Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: homer skrivet 18 december 2009, 19:33:21 PM

Titel: Arriva testar vinterdäck.
Skrivet av: homer skrivet 18 december 2009, 19:33:21 PM
http://svt.se/embededflash/1820132/play.swf (videolänk)

känns som om reportaget drar alla trafikområden över en kam, vilket inte stämmer

Titel: SV: Arriva testar vinterdäck.
Skrivet av: Cero skrivet 18 december 2009, 20:37:34 PM
Kan vara värt att prova. Om det visar sig att skadekostnaden minskar och det blir mindre böter för inställda turer kan det mycket väl uppväga merkostnaden. Då har man ett business case med positiv avkastning. Sedan kan behoven mycket väl skilja sig åt mellan den typ av trafik som körs på Ekerö och liknande områden jämfört med den som körs i Stockholms innerstad med närförorter.
Titel: SV: Arriva testar vinterdäck.
Skrivet av: Optimal skrivet 18 december 2009, 20:43:15 PM
Kan bara uttala mig om dom garagen jag känner till. Men på Dom äldre bussarna hos Söderort, Hornsberg och Söderhallen kör på sk. "vinterdäck" året runt. Om har en mjukare gummiblandning "mjukare puckar" på däcken. Dom nya bussarna levereras med Sk långfärdsdäck som har hårda "puckar" på däcken och när det blir kallt så blir dessa stenhårda och det blir sommardäck. Så att säga att bussarna kör med sommardäck är fel, det är antagligen slitna vinterdäck på dom äldre och "sommardäck" på dom nya.
Titel: SV: Arriva testar vinterdäck.
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 18 december 2009, 23:13:03 PM
Citat från: homer skrivet 18 december 2009, 19:33:21 PM
http://svt.se/embededflash/1820132/play.swf (videolänk)

känns som om reportaget drar alla trafikområden över en kam, vilket inte stämmer



Hur menar du då "drar alla över en kam"?
Jag förstår inte alls vad du menar eftersom det ju är så att man kör med allrounddäck utan "vintermönster" på i stort sett alla garage.

Jag tyckte reportaget var alldeles utmärkt bra med ingen löjlig vinkling åt något håll som det brukar vara. Det var informativt, sant och ganska mycket fakta tycker jag.
Titel: SV: Arriva testar vinterdäck.
Skrivet av: Optimal skrivet 18 december 2009, 23:34:16 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 december 2009, 23:13:03 PM
Hur menar du då "drar alla över en kam"?
Jag förstår inte alls vad du menar eftersom det ju är så att man kör med allrounddäck utan "vintermönster" på i stort sett alla garage.

Jag tyckte reportaget var alldeles utmärkt bra med ingen löjlig vinkling åt något håll som det brukar vara. Det var informativt, sant och ganska mycket fakta tycker jag.

Hur ser "vintermönstret" ut då?. För jag har bara sett 2 olika typer av däck, Det ena har en hårt gummi ( sommardäck) och den andra ett mjukare (vinterdäck)
Titel: SV: Arriva testar vinterdäck.
Skrivet av: homer skrivet 19 december 2009, 00:41:49 AM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 december 2009, 23:13:03 PM
Hur menar du då "drar alla över en kam"?
Jag förstår inte alls vad du menar eftersom det ju är så att man kör med allrounddäck utan "vintermönster" på i stort sett alla garage.



och de har du full koll på?

antar att garaget jag jobbar på tillhör de som inte är " i stort sett alla" isåfall för vi kör sen ungefär 5 år tillbaka vinterdäck på alla drivaxlar, sen är de givetvis så att med 800 drivaxeldäck är de alltid några som är bättre än andra.

på våra b9s sitter exempelvis dessa däck http://www.michelintransport.com/ple/front/affich.jsp?&codePage=20050512111937_03062005145232&lang=SE&codeRubrique=20050512111937
Titel: SV: Arriva testar vinterdäck.
Skrivet av: Matte skrivet 19 december 2009, 16:47:46 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 december 2009, 23:13:03 PM
Jag förstår inte alls vad du menar eftersom det ju är så att man kör med allrounddäck utan "vintermönster" på i stort sett alla garage.


Och i Södertörn där jag har kört sedan 2001 kör med vinter däck med vintermönster och vinterblandning i gummit året runt och det har dom bjort sedan den dagen jag började köra och dom har säkert kört med det länge innan jag började jobba där. För att det anses kosta för mycket att ha 2 olika typer av däck uppsättningar för olika typer av väderförhållanden.
Titel: SV: Arriva testar vinterdäck.
Skrivet av: Anders Noren skrivet 19 december 2009, 17:26:39 PM
Citat från: Matte skrivet 19 december 2009, 16:47:46 PM
Och i Södertörn där jag har kört sedan 2001 kör med vinter däck med vintermönster och vinterblandning i gummit året runt och det har dom bjort sedan den dagen jag började köra och dom har säkert kört med det länge innan jag började jobba där. För att det anses kosta för mycket att ha 2 olika typer av däck uppsättningar för olika typer av väderförhållanden.

Måste bli ett grymt slitage på det mjuka vintergummit under sommaren, och högre bränsleförbrukning dessutom.

Med två uppsättningar däck skulle man behöva byta däck två gånger om året, men hur ofta måste däcken nu bytas p.g.a. slitaget?

Anders
Titel: SV: Arriva testar vinterdäck.
Skrivet av: Matte skrivet 20 december 2009, 15:59:02 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 19 december 2009, 17:26:39 PM
Måste bli ett grymt slitage på det mjuka vintergummit under sommaren, och högre bränsleförbrukning dessutom.

Med två uppsättningar däck skulle man behöva byta däck två gånger om året, men hur ofta måste däcken nu bytas p.g.a. slitaget?

Anders

Vad jag förstår av meckarna som förklarat för mig och andra förare så byts däcken när dom som äger däcken säger till att det är dags efter deras kontroller som utförs varje månad eller mer. Men det är nog inget större slitage på sommarn eller barmark. För däcken byts oftast i Okt/Nov och då är det det en mjuk gummiblandning men när däcken blir slitna till 50% så är det en hårdare gummiblandning och vinter mönstret är det inte så mycket kvar utan och då blir inte bränsle förbrukningen eller däckslitage för stort. Så man kan säga att det är 2 olika typer av däck i samma däck beroende på hur slitna däcken är.


För att ha 2 olika uppsättningar däck för olika typer av väder och årstid för ca 130-140 bussar måste nog kosta en ansenlig summa pengar och Södertörns verkstad är inte så stort för att kunna lagra alla dessa däck som inte används beroende på årstid om man ska ha 2 olika typer av däck typer monterat på fälg.
Titel: SV: Arriva testar vinterdäck.
Skrivet av: Anders Noren skrivet 20 december 2009, 21:49:55 PM
Citat från: Matte skrivet 20 december 2009, 15:59:02 PM
För däcken byts oftast i Okt/Nov och då är det det en mjuk gummiblandning men när däcken blir slitna till 50% så är det en hårdare gummiblandning och vinter mönstret är det inte så mycket kvar utan och då blir inte bränsle förbrukningen eller däckslitage för stort. Så man kan säga att det är 2 olika typer av däck i samma däck beroende på hur slitna däcken är.

Det låter som en smart lösning! Det bygger förstås på att man vet hur mycket bussen kommer att gå och hur mycket däcken kommer att slitas (det skulle ju inte fungera särskilt bra för privatbilisten eftersom man kör så olika mycket), men jag antar att bussbolagen håller noga reda på hur mycket bussarna går redan i planeringen.

Anders