stan.
Exakt hur linjerna gick genom Brämhult kommer jag inte heller riktigt ihåg, trots att jag är gammal Brämhultsbo. Till Hyberg fortsatte i alla fall även några turer om dagen på det som senare blev linje 1 fram till början av 90-talet i alla fall. De bussarna fortsatte alltså från vändplanen Sörbo (som på den tiden hade det mer passande namnet Sörbovägen) och sedan korsningsvände bussarna vid Hyberg, på Hybergsvägens raksträcka där bilarnas hastighet inte sällan är runt 90... Strax innan linje 1 drogs in dit byggdes dock en vändslinga med betongkur som sedan fick stå oanvänd...
Linje 41 som fortsatte i ytterligare många år trafikerade i alla fall även södra delen av Dammkullevägen och hade på den delen hyfsad beläggning. Gångvägen hem från busshållplatsen på Dammkullevägen var runt 300 meter jämfört med runt 1000 meter från Bodaskolan eller Rosengatan. Dom som bor där nu och har en buss på linje 1 var 30 minut vet inte hur bra dom har det jämfört med förr... :)
Det var en intressant man, Helge. Många historier kunde man höra och många fascinerande uppfinningar fick man se när man gick förbi hans stuga på skogspromenaden.
Nu är jag ute på rätt svag is men jag vill minnas att Hybergs-bussen i slutet av 1950-talet hade nummer 27. Den gick till ungefär nuvarande Sörbo och delade sig där sedan i en gren som gick ned till Ulricehamnsvägen (alltså dagens gamla Ulricehamnsvägen) och en som gick till Hyberg.
Eftersom Drösphult-Hulu-linjen upphörde senast på 1960-talet så var ju numret 26 ledigt för återanvändning.
Helge kunde på den tiden åka med linje 5, som vände vid Östra Stadsgränsen (varannan tur) eller Myrås. Den andra ändstationen var Parkstaden.
Vid Södra Stadsgränsen (intill dagens Brotorp) vände linje 11. De bussar som gick ordinarie på linje 5 och 11 hade väderstrecken med i skyltningen men på många andra bussar hade man rationaliserat det till bara Stadsgränsen. Destinationen på rullarna låg därför vanligtvis i ordningen
Lasarettet-Myrås
Parkstaden
Stadsgränsen
Norrmalm
Göta.
Linje 11:s andra ändpunkt var nämligen just Norrmalm, närmare bestämt Ynglingagatan på Nedre Norrmalm. Övre Norrmalm betjänades av linje 6, som hade sin andra ändpunkt vid Göta.
Lasarettet-Myrås skyltades så för att inte förväxla med linje 22 som gick Solhem-Myrås.
Där fick vi lära oss lite mer... alltid kul... Dock har jag ingen åsikt om isens tjocklek... ;D ;D men det finns kanske nån som har,,, :D
Tack för allt detta Staffan, tror jag kan fylla i lite också, minnet börjar klarna men det finns fortfarande risk att jag blandar ihop saker, framförallt tidsordningen...
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2009, 22:16:51 PM
Vid Södra Stadsgränsen (intill dagens Brotorp) vände linje 11.
Just det ja. Den vändslingan minns jag, den grävdes bort för några år sedan efter att ha använts som spontan soptipp, men den har väl anslutits senare till Gånghestervägen igen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2009, 22:16:51 PM
Linje 11:s andra ändpunkt var nämligen just Norrmalm, närmare bestämt Ynglingagatan på Nedre Norrmalm. Övre Norrmalm betjänades av linje 6, som hade sin andra ändpunkt vid Göta.
Jag får av någon anledning för mig att det var tvärtom för linje 6 oh 11 mot Norrmalm men annars stämmer det med min minnesbild. (Men jag kan naturligtvis ha blandat ihop det.)
Det är intressant det där, jag vill minnas att den linje som gått till Göta alltid haft nummer 6 även om platsen på Göta där den vänt har ändrats en hel del genom åren. Delen mot nedre Norrmalm förlängdes ungefär ett kvarter upp till Margaretagatan och bytte sedan nummer till 8 under några år. Jag tror den fanns kvar ganska länge och försvann väl först när servicelinjerna introducerades och åt upp en del mindre trafikerade linjer, t ex även linjen till Norrby (den som vände vid idrottsplatsen).
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2009, 22:16:51 PM
Lasarettet-Myrås skyltades så för att inte förväxla med linje 22 som gick Solhem-Myrås.
Just det ja, den gick väl Bergsäter-Solhem-Hässleholmen-Myrås, från början Ulricehamnsvägen ända till Brämhult och sedan vände vid Myrås. Senare blev det väl Åsvägen (då Brämhultsvägen) - Smörhulegatan (då Bodagatan) - Källbäcksrydsgatan (då Ulricehamnsvägen). Senare fick en bit av denna linjenummer 10 under några år, men då bara till Solhem och fanns väl kvar mest eftersom den delen annars helt skulle förvunnit eftersom alla linjer mot Brämhult drogs om via Åsbogatan-Lasarettet. Särskilt många resenärer hade den nog inte. Då blev det linje 3 som vände på slingan ovanför nuvarande City Sparköp Brämhult under några år.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 23 december 2009, 18:26:16 PM
Jag får av någon anledning för mig att det var tvärtom för linje 6 oh 11 mot Norrmalm men annars stämmer det med min minnesbild. (Men jag kan naturligtvis ha blandat ihop det.)
Det kan ha varit olika under åren men runt 1960 gick i alla fall linje 6 samma slinga som linjerna 7 och 9 använder i dag. Den gick bara åt ena hållet men jag kommer inte ihåg vilket.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 23 december 2009, 18:26:16 PM
Det är intressant det där, jag vill minnas att den linje som gått till Göta alltid haft nummer 6 även om platsen på Göta där den vänt har ändrats en hel del genom åren.
Ja, jag kan heller inte minnas att Göta betjänats av någon linje med annat nummer. Ändhållplatserna har varit Rundeln, Furuberg, S:t Sigfrid och nu senast även Regementet. Men bussarna har alltid gått genom Göta. Det är väl den enda stadsdel som haft samma linjenummer hela tiden.